اربعین، امانت حسینی و نماد وحدت انسانی است

هرازنو: رایزن فرهنگی ایران در عراق با بیان اینکه اربعین یک امانت حسینی است، گفت: سیر تاریخی زیارت اربعین همواره با محوریت مردم رخ داده و مردم خود ادامه دهنده این مسیر هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامرضا اباذری»  در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های پیش رو جهت رعایت سیاست‌های فرهنگی ایران و تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ حس میزبانی در مردم عراق، اظهار کرد: فضای اربعین برای نسل حاضر فرصت مناسبی است تا شناخت کافی و وافی از سیره ائمه (ع) را به دست آورند و از این فضای تربیتی بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی تصورشان این است که اربعین فقط یک مراسم بزرگداشت است، در حالی‌که این مراسم می‌تواند بسیاری  از خلاءهای فرهنگی و تربیتی را برطرف کند و همچنین می‌توانیم یک بهره‌برداری معنوی و فرهنگی از فضای موجود برای رفع خلاءها داشته باشیم.

رایزن فرهنگی ایران درعراق خاطرنشان کرد: توصیه‌های مردمی ما برای افرادی که در اربعین حاضر می‌شوند این است که صرفا به خاطر یک سری از مسائل در این مراسم نباشند، بلکه حضور آنها به صورت یک حضور واقعی، الهی و آسمانی باشد و صادقانه برای ائمه (ع) خدمت کنند و وقتی وارد دانشگاه اربعین می‌شوند، به صورت جدی، صادقانه و واقع‌گرایانه حرکت کنند. این دانشگاه دانشگاهی است که درس عبرت‌آموزی، ایثار، فداکاری، گذشت و خیلی از مسائل دیگر را در خود جای داده است.

اباذری خاطرنشان کرد: در بحث اربعین باید غیر از حضور جسمی، یک نیت خالص نیز داشته باشیم و جاذبه‌های حاشیه‌ای ما را نگیرد؛ بلکه به درجه‌ای از اخلاص برسیم که اجر و پاداش واقعی را بگیریم.

وی افزود: برخی در طی راه فقط می‌خواهند به جلوه‌ها توجه کنند، این در حالیست که ما نباید از نور مبدا خاص فاصله بگیریم و ما به عنوان متولیان باید طوری این زائران را تقویت کنیم که آنها به یک  معرفت و عبادت پاک و مقدس برسند.

اباذری با بیان اینکه اربعین یک امانت حسینی است که به دست ما رسیده است، گفت: در این مسیر افراد زیادی سختی‌های فراوانی را کشیده‌اند، دست‌ها و پاهای آنها قطع و چشم‌هایشان کور شده است. این امانت و بار سنگین را ما باید به خوبی حفظ کنیم و نگذاریم خدشه‌ای وارد آن شود. اکنون فضای موجود یکی از پاک‌ترین فضاهاست که باید آن را حفظ کنیم.

برگزارکننده اصلی مراسم اربعین، خود مردم هستند

مسئول کمیته فرهنگی اربعین در عراق یادآور شد: ما اگر می‌خواهیم ویژگی اصلی اربعین حفظ شود باید به مردم این نکته را بگوییم که آنها خود امانتدار اربعین هستند. سیر تاریخی زیارت اربعین همواره با محوریت مردم رخ داده است، لذا مردم خود ادامه‌دهنده این مسیر هستند. حکومت‌ها همواره برای برپایی کمک کرده‌اند، ولی این کمک آنها نباید خدشه‌ای به فعالیت‌های مردمی وارد کند؛ چون حکومت‌ها تسهیل‌کننده حرکت هستند نه برپا کننده آن و برپا کننده اصلی خود مردم‌اند.

اباذری گفت: توفیق خاصی به مردم عراق داده شده که آنها میزبان زوار امام حسین (ع) هستند و این موضوع بزرگی است که نباید آن را دست کم بگیریم. مردم عراق با توجه به مشکلات مالی که دارند و با تمام مشکلات مثل جنگ، اشغالگری آمریکا و داعش از این اقدام دست بر نداشتند و همواره در حال موکب زدن برای زوار اباعبدالله (ع) هستند.

وی ادامه داد: عراقی‌ها در برپایی این موکب‌ها ریسک مالی و جانی می‌کنند در حالی که با توجه به شرایط این کشور هر چقدر که در تجمع‌ها نباشند بهتر است، اما برای هیچ کدام از آنها این امر مهم نیست. حتی برخی از آنها برای برپایی موکب، قرض می‌کنند و این سرمایه‌ای بسیار ارزشمند است که باید قدر آن را بدانیم و حس مهمان‌پذیری را در بین آنها تقویت کنیم. خیلی از مردم کشورهای دیگر هستند که دوست دارند همچون مردم عراق خدمتگزار زوار ابا عبدالله (ع) باشند.

اربعین نماد وحدت انسانی است

رایزن فرهنگی ایران در عراق در پاسخ به این سوال که مراسم اربعین چقدر می‌تواند وحدت‌آفرین باشد و در این مراسم نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که برخی فکر کنند این مراسم مختص شیعیان است چه تدابیری اندیشه شده است، گفت: تجمع انسان‌های مختلف زیر یک چتر، سایه، سقف و آسمان با توجه به اختلافات قومی و زبانی که بین آنها وجود دارد، دلیل بر وحدت‌آفرین بودن این مراسم است. از جای جای دنیا مردم جمع می‌شوند تا همگی به سمت یک هدف حرکت کنند و مردم عراق وقتی می‌خواهند از زوار پذیرایی کنند برای آنها اینکه فرد زائر اهل کدام شهر و کشور باشد مهم نیست و همین که آنها درجه زائران اربعین  را دارند برای همگان کافی است.

وی تصریح کرد: تلاش ما برای حفظ وحدت است و در این پیاده روی مساله قومیت و حتی مذهب نباید دیده شود چرا که علاوه بر شیعیان حتی اهل سنت و مسیحیان نیز در این مراسم حاضر می‌شوند.

اباذری همچنین گفت: اربعین نماد وحدت انسانی است و در این پیاده‌روی رعایت حقوق انسان‌ها حرف اول را می‌زند.

وی اظهار کرد: ما در بحث‌های فرهنگی باید به این موضوع توجه کنیم که اربعین وحدت‌آفرین است و هرگز نباید اجازه دهیم اختلافی در این عرصه رخ دهد. در کجای دنیا شما سراغ دارید فردی بدون اینکه کسی را بشناسد پاهای او را ماساژ بدهد و درصدد رفع خستگی او برآید؟ شاید بعضی جاها برای برخی افرادی که برای تفریح یا مسافرت رفته باشند امکاناتی فراهم کنند، ولی در قبال آن اقدامات پول دریافت می‌کنند. این مهمان‌نوازی عراقی‌ها بدون تقاضا، مراجعه و هزینه رخ می‌دهد.

اباذری تاکید کرد که در زیارت اربعین باید به گونه‌ای عمل کنیم که سایران هم بتوانند در این مراسم حاضر شوند.

اربعین به غنی‌سازی فرهنگِ زیارت منجر شده است

رایزن فرهنگی ایران در عراق در پاسخ به این سوال که برای جا انداختن فرهنگ زیارت در بین مردم و به ‌ویژه زائران ایرانی چه تدابیری اندیشیده شده است؟ گفت: فرهنگ زیارت در بین ایرانیان به خودی خود جا افتاده و همگی با این فرهنگ اصیل اسلامی آشنا هستند، اما باید در این عرصه فرهنگسازی‌هایی هم انجام شود. هر زائری که به عتبات عالیات می‌رود، خود باید به نوعی فرهنگسازی زیارت را در دستور کارش داشته باشد. اگر هر کسی خود این فرهنگ را رعایت کند می‌تواند موجبات رضایت سایرین را نیز فراهم کند.

اباذری گفت: برخی از زائران با خود فکر می‌کنند که اگر آنها در زیارت اربعین حتما وارد بارگاه امام (ع) نشوند و دست‌شان به ضریح نرسد یعنی زیارت آنها قبول نشده است؛ در حالی که این فلسفه اصلا در اسلام وجود ندارد. همین که آنها به سمت زیارت برای امام حسین (ع) حرکت می‌کنند، این خود ثوابی بسیار ارزشمند و بدون وصف دارد.

وی با بیان اینکه برای رعایت آداب زیارت می‌توانیم تعداد روزهایی که می‌خواهیم در کشور عراق بمانیم را به حداقل برسانیم، گفت: به طور مثال اگر قرار است هشت روز در آنجا باشیم تعداد این روزها را به شش روز یا حتی کمتر برسانیم و به نوعی عمل کنیم که فرصت زیارت برای سایران هم فراهم شود.

مسئول کمیته فرهنگی اربعین در عراق تصریح کرد: ما باید به نحوی عمل کنیم که سایرین هم بتوانند به این زیارت بیایند و این رفتار ثوابی وصف ناشدنی دارد. با خود نگوییم که حتما باید ظهر روز اربعین در حرم امام (ع) باشیم و نماز بخوانیم تا زیارت ما درست باشد. مراجع ایران وعراق همگی به این امر اشاره داشته‌اند که زیارت اربعین چند روز قبل و بعد ادامه  دارد و نباید این مسئله را فراموش کنیم.

وی ادامه داد: خیلی از عراقی‌ها خود برای اینکه دیگران راحت‌تر بتوانند به زیارت بیایند فقط از راه دور سلام می‌دهند که فرصت زیارت به سایرین هم برسد. ما باید این نحوه فرهنگ زیارت را در بین مردم جا بیندازیم. حتی برخی از آنها وقت رفتن به زیارت را پیدا نمی‌کنند، چون آنها دارند از زائران امام حسین (ع) پذیرایی می‌کنند که ثواب این خدمت کمتر از زیارت نیست.

معرفی اربعین به دنیا را سرلوحه کار تبلیغی و فرهنگی قرار دهیم

رایزن فرهنگی ایران در عراق همچنین گفت: ما باید معرفی اربعین به دنیا را سرلوحه کار تبلیغی و فرهنگی خود قرار دهیم و در این عرصه اطلاع رسانی جهانی داشته باشیم. فعالیت در فضای مجازی و سایت‌ها می‌تواند زیارت اربعین را به یک زیارت جهانی تبدیل کند و از این طریق می‌توانیم فرهنگ رسای حسینی که برخوردار از استکبارستیزی، شهادت طلبی، مبارزه با اشغالگر و زورگو است را به جهانیان برسانیم.

اباذری در پاسخ با این سوال که برای رفع مشکل موکب‌ها که برخی از آنها در ظهر اربعین جمع می‌شوند چه اقداماتی انجام شده است؟ گفت: سال گذشته موکب‌های فراوانی فعالیت خود را از ظهر اربعین آغاز کردند، چرا که آنها می‌گفتند ما می‌خواهیم زائران اباعبدالله(ع) را به خوبی و با احترام تمام بدرقه کنیم. خوشبختانه سال گذشته نیمی از مشکلاتی که مربوط به جمع شدن موکب‌ها در ظهر اربعین بود رفع شد و خدمات بیشتری طی چند روز پس از اربعین نیز ادامه داشت.

وی با بیان اینکه از سال گذشته سعی کرده‌ایم با برنامه‌های فرهنگی قرآن و عترت را بر خلاف تبلیغات سوء در کنار یکدیگر داشته باشیم، اظهار کرد: برهمین اساس  امسال کارگروه قرآن و عترت را با همکاری اتحادیه تشکل‌های مردمی قرآن و عترت  در ایران و عراق راه‌اندازی کرده‌ایم که با یکدیگر جلساتی داشته‌اند و در این جلسات قرار شد 114 خیمه قرآنی با محوریت حفظ سوره فجر در موکب‌های امسال اربعین برپا شود و در این موکب‌ها به شبهات قرآنی و سایر مسائل پاسخ داده شود

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *