هـراز نـو: حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در يكي از جلسات درس اخلاق خود با اشاره به سؤال زراره از محضر مبارک امام صادق (ع) در مورد وظيفه انسان در عصر غيبت بيان داشتند:زراره از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) سؤال کرد که وظيفه ما در عصر غيبت چيست؟ حضرت فرمود: اين دعا را بخوانيد: «اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني»حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در يكي از جلسات درس اخلاق خود با اشاره به سؤال زراره از محضر مبارک امام صادق (ع) در مورد وظيفه انسان در عصر غيبت بيان داشتند:
زراره از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) سؤال کرد که وظيفه ما در عصر غيبت چيست؟ حضرت فرمود: اين دعا را بخوانيد: «اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني»
معظم له در تفسير و توضيح اين دعا به ولايت داشتن امام پرداخته و ابراز داشتند:
اين دعايي عالمانه است. اين بر خلاف ادعيه ديگر است که انسان در عصر غيبت ميخواند، اين دعايي محقّقانه است و انسان را آگاه ميکند که فرق بين غدير و سقيفه چيست؟ اين برهان مسئله را اقامه ميکند و ميگويد: امام ولايت دارد، نه وکالت . امام بر مردم ولايت و خلافت دارد و «خليفةالرسول» است و رسول، «خليفةالله» است، انسان تا «مستخلفعنه» را نشناسد، خليفه را نميشناسد. چگونه ممکن است، کسي پيغمبر را بشناسد، در حالي که «الله» را نميشناسد؟ پيغمبر «خليفةالله» است و اگر «مستخلفعنه» شناخته نشود، خليفه شناخته نميشود، امام که امام سَقَفي نيست بلکه امام غديري است؛لذا انسان اگررسول الله را نشناسد امام را نميشناسد. اين دعاي چند سطري ميبينيد، چه بارهاي سنگين علمي به همراه دارد. اين دعا درس باسواد شدن به ما ميدهد، همه ادعيه اينطور نيست.
———————————————-
منبع:جلسه درس اخلاق حضرت استاد
زراره از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) سؤال کرد که وظيفه ما در عصر غيبت چيست؟ حضرت فرمود: اين دعا را بخوانيد: «اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني»
معظم له در تفسير و توضيح اين دعا به ولايت داشتن امام پرداخته و ابراز داشتند:
اين دعايي عالمانه است. اين بر خلاف ادعيه ديگر است که انسان در عصر غيبت ميخواند، اين دعايي محقّقانه است و انسان را آگاه ميکند که فرق بين غدير و سقيفه چيست؟ اين برهان مسئله را اقامه ميکند و ميگويد: امام ولايت دارد، نه وکالت . امام بر مردم ولايت و خلافت دارد و «خليفةالرسول» است و رسول، «خليفةالله» است، انسان تا «مستخلفعنه» را نشناسد، خليفه را نميشناسد. چگونه ممکن است، کسي پيغمبر را بشناسد، در حالي که «الله» را نميشناسد؟ پيغمبر «خليفةالله» است و اگر «مستخلفعنه» شناخته نشود، خليفه شناخته نميشود، امام که امام سَقَفي نيست بلکه امام غديري است؛لذا انسان اگررسول الله را نشناسد امام را نميشناسد. اين دعاي چند سطري ميبينيد، چه بارهاي سنگين علمي به همراه دارد. اين دعا درس باسواد شدن به ما ميدهد، همه ادعيه اينطور نيست.
———————————————-
منبع:جلسه درس اخلاق حضرت استاد