فروش ۹۳ میلیاردی «تابستانه کتاب»

هرازنو: رونمایی یادداشت رهبر انقلاب بر داستان «تن تن و سندباد» طی هفته گذشته باردیگر ادبیات نوجوان را در کانون توجه رسانه‌ها و صاحبنظران قرار داد.

 گزارش هفتگی حوزه کتاب، این هفته از نظر نهاد و سازمان‌ها، تنوع خوبی دارد. در این گزارش از وزارت ارشاد و موسسه خانه کتاب گرفته تا اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان تهران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حضور دارند. مهم ترین خبر نیز رونمایی از یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب «تن تن و سندباد» بود که مربوط به حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان می‌شود.

مرور اخبار حوزه کتاب این هفته را با همین خبر شروع می‌کنیم.

رونمایی یادداشت رهبر انقلاب بر داستان «تن تن و سندباد»

مهمترین خبر حوزه کتاب در این هفته، رونمایی یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب «تن تن و سندباد» بود.

 یادداشت رهبر معظم انقلاب بر کتاب داستانی «تن‌تن و سندباد» صبح روز دوشنبه ۱۸ مرداد، در مراسم دومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی در مؤسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی رونمایی شد.

این یادداشت هرچند مربوط به سال ۷۳ و بیش از ۲۰ سال پیش بود اما رونمایی از آن به بهانه بازنشر اصل کتاب باردیگر پای موضوع ادبیات نوجوان و لزوم توجه به این گروه سنی مغفول را به محافل ادبی و رسانه‌ای باز کرد.

انتصاب اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران

یکی از اخباری که اواخر این هفته منتشر شد مربوط به اعضای شورای سیاست گذاری دوره بعدی نمایشگاه کتاب تهران بود. با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند.

به این ترتیب، بر اساس حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری، سیدمحمد بهشتی، علی‌اکبر اشعری، مرتضی کاظمی، مجتبی عبداللهی، فریدون عموزاده خلیلی، مهدی فیروزان، محمدرضا توکل صدیقی، مهدی اسماعیلی‌راد، رضا امیرخانی، محمد حمزه‌زاده، همایون امیرزاده، محمد سلگی، امیرمسعود شهرام‌نیا و علی‌اصغر سیدآبادی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند.

اعلام آخرین مهلت ناشران وکتابفروشان برای بخشودگی جرایم بیمه

این گزارش، علاوه بر خبر مربوط به نمایشگاه کتاب فرانکفورت که در ادامه می آید، خبر دیگری هم درباره مهلت ناشران و کتابفروشان برای بخشودگی جرایم بیمه دارد. طبق اطلاعات این خبر، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران زمان ثبت درخواست‌های اعضای خود را در شعب سازمان تامین اجتماعی برای استفاده از بخشودگی جرایم بیم، ۲۷ شهریور ماه اعلام کرد.

با توجه به مکاتبه‌ها و توافق‌های انجام شده با سازمان تامین اجتماعی تمام اعضا و همکاران عضو این اتحادیه می‌بایست درخواست بخشودگی خود را کتباً به اتحادیه اعلام کنند.

بنا بر اعلام این اتحادیه، آخرین مهلت ثبت درخواست بخشودگی در شعبه‌های سازمان تامین اجتماعی ۹۵/۶/۲۷ است.

تشکیل دومین جلسه کارگروه رسیدگی به مشکل مالیاتی چاپخانه‌داران

این هفته همچنین دومین جلسه کارگروه رسیدگی به حل مشکل مالیاتی چاپخانه‌داران با حضور همایون امیرزاده، محمودرضا برازش، میریونس جعفری، غلامرضا شجاع، احمدرضا اعتماد مظاهری، علی مغانی و رضا بارچیان روز یکشنبه ۱۷ مرداد در اداره‌کل چاپ و نشر برگزار شد.

در این جلسه مشکلات مالیاتی چاپخانه‌داران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بی‌توجهی مودیان و مراکز مالیاتی به دفاتر مالیاتی تنظیم شده از سوی چاپخانه‌داران، عدم بازدید مودیان مالیاتی از واحدهای چاپی و تنظیم مالیات، بی‌توجهی به ضوابط، معیارها و دستورالعمل‌های اخذ مالیات از واحدها، تداخل مالیات مشاغل و مالیات بر ارزش افزوده و… از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معرفی برگزیدگان جایزه ادبی پروین اعتصامی

هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی هم برگزیدگان خود را این هفته طی مراسمی معرفی کرد. به این ترتیب، هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی عصر دوشنبه ۱۸ مرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیدگان خود را معرفی کرد.

بر اساس آراء هیئت داوران در بخش پژوهش و نقد ادبی کتاب «تاریخ شعر زنان ایران از آغاز تا سده هشتم هجری» نوشته روح انگیز کراچی به عنوان اثربرگزیده انتخاب و جایزه ۱۲ سکه طلا را دریافت کرد.

اعلام میزان فروش طرح تابستانه کتاب

گزارش این هفته همچنین دو خبر از موسسه خانه کتاب دارد که اولین خبر، مربوط به اعلام میزان فروش طرح تابستانه کتاب است. به موجب این خبر که روز چهارشنبه ۲۰ مرداد منتشر شد، خانه کتاب اعلام کرد با پایان طرح یک ماهه «تابستانه کتاب» در سراسر کشور، ۹۳ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۳۷ هزار و ۱۰۶ ریال کتاب با تخفیف ۱۷ میلیارد و ۹۶۵ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۸۱۴ ریال به فروش رفته است.

اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره نقد کتاب

اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به سیزدهمین جشنواره نقد کتاب هم از دیگر خبرهایی بود که این هفته منتشر شدند. مؤسسه خانه کتاب با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی نقد، سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب را هم زمان با هفته پژوهش در آذرماه ۱۳۹۵ برگزار می‌کند و در خبری که این هفته منتشر شد، پانزدهم شهریور، آخرین مهلت ارسال اثر به این جشنواره اعلام شد.

برگزاری اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کتابخانه رضوی هم عصر سه شنبه ۱۹ مرداد در مرکز همایش های سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره به صورت انفرادی و خانوادگی معرفی و تقدیر شدند.

سرانه مطالعه ۲ دقیقه ایرانیان قدیمی و اشتباه است

این مراسم به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد و محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم ایران یکی از سخنرانان این برنامه بود که در سخنان خود به مساله آمار سرانه مطالعه ایرانیان اشاره کرد.

پرویز در این برنامه گفت: در پژوهشی که در سال ۵۳ درباره رفتار فرهنگی ایرانیان انجام شد سرانه مطالعه هر ایرانی باسواد ۲ دقیقه ارزیابی شد. متاسفانه در سالهای بعد از انقلاب یکی از مقامات به اشتباه این عدد را به عنوان آمار روز نقل کرد و بعد این عدد روی زبانها افتاد و متاسفانه به هیچ نحو اصلاح نشد. وی افزود: بعد از انقلاب چند تحقیق جامع درباره کتابخوانی و مطالعه صورت گرفت و آخرین آمارهای مربوط در این باره ۱۵ دقیقه، ۱۷ دقیقه و ۴۰ ثانیه و ۲۱ دقیقه بود.

انتشار فراخوان حضور در شصت و هشتمین نمایشگاه فرانکفورت

گزارش این هفته، ۳ خبر حوزه خارجی هم دارد که اولین شان خبر انتشار فراخوان حضور ناشران کشور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت است.

این فراخوان توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران منتشر شد و در آن اشاره شد که: به اطلاع ناشران و اهل قلم ‌می‌رساند، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با همکاری مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، با هدف بسترسازی حضور نشر ایران در عرصه بین‌المللی، آثار ایرانی را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت عرضه خواهد کرد. در این فراخوان، شرایط آثاری که توانایی ارائه در این نمایشگاه را دارند، اعلام شده است.

ایران در نمایشگاه های کتاب پکن و مسکو شرکت می‌کند

ابتدای این هفته و روز یکشنبه ۱۷ مرداد بود که خبر مربوط به حضور ایران در نمایشگاه های کتاب پکن و مسکو منتشر شد. به موجب این خبر، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برنامه‌های شهریور ماه خود را برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب خارجی اعلام کرد و مشخص شد که حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب چین و مسکو در شهریور ماه در دستور کار این موسسه قرار گرفته است. نمایشگاه کتاب پکن از تاریخ ۳ تا ۷ شهریورماه و نمایشگاه کتاب مسکو از تاریخ  ۱۷ تا ۲۱ شهریور برگزار می‌شود.

حضور دو تصویرگر ایرانی درنمایشگاه کتاب پکن

دیروز چهارشنبه ۲۰ مرداد بود که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از حضور دو تصویرگر از کشورمان در نمایشگاه کتاب پکن خبرداد. به این ترتیب، سعیده ثابت‌نیا و طاهره زحمت‌کش دو تصویرگری هستند که به دلیل راه یافتن آثارشان به کاتالوگ بلونیا (۲۰۱۶) از طرف موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه کتاب پکن حضور پیدا می کنند.

نمایشگاه کتاب پکن از تاریخ ۳ تا ۷ شهریور برگزار می شود.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *