تحليلي بر دلایل وقوع نزاع و درگيري

هراز نو : درگيري و نزاع را مي توان به نوعي تحت عنوان جرايم احساسي تلقي کرد که نوعي دادخواهي و اجراي عدالت شخصي محسوب مي شود.
همان طور كه دستجات مجرم و بزهكاران سياسي در جهت استقرار عدالت مرتكب جرم مي شوند، مجرم احساساتي نيز با ارتكاب جرم، تمايل به استقرار آن چيزي را دارد كه به نظرش در روابط احساسي، عدالت است.
بنيانگذاران جرم شناسي نيز در طبقه بندي بزهكاران، طبقه خاصي را به مجرميني كه بر اساس عشق و احساسات عصبي مرتكب جرمي مي شوند، اختصاص داده اند. اين نوع بزهكاران، آتشين مزاج، و در عين حال حساس هستند، آنها نوعي خصوصيات آسيب شناختي دارند كه حالت هاي مجرمانه، تجلي شديد و خشن مانند عشق، عصبانيت، حسادت و تنفر به سوي جرم سوق داده مي شوند.
بزهكاران احساسي، بدون تفكر، سبق تصميم محاسبه، آمادگي قبلي و به صورت آشكار مرتكب جرم مي شوند و معمولا قبل از جرم شديدا هيجان زده هستند، سريعا اقرار و شديدا اظهار پشيماني مي كنند، سعي در ارتكاب خودكشي مي كنند و در زندانّ به صورت زنداني نمونه در مي آيند.
اين عده از نظر ظاهر و قيافه، جذاب و زيبا هستند و به قول (( ليمبروزو ))، ظاهر و شكل غير مجرمانه اي دارند.
غالب قربانيان اين قبيل مجرمان، در صورتي كه از ضرب و شتم جان سالم بدر برند، با آنها آشتي كرده و زندگي عادي خود را دوباره با هم آغاز مي كنند.

با توجه به افزايش درصدي نزاع و درگيري در استان مازندران بالاخص در زمينه نزاع و درگيري فردي ، اين بزه به عنوان تهديدي امنيتي براي استان مازندران تلقي ميگردد و با توجه به اينکه تبعات نامطلوبي که بر روي احساس امنيت عمومي و آسايش شهروندان ايجاد مي کند و در منظر عموم انجام مي شود نياز به اتخاذ تمهيدات مناسبتر از سوي فرماندهي انتظامي استان صورت پذيرد و با توجه به اينکه در برخي از شهرستانهانمود بيشتري دارد بايد با و نيروهايي که در نوک پيکان مقابله با اين بزه وجود دارند از جمله کلانتري و پاسگاه ها ، يگان امداد و….. و راهکارهاي ذيل براي پيشگيري و مقابله با اين بزه مي تواند کارساز باشد:
1-حمايت دستگاه قضايي و صدور احکام متناسب
2- جلب مشارکت مردمي سازمانها و نهادهاي مرتبط
3- فرهنگ سازي براي عموم افراد جامعه به خصوص در شهرهايي که اين بزه به نوعي همه گير
4- ارائه خدمات مشاوره اي در زمينه کنترل احساسات و پرخاشگري
5– آموزش چهره به چهره در مدارس توسط کارشناسان انتظامي
6– ساخت فيلم هاي کوتاه و نمايش در سيماي مرکز استان
7-اجراي اجراي علمي تخصصي با حضور اساتيد و محققين
8-اجراي تحقيق ميداني و تخصيص بودجه و اعتبار ويژه در اينخصوص
9-استفاده از تابلوها و بيلبردهاي آموزشي و تهيه و توزيع بروشور آموزش همگاني
10-اطلاع رساني به موقع به شهروندان
11-کنترل اراذل و اوباش و افرادي که به حرفه مرتکب چاوقو کشي و نزاع و درگيري ميگردد
12-قاطعيت کارکنان انتظامي از طريق تقويت گشتهاي انتظامي و ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *