بدنبال بحران ایجاد شده در روابط قاهره و واشنگتن، ” لئون پانتا ” وزیر دفاع آمریکا مجبور به مداخله شده و از حاکم نظامی مصر خواسته است تا ممنوعيت خروج شهروندان آمريكایي شاغل در سازمان هاي آمریکایی متهم به دخالت در امور داخلی مصر را لغو کند.

به گزارش  العالم به نقل از منابع خبری، پنتاگون روز دوشنبه اعلام كرد که پانتا با سپهبد ” حسين طنطاوي ” وزير دفاع مصر و ریيس شوراي عالي نيروهاي مسلح   تماس گرفته تا از وي بخواهد ممنوعيت خروج شاغلان امريكايي در سازمانهاي غير دولتي را لغو كند.

پنتاگون افزود : وزير دفاع امريكا در تماسي كه با طنطاوي داشت خواستار اتخاذ تدابيري براي رفع ممنوعيت خروج شهروندان آمريكايي شد كه تمايل دارند مصر را ترك كنند.

پانتا قبلا نیز نسبت به محدوديت هايي كه براي سازمان هاي غيردولتي فعال  در مصر اعمال مي شود، ابراز نگراني كرده بود.

مقاما مصر مانع خروج شهروندان آمریکایی از جمله ” سام لحود” پسر ” رای لحود” وزیر حمل ونقل آمریکا از این کشور شده و این مسئله خشم مقامات واشنگتن را بدنبال داشته و تهدید به قطع کمک های آمریکا به قاهره کرده اند.

6 آمریکایی از جمله پسر وزیر حمل و نقل آمریکا به بهانه تقویت دموکراسی در مصر دست به اقداماتی زده اند که حتی حاکمان نظامی این کشور را نگران و خشمگین کرده است.

مسئولان انستیتو بین المللی جمهوری خواه و انستیتو ملی دموکراتیک اعلام کرده اند که مقامات مصری علاوه بر سام لحود به چند کارمند دیگر این دو انستیتو اجازه ترک خاک مصر را نداده اند.

آمریکا ،  مقامات قاهره را تحت فشار گذاشته است تا  از این تصمیم خود عقب نشینی کنند.

” ویکتوریا نولاند” سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: ما دولت مصر را تحت فشار گذاشته ایم تا ضمن رفع فوری این ممنوعیت خروج به شهروندان آمریکایی اجازه دهد خاک مصر را در سریعترین زمان ممکن ترک کنند.

واشنگتن بطور تلویحی تهدید به قطع کمک های نظامی سالانه خود که گفته می شود ارزش آن 1.3 میلیارد دلار است ، کرده است اگر تحقیقات در باره سازمان های آمریکایی مستقر در قاهره ادامه یابد.

” جان مکین” سناتور جمهوری خواه که ریاست انستیتو بین المللی جمهوری خواه را برعهده دارد گفته که این اقدام مصر ” نگران کننده” است.

سام لحود پسر وزیر حمل ونقل آمریکا که مدیر دفتر این انستیتو در مصر است ، گفته که شنبه گذشته هنگام ترک قاهره در فرودگاه پایتخت مصر به او اجازه داده نشده است که سوار هواپیما شود.

مکین در بیانیه خود آورده است: دولت مصر و شورای عالی نظامی باید تحقیقات توجیه ناپذیر از سازمان های غیردولتی آمریکایی فعال در مصر را متوقف کند زیرا ادامه این روند به روابط طولانی مدت بین آمریکا و مصر ضربه می زند”.

سام لحود گفته است که اگر اتهامات او و سه همکارش در انستیتو بین المللی جمهوری خواه  اثبات شود به 5 سال زندان محکوم خواهد شد.

دولت مصر از مدتی قبل در حال تحقیق درباره سازمان‌های غیردولتی است که منابع آنها از خارج تامین می‌شود.

انستیتو بین المللی جمهوری‌خواه، یکی از ۱۷ سازمانی است که مقام‌های مصری اخیرا دفاتر آنها را بازرسی کردند.

در وظایف این سازمان آمده که کارش تشویق برای ایجاد نظام‌های دموکراتیک است.

دولت مصر درصدد است درباره سازمان‌های مدعی حمایت از دموکراسی و حقوق بشر تحقیق کند تا ببیند هزینه مالی آنها چگونه تامین می‌شود و مکررا گفته است که دخالت خارجی در مسائل کشورش را تحمل نخواهد کرد.

اواخر ماه گذشته مقام‌های مصری به دفاتر این سازمان‌ها رفته و مدارک و کامپیوترهای آنها را ضبط کردند.

سام لحود قبلا در مصاحبه ای با واشنگتن پست درباره این تحقیقات ابراز نگرانی کرده بود.

وی گفته بود: واقعیت این است که این مساله از او و سازمانش جدی‌تر است، دولت مصر مشغول تحقیق درباره حدود ۳۰۰ سازمان است و تعدادی از آنها آمریکایی هستند.

“لیسا هیوز” از موسسه دموکراتیک ملی نیز گفته است که مقام های مصری به او گفته‌اند نام 6 تن از کارمندان این سازمان، سه آمریکایی و سه صربی در فهرست ممنوع الخروج ها قرار دارد.

هزینه این دو سازمان که به احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا مرتبط هستند توسط موقوفه ملی برای پیشبرد دموکراسی (NED) تامین می‌شود.

سازمان موقوفه پیشبرد دموکراسی از سال ۱۹۸۳ برای به اصطلاح پیشرفت دموکراسی تلاش می کند  و هزینه‌ آن را کنگره آمریکا تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *