“وین” شهری که این روزها برای خود تبدیل به یک چهره سیاسی شده است.

“وین” شهری که این روزها برای خود تبدیل به یک چهره سیاسی شده و می توان از آن به عنوان دیپلماتیک ترین مقر سازمان ملل یاد کرد.

دیپلماتیک ترین مقر سازمان ملل؛ وقتی

با به سر انجام رسیدن پرونده هسته ای ایران که محل گفتگوهای آن وین بود اتفاق تاریخی در این شهر رقم خور که شاید به دلیل وجود این پیشینه کشورها برای گفتگو پیرامون موضوعات دیگر هم وین را انتخاب کنند.

اجلاس وین پیرامون موضوع سوریه بار دیگر فضای گفتگوها و اتاق های مذاکرات هسته ای هسته ای را زنده کرد به همین ترتیب انتظارها از این نشست نیز به این سمت رفت که اگر گفتگوها جدی باشد می توان به یک جمع بندی برای پیدا کردن راه حل رسید.

روز گذشته نیز برخی رسانه ها از گفتگوی وزیر امورخارجه کشورمان با همتای روس خود در حاشیه اجلاس وین پیرامون این موضوع مکالمه ای را به این شرح منتشر کردند که وزیر امور خارجه روسیه خطاب به محمد جواد ظریف گفت: “شما باید احساس نوستالژیکی درباره وین داشته باشید.

دیپلماتیک ترین مقر سازمان ملل؛ وقتی

ظریف در پاسخ گفت: نه درباره این هتل.

سرگئی لاوروف در ادامه گفت: شما کوبرگ را دوست ندارید؟

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سئوال لاوروف جمله ای را بیان کرد که قابل شنیدن نیست اما با خنده شدید لاوروف مواجه شد.

لاوروف در ادامه گفت: من فکر می کنم فن آوری های نوین در این هتل هم می توانند در دسترس باشند. که این جمله با خنده ظریف و لاوروف همراه شد.

وزیر خارجه ایران هم گفت فن آوری های مدرن در هر جایی هستند.”

گفتنی استنشست وین 2 با حضور وزرای خارجه و نمایندگان 17 کشور و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از 7 ساعت و نیم پایان یافت.

این نشست از ساعت 10:30 دقیقه به وقت وین(12 به وقت تهران) با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، فرانسه، روسیه، مصر، اردن، عربستان، انگلستان، قطر، ترکیه، امارات متحده عربی، آلمان، عراق، عمان، لبنان، ایتالیا و معاون وزیر خارجه چین، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل در امور سوریه در هتل امپریال شهر آغاز شد.
دیپلماتیک ترین مقر سازمان ملل؛ وقتی
این اولین دیداری بود که تمامی کشورهای تأثیر گذار در تحولات سوریه از جمله ایران، ترکیه و عربستان گردهم آمده بودند، اگرچه به گفته ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق طرف‌های مذاکرات وین درباره سوریه بر سر نقش اسد نتوانستند توافق کنند و قرار بر این شد که هفته آینده نشستی دیگر با حضور نماینده دولت سوریه و معارضان برگزار شود.

در همین رابطه وزیر امورخارجه کشورمان در پایان این نشست لظهار داشت: نشست روز جمعه طولانی بود و در آن بحث های بسیار جدی و صریحی صورت گرفت و همچنین تلاش هایی از سوی برخی از شرکت کنندگان در زمینه تصمیم گیری درباره بشار اسد انجام شد.

وی درباره نکاتی که از طرف جمهوری اسلامی ایران بیان شد، گفت: ما چند نکته را در این جلسه تصریح کردیم که خیلی از آنها در بیانیه نهایی آماده است که یکی از آنها این بود که تصمیم گیرنده اصلی سوریه ، مردم این کشور هستند و ما طرف موضوع سوریه نیستیم.
وی ادامه داد: ما کسانی هستیم که دور هم جمع شدیم تا در تسریع دستیابی راه حل بحران سیاسی در سوریه کمک کنیم و یاداوری کنیم که طرف دعوای سوریه مردم سوریه هستند.
ظریف در ارتباط با صدور بیانیه نهایی بعد از پایان نشست سوریه اظهار کرد : دیدگاه های افراطی در بیانیه دیده نمی شود بلکه این بیانیه دیدگاه های معتدل تری را در خود دارد؛ البته در برخی از موارد نکات مهمی آمده است از جمله این که هر راه حل سیاسی در باره سوریه باید توسط مردم و گروه های سوری باشد و نهایتا مردم سوریه هستند که درباره آینده تصمیم می گیرند.بیشتر

دیپلماتیک ترین مقر سازمان ملل؛ وقتی

حضور ایران در این نشست برای اولین بار نشان می دهد که معادلات در منطقه و جهان تغییر کرده و امروزه کشورمان را نه تنها به عنوان تهدید منطقه ای تلقی نکرده بلکه از آن به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای یاد می کنند.

اقتدار جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای هسته ای و روندی که ان مذاکرات داشت باعث شد تا پیشینه مثبتی باشد برای دیگر نشست هایی که در وین شکل می گرد و شاید بتوان گفت که این شهر برای خود شخصیتی جدا برای پرونده های سنگین از باب گفتگو پیدا کرده که با دیپلماسی جدی و فعال ایران گویی همه چیز تکمیل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *