پوششی برای ارایه فیلم‌های میجر با دوبله اختصاصی

هرازنو: حسین حاجی بیگی روابط عمومی موسسه سینما 24 در گفت و گو با خبرنگار سینمایی درباره نحوه فعالیت موسسات در توزیع فیلم‌های خارجی گفت:  با توجه به قوانین وزارت ارشاد خرید رایت حتما باید از صاحب اثر صورت گیرد و تمام مراحل قانونی آن طی شود. متاسفانه با توجه به فعالیت گسترده شبکه قاچاق  موسسات در قبال فیلم هایی که خریداری می کنند معمولا متضرر می شوند و هیچ واکنش و اقدام عملی  در این حوزه صورت نمی گیرد. سینما 24 در چند ماه اخیر  نزدیک به 200 هزار دلار متضرر شده است. فیلم هایی از قبیل  «گوسفند زبل» سینمایی ،« بازگشت از جهنم» ، فیلم سینمایی «چاپی»، انیمیشن «نورم از شمال» ، «بره ها و گرگ ها» و «گروگان» را خریداری کردیم اما  قبل از این که دوبله  صورت گیرد و کارهای مجوز برای توزیع انجام شود فیلم ها در  شبکه غیرمجاز پخش شد.

شبکه غیرمجاز سازمان یافته عمل می کند/ 5 عنوان هفتگی وارد شبکه غیرمجاز می شود

وی ادامه داد: شبکه قاچاق، یک شبکه سازمان یافته است و هر هفته بین 4 تا 5 عنوان توزیع محصول جدید دارند. ظرف چند روز آینده فیلم انیمیشن  «عصریخبندان»5 توسط شبکه قاچاق توزیع می شود بنابر اخبار موثق این انیمیشن 60 هزار نسخه تولید شده ومتاسفانه  نمایندگان  توزیع شبکه نمایش خانگی این محصول غیرمجاز را در کنار عناوین مجاز در سوپرمارکت‌ها و ویدئو کلوپ توزیع می کنند. به  دلیل  اورجینال بودند و  شباهت این محصول به عناوین مجاز و قانونی مصرف کننده نمی تواند تقلبی بودن محصول را تشخیص دهد و زمانی متوجه می شود که  با یک لفظ یا حرکت ناشایست روبرو می شود. پیش از این  آثار غیرمجاز با زیرنویس و توسط  دست فروش عرضه می شد  اما امروز در شبکه رسمی توزیع می کنند. حال باید پرسید مسئول نظارت بر کارخانه تولید DVD کیست که محصولات غیرمجاز در تیراژ وسیع در این کارخانه ها تولید می شود.

سودهای کلان شبکه غیرمجاز

حاجی بیگی در ادامه تاکید کرد: حدودا 150 تا 200 میلیون تومان سود توزیع فیلم غیرمجاز با تیراژ 60 هزار نسخه خواهد بود و این شبکه غیرمجاز با این سود کلان فعالیتش را گسترده تر می کند و به سمت فیلم های ایرانی هم خواهند رفت. فیلم های ایرانی موسسه سینما 24 با عنوان « کوچه بی نام» و «اژدها وارد می شود» به دلیل توزیع در شبکه غیرمجاز بدون برنامه ریزی و تبلیغات لازم منتشر شد زیرا در این مواقع  هر یک روز که از زمان توزیع  نسخه های غیرمجازبگذرد عمق فاجعه و ضررهای مادی و معنوی بیشتر می شود . امروز  امنیت اقتصادی موسسات ویدئو رسانه در خطر است  موسسات برای خرید رایت عناوین ایرانی مطرح به طور میانگین 300 تا 600 میلیون تومان هزینه می کنند در حالی که تا زمان توزیع همواره باید  باید  نگران باشند که  نسخه غیرمجاز فیلم خریداری شده منتشر نشود.

5 دوبله مختلف برای انیمیشن در شبکه غیرمجاز

وی درباره دوبله محصولات غیرمجاز گفت: اکثر فیلم ها توسط دوبلورهای شناخته شده دوبله می شود و هیچ ارگان یا نهادی بر فعالیت استودیوهای دوبله نظارتی ندارد . مدیران دوبلاژ هم سفارش کار برایشان اهمیت دارد و به مجاز یا غیرمجاز بودن آن توجهی ندارند . به طور نمونه  انیمیشن «زوتوپیا» یا «دوری»  با 5 دوبله  متفاوت به صورت غیر مجاز عرضه شد.

ارایه عناوین خارجی با دوبله اختصاصی توسط سایت ها به ظاهر در خدمت VOD

حاجی بیگی در ادامه به فعالیت غیرمجاز سایت ها اشاره داشت و گفت: برخی از سایت ها در ظاهر در خدمت VOd هستند اما آن ها علاوه بر خدمات قانونی به  مصرف کننده ، عناوین خارجی و میجر را با  دوبله اختصاصی ارایه می دهند. چند صباحی است در سینماها نیز فیلم ها با دوبله همزمان عرضه می شوند و فیلم های خارجی بدون خرید رایت در سالن های سینما به نمایش در می آید  در مجموع نگاه کنید، همه بخش های از فیلم های خارجی و ایرانی استفاده می کنند و موسسات ویدئو رسانه تنها نگاه می کنند نه تنها در فیلم ایرانی امنیت اقتصادی ندارند بلکه  در فیلم خارجی هم حقوقشان به تاراج می رود.

درخواست مبلغ 800 هزار تومان از سوپرمارکت ها

روابط عمومی موسسه سینما 24 به فعالیت ستاد صیانت اشاره کرد و گفت:  فعالیت شبکه غیرمجاز چندین برابر ستاد صیانت است  به خصوص  در شهرستان ها. امروزه با اتفاق جدیدی روبرو شدیم در یک استان بزرگ کشور مسئول اتحادیه محصولات فرهنگی با همراهی ارشاد به جای پیگیری عرضه کنندگان متخلف محصولات فرهنگی به سراغ سوپر مارکت رفته ومبلغ  800 هزار تومان برای  صدور جواز عرضه محصولات فرهنگی مطالبه کردند حتی در برخی مواقع سوپرمارکت ها تهدید به پلمپ شده اند اگر تعداد سوپرمارکت های عرضه کننده فیلم این استان را 1000 عدد برآورد کنیم مبلغ دریافتی رقم قابل ملاحظه ای خواهد بود که باید پرسید این مبلغ قرار است در کجا هزینه شود و آیا شبکه نمایش خانگی از این رقم سهمی دارد یا خیر؟ در پایان باید گفت در شبکه نمایش خانگی همه سود می برند غیر از موسسات ویدئو رسانه در ظاهر اینجا همه چیز به نام موسسات است اما در واقعیت به کام شبکه غیر مجاز است.

منبع:فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *