بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این روز میمون و مبارک ، عید الله الاکبر عید سعید غدیر در محضر همه ی شما نمازگزاران عزیز و ارزشمند ، مردان مؤمن و با بصیرت و خواهران ایمانی در ابتدای امر خودم و بعد همه ی شما عزیزان و نور چشمانم را به تقوای الهی توصیه می کنم .
آثار وضعی تقوا جهت اعتلای انسانیت و بشریت رسیدن به اوج سعادت در زندگی مؤمنین و مؤمنات ملموس است و هر مرد مؤمن و زن مؤمنه ای با بهره گیری از حضور در ساحت مقدس ذات ربوبیت هم موجبات عزت و سعادت را برای خود ایجاد کرده و هم جامعه را به فلاح و رستگاری هدایت می کند .
شخصی که تقوا پیشه می کند ، پدری که متقی است و مادری که پرهیزگار است هم منجی خودش است و هم فرزندانی را تربیت می کند که موجب سعادت خانه و خانواده شود . موجب نورانیت خانه و خانواده شود . عزیزانم دار دنیا دار کاشت است و دار عقبی و عوالم پس از آن دار برداشت است پس با تربیت فرزندان مان در مسیر خدا و پیشه نمودن تقوای الهی هم دارد دنیای مان را آباد کنیم و هم دار عقبی مان آباد شود .
عرض کردیم هر سرزمینی که در آن بلاد اهل آن اهل ایمان باشند آن سرزمین آباد است . خانه ای که در آن خانه، اهل خانه اهل نماز و با بصیرت باشند ، ایمان کامل داشته باشند ان خانه نورانی آباد است و لذا خوب است در این روز میمون و مبارک و با سعادت خلوتی و جلوتی با خودمان داشته باشیم . این که «کل یوم لا یعصی الله فیه فهو عید» بیائیم عیدی که در آن دور از گناه و فحشا است برای خودمان رقم بزنیم . و قطعاً کسی که در مسیر اهل بیت (ع) است سعی می کند در مسیری ورود کند که معرفت بیشتری نسبت به اهل بیت (ع) داشته باد . و مسیر زندگی خودش را در مسیر اهل بیت (ع) رقم می زند .
امروز به لطف خداوند متعال و با عنایت به این که روز عید سعید غدیر هست منحصراً باب مکتب علوی را در این خطبه عرض می کنم تا بتوانیم با تلمذ در ساحت مقدس امیرالمؤمنین علی (ع) فرصتی را ایجاد کنیم تا ابراز ارادت به ساحت مقدس این عزیز الهی انجام دهیم . شخصیتی که نبی مکرم اسلام (ص) می فرماید : «ذکر الله تعالی عز و جل عباده و ذکری عباده و ذکر علی عباده» اما در باب افضلیت علی (ع) بر دیگر خلقت وجودی مخلوقین خالق خبیر سخن بسیار به میان آمده و همه ی شما سروران عزیز مستحضر هستید که هر پیامبری برای اثبات نبوت خودش سعی کرده که از سوی خداوند متعال معجزه ای را به بشریت تقدیم کند . ما در مورد حضرت نوح ، حضرت ابراهیم ، حضرت موسی و حضرت عیسی و هر کدام از این پیامبران از سوی خداوند متعال مأمور به ارسال رسالت خودشان بوده اند . اما نبی مرسل با دو معجزه در این عالم خاتمیت نبوت را رقم می زند . هم معجزه ی علمی است و هم معجزه ی عملی . معجزه ی علمی پیغمبر (ص) کتاب مرسل است یعنی قرآن کریم است . که حقیقتا پیرو فرموده ی نبی مکرم اسلام (ص) که عده ای می آمدند نسبت به قرآن شائبه ایجاد می کردند . نسبت به نبی مکرم اسلام شائبه ایجاد می کردند . فرمودند که اگر می توانید سوره ای ، آیه ای و یا حتی کلمه ای مانند ان را بیاورید که نتوانستند . و البته این دعوت و مبارزه طلبی فقط برای دوره خاصی نبوده بلکه برای همه اعصار و قرون است و تا قیامت کسی توانائی آن را ندارد .
پیامبر (ص) یک معجزه عملی را هم نشان داد و نسبت به آن هم تحدی کرد که مثل آن را بیاورید و آن وجود تربیت یافته دامان خود یعنی علی بن ابیطالب بود که به بشریت عرضه کرد و حضرت علی نسخه منحصر به فردی است که مادران بشریت عقیم و نازا هستند که مثل او را بیاورند
نبی مکرم اسلام سندی را در تاریخ ثبت کرد که این سند جاویدان است یعنی هم قرآن به عنوان معجزه ی علمی پیغمبر (ص) و هم امیرالمؤمنین (ع) به عنوان معجزه ی عملی ایشان است . پس ما با بهره گیری از این مکتب با حضور در ساحت مقدس هم قرآن ناطق علی (ع) و هم قرآن صامت . حضرت علی (ع) نسخه ی منحصر به فردی است که خداوند متعال در آن حدیث قدسی به پیغمبر (ص) عنوان فرمود که همه ی عالم و آدم منحصر به شماست . «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک» و بعد می فرماید «لولا علی لما خلقتک»
مرحوم شیخ صدوق در کتاب خصال خودش 70 فضیلت منحصر به فرد مولا را برشمرد و اسناد آن نه تنها از سوی عالمان شیعه بلکه اهل سنت نیز نتوانستند آن را مخفی نگه دارند در میان آن ها ابن ابی الحدید معتزلی شارحی نهج البلاغه می گوید همه ما بر فضیلت علی علیه السلام عقیده مندیم سروران عزیز خدا این عالم را به وجود یک شخصیتی به نام علی اعلی رقم زد که حقیقتاً مادران بشریت عقیم و نازا هستند که فرزندی همانند حضرت علی (ع) را به دنیا بیاورند . که از زمان حضرت آدم تا به خاتم کل انبیای الهی باید با ساحت مقدس حضرت امیرالمؤنین علی (ع) شرف یاب شوندو از باب معرفتی حضرت علی مشکلاتشان برطرف گردد .
فضائلی را حضرت علی (ع) در کتاب مقدس نهج البلاغه از خودشان عنوان فرموده اند . شاید بعضی از عزیزان بفرمایند فضائلی که از سوی خود شخص عنوان شود حمل به خودستایی شود . چون امام معصوم (ع) و رسالتی از سوی خداوند متعال نسبت به این امر و حلقه ی وصل به ذات ربوبیت است و بر اساس وظیفه الهی از خود تعریف نمودند و این بر اساس ضرورت است و لذا امام باقر (ع) در آن روایت شریف می فرماید که اگر از سوی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آن مسائل و مباحثی که عنوان می شود از باب منیت نسیت و از باب عنایت حضرت ربوبیت است . ما در مورد حضرت یوسف هم داریم که در مورد ابعاد شخصیتی فرموده اند «انی حفیظ علیم» من نگهبان دانا هستم . یا در مورد حضرت هود هم آمده «و انا الیکم ناصح امین» که می فرماید به امت خویش که برای شما خیر خواه و امین برای شما هستم .
لذا حضرت امیرالمؤمنین (ع) در کتاب مقدس نهج البلاغه بسیار زیبا عنوان فرمودند لحظات خلوت و جلوتی که با وجود نازنینی پیغمبر (ص) داشتند . علی (ع) تربیت شده ی دامان پیغمبر (ص) است . فرموده « و قد علمتم موضعتی من رسول الله (ص) بالقرابة القریبة و المنزلة الخصیصة» شما می دانید مرا نزد رسول خدا چه مرتبتی است و خویشاوندیم با او در چه نسبت است و من نزدیک ترین خویشاوندان پیامبر (ص) می باشم که از دوران کودکی با بودم همچون جزئی از رسول خدا و بازوی او شاخه ای از درخت وجود او بودم دین من دین اوست و شرافتم شرافت پیامبر و بنده ای از بندگان الهی.
محور دوم عرضم بعد از معرفت شناسی به ساحت مقدس علی که وقتی جناب موسی به کوه طور میرود . سنگ ریزه های کوه طور ذکر یا علی (ع) می گویند . یعنی عالم و آدم نسبت به علی (ع) معرفت دارند . انس و جن نسبت به علی (ع) معرفت دارند و علم علی (ع) را هم انها بهره مند می شوند و هم همه ی جنبندگان در این عالم . عرض کردم در مسجد کوفه علی (ع) در حال خطبه خواندن هستند و می بینند آن مار افعی وارد میشود و می آید محضر ایشان سؤال شرعی می کند و خارج می شود . که آن باب را باب افعی گرفتند که بعدها خواستند معجزه ی علی نباشد فیلی را در آن جا گذاشتند که به باب الفیل معروف شد . اما ولایت این مسئله ی اصیل هدف نهایی خلقت وجودی بشریت بعنوان یک اصل مهم هم اصول دین هست و هم در فروع دین . در جریان سلسلة الذهب هم شنیده اید که وجود نازنین اما رضا (ع) می فرماید «لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» ولایت شرط زندگی صحت و سلامت کامل داشتن است . و ولایت شرط توحید امامت است و اگر امام نباشد به تنهایی ثمری نخواهد داشت .
در ادامه مسیر امام رضا پس از کمی مکث فرمودند: «بشرطها و انا من شروطها» و در فروع دین هم امامت و لایت اصل است پس بیاییم در محضر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باشیم .
از امام باقر علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «بنی الاسلام علی الصلاة و الزکاة و الصوم و الحج و الولاییه و لم یناد بشیء کما نودی بالولایه فأخذ الناس باربع و ترکوا هذه یعنی الولایه» اسلام بر پنج چیز بنا شده است بر نماز – زکات – حج – روزه و لایت و به هیچ چیزی همان طوری که به ولایت فریاد زده می شود فریاد نزده شده است و مردم آن چهار چیز اولی را گرفتند و این : ولایت را ترک کردند.
روایتی است از عبدالفتاح در مورد حضرت علی (ع) . در کتاب ارزشمند امام علی (ع) آمده . که می فرماید به ایران آمد و به قم رفت و در جمع اساتید جامعه ی مدرسین سؤالی را مطرح کرد که چرا امام علی (ع) در کعبه به دنیا آمد . فرمود هر کدام از اعضای جامعه ی مدرسین یک جوابی را دادند . عبدالفتاح عبدالمقصود جوا داد سرّش در این است که انسان نمازی را که به سوی خانه ی کعبه می خواند اگر جهتش علی (ع) نباشد آن نماز نماز نیست .
لذا می فرماید نماز بی ولای او عبادتی است بی وضو . به منکر علی بگو نماز خود قضا کند .
در اهمیت موضوع ولایت و رهبری جامعه اسلامی خوب است نقل حدیثی از آیت االه مرحوم مدنی از شهدای محراب را به سمع شما برسانم که وجود نازنین نبی مکرم اسلام در جریان حجة الوداع پس از این که دعا و مناجات انجام گرفته نماز مغرب خوانده شده عازم مشعرالحرام شده اند پیغمبر (ص) به یکی از صحابه ی خود عنوان می کنند که شما چه دعایی را دراین جا از ذات ربوبیت درخواست کردید ؟ که این روایت اهمیت وجود رهبر صالح و مؤمن را رقم می زند که عرضه داشت دعا کردم توفیق عمل به قرآن کریم را داشته باشم . چند قدمی را برداشتم از صحابه ی دیگری ، از یک مرد اهل ایمان سؤال می کند شما از خدا چه دعایی را مسئلت کردید ؟ عرضه داشت من از خداوند متعال حراست و حفاظت مرز اسلام و مسلمین را خواستم که خدا امنیت را ایجاد کند . چند قدم دیگر یک مرد جوان مؤمن باوقار سربه زیر همراه به اشک شور و شعور را ایجاد می کند واز ایشان سؤال می کند که شما چه چیزی را از خداوند متعال مسئلت کردید ؟ این جوان همراه با اشک عرضه داشت من دعا کرد که خدا پیامبران مان را برای ما حفظ کند . حضرت رسول فرمود دعای شما جامع همه ی دعاهاست و از همه دعاها بهتر است با اینکه آن دو نفر دعای شخصی نکردند لذا با این فرمایش پیامبر ناراحت شدند پیامبر (ص) فرمودند دعای شما که حفظ قرآن و حفظ سربازان و حفظ سرزمین بود و با دعای این مرد تضمین است زیرا با وجود رهبر صالح و پیشوای الهی است که جامعه در امنیت و آسایش خواهد بود جای دارد که در این جا باید شاکر خداوند متعال باشیم که خدا توفیق داشتن چنین رهبری را برای ما رقم زد . که ما همه ی اعصار وجود این انسان فرهیخته را در این نظام خصوصاً در سخنرانی اخیری که عالم را به لرزه در آورد که باید در این روز و در همه ی ایام نسبت به این ودیعه ی الهی شکرگذار باشیم که خدا توفیق حضور در محضر امام و مقتدای مان امام خامنه ای را رقم زد که قطعا از الطاف الهی و موهبات گرانقدر و گرانسنج ذات اقدس ربوبیت می باشد . سروارن عزیز اگر که امروز ایران عزیز با عزت تمام در قله ی افتخار در حال درخشش است حضور و داشتن این قائد و مقتدای مان است که جهان مانده از حضور و علم و حلم و سیاست و کیاست ایشان و باید دعا کنیم برای این رهبر فرزانه و مطابق با روایت نبوی که محضر شریف عرض کردم .
اما امروز روز عید غدیر است . مدیریت نبی مکرم اسلام (ص) در واقعه ی جهانی غدیر ، برنامه ای که این عزیز الهی با مدیریت استراتیژیکی خودش ایجاد کرد . خطبای ارزشمند دقت بفرمایند . بنده دیروز هم در تلویزیون عرض کردم که غدیر و صحنه ی غدیر مال پس از این روز معرفی علی (ع) نیست . از لحظه ی خلقت آدم و عالم است . حضرت امیرالمؤمنین (ع) به امام حسن مجتبی (ع) فرمود : «بنی باسمی خلق السموات و الارض» ایزد آن روز که این گنبد مینامی کرد . از پس پرده علی (ع) بود تماشا می کرد . انا الذی اخرجت ابراهیم من النار » من بودم که ابراهیم را از آتش نمورد نجاتش داده ام و « انا الذی اخرجت یونس فی بطن حوت» من بودم برادرم یونس را از شکم ماهی نجاتش داده ام.
علی (ع) و ولایت علی (ع) را کل انبیاء الهی مقر به آن هستند .
مدیریت پیامبر (ص) در واقعه غدیر و برنامه آن حضرت از ماندگارترین کارهای پیامبر (ص) در دوران رسالت است که اگر با دست تولنای نبوی صورت نمی گرفت زحمات چندین ساله اش از بین می رفت.
غدیر تکمیل کننده همه تلاش ها و فداکاری ها و رنج های همه انبیاء است که تا قیامت هدایت بشر توسط غدیر تکمیل خواهد شد و دین مورد رضایت خداوند متعال بر محور ولایت استوار است. که فرمودند:« الیوم اکلت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم السلام دینا»
اما برای انتخاب این روز برنامه از قبل بوده و مژده ولایت حضرتش را فرموده اند و نبی مکرم اسلام از مدینه برای حضور در این حجة الوداع با این هدف خاص . و جناب نازنین علی (ع) در یمن مأموریت رفته بودند . پیغمبر (ص) به دنبال امام علی (ع) فرستادند . ایشان آمدند و ملحق شدند در مکه . لذا هم در مسیر مدینه و طائف و حجاز یکصدوبیست هزار نفر پا در رکاب حضرت نبی مکرم اسلام (ص) د راین جریان تاریخی . در این جریان و رخدادی که با مدیریت نبی مکرم اسلام (ص) ایجاد می شود . بارها و بارها عرض کردیم که چرا پیغمبر (ص) این حادثه ی جهانی را در کنار خانه ی کعبه اعلام نکرد با اینکه هم محازی عرش الهی است و هم بهترین اماکن الهی ولی پیامبر رحمت قطعا از خلقیات منحرف اعراب لجوج خبردار می باشد که با بهانه های پوچ و بی بن و اساس اساسِ این رسالت را تحت شعاع قرار می دادند. دیده ایم که چه بلایی برا سر پیامبر 0ص) در طی این مدت آورده اند از محاصرات اقتصادی گرفته تا شکمبه های گوسفند و سنگ ها و تهمت ها و شماتت ها. پیغمبر بیست و سه سال مردم جاهل عرب را آورد در مسیر هدایت قرار داد . اهمیت غدیر همین بس که خداند متعال می فرماید : « الیوم اکلت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم السلام دینا» در این آیه نورانی به نبی مرسل فرمودند: ای پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده ای یعنی اگر این مأموریت به نحو کامل و اتم معرفی نشود دین را کامل نکردید . رسالت تان را کامل نکردید . تا آن جایی که پیغمبر به علی فرمود : «لو لم أُبلّغ ما امرت به من ولایتک یحبط عملی» اگر این کار به امر خداوند متعال انجام نمی گرفت عملم حبط می شد .
این مأموریت بیست و سه ساله به بار نمی نشست . این اهمیت این روز است . با این آیه در قرآن کریم خداوند متعال پیامبر (ص) را به نام های مختلف مورد خطاب قرار داده است ماما در دو جا حضرت را با «یا ایها الرسول» خطاب قرار داده است و در هر جا رسول اکرم (ص) نگران اند و خداوند متعال پیامبرش را تسلی می دادند و آرامش را در جانش فرو می ریزد که یکی از آنها غدیر است که پیامبر (ص) وجودش ترس و نگرانی از اعلام آن است که خداوند متعال فرمود: «والله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین» که مژده حراست و حفاظت جان مبارکش را به ایشان می دهد.
لذا پیامبر (ص) در حضور 120 هزار نفر از مردم که چنین اجتماعی در تاریخ شش هزار ساله پیامبران الهی سابقه نداشت این رسالت را اعلام کرد.
امام حدیث شریف غدیر با حضور 120 هزار نفر . مرحوم علامه امینی درکتاب الغدیرعنوان کرده اند . یکصد و ده نفر از صحابه و یاران پیغمبر (ص) با اسناد و مدارک . هشتاد و چهار نفر از تابعین . سیصد و شصت نفر از دانشمندان اسلامی در کتاب های شان این جریان را عنوان کردند و چه خوب فرمود جناب کمیت شاعر بزرگ شیعی می گوید که عجب این هست که صدوبیست هزار نفر بخ بخ گفتند و سالی نگذشت که همه کافر شدند . صدوبیست هزار نفر بخ بخ می گویند و پس از یک سال منکر به ان لبیک می شوند که به خداوند متعال گفتند . اما باید دقت کنیم .
جناب عیاشی صاحب تفسیر نیز همین سخن را به نوعی دیگر بیان می دارد که 120 هزار شاهد عینی ماجرا بودند و سخنان حضرت رسول (ص) را تصدیق کردند روزی هم بر حضرت علی گذشت از همان افراد شاهد خواست و کسی جواب نداد هر کسی به بهانه ای رد کردند با اینکه در دادگاه قضائی می توان با شهادت 2 نفر احقاق حق کرد ولی حضرت علی علیه السلام با 120 نفر شاهد نتوانست حق خود را ثابت نمایند.
رسالت ما بسیار عظیم است . هدف غایت و رسالت سازمان دهی شده ی پیامبر برای ابدیت غدیر شواهد تاریخی نشان می دهد که پیغمبر از آغاز بعثت جریان غدیر را معرفی می کند و امیرالمؤمنین (ع) این فضا را مدیریت می کند . اهدافی را ایجاد کردند .
1 – نتیجه گیری زحمات بیست و سه ساله ی رسالت با تعین ادامه دهندگان این راه .
2 – حفظ دائمی اسلام و جانشینانی که از عهده ی این مهم برمی آیند .
3 – ترسیم خط مشی آینده ی مسلمین تا آخر دنیا .
4 – اتمام حجت با مخالفین اسلام چه مقصرین و چه معاندین .
این اهداف در سایه شرایطی انجام گرفت که شایسته این امر مهم باشد و آن را بعنوان یک واقعه استثنائی در آورد که برای فراهم نمودن مقدمات این کار خداوند متعال با نزول آیه تبلیغ به پیامبر (ص) برای معرفی جانشین خود با تعابیر مختلفی که در روایات آمده است نشان دهنده اهمیت این موضوع است که این نوع ابلاغ در طی 23 سال بی سابقه بود و در هیچ یک از اوامر و نواهی خداوند چنین دستوری داده نشده است.
مهاجرین و انصار در این سفر ملازم رکاب بودند و پیامبر اسلام (ص) به همه مناطق مثل اطراف مدینه پیک مخصوص فرستاد تا مردم را برای آخرین حج دعوت نمایند – 70 هزار نفر از خود مدینه آمدند که در مسیر راه نیز از قبائل اضافه می شوند که جمعیت به 120 هزار نفر رسید
امیر المومنین (ع) برای ماموریتی به یمن رفته بودند که حضرت پیغام فرستاد که ضمن دعوت مردم به حج خود را به قافله حاجیان برساند که حضرت علی (ع) نیز با 120 هزار نفر از مردم یمن خود را برای مراسم حج به مکه رساندند و از مردم مکه نیز 5 هزار نفر حضور داشتند و قبل از حرکت پیامبر (ص) به طرف غدیر جبرئیل در مکه بر پیامبر (ص) نازل شد و از جانب خداوند لقب امیرالمومنین را اختصاص برای علی (ع) آورد و اگر چه قبلا هم حضرت با این لقب شناخته می شد و این بار برای تاکید به پیامبر (ص) خطاب شد که این مطلب اعلام شود لذا پیامبر (ص) بزرگان اصحاب را فرمود به نزد علی (ع) بروید و با این لقب بر او سلام دهید – السلام علیک یا امیرالمومنین و قطعاً مبلغین با حضور در منابر این اهداف را بیان می کنند و رسالت ما بر اهمیت این موضوع است که باید این مطالب را عنوان کنیم .
برنامه اول حضرت رسول (ص) سخنرانی در منا برای زمینه سازی جامشین خود بود که در سخنرانی فرمود: بعد از من علی (ع) در کنار شماست بعد حدیث ثقلین را مطرح کرد و امیر المومنین (ع) هم کلمات پیامبر (ص) تکرار می کرد و دومین برنامه سخنرانی ایشان در مسجد خیف بود که صریحا جانشین را مطرح کرد و دوباره حدیث ثقلین را بیان فرمود
احتمال زیاد داشت که پیامبر (ص) چند روزی در مکه بماند ولی بعد از اعمال حج بلافاصله حرکت کردند و دستور دادند مردم در غدیر جمع شوند از جمله کسانی که در این سفر همراهی می کردند زنانی بودند که در حادثه غدیر بودند مانند حضرت زهرا(س) ام هانی خواهر حضرت علی (ع) فاطمه دختر حمزة بن عبدالمطلب و اسماء بنت عمیس .
موقیعیت جغرافیائی غدیر و شرائط زمانی هم بسیار مهم بود که پیامبر زمینی را انتخاب کرد از نظر زمانی در گرمترین شرائط بود .
پنج کار مهم پس از پایان خطبه انجام شده است .
اول بیعت گرفتن با علی (ع) بود .
دومین حرکتی که پیغمبر (ص) در هیچ یک از فتوحات بدر و خیبر و خندق و فتح مکه انجام نداد و آنجایی بود که پس از معرفی امیرالمؤمنین (ع) می فرماید به منِ رسول الله (ص) تبریک بگویید . این خود اهمیت جریان غدیر است .
سومین کار در عرب رسم است که اگر شخصی را به ریاستی انتخاب می کنند عمامه ای را بر سر ایشان می گذارند و نبی مکرم اسلام (ص) در روز غدیر عمامه ای که به نام صحاب درتاریخ نام گرفته بر سر ایشان گذاشته اند .
چهارمین کار حتی از زنان هم بیعت گرفتند و چه مظلومانه حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) بر در صحابه می آمدند و می گفتند چرا ان جریان را فراموش کردید .
پنجمین کار پیامبر (ص) که بسیار عجیب به نظر می رسید این بود که در مدت سه روزی که در غدیر حضور داشتند پیامبر (ص) چند نفر را مامور کردند به خیمه ها سر بزنند که اگر کسی صدای او را نشنیده و با علی (ع) بیعت نکرده است به او اعلام کنند تا بیعت کنند از جمله اموری که اتفاق افتاد این که خداوند خیل فرشتگان را همراه با جبرئیل به صورت آدمیان به زمین فرستاد که مردم را به بیعت با علی (ع) تشویق می کردند و می گفتند با علی (ع) بیعت کنید و این پیمان را نشکنید.
امروز روز غدیر معجزه ی یوم الجمع بود زیرا پیامبر (ص) توانست 120 هزار نفر را از مکه و مدینه و یمن و دیگر بلاد در آنجا جمع کرده و مامریت الهی خود را به آنها ابلاغ کند که درتاریخ 6 هزار ساله انبیاء الهی چنین اجتماعی وجود نداشت سپس از همه بیعت گرفتند تا کسی از فردا نگوید که من از اجتماع دور بودم و نتوانستم سخن پیامبر را بشنوم و در آن جمع مخالف و موافق بگویند بخ بخ لک یابن ابیطالب.
روز غدیر یوم الفصل است زیرا از آن روز به بعد به ویژه چس از رحلت پیامبر (ص) هر کدام به بهانه ای بیعت شکسته و از امیرالمومنین (ع) جدا شدند ایشان به همراه حضرت زهرا(س) شب ها به درب خانه مهاجرین و انصار می رفت اما هر کدام به گونه ای طرفه می رفتند بعضی ها می گفتند چیزی نشنیدیم چون از پیامبر (ص) دور بودیم
. الحمدلله الذی جعلنی من المتمسکین بولایة علی بن ابیطالب و الائمه (علیهم السلام)
باید شاکر خداوند متعال باشیم . این روز بزرگ را به سلسله ی جلیله ی سادات عزیز و ارزشمندمان ، به همه ی موالیان حضرتش تبریک عرض می کنم و حلقه ی مفقوده ی امروز جهان اسلام فراموش شدن غدیر است . چه خوب فرمود که از لحظه ای که دست بلند شد در روز غدیر و از روز عاشورا همه ی این فتنه ها ایجاد شده . و صرفا فراموش کردن است . غدیر نباید صرف یک جشن باشد . صرف یک مجلس باشد . صرف چند دقیقه خطبه باشد . باید فرهنگ سازی شود. ما باید خطبه ی غدیر را که همه ی ابعادش را چهل بار در این خطبه از علی (ع) نام آورد و دوازده مرتبه اسم بعضی از ائمه ی معصومین (ع) را بیان کردند . نام اما زمان (عج) در خطبه ی غدیر می آید لذا با بهره گیری از این صحنه ها ان شاءالله فضایی را آماده کنیم تا بتوانیم مبلغ خوبی برای دین مبین اسلام باشیم . و امروز اگر تفکر علوی نباشد تفکر داعش بوجود می آید .
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این خطبه نیز همانند خطبه اول وحضر شریف همه ی عزیزان در این فضای معنوی درابتدای امر نسبت به خودم و خودم را و بعد همه ی شما سروران عزیز را به تقوای الهی دعوت می کنم . تبریک مجدد این عید بزرگ . صله رحم و هدیه دادن فراموش نشود . خدمت خانواده ها رفتن و وظایف مان را انجام دادن فراموش نشود . ترویج افکار علوی و دانشگاه معرفتی حضرت امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت (ع) جزئی از وظایفی است که انجام می شود . لباس نو بپوشیم . به یکدیگر تبریک بگوییم . گرچند که متأسفانه یک عده از انسان های بی خرد ، کسانی که از همان بدو ظهور اسلام ابعاد شخصیتی خود را بروز و ظهور داده بودند . بعدها به صورت خوارج در مقابل دین قرار گرفتند و چگونه مقاومت کردند . هنوز سالی از این جریان نمی گذرد که چه مصیبتی را در مسیر اسلام قرار می دهند . بنده از همه عزیزان تخصیصا از رسانه محترم و خبرنگاران عزیز و بزرگوار درخواست دارم مباحث در مورد ولایت و امامت را نگاه ویژه داشته باشند و منحصرا محدود به زمان نشه و همیشه ایام مباحث مرتبط را عنوان فرمایند تا مورد بهره برداری قرار گیرد.
حادثه ای که در منا بوجود آمد لکه ی ننگی در تاریخ آل سعود است که به هیچ وجه قابل بخشش و قابل گذشت نیست . ضمن عرض تسلیت به محضر امام زمان (عج) ، مقام معظم رهبری ، ولی امر مسلمین ، محضر تمام مسلمانان جهان تسلیت عرض می کنم . لذا بنده از تمام مراجع ذی صلاح درخواست دارم بازبینی بکنند ببیند که صحنه صحنه ی دلخراشی است . شما ببینید چندین گناه انجام گرفته . یکی این که در ماه حرام است . دوم اینکه در روز عید است. سوم اینکه همکیشان خود را در این مسیر قرار دادن و از خون های شان گذشتن. در قربانگاه قربانگاهی دیگر و کربلایی دیگررقم می خورد . لذا بنده از تمام مراجع ذی صلاح تخصیصاً از سازمان حقوق بشر در خواست می کنم برای اولین بار هم شده به فکر حقوق بشر باشند و این حادثه ی دلخراش را مدیریت کنند . و مسببین آن را محاکمه ی بین المللی کنند . بنده از سازمان کنفرانس اسلامی درخواست دارم با تشکیل کمیته ی حقیقت یاب و با بازدیدی میدانی از منا و بررسی عل و عواملی که وجود دارد . بازخوانی شود و دوربین ها را بینند . تا بتوانند مراتب تسکین تألمات خانواده ها را . ما همین چند ساعت پیش بود که محضر خانواده ی جعفری در هندوکلا رسیدیم و همچنین خدمت بیت شریف سلحشور در اوج عزت و ایمان ، افتخار می کنند که پدرشان در این مسیر جان به جان آفرین تقدیم کرد . واقعا جای تأثر و تاسف هست که باید هیأتی انجام می شد و به استقبال می رفتند . فضا آماده شده . بنرها آماده بوده . آل سعود با گستاخی تمام با حمایت از آل یهود دست به هر تحدی و ظلم و جور زدند . یک روز پرورش بن لادن و طالبان ، امروز هم در کسوه ی پدرخواندگی داعش ملعون . وهابیت خبیث چه بر سر مردم مظلوم بی دفاع یمن درست در همان روز عید قربان می آورد . آن قدر جسارت ها و گستاخی شان بالا است که در روز عید قربان ضمن حادثه ی تألم انگیز و مصیبت بار منا را انجام دادند می بینیم با حمله به یمن به مدارس ، منازل و بیمارستان ها آنها را مورد هجمه قرار می دهند .
خب امام و مولا و مقتدای مان ، زبان گویای اسلام و مسلمین اسلام ناب محمدی (ص) چقدر مقتدراه در سخنرانی اخیرشان در نوشهر تمام ابعاد شخصیتی مستبکران جهان به لرزه در آمد . معظم له علاوه بر این که روشنگری های لازم را نسبت به مسلمین ، هدایت های حکیمانه ای هم در عرصه ی داخلی و هم در عرصه ی خارجی عنوان می کند با همه ی سخنرانی هایش خصوصاً با این لحن زیبای الهی خودشان ریشه ی ظلم را متزلزل کرد و. انهایی که متأسفانه به حماقت و جسارت تمام حتی اجازه ی این را نمی دادند که با مسئولین شان ارتباط برقرار شود که جزئی از وظایف لاینفک شان هست آمدند تمکین کردند . حدود چهارصد و خرده ای جان باخته برای ایران درد و تألم بزرگی است . حدود چهار هزار و خوردی نفر در یک روز در یک صحنه که باز هم هنوز گزارشات عنوان نشده که چه کسانی هستند . انفاس قدسی این حکیم متألهه در دیدار افسران نیروی دریایی نوشهر بنیاد آل سعود را به لرزه در اورد و قطعاً انان را از خواب غفلت بیدار کرد . افتخار جهان اسلام علامه جلیل القدر حضرت آیت الله جوادی آملی فرمودند: بیانات مقام معظم رهبری مسیر حادثه را دگرگون ساخت و حکام سعودی را مجبور به تسلیت گفتن کرد و آنها را متعهد ساخت تا همه جانباختگان را شناسایی کند، امیدوارم این قدرت الهی همچنان تداوم داشته باشد.
لذا بنده هم به مسئولین داخل و هم به حکام کشورهای اسلامی توصیه می کنم که در پای منویات ایشان بنشینید . فرمایشات امام و مقتدای مان را گوش و عمل کنند . قطعاً موجب عاقبت به خیری شان می شود . که اگر گوش کنند سعادت مند می شوند . خب در دیداری که با افسران هم داشتند آن جا هم مطالبی را عنوان کرد که از طریق پژوهش و تحقیقات سربازان و افسرانی را تربیت کنند و اگر اقتداری را ایجاد کنیم که همانند ایران کسی در فکر خودش جرأت خیال تعرض به ایران عزیزمان را هم نخواهد داشت و فرموده است که اگر نبود از باب رأفت و رحمت می توانستند با آل سعود برخورد کنند.دشمن هم به دنبال تسلیم نظام اسلامی است لذا بنده ضمن توصیه از همه حکام اسلامی در حمایت از خانواده های جانباخته زبان باز کرده و این جنایت اسفبار را محکوم نموده و نسبت به مدیریت آن به دست اهل کرامت و ادب و مدیر و مقتدر تصمیم لازم بگیرند متوجه لبخندهای کاذب دشمنان باشیم آنها نسبت به دین مان نشانه گرفتند متأسفانه این روز ها هم عزیزانمان در نیویورک هم مقداری نا زیبا عمل کردند گر چند که در راهروی سالن اجلاس بود . دست دادن با جناب آقای اوباما و جان کری درست در ایام تألم و درد و مصیبت مردم از ما انتظار بیشتری دارند .
سروران عزیز با توجه به امیت موضوع جشنواره برنج اجازه می خواهم مدمه ای را عنوان نمایم یکی از معضلات جامعه کنونی که در بعضی از زندگی های فردی و اجتماعی ملموس هست و ما با آن درگیر هستیم مقوله تکلّف و سخت گیری های بی مورد در زندگی بشریت می باشد و به نوعی از شاخص های تفکر و تدبر در زندگی بی تکلفی و پرهیز از وسوسه های بیهوده در امور مربوط به زندگی است .
عزیزانم دین مان توصیه به یک زندگی ایده ال می کند . در دین مبین اسلام تکلّف را به هیچ عنوان در هیچ یک از مسائل قبول نمی کند . چرا که اسلام شئون گوناگون زندگی انسان برنامه دارد و در هیچ یک از عرصه های عبادی ، اخلاقی و مادی و معنوی تکلّف توانفرسا ندارد .
اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم در همه زمینه ها ، زندگی راحت و معتدی و بی تکلف را برای خود توصیه کرده اند که البته رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند: إنی لا اُحِبّ المتکلفین فضایی را اماده کردن ایجاد مسئولیت نمودن هر چیزی را در سر جایش مراقبت از بیت المال و جلوگیری از هزینه های بی مورد در امر بیت المال همه اینها از سفارشات دین هست و در هیچ کجا به تکلف و زحمت انداختن سفارش نشده است چه مسئولین محترم در امر رسالت خودشان و چه مردم در زندگی فردی و اجتماعی شان و چه مسئولین در قبال مردم چون و بار مسئولیتی که بار مالی بیت المال داشتم و بعضی از مسائل ما باید دقت کنیم و وظایف مان را نسبت به مردم باید به نحو احسنت انجام دهیم – که البته داخل پرانتز عرض بکنم ولی به لطف خداوند متعال با عنایت تک تک مسئولین محترم روستاها ، منتخبین مردم ، دهیاران محترم و شوراها ی محترم و حضور به موقع مردمان باصلابت و شخصیت دو بخش دابو و دشت سر جزئی از وظایف مان هست . کارهای خوبی انجام گرفته که یکی از این موارد از سوی حوزه های مقاومت یادواره های شهدا انجام می گیرد . که هفته ی گذشته کار بزرگی را بخشدار ساعی و زحمت کش مان با عنایت ویژه ی مردم با فرماندهی محترم حوزه ی صفین ایجاد کردند که بنده تقدیر و تشکر می کنم از همه ی دهیاران و شوراها ی محترم ، شوری بخش و شهردار و بخشدار و شورای شهر و همه ی عزیزان که دست به دست هم دادند تا چنین فضایی را آماده کنند . همه ی این ها را عرض کردم تا این نکته را عرض کنم – به فضل خدا پس از یک سال و نیم دغدغه ی فکری ، جلسات مستمر و برنامه هایی که داشتیم در اجلاس های متعدد و در همایش های استانی متعدد حقیر فقیر به عنوان خادم شما سعی کردیم که فضایی را اماده کنیم تا در آمل پایتخت برنج کشور یک جشنواره ی بزرگی را انجام دهیم تا به فضل خدا با حضور مسئولین کشوری ، دارم تأکید می کنم . بنده ضمن تقدیر و تشکر از این عزیزان . سال گذشته جریان خرید برنج طارم از سوی دولت تدبیر و امید همت مضاعف بود هم از سوی بخشداران ، هم از سوی فرماندار و هم از سوی نماینده ی محترم و از سوی استاندار محترم و مسئولین با کرامت استانی و هم از سوی متولیان امر کشاورزی که این جا تأکیدم بر این است که هم جناب آقای دکتر یوسفیان باید دقت کنند و هم جناب آقای فرماندار و مسئولین . بنده و مردم منتظر وزیر جهاد کشاورزی و یا معاون وزیر در این جشنواره هستیم تا حضور پیدا کنند تا ما با توجه به همه ی رنج ها و مشقت هایی که کشاورزان عزیز متحمل شده اند ضمن آشنا شدن از زحمات این عزیزان نتجه لازم در ایام مشایعت دولت محترم تدبیر و امید انجام پذیرد البته بنده چندین بار هست این درخواست را نموده ایم و هم بنده و هم همه مردم با توجه به توان و پتانسیل مسئولین مقتدر منتظر حضور این عزیزان هستیم تا مژده انتظاراتمان را هدیه نمایندکه بنده به چند مورد اشاره می کنم که این چند جهت هدف و ثمره تلاش عزیزان در برگزاری این جشنواره ملی مورد هدف می باشد اولا برندسازی برنج شهرستان امل و جهت دومی که می توانیم انجام بدهیم در مسیر صنعتی سازی کشاورزی چه در امر مکانیزه کردن ادوات کشاورزی و چه در مورد کارخانجات به روز شدن و استفاده از وسائل مدرنیزه و پیشرفته و همچنین استفاده از بذرهایی معطر با مطالعات علمی بالا از سوی مرکز تحقیقات برنج که از توفیقات شهرستان آمل می باشد و به لطف مسئولین با کرامت شهرستان مستقر شدن مرکز تجاری و صادرات بین المللی کشور که همه این مراکز می تواند در به ثمر رسیدن اهداف ما کمک بکند تا با تمرکز خریداری برنج در این مرکز و صادر آن به کشورها بارقه امید را در زندگی کشاورزان عزیز و بزرگوار ایجاد نماید تا کشاورزان با امید زیاد مشغول به این امر الهی و پربرکت گردند حقیقتا مردم اصیل فرهنگی مان با یک اعتقاد خاص مبادرت به کشاورزی می کنند و با نیت خیرخواهانه به سراغ کاشت و داشت و برداشت می روند و با دراختیار قرار دادن وسائل مورد نیاز از جمله سموم و کود و وسائل کشاورزی و نیز خرید به موقع و قیمت مناسب می تواند در کم شدن تکلف و زحمت کشاورزان کمک شایانی خواهد نمود که دیگر مبادرت به تبدیل عراضی نخواهند داشت و یا فروش زمین هایشان که حقیقتا از مواهب الهی است هم خاک مناسب و هم آب مناسب و هم هوای مناسب از الطاف الهی در این بلاد می باشد که عنایت دولتمردان در امور ذکر شده به زیبایی آن افزایش خواهد داد.
لذا در این تریبون مقدس درخواست دارم حتماً باید این جشنواره با حضور استاندار محترم و مسئولین محترم استانی و کشوری و حضور وزیر محترم یا معاون محترم وزارت کشاورزی رقم بخورد . که آقای استاندار محبت فرمودند در طی این مدت در همایش های متعدد و جلسات متعدد ما را مورد عنایت قرار دادند . بنده به بخشداران عزیز درخواست می کنم که حتماً دعوت کنند تا مردم شریف در این جشنواره حضور پیدا بکنند مثل جریان دیشب محفل قرانی مان نشود که بنده گله مند و دل نگرانم ما فضا را آماده کردیم و بنر زدیم اطلاع رسانی شده و هدفمان هم معرفی اعتقادات راسخ مردم شریف مان می باشد و شما مستحضر هستید که در برگزاری برنامه ی این دو بخش همه ی سعی و تلاش مان را می کنیم خدا می داند که بنده از هشت صبح . امروز هفت صبح الآن در خدمت شما هستم و تا دوازده شب خادم شما و در خدمت شما هستم . نه دعای عرفه مان با این که خدمت فرماندهان حوزه نامه دادم در خواست کردم که بسیجیان بگویند . نه دعای عرفه مان ، نه نماز قربان مان و نه محفل قرآنی دیشب مان و لذا از همین جا درخواست می کنم . کار برای شماست . برای شما کشاورزان است . هر چه جمعیت در روز پانزدهم مهر ماه که روز روستا است در جشنواره بیشتر باشد ما حرفی برای گفتن خواهیم داشت و قطعاً مورد حمایت کشوری قرار خواهیم گرفت .
اما سروران عزیز کشوری برنج ما در کارخانجات دارد خاک می خورد و ما منتظر مدیریت به موقع مسئولین در خریداری تضمینی آن باشد و انتظار ما این است که این اتفاق رقم بخورد .
لذا حضور به موقع مردم شما در همه ی صحنه ها ان شاءالله حمایتی است برای همه مان . امیدوارم که درخواست های بنده به گوش مسئولین محترم برسد و بتوانند از مسئولین محترم کشوری دعوت بکنند بنده چند ماهه که از تک تک عزیزان درخواست کردم و منتظر محبت شان هستم و قطعا باید هفته آینده به مردم گزارش بدهم و الآن نگفتم که بگویند دیر شده است.
این کار جمعی است نه یک شخص و اسم و رسم و عدم حضور شخص و شخصیتی از مسئولین مطابق با آئین و دین مبین اسلام نیست و مردم منتظر حمایت همه و همه مسئولین هستند تا با تفکر جمعی خدماتی صالح و سالم و الهی و معنوی انجام پذیرد لذا منتظر قدوم سبز و زیبای همه شما خواهیم بود محدود به بخش نکردیم تا با قدوم همه مزین گردد.