هرازنو: برگزاری اختتامیه رویداد بازی‌سازی لول آپ فرصتی برای رونمایی از استعدادهای گمنام اما تازه نفس میدان بازی‌سازی در ایران بود.

در فهرست رویدادهای مرتبط با حوزه بازی‌های رایانه‌ای در هفته‌گذشته مهمترین رویداد، ‌ برگزاری اختتامیه رویداد بازی‌سازی «لول آپ» و معرفی برترین‌های این رویداد بود. آئینی که عصر دیروز برگزار و آثار برتر با حضور مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای معرفی شد.

براساس گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این نخستین بار بود که رویداد بازی‌سازی یک‌ماهه در کشور برگزار می‌شد. فرصت یک ماهه به بازی‌سازان این امکان را داد تا ایده‌های خود را بهتر و پخته‌تر اجرا کنند و در نهایت بازی‌های باکیفیتی خروجی رویداد باشد.

کسری تهرانی یکی از دبیران برگزاری این رویداد به ارایه آمار و ارقام پرداخت و گفت: برای این رویداد ۱۷۴ تیم از سراسر کشور ثبت‌نام کردند که برای ما شگفتی‌آور بود و متوجه شدیم علاوه بر شهرهای بزرگ از جمله تهران، بازی‌سازی در حال نفوذ به سراسر کشور بوده و ظرفیت‌های بسیار خوبی در حال شکل‌گیری است.

تهرانی ادامه داد: تیم‌هایی که از شهر تهران شرکت کرده بودند ۴۱% و تیم‌های شهرستانی ۵۹% در رویداد مشارکت داشتند. دو شهر اصفهان با ۱۵% و مشهد با ۷% بعد از تهران بیشترین شرکت‌کننده را به خود اختصاص داده بودند.

کسری تهرانی درباره بستر بازی‌های ساخته شده نیز گفت: درصد بیشتری از شرکت‌کنندگان به پلتفرم موبایل اقبال نشان دادند، به طوری که ۵۵% از بازی‌های ساخته شده مربوط به این پلتفرم بود. ۲۳% نیز بر روی بستر PC و در نهایت ۲۲% از بازی‌ها هم روی موبایل هم روی PC قابل اجرا بودند.

دبیر برگزاری تعداد آثار نهایی ارسال شده را ۶۴ عنوان اعلام کرد و افزود: در نهایت تیم‌های شرکت‌کننده موفق شدند ۶۴ بازی را ثبت نهایی کنند. از بین این آثار ۲۶ بازی وارد فاز نهایی داوری شدند و در نهایت ۳ بازی برتر مشخص شدند. همچنین به دلیل کیفیت بالای آثار تصمیم گرفتیم از ۴ بازی دیگر نیز تقدیر بعمل آوریم.

بدین ترتیب آثار برتر به شرح زیر است:

رتبه نخست: بازی TV Tycoon از تیم Sub Mission

رتبه دوم: بازی At the Cage از تیم Mental Studio

رتبه سوم: بازی VantaBlack از تیم Dream Drawing Desk

از چهار بازی «به دور مریخ»، «دانیمو»، «نبردک» و «Into the Coffin» نیز تقدیر بعمل آمد.

بازار بازی‌های رایانه‌ای به روایت آمار

در کنار این رویداد اما دیگر خبر قابل توجه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای طی هفته گذشته، انتشار نتایج پویش جامع ملی بازی‌های رایانه‌ای بود که برای نخستین‌بار تصویری قابل تحلیل از شرایط آماری استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در ایران به دست داد.

واحد پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی پیمایشی جامع از سراسر کشور، گزارشی آماری از وضعیت بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران در سال ۹۴ استخراج کرده است که نتایج آن را می‌توان به عنوان جامع‌ترین اطلاعات آماری از مصرف بازی‌های رایانه‌ای در کشور قلمداد کرد.

بر اساس این گزارش که با بیش از ١٥ هزار نفر به عنوان نمونه آماری در سرتاسر کشور از کلانشهرها و شهرهای تابعه تا روستاها، تهیه شده، در حال حاضر ما ٢٣ میلیون گیمر در کشور داریم که چیزی در حدود ٣٠ درصد جمعیت ایران را شامل می‌شود.

جزئیات بیشتر این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید.

رونمایی از هشتمین حمله

از دیگر خبرهای این هفته اینکه پس از عرضه موفقیت‌آمیز بازی موبایلی «هشتمین حمله» و استقبال خوب مخاطبین، نسخه دوم این بازی با نام هشتمین حمله ۲ (نجات خونین شهر) تولید و عرضه شد.

هشتمین حمله ۲ همچون نسخه اول خود برای دستگاه‌های اندرویدی تهیه و در بازار داخل عرضه شده است که بهبودهای قابل تحسینی در بخش‌های مختلف از جمله گیم‌پلی، گرافیک و طراحی بازی به همراه دارد.

داستان به دفاع برای جلوگیری از سقوط خرمشهر در جنگ تحمیلی اشاره دارد و مخاطب در این نسخه باید با نیروهای بعثی مبارزه کرده و با مشغول نگهداشتن آن‌ها فرصت بیشتری برای نیروهای خودی خریداری کند.

جزئیات تازه از قیمت‌گذاری بازی‌های رایانه‌ای

اما اگر  پیگیر اخبار اقتصادی بازار بازی‌های رایانه‌ای هستید هم بد نیست بدانید این هفته جزئیات تازه‌ای از فرآیند قیمت‌گذاری بازی‌ها در بازار و بسته‌های حمایتی بنیاد ملی در این زمینه منتشر شد.

هادی جعفری به عنوان عضو شورای قیمت‌گذاری بازی‌های رایانه‌ای با تشریح وظایف شورای قیمت‌گذاری گفت: هدف این شورا حمایت از ساخت بازی‌های باکیفیت برای رایانه‌های شخصی است. جعفری‌منفرد به وظیفه این شورا اشاره کرد و گفت: وظیفه شورا این است که بازی‌های تولیدشده برای رایانه‌های شخصی (PC) را بررسی و براساس قیمت کارشناسی پروژه به بازی‌ها کوپن حمایتی تعلق گیرد.

وی این قیمت‌گذاری را تنها برای بازی‌های ساخته شده مختص پلتفرم رایانه‌های شخصی دانست و گفت: جهت حمایت بیش‌تر از بازی‌ها و پروژه‌های بزرگ، کوپن حمایتی تنها مختص بازی‌های تولیدشده برای رایانه‌های شخصی است و شامل بازی‌های موبایلی نمی‌شود چرا که بازی‌های موبایلی با دارا بودن بستر پخش، نبایستی وابسته به سوبسیدهای حمایتی شوند. همچنین بازی‌هایی که چندسال از تولید آن‌ها گذشته یا حتی مدت‌ها پیش عرضه شده‌اند نیز شامل کوپن حمایتی و قیمت‌گذاری نخواهند شد.

قدردانی از رسانه‌ها بابت حمایت از بازی ایرانی

آخرین خبر در مرور رویدادهای این هفته بازی‌های رایانه‌ای هم اینکه معاون ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در آستانه روز خبرنگار ضمن تقدیر از اهالی رسانه گفت: خوشبختانه رسانه‌ها به عنوان حامی بازی‌های ایرانی، کمک شایانی به تولید ملی می‌کنند.

هادی کافی تاثیر رسانه‌ها در حمایت و جان گرفتن محصولات فرهنگی داخلی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: روندی که در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، در رسانه‌ها آغاز شده می‌تواند منجر به فروش بهتر بازی‌های ایرانی شود و این به معنای بهترین جایگزین برای بازی‌های غیرمجاز و در نهایت فرهنگ‌سازی مناسب است.

وی به افزایش سهم بازی‌های ایرانی در بازار بازی‌های ویدئویی به پنج درصد اشاره کرد و افزود: علاوه بر رشد کیفی بازی‌های ایرانی، حمایت رسانه‌های جدی کشور از بازی و بازی‌سازان ایرانی به این افزایش کمک کرده است.

معاون ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اعلام اینکه این بنیاد برای حمایت از بازی‌های ایرانی هر ماه از یک بازی رونمایی می‌کند گفت: در برنامه‌های امسال، محور رونمایی‌ها، انعکاس از طریق رسانه‌هاست که تا کنون بازتاب خبری غیرقابل انتظاری داشته است که شخصا از اصحاب رسانه تشکر و قدردانی می‌کنم.

منبع:مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *