ندا نائیجی

بازاریابی شبکه ای عنوان شغلی است که شاید برای برخی از مردم ناشناخته و یا کمتر شناخته شده باشد و برای جمع دیگری از مردم یارآور خاطرات خوشایندی نباشد.این شغل قدمت طولانی دارد و در کشور ما چندسالی است که به آن پرداخته می شود.فاطمه شکری از فعالان این حوزه است.او ابتدا از طریق اینترنت با این شغل آشنا شد و بتدریج به کسب تجربه پرداخت و از فرودین 95 به طور جدی کارش را در این زمینه آغاز کرد.وی هم چنین علاوه بر حوزه اقتصادی در حوزه های  اجتماعی هم فعالیت دارد و علاوه بر بازاریابی شبکه ای به شغل تدریس در حوزه مهارت های زندگی هم مشغول است.آنچه می خوانید حاصل گفت و گوی ما با فاطمه شکری فعال حوزه بازاریابی شبکه ای است.

لطفا در مورد فروش شبکه ای اطلاعاتی را در اختیارمان قرار دهید.

نام فروش شبکه ای از اواخر دهه 70 وارد ایران شده است.شرکت های زیادی با سوءاستفاده از این نام به فعالیت بازاریابی شبکه ای پرداخته اند و به شیوه انسان یابی و خرید و فروش اجباری شبکه ای از محصولی که حتی وجود نداشت درآمدزایی می کردند.

در بهمن ماه 84 فعالیت این گونه شرکت ها غیرقانونی اعلام و برخورد قاطع با آن ها آغاز شد.از سوی دیگر باتوجه به ظرفیت بالای بازاریابی شبکه ای اصولی و قانونی در کشور، عزم دولت بر ایجاد سازوکار قانونمند جزم شد و کمیته ای از نمایندگان وزارت اطلاعات، صنعت،معدن و تجارت، نیروی انتظامی و دادستانی کل کشور به عنوان نظارت بر فعالیت های بازاریابی شبکه ای تشکیل و دبیرخانه آن در مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت ، معدن و تجارت واقع شده است.

شرکت های زیادی درخواست خود را به دبیرخانه این کمیته ارائه داده اند که پس از بررسی های به عمل آمده در تاریخ 6/6/90 اولین مجوز به نام شرکت بادران صادر شد.پس از آن تا به امروز 14 شرکت دیگر نیز موفق به اخذ این مجوز شدند که اسامی آن ها در وب سایت بازاریابی شبکه ای مرکز امور اصناف و بازرگانان قابل رویت می باشد.

این شغل در دنیا در سال 2014 بیش از 178 میلیون دلار جابه جایی مالی ایجاد کرده و کشورهای پیشرفته دنیا صنعت بازاریابی شبکه ای را بسیار جدی حمایت می کنند.

خرید اینترنتی چه میزان در کشور ما رواج دارد و چگونه می توان این امر را به صورت یک فرهنگ نهادینه کرد؟

بازاریابی شبکه ای لزوما به معنای خرید اینترنتی نیست.در واقع تاریخچه بازاریابی شبکه ای به حدود 70 سال قبل بازمی گردد ولی تاریخچه اینترنت حدود 20 سال است. در واقع بازاریابی شبکه ای جزو زیر مجموعه تجارت الکترونیک محسوب می شود. بازاریابی شبکه ای یک روش فروش کالا برای شرکت ها و یک روش کسب درآمد برای بازاریاب هاست که از اینترنت برای وسعت بیشتر و راحت تر شدن کارها کمک می گیرند.

در واقع مردم نباید فکر کنند که باید کار با اینترنت را بصورت حرفه ای بلد باشند تا بتوانند بازاریابی شبکه ای انجام بدهند در واقع عمده فعالیت های ما خارج از فضای اینترنت انجام می شود و بیشتر در زمینه بازاریابی و مدیریت آن است.درصد بسیار محدودی به اینترنت نیاز است که همه افراد آن بخش را در آموزش هایشان فرا می گیرند.

اما در مورد رواج خرید اینترنتی یک واقعیتی وجود دارد که این امر هنوز در میان مردم ما متداول نشده است و تا چند سال بعد ممکن است این پدیده مرسوم و تبدیل به یک فرهنگ شود.پس آن کسانی که در این داستان پیشگام هستند شانس بیشتری برای موفقیت دارند نسبت به آن کسانی که سعی می کنند وقتی مجبور شدند وارد این عرصه شوند و از امکانات جدید استفاده کنند.

به نظر شما دیدگاه مردم نسبت به این حرفه چطور است؟

طبق توضیحاتی که دادم چون شرکت های زیادی قبلا از عنوان بازاریابی شبکه ای سوء استفاده کرده اند طبیعتا قشری از مردم ما فکر می کنند که شرکت های بازاریابی شبکه ای همان دسیسه های شرکت های هرمی است در حالی که این تفکر کاملا اشتباه است و باید دیدگاه مردم از طریق اطلاع رسانی اصلاح شود.

چگونه می شود برای جذب افراد در این راستا اعتماد سازی کرد؟

پیشنهاد من این است که افراد در این حوزه اطلاعات خود را افزایش دهند و تفاوت شرکت های سالم و ناسالم را بیاموزند.دستاوردهای این شغل را فرا بگیرند تا بتوانند بخوبی آن را انجام دهند و به دیگران نیز انتقال بدهند .مسلما وقتی تمام بزرگان اقتصادی دنیا از آن بعنوان یک صنعت بی نظیر یاد می کنند ارزش این را دارد که ما روی آن سرمایه گذاری زمانی کنیم و بر رویش تحقیق کنیم و در نهایت متوجه مزایا و محاسن این شغل بشویم.

نحوه فراگیری این شغل به چه صورت است.

در این شغل دو مورد بعنوان سرمایه محسوب می شود 1.میزان زمانی که روی این شغل می گذاریم2.میزان اطلاعاتی که بدست می آوریم.برای کسب اطلاعات سه کانال وجود دارد 1.جزوات آموزشی،کتاب ها و فیلم های آموزشی که توسط تیم تهیه می شود2.جلسات آموزشی3.تجربیات عملی که در حین کار کسب می شود.

در نهایت اگر یک بازه زمانی 2الی 4 سال را برای این کار صرف کنیم و از این سه کانال نهایت بهره را ببریم مطمئنا نتیجه مطلوب و دلخواه خود را کسب خواهیم کرد.

  امنیت شغلی در این حرفه چه میزان است؟

این شغل از امنیت شغلی بسیار بالایی برخوردار است چرا که هیچ ریسک مالی سنگینی را انجام نمی دهیم.در سایر مشاغل ما باید سال ها در س بخوانیم که خودش ریسک بالایی است زیرا  امروزه شاهد هستیم بین شغل فرد و رشته ای که تحصیل کرده تناسبی وجود ندارد و یا به سرمایه گذاری مالی زیادی نیاز داریم.در این شغل انگیزه بالای شخص بسیار مهم است و همین برای شروع کار کافیست.

این شغل چه روحیه ای را طلب می کند؟

این سوال بسیار مهم است.یکی از تفاوت های عمده این شغل با مشاغل دیگر در این است که ما در این شغل یک ماه کار نمی کنیم که در پایان ماه نتیجه یا دست مزدی از فعالیت خود دریافت کنیم در واقع این شغل به گونه ایست که در چندماه اول فقط باید آن را یاد بگیریم.در واقع بازاریابی شبکه ای یک تجارت است که امکان رشد شخصیتی و ثروتمند شدن را می آموزد و همان طوری که گفتم به یک پرسه زمانی همرا با صبر و پشتکار زیاد نیاز است.

پس بهتر است در ماه های اول شروع به کار، این شغل را دانشگاهی بدانیم که قرار است از آن مطالب زیادی بیاموزیم

علت کشش شما به سمت این شغل چه بوده است؟

هر شغل دستاوردهای خاص خودش را دارد.من معتقد هستم یک شغل می تواند 4 دستاورد داشته باشد،پول،ارتباط،رشدفردی و بعد معنوی شغل.بازاریابی شبکه ای همه این دستاوردها را دارد یعنی هر انسانی با هر شرایط اقتصادی،جایگاه اجتماعی و هر سطحی از تحصیلات وارد این شغل شود و با صرف زمان کافی به درآمد و جایگاه مطلوب اجتماعی می رسد.

سخن آخر

یکی از بخش های مهم این شغل ، آغاز فعالیت با یک تیم و شخص باتجربه و قابل اعتماد است.بازاریابی شبکه ای یک کار تیمی است و سرگروه در موفقیت اعضا نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و من هم بسیار مشتاق هستم تا به علاقمندان این حوزه مشاوره و راهنمایی کنم تا بتوانند در کارشان و راهی که انتخاب کردند موفق باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *