هـراز نـو: پایگاه خبری نگاه مازندران ، یک نظر سنجی را با عنوان “چه کسی میتواند چهره تاثیر گذار سال 94 در آمل باشد “برگزار کرد .

هراز نو: استقبال نزدیک به شش هزار کاربر اینترنتی در این نظر سنجی درسطح آمل تقریبا برای یک رویداد سیاسی کم نظیر  بود ، البته اظهار نظر های ضد و نقیضی در خصوص علمی بودن آن صورت گرفت ، در ادامه تحلیلی کوتاه در این زمینه  ارایه خواهیم داد .

نظر سنجی

1) اگرچه عنوان این نظر سنجی انتخاب چهره تاثیر گذار سال 94 بود ولی برای همه شرکت کنندگان آشکار بود که این نظر سنجی به دنبال دست یابی گرایش افکار عمومی به سمت نامزدهای انتخاباتی احتمالی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان آمل می باشد .

2) چند انتقاد عمده در ابتدای امر به نظر سنجی وارد شد ، اول اینکه چرا نام همه کاندیداهای احتمالی از جمله آقایان کاظمی دینان ، خضرایی و… در این نظر سنجی  دیده نمی شود که این  انتقاد درستی به نظر می آید. دومین انتقاد به احتمال دستکاری در آرا بر می گشت ، که دست اندر کاران نگاه توضیح دادند پنل سایت نگاه ،میزبان نظر سنجی نیست و یک سایت رسمی که امکان دستکاری در آمار برای مدیر نظر سنجی وجود ندارد را به این دلیل انتخاب کرده اند که حرف وحدیثی نباشد .

3) اما مهمترین نکته تاکید بر نوع روش نظر سنجی بود که به تعبیری به غیر علمی بودن نظر سنجی  تاکید داشت ، در روش کمی تحقیق  برای اینکه دسترسی به کل جامعه آماری تحقیق یعنی کل جامعه رای دهندگان  شهرستان آمل ممکن نیست می بایست نمونه گیری علمی به روش تصادفی صورت میگرفت و نمونه گیری صورت گرفته در این نظر سنجی از نوع اتفاقی بوده نه نمونه گیری تصادفی ، در نمونه  گیری تصادفی که معمولا سازمانهایی مثل صدا وسیما به دقت انجام میدهند سوال شوندگان شانس یکسانی برای پاسخ گویی دارند لذا  میشود با درصد بالایی ان نظر سنجی را به کل جامعه تعمیم داد اما در روش نمونه گیری اتفاقی درصد تعمیم به میزان مورد قبلی نیست.

4) البته با توجه به توضیح بند 3 نظر سنجی نگاه ، غیر علمی نیست اما نمیتوانیم به کل جامعه با 95 درصد اطمینان تعمیم دهیم ولی میتواند از نظر علمی حداقل مورد توجه قرار گیرد ، برای مثال نظر سنجی هایی که در برنامه نود ویا برنامه خندوانه برگزار شده است را میشود از نظر نمونه گیری اتفاقی دانست یعنی کل مردم ایران و بینندگان شانس مساوی برای نمونه گیربی نداشته اند و فقط افراد مشارکت پذیر تر  بیننده این برنامه ها در نظر سنجی شرکت کرده اند ، تحقیقات پژوهشگران در ایران نشان میدهد، نمونه گیری های اتفاقی معمولا تا حد زیادی به نمونه گیری تصادفی در ایران نزدیک می باشد.

5) با این توضیح در خصوص نتیجه نظر سنجی نگاه باید گفت، حداقل افراد فعال سیاسی خصوصا در جامعه شهری در انتخابات آینده مجلس چنین نگرشی دارند .

6) نکته جالب اینکه با وجود اینکه رقبای انتخاباتی عزت الله یوسفیان مانند سید عبدالله حسینی ، محمد حسین رضوی و مریم پروین  به شدت از هر گونه تحرک انتخاباتی منع شده وتهدید به برخورد قانونی میشوند،  بر اساس قانون به نماینده مردم آمل اجازه داده می شود تا هرگونه تبلیغی را از باب اینکه به عنوان نماینده مردم حق ارایه گزارش عملکرد دارد انجام دهد  در چنین فضایی  کسب تنها 40 درصد آرا زنگ خطر بسیار بزرگی برای یوسفیان میباشد .

7)  به نظر می رسد از نظر فعالان فضای مجازی  جدی ترین رقیب یوسفیان با اختلاف 7 درصدی سید عبدالله حسینی است و پس از او محمد حسین رضوی در جایگاه سوم قرار دارد .

8) آنچه که در این نظر سنجی کمی غیر منطقی به نظر میرسد حضور رضا حاجی پور رقیب جدی اما  ناکام دوره های گذشته یوسفیان هست که رده های  آخررا به دست آورده است ،کسب این جایگاه دودلیل عمده میتواند داشته باشد ، اول اینکه پایگاه رای رضا حاجی پور پایگاه رای روستایی بوده و براساس تحلیل ارایه شده در بالا  در این نمونه گیری اتفاقی مد نظر قرار نگرفته و نتوانسته اند در نظرسنجی شرکت کنند و نکته دوم ریزش زیاد سازمان رای، رضا حاجی پور میباشد ، خصوصا جدایی لیدرهای اصلی این نامزد انتخاباتی در چند ماه اخیر از وی، مهمترین دلایل عدم توفیقش در این نظر سنجی می باشد ، با همه اینها نباید حاجی پور  را دست کم گرفت .

9)براساس این نظر سنجی وتوضیحات بند 6 به نظر میرسد هرچه به روز رای گیری نزدیک تر شویم میزان محبوبیت رقبا افزوده و از میزان محبوبیت عزت الله یوسفیان کاسته خواهد شد .

10 ) بنا بر این نظر سنجی تعدد وزیادی نامزدهای انتخاباتی در رقابت با یکدیگر به نفع نماینده فعلی مردم آمل وناکامی رقبا را رقم خواهد زد ، لذا استراتژی اصلاح طلبان برای نزدیک شدن دوکاندیدا به یکدیگر منطقی به نظر رسیده و مناسب آن است که سایر کاندیدا ها  نیز در این خصوص تدبیر نمایند .

11) به نظر می رسد براساس این نظر سنجی تا این لحظه دوقطبی یوسفیان، حسینی ویا دوقطبی یوسفیان ، رضوی  منجر به ناکامی عزت الله یوسفیان برای ورود به مجلس شورای اسلامی شود .

12 ) دوگزینه شکری و پروین را هم نباید دست کم گرفت اگر حتی بپذیریم که این تحقیق کاملا قابل تعمیم وصد درصد درست باشد حمایت این دونامزد انتخاباتی از فرد مقبول تر در موفقیت آن گزینه حیاتی است .

13) البته قابل توجه در این نظر سنجی رقابت تنگانگ طرفداران حسینی و یوسفیان بود که بسیار بهم نزدیک بودند در ساعات پایانی نظر سنجی شایعه ای در فضای مجازی در خصوص تصادف دکتر حسینی مطرح شد که ظاهرا سبب شد تا طرفداران حسینی را در گیر موضوعی نماید که صحت نداشت تا عزت الله یوسفیان بالاتر از حسینی قرار گیرد .

8 thoughts on “13 نکته در خصوص بزرگترین نظر سنجی انتخاباتی در آمل+ نتیجه گیری”
  1. دکتر حسيني و دکتر رضوي بايد ائتلاف کنند و طرفداران دولت در آمل بايد فقط يک نماينده معرفي کنند.در ضمن خود بنده که 24 ساعته خبرهارو دنبال مي کنم اطلاع از اين نظرسنجي نداشتم.نکته ديگه اينه که هنوز هيچ کدوم از کانديداها برنامشونو نگفتن تا ما بدونيم فرد اصلح کيه.نکته آخر اينه که نبايد گذاشت رأساي هيچ از ادارات نهادها اظهارنظر و موضع انتخاباتي اتخاذ کنند چيزي که اين چند ماهه و با نزديک شدن به موسم انتخابات داره بيشتر و بيشتر هويدا ميشه و منتصبين و وام داران برخي آقايون شروع به تعريف و تمجيد خيالي و خالي از واقعيت ازآقايون ميکنند.کساني که شک دارند به اظهار نظرهاي مسئولان تو همين بازه زماني يه نگاهي بندازند.با تشکر از سايت هرازنيوز بابت انتشار نظرات خوانندگان.

  2. ببخشیدجوان ترین کاندید این دوره وخوشتیب ترین کاندیددکترتوکلایی رییس دانشکده برتر کل کشوروعضوهیات علمی دانشگاه وبیشترین سابقه کار درآمل رادارد(13سال)10سال رییس سماآمل بوده است این پدیده ناشناخته این دوره است شک نکنید

  3. شما به مهمترین مورد در این نظر سنجی توجه نکردید و آن عدم تایید افرادی مثل ساکتین و فعالین فتنه میباشد… در همین چند نفر حداقل 4 نفر به اعتراف خودشان در ستاد لیدر فتنه فعال بوده و حتی بعد از نماز جمعه 29 خرداد رهبری باز هم به فعالیت خودشان در آن ستاد فتنه ادامه دادند مثل همین اقای …… که در همین هراز نیوز در یک مصاحبه عنوان نمود که در ستاد موسوی تا اخرین لحظه فعال بوده و ……. به علت داشتن پرونده گروهکی در سال 61 و داشتن حکم محکومیت نمیتواند از فیلتر تایید عبور کند و امثال اقای ….که خودش هم نمیدونه نقش چه چیزی را داره در این وسط بازی میکنه!!!!!!!!! البته اقای …..هم باید چند مورد را برای مردم روشن کنه . اولینش عدم تاثیر پذیری از علی لاریجانی چون ایشسان رییس ستاد لاریجانی در انتخابات قبلی بودند. دوما باید مشخص کنند که به علت مشاور بودن دولت فعلی ایا در جناح این دولت هستند یا خیر؟

  4. جمع کنید بابا این مسخره بازی ها چیه ولی ذقیقا به هدفتون رسیدین که خواستین اتخابات رو دو قطبی یا یوسفیان رو بکوبید دیگه بخدا خجالت داره راستی فکری برای بعد انتخابات خودتون هم کردیه اید؟

  5. آيا اين عزيزان همه كانديداها هستند/؟ و آيا همه كانديداها صلاحيتشون تاييد ميشه ؟ و آيا اين اقدام سايت هراز شائبه تبليغاتي نيست ؟ بياييم همه ما به قانون احترام بزاريم زيرا انتخاب نماينده براي مجلس هدفي جز قانونگزاري نيست پس نبايد با بي قانوني قانون نوشت

  6. فقط دکتر توکلایی که با داشتن پیشنهادات خوب نرفت از آمل و ماند و 13 سال به مردم شهرش خدمت کرد لیاقت واقعی داره !!

  7. آقا ما هم قراره کاندید بشیم اما نمیدونم چرا اسممون رو نیاوردن؟
    ای بابا مثل اینکه سر ما بی کلاه موند! حالا چیکار کنیم آقااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *