هراز نیوز :احسان عربی مفرد -حتما شما هم  بارها از باجه اخذ عوارض در شهرهای مختلف بخصوص تهران عبور و بعد از پرداخت عوارض، برگ رسید دریافت کرده اید.

راستی! شما برگ رسید را گرفته و بعدا در جایی غیر از محیط زیست انداخته یا همان جا رها می کنید و یا اینکه با رساندن پول به مسوول باجه، دست خود را عقب کشیده رها کردن رسید را به شخص مسوول باجه واگذار می کنید؟

همه روزه،  صبح و عصر با عبور از این مکان و با کمی مداقه در کف خیابان ها و اطراف باجه های عوارضی، احساس می کنم که لایه ای سفیدرنگ از برف کاغذی، محیط اطراف را پوشانده است و تعدادی هم رقصان و حیران از قلقلک نسیم و وزش باد به این طرف و آن طرف پرواز کرده و یا از زیر جاروی رفتگران فرار و با آنها بازی می کنند.

با کمی تامل، پی می برم و یقین دارم که این امر نشان از آن دارد که بیش از 90 درصد رانندگان خوش فرهنگ ما پس از پرداخت عوارض، رسید آن را برکف خیابان رها کرده و در کمال بی اهمیتی به محیط زیست نه تنها باعث آلوده کردن آن می شوند، بلکه مقدار زیادی کاغذ بی جهت اسراف می شود.

جالب تر اینکه در کنار هر باجه کیسه هایی مخصوص تعبیه شده تا رسید عوارض در آن ریخته شده و بعد از آن بازیافت صورت گیرد که متاسفانه به جز رعایت این امر از سوی تعدادی انگشت شمار از رانندگان، بقیه، رسیدها را در کف خیابان رها می کنند.

البته نمی توان از راننده ای که در همان مکان به فکر سبقت ، عبور سریع و حتی پرداخت نکردن عوارض هست، چنین توقعی هم داشت و ای کاش مسوولان امر تدبیری می اندیشیدند که این امر به صورت الکترونیکی و یا عدم پرداخت رسید انجام شود تا این گونه باعث اسراف در مصرف کاغذ و آلودگی محیط نشویم.

 

البته آقای افندی زاده رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفته که سامانه الکترونیکی دریافت عوارض جاده‌ای نخستین بار در آزادراه تهران قم بهمن امسال به بهره برداری می رسد که ما هم منتظریم.

اگر با دید باز و وسیع تری به این موضوع بنگریم، همین کاغذهای کوچک و بی اهمیت در کل کشور حجم قابل توجهی از کاغذ را شامل می شود که می تواند به چرخه بازیافت کاغذ بازگشته و هزینه قابل توجهی را جبران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *