هراز نو : محورهای مهم خطبه های نماز جمعه دابودشت : چگونگی جان دادن در سختی و راحتی به دست انسانهاست /بستر و ترویج ازدواج اسان رسالت اصلیه مسئولین و ملت شریف / حمایت از کاخ نشینان و فراموش کردن کوخ نشینان مخالف با آرمان های انقلاب و امام و رهبری/ چرا یارانه متمولان و صاحبان صنایع قطع نمی شود/ نظریه بزرگان و عالمان و فیلسوفان قرن معاصر در تبیین بانکداری اسلامی/ عوامل موفقیت جریان بیداری اسلامی / نظر مراجع نسبت به دیرکرد وام بانکی/بهره وری از برکات ماه رمضان/توصیه به نیروی انتظامی و بسیج و سپاه نسبت به روزه خواران/ولایت فقیه ریشه در اسلام دارد/ ن.اب خاص و عام امام زمان عج در مسیر ولایت فقاهت مردم/ نظریه بزرگان دینی در مورد ولایت فقیه/ تفکر غرب در مقابل ولایت فقیه/ مسئولین فریب درب باغ سبز دشمن را نخورند/جریانات تفکر فتنه و طرح مسائل سلسله ای/دکترین مقاومت عصاره شعائر انقلابی / واردات بی رویه برنج ظلم بزرگی به کشاورزان/امروز هم که از کشاورزان آب بهاء چاه را که قانون شده بود را با ضریب چند برابر مطالبه کردید.
بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این لحظات عرفانی و ملکوتی ، در این روز بزرگ ، روز جمعه ، روز حضور در ساحت مقدس بقیة الله لاعظم و روز موعود فرج امام رئوف در محضر شما مؤمنین و مؤمنات ، نمازگزاران عزیز ، سالروز ارتحال ملکوتی معمار و معیار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی ره و سالروز سوگواری شهدای قیام خونین پانزده خرداد بدواً خودم و همه ی شما اعزه ی مکرم را به تقوای الهی توصیه می کنم .
سروران عزیز نمازگزار تقوا زمینه ساز آمادگی لازم برای سفر اخروی است . هم دنیای مان را آباد می کند و هم عقبی مان . انسان متنقی همیشه آماده ی جان دادن و جان سپردن و استقبال از جناب ملک الموت را دارد .
بنده مکرر عرض کردم که سختی یا راحتی جان دادن در دست من وشماست این که چه کسی سخت و چه کسی آسان جان می دهد بواسطه ی اعمال و کردار و رفتار و گفتار من و شماست . انسان متقی که همیشه خود را در محضر خد اببیند ، عبد عبید خدا باشد ، لباس تقوا بپوشد و متقی باشد ، گناه نکند ، در محضر خدا باشد ، زندگی ای را انجام دهد که مرضی امام زمانش باشد قطعاً سخت جان نخواهد داد و مرگ راحتی خواهد داشت . قطعاً شب اول قبر راحتی خواهد داشت . قطعاً حوریان بهشتی و ائمه ی معصومین (ع) به سراغشان خواهند آمد . ولی در مقابل انسان بداخلاق و گنهکار ، انسانی که با زبان ، رفتار ، گفتار و کردارش مسیر ترسیم شده ی شیطان را بخواهد ادامه دهد ، به دنبال فحشا ، گناه ، غیبت باشد این مرگش را خودش ترسیم می کند . این تلخی و سختی جان دادن را برای خودش ترسیم می کند . این مور و موریانه را برای خودش و شب اول قبر آماده می کند . پس باید دقت کنیم . همان گونه که اعمال صالح موجب نورانیت صورت و سیرت مان می شود و دار دنیا مان را آباد می کند ، دار عقبی مان هم آباد می شود و در مقابل هم بالعکس انسان غیر مؤمن چه منافق ، چه کافر مطابق با آنچه را کاشته و داشته ی خودش را درو می کند . هم آثار آن را در این دنیا و هم در آخرت می بیند . انسان مؤمن همه ی آن مسائلی که خدا در آیات قرآن عنوان فرموده است و ما که قریب به سه سال است که داریم از قرآن و سبک زندگی دینی و از بهره بری از عقل و نقل و علوم وحیانی داریم می گوییم زندگی ای را ایجاد می کنیم که در آن آسودگی خاطر و فارغ بالی باشد . دغدغه ی فکری نباشد . اضطراب نباشد .
امروزیکی از معضلات کنونی مان ازدواج های مان هست . سنت های غلط . مهریه های کاذب و کذائی و جهیزه های مشقت بار،مقدمات بسیار تلخ که نه پسر رمق رفتن برای نتخاب همسر را دارد و نه خانواده ی عروس رمق برای قبول کردن ازدواج فرزند را دارد . این را باید اصلاح کنیم و این را دین نمی خواهد و ترویج ازدواج آسان رسالت همه مان هست نه اشرافی گری و بریز و بپاش ها. و زندگی معتدلی را تشکیل بدهیم و اگر سخن از اعتدال هست ، اعتدال در مبانی دینی است . مسائل و مشقت هایی که انسان در مسیر زندگی اش دارد ، انسان قرآنی برای خودش مشقت ایجاد نمی کند . خانه و خانواده ی قرآنی اهل ربا نیست . اهل فحشا نیست . اهل رانت خواری و ویژه خواری و مسائل دیگر نیست . اهل بزن و ببرها نیست . هر کسی اگر در این مسیر هست اگر چه در دل قرآن باشد با قرآن فاصله دارد . ما تاریخ را مطالعه کنیم . دور از شخصیت عزیزان . چه کسانی که حافظ قرآن بودند ولی با تفکر قرآن فاصله داشتند . اهل قرآن اهل مفسده نیست . اهل مصلحت است . مصالح اسلامی را می بیند نه مصلحت اندیشی شخصی . نه این که در منیت های درون مان فرو رویم اینکه چه می خواهم که امروز جامعه برایم محقق کند نه مبانی قرآنی و اینکه قرآن چه می خواهد که من محقق کنم . در آن قرآن فرموده که ربا نه زیرا برابر است با زنا با محارم در خانه ی کعبه و برابر است با جنگ با خدا و رسول و در همین قران توصیه می کند که در خدمت مردم باشیم و قرض الحسنه و بانکداری اسلامی را ترویج دهیم . در کنار هم بودن را ترویج کنیم نه برای هم کیسه دوختن ما این را باید دقت کنیم .
یکی از مسائل و مشکلاتی که ما امروز داریم یه عده ایستادند و دارند کاخ نشینان را حمایت می کند . و دارند ایستادگی میکنند در مقابل قشر مستضعفی که وعده ی الهی است که ظهور اما زمان (عج) برای حمایت از مستضعفین تحقق می یابد . امام رئوف مان یار و یاور مستضعفین است «و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین». امام راحل مان تفکرشان حمایت از مستضعفین بوده . رهبر عظیم الشأن مان مشرب فکری شان بر این اساس است . گر چند که عده ی زیادی از بانک های مان بر اساس دستورالعمل اسلامی دارند عمل می کنند . اقدامات جالبی را دارند انجام می دهند . امروز پدیده ی بانک و بانکداری جزء لاینفک اقتصاد به شمار می آید و باید اینچنین باشد باشد و به طوری که گردش اقتصادی و انجام فعالیتهای تجاری و بازرگانی با در نظر گرفتن این حجم گستردگی معاملات و انقادات موجود و همچنین با توجه به تراکم جمعیت بدون وجود بانک غیر ممکن تلقی می شود از این رو غیر ممکن است کمتر کسی با بانک در ارتباط نباشد لذا وجود چنین موسسه ای در هر جامعه ای ضرورری است از این رو لازم است در این باره از دیدگاه و منظر عالمان ربانی سخنانی عرض گردد و عرض کردیم ما شناسنامه ی بوجود آمدن بانک مان دینی بود برای حمایت به محرومین . برای دستگیری مستضعفان ، برای ترویج قرض الحسنه ، برای گرفتن کارمزد آن هزینه ها و ثروت های عزیزان در آن منبع و کمک کردن به مردم . این هدف اصلی ایجاد بانک بوده . به طوری که گردش اقتصادی و انجام فعالیت های تجاری ، بازرگانی ما با در نظر گرفتن این امر مهم گسترش پیدا خواهد کرد . اگر می خواهیم اقتصاد خوبی داشته باشیم قطعاً با بهره بری از متد و مدل اسلامی باید باشد . چندین سال است که مقام عظمای ولایت طرح اقتصاد مقاومتی را عنوان می کند ولی انگار که یک عده نمی خواهند قبول کنند . که صرفاً با بوجود امدن مقاومت آن هم با حضور مردم ، به کارگیری پتانسیل و سرمایه های مردمی ، تفکرهای مردمی آن می شود حل شد . از این رو اگر مشکلات حل نگردد کمتر کسی رمق داشته باشد که بخواهد با نهادی به نام بانک ارتباط داشته باشد . چون بعضی از مشکلات در بانک وجود دارد ، بعضی از سدها ایجاد شده با سودهای کلان ، با دیرکردهای که امروز اکثر بالاتفاق مراجع اعظام مان عنوان فرمودند ربا است و حرام است و نباید انجام شود این فرهنگ رباگیری و سود و بهره های کذائی ان نیت دینی ای که مردم به سوی بانک داشتند را کم می کند . بانک آمده تا مشکلات مردم را در امر اقتصاد کم کند و مدیریت کند . سرمایه گذاران پول های خود را در آن جا قرار دهند و مستمندان و مستضعفان و کسانی که در امر اقتصاد و مسائل صنعتی و کشاورزی و ترویج افکار دینی است از آن بهره برداری کنند . عرض کردم ما بحمدلله امروز سلف ، مضاربه و جعاله و قرض الحسنه در تعدادی از این بانک های مان در حال انجام است و تشکر می کنیم و ما به داشته هایمان نباید منکر شویم و ترویج داشته ها باید کرد . اما امروز عده ی زیادی با تفکری که دارند وام های کلان میلیاردی می گیرند و حتی نیت پرداخت را ندارند و حتی کسی نیست که بخواهد در مقابل این ها ایستادگی کنند این جزء مطالبات مان هست . ما باید این را دقت کنیم . این دستور دین است .
اما نظریه بزرگان و عالمان و فیلسوفان قرن معاصر در تبیین بانکداری اسلامی عرائضی داشته باشیم: استاد شهید مطهری می فرماید اولین و مهم ترین وظیفه بانک واسطه گری بین پول است که راکد مانده و نیروی انسانی ای که از آمادگی لازم برای فعالیتهای اقتصادی برخوردار است چون این امر بسیار ضروری است که در بانکداری اسلامی از طریق عملیات ربوی امکان پذیر نخواهد بود . اگر نیت مان نیت ربا گرفتن باشد بانکداری اسلامی محقق نمی شود . که یکی از روش ها و راه حل های پیشنهادی شهید مطهری روش مضاربه بود و هم چنین ایشان روش قرض الحسنه را یکی از مهم ترین روش ها برای پاسخ گویی به مردم و مطالبات مردمی عنوان کردند .
نظر آیت الله مطهری در مورد حساب جاری و غیر جاری می فرماید . حساب جاری این است که شخص می گوید من پول را می گذارم در بانک و بانک هر تصرفی می خواهد بکند . بنابراین پول خود را به بانک قرض می دهد و بانگ هر گونه تصرفی را می تواند بنماید و چون این قرض با سود نیست مانعی ندارد. نه این که بگوید پول خود را بگذارید چند درصد سود به آن تعلق می گیرد . این را ما باید اصلاح کنیم و اصلاحات امروز در امر بانک یعنی این .
حساب غیر جاری یعنی آن پول هایی که بانگ در مقابل آنها سود می دهد چه به صورت سپرده و چه به صورت پس انداز ولی مطابق با قرارداد . مطابق با ان اهدافی که اسلام برایشان ترسیم کرده و مراجع اسلام به عنوان احکام شرعی برای مان ترسیم کردند و اگر دادن سود به صورت قرارداد باشد قطعا اشکال دارد ولی اگر بانک خودش اضافه نماید اشکالی ندارد به طوری که اگر ندهد عرفا کسی حق مطالبه ندارد در این صورت گرفتن سود مانعی ندارد . ما مطابق با این باید انجام دهیم . و کسی که به بانک مراجعه می کند باید بداند که مرجع تقلیدش چه می گوید و چه قانونی را تجویز می کند .
شهید مظلوم آیت الله بهشتی مسائل مهمی فرمودند در ایجاد بانک نقش دارد یعنی ضرورت ها یی را که منجر به ایجاد بانک شده . اول نگهداری پول . دوم حمل و نقل پول بخصوص در امر اسکناس . سوم لزوم اعطای اعتبار . این اعتبارات باید باشد تا گردش پولی داشته باشیم تا بتاند سرمایه های مان گردش کند تا بتواند گسترش صنعتی داشته باشیم و برای اعطای اعتبار بانکی یعنی مورد سوم دو حالت وجود دارد : یکی ایجاد سرمایه کاذب برای اشخاص که از نظر او نوعی بیماری اجتماعی و اقتصادی به بار می آورد .
دوم اعتباری که هدف آن به کار اندازی امور لازم جامعه است و تاکید شهید مظلوم بهشتی عزیز هم به جریان قرض الحسنه است . ما متأسانه قرض الحسنه مان به باد فراموشی سپرده ایم و در این راستا کم کاری کرده ایم.
نظر مراجع تقلید درباره اصل بانکداری ایران ” از مقام معظم رهبری درابره بانکداری ایران پرسیدند که آیا آنرا اسلامی می دانند یا خیر ؟ فرمودند: به طوری که عملیات بانکی مطابق با قوانین مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان انجام گیرد بی اشکال است پس باید این شرائط ایجاد شود نه هر موسسه ای طرح خودش را انجام دهد و کار خودش را بکند.
آیت الله مکارم شیرازی فرمودند که بانک های ایران به ظاهر ربوی نیستند و در صورتی که تحت عناوین عقود شرعیه باشد که به عهده ی من و شماست تا ببینیم آن عقود انجام شده مطابق با دستور دین است یا نه . آیا صدق این که هر جایی سرمایه ی بیشتر ، هزینه ی بیشتر و پول بیشتر باشد و می دهند بریم بگیریم آیا این تفکر درست است ؟ به آن بنده خدا گفتند که چرا از آن شخصی که اختلاس کرده گرفتی گفت داد من هم گرفتم . مگر هر چیزی دادنی را انسان باید بگیرد ؟ حتی اگر شبهه ناک باشد ، پول حرام باشد ، حق الناس و پول حرام باشد . این که نمی شود . این مطابق با آرمان انسانیت و اخلاق مداری نیست .
آیت الله صافی می فرماید وام های بانکی صور متعددی دارد به طور کلی وام به شرط زیاده ولو به عنوان کارمزد به عنوان ربا حرام است و نیز وامی که مشروط به مقداری پول در بانک گذاشتن باشد ربوی و حرام است وای اگر وام به ضورت مشارکت جعاله و مضاربه و قرض الحسنه و دیگر عقود اسلامی باشد مانعی ندارد نمازگزاران عزیز این راباید دقت کنیم .
و حضرت آیت الله جوادی آملی رسالت اصلی بانک ها را استفاده ی مردم از منابع طبیعی نامبرده اند و فرمودند که بانک ها در راستای استفاده مردم از منابع طبیعی وظیفه دارند آنان را راهنمایی و کمک کنند تا بتوانیم در عرصه های مختلف شاهد شکوفائی باشیم و هدف اصلی شان چنین است . به راحتی بتوانند ارتباط برقرار کنند و مطالبات شان را داشته باشند . درخواست وام کنند . و در بیان دیر کرد توسط بانکها فرمودند : گرفتن ربا و جریمه و دیرکرد در دین اسلام حرام است ولی امروزه متاسفانه ربا جای قرض الحسنه را گرفته و وارد سیستم بانکی شده است و کسی به دیگری رحمی نمیکند و جامعه باید با گذشت و عفو اداره شود.
طرحی را چند سال اخیر آمدند در امر ازدواج انجام دادن وام ازدواج بود یک شخص عادی چگونه می خواهد به دنبال وام برود ؟ چه مسیر انحرافی را ایجاد کردند ؟ چه شرایطی را دارید ایجاد می کنید ؟ آن رسالت شما نیست . رسالت شما در امر بانکداری اسلامی این است که بیایید مسیر را هموار و آسان کنید . بنده و شما نوکر مردم هستیم و این که انسان وقتی می رود برای مطالباتی که جزء حقوق حقه ی مردم هست و بخواهد برای فرزند خودش وام بگیرد که منصرف شود از گرفتن وام از بانک این را مسئولین دقت کنند . این که بعضی از آنها برای دیدن مرجع عظام می روند و مراجع اعظام قبول نمی کنند آنها را و در مقبالشان ایستادگی میکنند این مشخص است که رسالت شان را به نحو احسنت انجام ندادند این مشخص است که مفسده انگیز است . این مشخص است که مردم رضایت ندارند . هر مسئول درامر مسئولیتی خودش اولین خواستگاه الهی رضایت عیال الله است . مردم عیال خدا هستند . لذا ما باید دقت کنیم . اگر در این مسیر باشد قطعاً رضایت الهی مشخص می شود و اگر نباشد که هیچ . به تک تک شما سروران عزیز توصیه می کنم برای بدست آوردن مسائل شرعی دقت نظر داشته باشید . مطابق با دستور مرجع تان در همه ی زمینه ها ، نه ما به درجه ی احتیاط رسیدیم که بخواهیم مسائل را بدانیم و نه به اجتهاد رسیدیم بلکه مقلد هستیم . و مقلد باید از مرجع تقلید خودش عمل کند . ان شاأالله آنچه را که می گوییم در مورد بهر بری در زندگی ما باشد و هم مسئولین امر بانکداری هم در این امرمهم دقت کنند .
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله نفسی بتقوی الله .
در این لحظات سراسر نور در محضر شما سروران عزیز در این خطبه دوم همانند خطبه قبل در این ایام حزن و و اندوه ارتحال ملکوتی و معنوی معمار و معیار انقلاب مان و شهدای عزیزمان بدواً خودم و همه ی شما سروران عزیز را به تقوای الهی توصیه می کنم .
یکی از مسائلی که امروز انقلاب توانسته جاویدان بماند و به عنوان یک جریان فکری که جریان بیداری اسلامی در عرصه ی جهانی قرار گرفته آن بُعد الهی بودن ان است . مراعات تقوای الهی ، با خدا بودن مان هست . انقلاب مان صرفاً با بهره بری از محضر خدا و نیات پاک الهی به پیروزی رسیده . جنگ داخلی مان هم به همین حالت . جنگ تحملی مان را هم مکرر گفته ایم در جریان طبس و در جریان خرمشهر را که خدا آزاد کرد و تا به امروز . پس بسیار می توانیم در این مسیر سعادت را رقم بزنیم .
سروران عزیز روزهای واپسین شعبان را به سر می بریم فراموش نکنیم استفاده از این ماه معظم ماه رسول خدا را تا استقبال خوبی از ماه رمضان برویم روزه خوبی داشته باشیم روزها و شب های خوبی داشته باشیم سحرهای خوبی داشته باشیم و شب های قدر خوبی داشته باشیم و این اصل یعنی اصل آمادگی که توسط من و شما به وجود می آید و به نفع همه هست ولی متاسفانه بعضی ها حرمت ماه رمضان را نمی دانند و حرمت شکنی می کنند بنده از همین جا از نیروی محترم انتظامی و سپاه و عزیزان بسیج می خواهم و توصیه می کنم با معضل روزه خواری مقابله نمائید البته اول با امر به معروف و روی گشاده و توصیه و دعوت و صبر و متانت و بعد قانونی با آنها موجه شوید تا فرهنگ روزه داری ترویج گردد و الا حرمت ها نگه داشته نمی شود و حرمت شکنی می شود .
بنده به اقتضای وقت در مورد مناسبت این ایام مسائلی را ضمن عرض تعزیت و تسلیت ارتحال ملکوتی امام راحل (ره) در سالروزشان و یادبود ایام معنوی و الهی پانزد خرداد در مورد ولایت فقیه مسائلی را به سمع شما می رسانم و جای دارد تشکر کن از بخشدار انقلابی مان ، شهردار انقلابی مان ، مسئولین عزیز ستادمان که یک چنین جلسه ای را ایجاد کردند و سخنان بسیار خوبی را که جناب آقای مهندس قاسمی عنوان فرمودند تشکر بکنم .
بر اساس تصریح بسیاری از فقهای بزرگ شیعه اصل ولایت فقیه مورد اتفاق یا حداقل مشهور بین فقیهان شیعه است . که فقهای تشیع در بیانات متعدد اهمیت ولایت فقیه را عنوان کردند . مرحوم نراقی از علمای به نام ایران می فرماید ولایت فقیه فی الجمله بین همه ی شیعیان اجتماعی است و هیچ یک از فقها در ولایت فقیه اشکال نکردند ( کتاب عوائد الایام) .
ابن ادریس از فقهای قرن ششم هجری می گوید که ائمه همه ی اختیارات خود را به فقهای شیعه واگذار کردند (کتاب سرائر).
صاحب جواهر می فرماید کسی که در ولایت فقیه وسوسه کند طعم فقه را نچشیده است و معنا و رمز کلمات معصومین را نفهمیده است .(کتاب جواهر الکلام)
امام راحل (ره) در این باره نیز می فرماید موضوع ولایت فقیه چیز تازه ای نیست که ما الآن در موردش سخن گفته باشیم . از ابتدا مورد بحث بوده . حکم فقیه متفکر ، میرزای شیرازی در حرمت تنباکو یک حکم حکومتی بوده هکه ولی فقیه زمان عنوان فرمودند . که همهی علما از ایشان تتبعیت کردند . مرحوم کاشف القطاء بساری از این مسائل را عنوان کردند مرحون نراقی ، مرحوم نائینی و روایت مقبوله ی عمر بن حنظله که از امام صادق (ع) سوال می کند که مسائلی که داریم از حاکم جور یا قاضی که در مسند حکومت جور است سوال کنیم ؟ ایشان می فرماید از فقیه عالم سوال کنید در محضر فقیه عالم و عادل باشید .
بنابراین با توجه به این رویکردها همه ی اختلاف ها در حدود و ثغور و اختیارات ولی فقیه و چگونگی اثبات آن می باشد و از نظر علمی نیز بسیاری از فقهای بزرگ در صورت وجود شرائط لازم به این اصل عمل کرده اند
پیشینه عملی ولایت فقیه را می توان در موارد بسیار زیادی در عصر پیامبر مکرم اسلام و ائمه اطهار اثبات کرد زیرا مسلمانان از همان صدر اسلام با دو مسئله روبرو بوده اند و ما در عرصه ی اسلام هم می بینیم آیا یک پیغمبری (ص) که می خواهد رسالت اسلامی را محقق کند آیا خودش میتواند در تمام جوامع بشری حضور پیدا کند ؟ قطعاً این چنین نیست . یک سری از کار با حضور امیرالمؤمنین (ع) و یک سری از کار با استفاده از علمای دینی و ولیان فقیه و تقسیم کار می کنند نسبت به این امر نیاز مبرم مسلمانان به احکام و دستورات سیاسی و مسائل دینی قطعاً نیاز این است که در غیبت ایشان عده ای از بزرگان دینی مان حضور پیدا کنند در بین عامه ی مردم تا بتوانند این رسالت را انجام دهند لذا علاوه بر اینکه در سیره نظری آن بزرگواران مشاهده می کنیم که با الهام از قرآن کریم به حل این مسائل پرداخته اند و در سیره عملی خود نیز در مواردی بوده با تکیه بر شرائط مهم رهبری قدرت و توانمندی ،امانتداری و علم و آگاهی به احکام و دستورات الهی اقدام به تعیین افراد جامع شرائط می کردند مانند حذیفة بن یمانه که به عنوان ولی فقیه اول مدائن و سلمان فارسی بعنوان ولی فقیه دوم مدائن و عمار یاسر بعنوان ولی فقیه کوفه و مالک اشتر بعنوان ولی فقیه و والی و حاکم مصر انتخاب می شوند
این که در ظهور اسلام است و با وجود پیغمبر (ص) است و همه پیغمبر (ص) را می بینند آیا در زمان عصر غیبت امام زمان (عج) نباید کسانی مسند حکومت دینی را در دست بگیرند ؟ آیال نباید کسانی مرتبط باشند با مسائل دینی و غور در احکام اصلیه چه در قرآن عزیز و چه بهره بری از روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) لذا دیدیم که چگونه تجلی یافته است.
در زمان غیبت امام زمان عج هم فقهای بزرگوار اسلام با تکیه بر آیات و روایات و ادله عقلی که فقیه جامع الشرائط را در غیبت معصوم (علیهم السلام) برای اداره و رهبری جامعه اسلامی منوصب کرده اند و همواره در صدد تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام و تعالیم آن در جامعه و تحقق آرمان های آن بوده اند و البته زمانی که زمینه ها و شرائط دستیابی به این مهمی به طور کامل نبوده ولی به آن دسترسی داشته و به مردم رسانده اند خوب تجلی إعمال ولایت فقیه از سوی برخی از مشهورترین فقهاء دیدیه ایم .
شیخ مفید در ابتدای غیبت کبری به عنوان ولی فقیه آن زمان معرفی می شود .
سید رضی ، سید مرتضی هر کدام ازاین بزرگان یکی از پس از دیگری به مدت 33 سال عمارت حاجیان و نقابت سادات را برعهده دارند و منسب قاضی القضات را در زمان القدر بالله و بهاءالدوله دیلمی بر عهده دارند .
خواجه نصرالدین طوسی با ورود به دربار هلاکوخان زمینه ساز خدمات ارزنده ای به دین و تشیع شد.
سید ابن طاوس در زمان خود طبق مقتضیات در امر سیاسی دخالت کرده رسالت بزرگی را انجام داده و در صورت نیاز و امکان تصدی بعضی از آنها را بر عهده می گرفت.
محقق کرکی نیز باحضور در دربار پادشاهان صفوی نقطه ی عطفی را در عملی ساختن نظریه ی ولایت فقیه محقق کردند تا جائی که شاه طهماسب ضمن اذعان به ولایت محقق کرکی از این راه گامهای ارزنده در بسط و اجرای احکام عالی اسلام در سطح کشور برداشت.
شیخ بهایی با تکیه بر ولایت فقیه سِمَت شیخ الاسلامی شاه عباس را به خودش جلب می کند تا مردم را طبق نگرش ائمه اطهار تربیت و فقه جعفری را اجراء کنند .
شیخ جعفر کاشف القطاع ولایت بر جامعه را حق خود می داند و بر این اساس مقام فرماندهی جنگ ایران و رو ا بر عهده ی خودش در زمان فتحعلی شاه می گیرد.
ملا احمد نراقی این چنین هست که ولایت فقیه را در زمینه های سیاسی اجتماعی و اقتصادی و غیره مبسوط الید می دانستند و حاکمیتی غیر از حاکمبت فقیه در جامعه را به رسمیت نمی شناخت.
شیخ فضل الله نوری که ولایت و زعامت سیاسی آن زمان را جز فقیهان آل محمد (ص) می دانستند و وی توانست که حاکمیت احکام اسلامی را مطابق با نظام حقوقی و سیاسی حکومت از طریق نظارت شرعی فقیهان انجام دهد .
آیت الله بروجردی بوده که با تکیه بر ولایت فقیه بوده که محیطی را ایجاد کرد تا بتواند از بعد سیاسی و اجتماعی مدیریت کرده جلوی بسیاری از انحرافات رژیم پهلوی را گرفت .
با بررسی پیشینه تاریخی ولایت فقیه چند نتیجه برای مان حاصل می شود :
یکم : اصل ولایت فقیه که نه تنها به زعامت غیبت کبرا بلکه به نزول وحی در زمان صدر اسلام و عصر حضور ائمه اطهار علیهم السلام بر می گردد بنابراین مسأله یاد شده از لحاظ نظری و عملی بسیار متقدم بر زمان وقوع انقلاب اسلامی است و در زمان ما در عرصه عمل غیبیت تجلی و جایگاه مناسب خویش را به دست آورده است .
دوم : هر یک از صاحب نظران بر اثر مهیا نبودن زمینه کامل به عملی شدن ناقص ولایت فقیه بسنده می کردند راز نزدیک شدن علمای تراز اول شیعه به دربار برخی از سلاطین را می توان در راستای امید به تجلی عملی ولایت فقیه هر چند در عرصه های محدود ارزیابی کرد
سوم : آنچه امروزه به صورت یک نظریه از سوی حضرت امام و بسیاری از فقهای بزرگوار ارائه شده و مبنای نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته است تطورات و ادوار مختلفی داشته است این اندیشه در خط سیر تاریخی خود, مراحل تکوین و تکامل را پیموده است و ارموزه به باروری و شکوفائی رسیده است و مشکل اینجاست که یک عده در خیال خام و باطل خود می توانند جلوی این بلوغ و شکوفائی را بگیرند که این چنین در مقابل حاکمیت ایستادگی می کنند و هر باره چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم و اخیرا مکررا دیده شده که به طور مستقیم جبهه می گیرند که باید گفت واسفا
امروزه یک عده از مسئولین با وابستگی کامل به غرب حتی در مقابل شعائر ما هم تمکین نمی کنند مگر اهداف بلند و والای امام راحل و شهدا و این مردم شهید پرور چه بوده است مگر فراموش کرده ایم که می گفتیم استقلال آزادی جمهوری اسلامی که تبلور آن از 15 خرداد شروع شده که منجر به شهادت رسیدن عزیزانمان گردیده است.
آیا معنای استقلال نه به معنای جلوگیری از چپاولگری و در مقابل شیطان بزرگ ایستادگی کردن نیست؟
آیا استقلال به معنای مستقل شدن و بکارگیری پتانسیل درون و ظرفیت های علمی داخل کشور نیست که ما از آن حالت ذلت و مزدوری غرب امروز به عنوان ابرقدرت جهانی مبدل گردیده ایم و با مغز دانشمندان ایرانی دانش هسته ای مان باعث شکوفائی کشورمان گردیده است که البته و صد البته تأسیسات هسته ای ما و سانتیفیوژها و آب سنگین و اورانیوم های که با فکر جوان های غیور و شهدای هسته ای ما غنی شده است و هزاران تأسف که قلب راکتور اراک که قلب تپنده همه ملت شریف ایران می باشد با سیمان پر شده است به چه معنایی است؟
معنای استقلال آیا دلدادگی و دست نیاز به دول غرب و در دامن شیطان بزرگ رفتن و سرمایه و حیثیت نظام اسلامی را به باد دادن می باشد؟
چندین سال هست که معاندین نظام و مخالفین نظام در صدد براندازی نظام و مقابله با ولایت فقیه بر آمده اند از مجلس ششم و دولت اصلاحات گرفته و نامه به مقام معظم رهبری که جام زهری دیگری باید نوشید گرفته تا 300 نفری از همان اعتقادات و تفکرات که بلندگوی غرب شده اند در شبکه های معاند انگلیسی و شبکه های بی بی سی و غرب گردیده اند و در مقابل این بلوغ فکری ولایت فقیه قد علم نموده اند .
سروران عزیز و ارزشمند و روشنفکران گرانقدر و انقلابی اگر بسیجیان و عالمان و بزرگان و حامیان به دین و نظام و اصل ولایت فقیه آن روزهای حساس به گوش بوده ایم و در مقابل روزنامه های زنجیری ایستایی و ایستادگی می کردیم که نه تنها حمله استقلال ما و نه تنها حمله به آزادی مان و جمهوری اسلامی مان نموده اند بلکه به شعائر و اعتقادات و باورهای دینی مان به ولایت و اهل بیت حمله ور شده و جنگ امام حسین علیه السلام را ادامه خشونت طلبی های پیغمبر مکرم اسلام(ص) می دانستند و یا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را نه تنها انکار بلکه در مقابل حضرتش جبهه گرفته اند که چرا مثل خودشان که تمام حیثیت فردی خود را به باد داده اند این سلاله پاک حضرت رسول چرا دست از ولایت نکشید که هر بلایی می خواهند بر سر اسلام بیاورند همچنان که دیده ایم با تفکر لیبرال خود جریان تفکر فتنه را مدیریت نموده اند که همه در جریان فتنه با دلدادگی و چراغ سبز غرب دخیل بوده اند که البته با سردمدادگی فائزه هاشمی که این همه دردسر ایجاد نموده اند که مولایمان فرمودند که جبرانش سخت می باشد که هم با شعائر دینی ما مقابله کردند که در ورز عاشورا کف زندند و هل هله می کردند و هم به آتش کشاندن مقدسات مان را و همان آنها ارتباط خود را با انگلیس این روباه پیر و آمریکا برقرار کردند و البته آنها در سال 88 به دنبال انقلاب مخملی و انقلاب سبز بوده اند و به لطف خداوند متعال به اهداف شوم خود نرسیده اند و به بهانه تقلب در انتخابات در مقابل ولایت فقیه و حاکمیت نظام ایستادگی کرده اند و به شکرانه الهی با فضاحت تمام فتنه هایشان برملاء شد و مردم بصیرمان به تفکرشان پی برده اند و 9 دی تبلور ولایت مداری را به وجود آورده اند و مشت محکی به دهان یاوه گویان عالم زده زده اند و البته ملت شریف می دانند که مقصد اصلی شعار استقلال آزادی دکترین مقاومت بوده است و همین دکترین مقاومت توسط ولی فقیه زمان امام المسلمین مطرح می گردد و قطعا کسانی که موازی بگیرند با این تفکر لطمات زیادی عائدشان خواهد شد و همان گروه با همان تفکر و ارتباط با غرب و پیرو فرمایشات امام راحل که در نامه خود به گورباچف عنوان فرمودند که فریب درب باغ سبز غرب را نخور یک عده در داخل فریب اون باغ سبز غرب را خورده اند و فراموش کرده اند که ما شناسنامه ای داریم بر اساس ولایت فقیه و حاکمیت مان مطابق با دستورات الهی است . این که یک عده امروز می آیند دست می گذارند بر روی اصل حاکمیت اسلامی . این که امروز عده ای شبهه افکنی می کند نسبت به ولایت فقیه ، این که امروز ایستادگی می کنند نسبت به فرامین امر رهبری که البته شهردار محترم سخنران محترم قبل از خطبه مراسم امروز مان عنوان فرمودند . دشمنان هم بیکار ننشستند و امروز نقشه ای که ترسیم می کنند که متاسفانه مطابق با آرمان های انقلاب و فرمایشات معمار و معیار کبیر و تفکر رهبر عظیم الشأنمان نیست . این که امروز رهبر عظیم الشأن مان در فرمایشات خودشان عنوان فرمودند امام انقلابی ، هنوز فکر کرده ایم چرا اینقدر تأکید در تفکر انقلابی ماندن دارند تفکر انقلابی بودن و انقلابی ماندن را؟ البته اانقلابی به این معنا نیست که حتما در ایام انقلاب بود بلکه هر کسی در هر برحه از زمان تفکرش بر اساس آرمانهای انقلاب و تفکر امام و رهبری بود انقلابی است .
تا می آیند سر و صدا می کنند و هر سکی را حمله می کنند و با بیان های متعدد تحقیر می کنند در بساری از مواقع پیش آمده که حتی به بنده ی حقیر می گویند شما افراطی هستید . شما دلواپس هستید . ما افراطی نیستیم . ما دلسوز نظام هستیم . امروز هر انقلابی ای باید احساس مسئولیت بکند و بصیرت افزائی بکند .
مسئولین محترم گوش کنید با هیاهو کردن نمی توانید مسئولیت خود را انجام ندهید . امروز رسالت های اصلی مان متأسفانه بر باد رفته . امروز آن آرمان های اصیل این نظام . امروز آن مسائلی که توسط ولیان فقیه انجام می گرفته . ارتباط زیبایی که بین مسئولین بوده و وظیفه شان اینچنین بوده است و امروز هم همه موظف هستند و وظیفه شان هست . حکم تنفیذ ریاست جمهوری توسط مقام عظمای ولایت رقم خواهد خورد و اگر خدایی ناکرده یک مسئولی ، یک ریاست جمهوری چه در دولت گذشته و چه در دولت فعلی از مشکلاتی که ما داریم همش داریم زیر پای هم را خالی می کنیم . همش دولت سابق را خراب می کنیم . توصیه می کنم دست از این کار برداریم . بیایید مدیریت کنید . مشکلات زیادی در این جامعه وجود دارد . یکی از این مشکلات مسئله ی نفوذ است . نفوذ در مسائل اصلی نظام . تفکر و اندیشه های امام و رهبری . نفوذ در شعار های اصلی انقلاب که جلوه ویژه انقلاب مان می باشد و گفته شد این استقلال و آزادی یعنی چه ؟ آیا آزادی یعنی ما تمامیت حیثیت خود را از دست بدهیم . آیا ترویج فحشا شود ؟ آیا اگر نهادی مثل نیروی انتظامی با طرح مقابله با ترویج فحشاء خدکتی به آرمان های اصیل اسلامی بکنند مقابلشان ایستادگی کرد و در مقابل یک مسئول ارشد دولت عنوان کند بگذارید مردم آزاد باشند این مظابق با آرمان انقلاب نیست . این مطابق با تفکر امام راحل نیست . این مطابق با منویات مقام معظم رهبری است . باید در ظل منویات مقام عظمای ولایت بود . گوش جان سپرد . ما در تورق تاریخ خواهیم دید هر کسی در مقابل ولی فقیه ایستادگی کرد جان باخت . هر چند که سر شیخ فضل الله بر دار رود ولی آن اهدافش زنده است و امروز هم درست است به ظاهر امام راحل (ره) جسم شریف شان نیست ولی تمامیت تفکرش در جسم و جان نائب امام ، رهبر عظیم الشأنمان ، ولی امر مسلمین وجود دارد . ما نمی توانیم بگوییم هماند مسائلی که در ظهور اسلام انجام می گرفته که می گفند ما خدا را قبول داریم و پیغمبر (ص) و ولایت را قبول نداریم امروز هم نمی توانیم بگوییم ما امام را قبول داریم و رهبر را قبول نداریم . اینکه ما بسیجیان را طرد کنیم . ما سپاه را طرد کنیم . ما به شورای نگهبان هجمه وارد کنیم . ما سردار سلیمانی عزیز که با تفکرش ، با تربیت شاگردانش امروز موجب غرور نظام اسلامی شده همین که در سیاست کاذب خودشان خیال کردند که شاید در انتخابات شرکت کند در مقابلش ایستادگی کنیم . این رسالت و اهداف اصلی شما و شرح وظائف تان نیست . اهداف مان بر اساس این دکترینی است که امام راحل تجویز کرده . دکترین مقاومت ، بهره بری از پتانسیل ها . جریان دهکده ی جهانی که آمریکا دارد ترویج می کند . که بسیار زیبا کارشناسی کردند که یا سلطه گر باشیم یا سلطه پذیر . ما می گوییم نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی . ما نه سلطه گریم و نه سلطه پذیر بلکه ما مطابق با آرمان های نظام با قطره قطره خون شهدای مان این عزت اسلامی را ایجاد کردیم که در حال ترویج است .
امروز این سیاست کاذب باعث شده حقوق حقه اصلیه ی اسلام که مناسک حج تمتع است را به ما اجازه ی ورود نمی دهند . مکرر گفتیم که اگر مطابق با فرامین رهبری این سیاست مداران عمل می کردند امروز جرأت این را نداشتند که نگذارند ای سیاست ها عمل شود . این که یک عربستانی ، این که کسی که مدیریت حرمین شریفین را دارند بیاید دستور دهد مسئولین و وزراءمان انگشت نگاری کنند این که بگوید به صورت قلاده پای حجاج عزیزمان بسته شود . پس کجاست شأنیت ایرانیت اسلامی مان آنهایی که تفکر سکولار و لیبرال را داشتند همان تفکر امروز دارد انجام می گیرد . چند روز گذشته هم شنیدیم . این ها باید گفته شود . نمی دانم درایت مسئولین کجاست ؟ این که یک خانمی به نام شادی صدر که سردبیر روزنامه ی تحت حمایت فائزه هاشمی است . خدا لعنتشان کند . این که این چنین مبلمانی را از شعائرمان که برگرفته از حضرت اباعبدالله الحسن (ع) و عاشورای مان هست درست می کند عریان با لیوان شراب برروی آن می نشیند . پس کجاست آن غیرت اسلامی تان ریاست جمهور ؟ پس کجاست غیرت اسلامی تان وزیر محترم ارشاد ؟ مسولین محترم ، مراجع محترم اعظام به این مسئولین گوش زد کنید . مطابق با دستور اسلامی شجاعت داشته باشیم . دکترین مقاومت یعنی استقلال ، آزادی . همکار عزیزمان جناب آقای مصطفی محمدی را از گلستان هجرتش دادند و شاید بنده را هم هجرت دهند . هیچ ترس و واهمه ای نسبت به هیچ کسی نخواهیم داشت . ما مظلوم هستیم ولی شجاع هستیم . باید از این تربیون آنچه را که باید عنوان شود گفته شود چون جزئی از رسالت مان هست . ما بیاییم بچسبیم به اقتصاد مقاومتی . بیاییم طابق با فرامین ولی امر مسلمین مان که امروز مسائلی را عنوان کرده اند به این عمل کنیم . این که متأسفانه یک عده در مقابل تفکر امام مان که توانسته اند ریل تفکرات پهلوی را عوض کند و سمت هدف های بزرگ ، آرمان های عزت بخش و عزت آفرین و سعادت بخش گردیده است . این که امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یک ابر قدرت جهانی در حال درخشش هست با این دکترین مقاومت محقق شده نه با ترس و واهمه . نه به معرفی کردن آمریکا به عنوان کدخدا . کسی که خدا را دارد ترس و واهمه ای از کسی ندارد . این سرداران عزیزمان با دست خالی جنگ را به مقاومت مقدس مبدل کردند و به پیروزی رساندند . این که همه ی دولت ها آمدند به حمایت از داعش سرمایه گذاری می کنند و حمایت می کنند ولی سربازان بی بدیل اسلامی دارند ایستادگی میکنند .
سروران عزیز ما امروز را در حالی سپری می کنیم که عزت ها برای مان محقق شده . حال از این که فرمودند ما نسبت به مسائل هسته ای و موشک های بالستیک و و مسائل دیگر این جزئی از آمار های غرور آفرین مان هست . آنها بیشتر از آن که چند روز اخیر هم انتخابات سال بعد را کلید زدند . من به عنوان یک امام جمعه به جای این که بیایم ائمه ی جمعه ی دیگر را تخریب کنم خودم مطالب خودم را به گونه ای به روز انتخاب کن که مردم پسندشان باشد . این که در فلان نماز جمعه جمع زیاد می شوند و در نماز جمعه من جمع نمی شوند مقصر خودم هستم . این که رئیس جمهور سابق می آید در یک شهرستانی مثل زنجان مثل کرمان و مثل آمل استقبال می کند از ایشان خب ما باید چیکار کنیم تا از ما هم استقبال کنند ؟ نه خدایی ناکرده تخریب کنیم . نه بخواهیم اصل حاکمیت را زیر سؤال بریم . این مردم امروز بصیرت دارند . امروز این ماهواره و اینترنت و مسائل دیگری که مقام معظم رهبری در سال گذشته به شما توصیه کردند که سرعت اینترنت را وسعت ندهید امدید خواستید به خودتان کمک کنید مرحمت کردید سرعت اینترنت را هفت برابر بالا بردید قطعاً همه ی جریانات شما را هم نشان خواهد داد یا استقبال و یا عدم استقبال . تهدیدات دشمن هم در این صورت ایجاد می شود . نقشه ی دشمن هم از طریق نفوذ ایجاد خواهد شد . لذا یک مسئله وجود دارد آن هم تابع شدن محض با ولایت فقیه . نه این که هر بار دیدید که تخریب شدید بگویید مقام معظم رهبری فرمودند که این چنین است . نه باید اقدام و عمل باشد .
امروز نه تنها نفوذ در ایران است بلکه در عراق هم نفوذ است . آمدند دیدند که نسبت به جنگ نمی توانند موفق شوند آمدند بین اقوام و قبیله اختلاف انداختند . مراجع عظام و مسئولین محترم در عراق متوجه باشید . ما امروز در عراق موفقیم . در سوریه و لبنان موفقیم . و کار این ها توجه ما را به خودش جلب کند کشت و کشتار فلسطین را نمی بینیم . . مظلومیت فلسطین را نمی بینیم . که همان شعائرمان ، همان تفکر دینی مان ، که همان مرگ بر آمریکا و انگلیس و اسرائیل است سال گذشته آمدند سفرات انگلیس را باز کردند . بنده در همین تریبون عرض کردم که اشتباه کردید این کار را انجام دادید . این ها را باید دقت کنید . نسبت به این ها باید حساسیت داشته باشید . چراغ سبز به دشمن نشان ندهید و از خون شهدای مان حمایت کنیم .
آخرین عرضم در مورد واردات بی رویه برنج بوده که توسط دولت انجام گرفته چرا یکی دو ماه مانده به برداشت محصول مان این کار را کرده اید چه جوابی برای این مردم دارید چرا بی موالاتی مکرر در امر کشاورزی چه برنج کاران و چه پیازکاران و کیوی کاران و … امروز هم که از کشاورزان آب بهاء چاه را که قانون شده بود را با ضریب چند برابر مطالبه کردید پس کجاست تدبیرتان
با سلام وتحیات.
در سه سطر مانده به آخر«بی مبالاتی »به جای «بی موالاتی» درست تر به نظر می رسد.