شاید جایزه باعث خوانده شدن کتاب شود

هرازنو: روح‌انگیز کراچی می‌گوید: جوایز ادبی تاثیرگذارند، زیرا شاید به واسطه جایزه ادبی کتاب دیده و احیانا خوانده شود.

این پژوهشگر ادبی که به تازگی با کتاب «تاریخ شعر زنان از آغاز تا سده هشتم هجری قمری» برگزیده بخش پژوهش و نقد ادبی هفتمین جایزه ادبی «پروین اعتصامی» شده است در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر جایزه‌های ادبی متذکر شد: جوایز ادبی تاثیرگذارند، به دلیل این‌که در فضای جامعه امروز رغبتی به مطالعه وجود ندارد و شاید به واسطه جایزه ادبی کتاب دیده و احیانا خوانده شود. هر نویسنده‌ای دوست دارد کتابش خوانده شود. کدام نویسنده و پژوهشگر وجود دارد که کتاب را برای کتابخانه شخصی خودش بنویسد؟
او جایزه پروین اعتصامی را یکی از جوایز ادبی موثر دانست و گفت: جایزه ادبی که به نام پروینِ ارزشمندِ شعرِ فارسی هرساله برگزار می‌شود از این نظر برایم ارزشمند است که گرایش‌های فکری مختلف در آن لحاظ می‌شود. خوشبختانه این جایزه، خاص یک گروه نیست و به کیفیت اثر توجه می‌شود، نه به نام پدیدآورنده آن.
این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: در کشور ما که جایزه‌های ادبی اصولا دولتی است. انتظار این است که بنیان جایزه‌های ادبی بر پایه شاهکارهای ادبی گذاشته شود. نمی‌دانم چرا نام خیام و هدایت و فرخزاد حذف می‌شود؟
او درباره کتاب «تاریخ شعر زنان» بیان کرد: این کتاب نخستین جلد مجموعه کتاب‌های مرجعی است که در آن موضوع زنان شاعر و شعرهای آن‌ها از آغاز ادب فارسی تا پایان قرن هفتم هجری قمری بررسی شده است. پس از این کتاب پنج جلد بعدی نیز به مرور منتشر خواهد شد.
کراچی با بیان این‌که «این مجموعه پیشینه ۱۱ قرن شعر زنان ایرانی را پیش روی مخاطب می‌گذارد»، اظهار کرد: پیشینه شعر زن ایرانی افتخاری است که در اغلب فرهنگ‌های جهان وجود ندارد. این کتاب شعر زنانی را بررسی می‌کند که به جرم زن بودن اغلب اشعارشان عامدانه از تذکره‌ها و تاریخ‌های ادبی حذف شده یا به نام واقعی شان ثبت نشده است.
او با تاکید بر تاثیر زنان بر ادبیات فارسی بیان کرد: برخلاف تصوری که شعر فارسی، شعری تک‌جنسی و منحصرا مردانه است، از لابه‌لای آثار مکتوب در موضوع‌های مختلف شعرها و نام ۲۰ زن شاعر را در طول چهار قرن نخست شعر فارسی با نام واقعی‌شان یافتم که میراث ارزشمندی در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی است.
این شاعر درباره یکی از نتایج پژوهش‌های این کتاب گفت: در این پژوهش به این نتیجه رسیدم که شعر فارسی دوصدایی است و شعر زنانه به لحاظ جهان‌بینی، درونمایه، محتوا و زمینه معنایی با شعر مردانه تفاوت دارد. زن و مرد شاعر همزمان شعر سروده‌اند، اما تفاوت‌هایی در آن‌ها دیده می‌شود.
او جنسیت را در خلق ادبی موثر دانست و بیان کرد: خلق انواع ادبی با جنس بیولوژیکی شاعر در ارتباط است و شاعران مرد عامدانه چتری از عرفان بر شعر عاشقانه زن گرفته‌اند تا راز او را نگه دارند و همین سبب تحریف شخصیت شاعر شده است. همچنین مردان آن‌ها را به عمد جدی نگرفته‌اند.
کراچی درباره کتاب «تاریخ شعر زنان» شرح داد: این کتاب در هفت بخش نوشته شده است. بخش اول پاسخ به چرایی نگارش تاریخ شعر زنان است. بخش دوم بررسی شرایط سیاسی، اجتماعی دوره مورد نظر است. در ادامه در بخش سوم بستر ادبی و مراکز ادبی آن دوره‌ها بررسی شده است.
او ادامه داد: بخش چهارم پاسخ علمی به این پرسش است که چرا ادبیات به زنانه و مردانه تفکیک شده است. بخش بعدی ویژگی ادبیات زنانه را بررسی می‌کند. بخش ششم شعر و زندگی‌نامه زنان شاعر و بخش هفتم نمودار و آمار کلی زنان شاعر را نشان می‌دهد.
این برگزیده جایزه ادبی «پروین» درباره آثار در دست تالیف و انتشار خود گفت: اثر دیگری در دست نوشتن دارم. همچنین در حال نوشتن جلد دوم همین کتاب هستم و جمع‌آوری مجموعه شعرم نیز از دیگر کارهای این روزهایم است. مجموعه شعرم را هنوز به ناشر نسپرده‌ام. این مجموعه اشعار سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۴ را در بر می‌گیرد و هنوز عنوانی برای آن انتخاب نکرده‌ام.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *