بنیاد محمود استاد محمد این روزها چه می‌کنn

هرازنو: جواد عاطفه عضو هیئت مدیره و سعید طباطبایی دبیر جایزه بنیاد استادمحمد توضیحاتی را در مورد تازه‌ترین فعالیت ها و برنامه‌های این بنیاد ارائه کردند.

 فراخوان دومین دوره جایزه محمود استادمحمد نیمه شهریورماه از سوی دبیرخانه این جایزه در دو بخش بهترین نمایشنامه سال و بهترین نمایشنامه اقتباسی منتشر خواهد شد. هدف بنیاد استادمحمد از برگزاری این جایزه، شناسایی برترین نمایشنامه‌های سال 1394 است که برای نخستین‌بار به صورت کتاب منتشر شده‌اند و یا برای نخستین بار اجرا شده باشند.

بر این اساس جواد عاطفه یکی از اعضا هئیت مدیره و سعید طباطبایی دبیر این جایزه توضیحاتی را در مورد دومین دوره جایزه بنیاد استادمحمد ارائه دادند.

یکی از اهداف مهم جایزه بنیاد استادمحمد، انگیزه دادن به نیروهای جوان است

جواد عاطفه یکی از اعضا هیئت مدیره بنیاد استادمحمد با ارائه توضیحاتی گفت: بنیاد در ادامه کارهایی که تعریف و اجرا کرده، جایزه دور دوم را به دبیری سعید طباطبایی برگزار خواهد کرد. تلاش ما بر آنست تا رسیدن به زمان اهدا جایزه تغییراتی در ساختار بنیاد ایجاد کنیم و هر بخشی یک مسئول مشخص داشته باشد و کارها تنها قائم به ذات یک نفر نشود.

او ادامه داد: بر این اساس مسئولیت سایت و فضای مجازی بنیاد بر عهده حسین علایی‌نژاد خواهد بود؛ مسئولیت بخش آرشیو را احسان حاجی‌پور عهده‌دار خواهد بود؛ بسیاری نیاز به مشاوره در مورد متن و اجرا دارند، بنابراین برای ما بسیار اهمیت دارد که آنچه به نام استادمحمد بیرون می‌آید تائید شده باشد. افراد دیگری هم به ما اضافه خواهند شد که آنها را به زودی معرفی خواهیم کرد. امسال تمام کارها بر دوش مانا استادمحمد بود؛ کارهایی که اکنون تیمی تمامی آنها را انجام می‌دهد. به این ترتیب بنیاد همانند سیستم تعریف شده، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. سال آینده با تجربه برپایی دو دوره یادمان استاد محمد قطعا تغییرات محتوایی خواهیم داشت.

مترجم آثار آگوست استریندبرگ در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: کارهای سایت توسط آقای علایی‌نژاد در حال پیگیری است، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا اوایل پاییز به آن شکلی که مدنظرمان است، دست پیدا خواهیم کرد. به این طریق خبرها و مطالب محتوایی مورد نظر در دسترس همه قرار خواهد گرفت.

عاطفه بیان کرد: یکی از مهمترین رویدادهایی که در جایزه بنیاد استادمحمد مدنظر داریم انگیزه دادن به نیروهای جوان است. در واقع انرژی و مهربانی زنده‌یاد استادمحمد این فضای پویا را در بنیاد به وجود آورده است که تیمی جوان در آن مشغول به فعالیت هستند؛ بدون شک حضور این افراد و نو بودن دیدگاه‌ها و نظرات‌شان تاثیرات زیادی به همراه خواهد داشت.

او افزود: زمانی که فراخوان نمایشنامه‌خوانی استادمحمد را منتشر کردیم بسیار سوپرایز شدیم چراکه فکر نمی‌کردیم این تعداد از هنرمندانی مشتاق کار کردن روی آثار او باشند. زمان محدودی در اختیار داشتیم و نمی‌توانستیم همه را سامان و ارائه دهیم. با این وجود، احساس می‌کنم باید پویاتر باشیم تا نمایشنامه‌های بیشتری خوانده شود نه آنکه به مانند هیجانی زودهنگام، همه چیز به پایان برسد. باعث خوشحالی است که این جایزه به عنوان اولین جایزه خصوصی نمایشنامه‌نویسی سبب شکل‌گیری یک جریان شود تا افراد مشتاق به نوشتن و ناشران مشتاق به انتشار در این حوزه دست به کار شوند. ما زمانی موفق خواهیم بود که به عمق وارد شویم.

عاطفه تاکید کرد: بر این اساس ما میزبان هر ایده و پتانسیلی تازه در این مسیر هستیم؛ آرزو داریم جوان‌ها به ما پیشنهاد دهند؛ اینجا دژی وجود ندارد و فضا بسیار صمیمانه است؛ همانطور که از دل نمایشنامه‌خوانی‌هایی که داشتیم درخواست‌های بسیاری برای همکاری به ما داده شد. هر شخص صاحب ایده‌ای می‌تواند به بنیاد استاد محمد مراجعه کند.

این کارگردان تئاتر گفت: مهرماه هفت نمایشنامه برگزیده سال گذشته در هفت هفته با حضور منتقدان پیشکسوت تئاتر و داوران به نقد و بررسی گذاشته خواهند شد.

عاطفه در رابطه با وضعیت انتشار مجموعه آثار زنده‌یاد استادمحمد اظهار کرد: با تمام توان پیگیر هستیم تا مجموعه آثار استادمحمد به چاپ برسد؛ انتشار این آثار برعهده نشر چشمه است که در حال حاضر، مراحل قبل از انتشار و دریافت مجوزهای خود را پشت سر می‌گذارد.

فعالیت بنیاد تنها به اهدا نشان محدود نمی‌شود

سعید طباطبایی دبیر جایزه استادمحمد نیز در تکمیل سخنان جواد عاطفه گفت: عموما جایزه‌های خصوصی رویکردهای ویژه‌ای دارند؛ این رویکردها در بنیاد استادمحمد کلان است؛ جایزه استادمحمد گامی فراتر می‌گذارد و کل فضای تئاتر ایران را در برمی‌گیرد و وسیع‌تر نگاه می‌کند. ما برترین نمایشنامه سال را از میان مجموعه آثاری که به صورت کتاب منتشر یا اجرا درآمده‌اند مورد بررسی قرار می‌دهیم و معرفی می‌کنیم. بنابراین محدود شدن به اعطا نشان بنیاد کفایت نمی‌کرد و براین اساس جلسات نقد و برسی آثار را مدنظر قرار دادیم تا فراتر از جایزه برویم و نگاه علمی به برگزیدگان جایزه داشته باشیم؛ این اتفاق نقطه ارزشمندی است که کمک می‌کند در کنار ثبت و آرشیو آثار، فعالیت علمی هم شکل بگیرد و ماحصلی داشته باشد.

او توضیح داد: سال گذشته فعالیت بنیاد آغاز شد؛ فراخوان منتشر و کتاب‌ها و اجراهای مورد بررسی قرار گرفتند؛ در داوری از روش خاصی استفاده کردیم. یکی از مسائلی که طی سال‌های گذشته در بحث جوایز ادبی مطرح بوده عدم شفافیت است.

دبیر جایزه استادمحمد تصریح کرد: اعتبار جوایز ادبی کم نیست؛ در ایران فروش و چاپ آثار را تضمین می‌کند؛ خیلی از نویسنده‌ها از دل این جوایز بیرون آمدند و به جامعه ما معرفی شدند؛ بنابراین جوایز نقش بسزایی دارند. ما می‌خواستیم جدی و با شفافیت به این موضوع بپردازیم تا با صحت بهتری برگزار شود، بر این اساس داوران آثار را جداگانه خواندند، نظرات تجمیع و آثار برتر انتخاب و معرفی شدند. از میان هفت اثر انتخاب شده، کارها مجددا مورد ارزیابی قرار گرفت تا سه اثر نهایی و اثر برگزیده اعلام و معرفی شدند.

طباطبایی با اشاره به اضافه شدن بخش اقتباس به جایزه استادمحمد اظهار کرد: زنده‌یاد استادمحمد چهره‌ایی است که می‌توان او را به عنوان نماینده تئاتر ایرانی معرفی کرد. در این راستا ایجاد نگرش خلاقانه ایرانی و رونق گرفتن آن برای‌مان مهم بود بنابراین بخش تازه‌ای به جایزه اضافه شد و آن اقتباس است. ما با حجم گسترده‌ای از نمایش‌های اقتباسی روبه‌رو هستیم، بنابراین علاقمند بودیم تا چنین آثاری را مدنظر قرار دهیم. به این طریق در جایزه سال 95 بنیاد استادمحمد دو تقدیر خواهیم داشت.

او عنوان کرد: در کنار این روند، چهره‌های زیادی را داریم که در تئاتر فعالیت می‌کنند اما دیده نشده‌اند، با وجود آنکه تئاتر ایران مدیون آنها و کارهای‌شان است. این افراد قابل ستایش هستند. سال گذشته آقایان صالح پناهی و خسرو حکیم‌رابط مورد تجلیل از سوی بنیاد قرار گرفتند و در این دوره نیز دو شحصیت دیگر مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

طباطبایی بیان کرد: فراخوان جایزه استادمحمد نیمه شهریورماه منتشر خواهد شد و داوران این دوره نیز به زودی معرفی می‌شوند. امسال دو نشان خواهیم داشت. تیم اجرایی که تاکنون حضورشان قطعی است پریسا کیومرثی معاون اجرایی، شاهرخ‌ فریوسفی طراح پوستر، کمال‌الدین قطب طراح مدالیوم و محمدعلی عسگری سازنده نشان هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *