هـراز نـو: همزمان با بازگشایی مدارس و فصل درس و مدرسه اقدامات لازم برای آماده‌سازی سیستم آموزشی در اولویت برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت است.

آموزش و پرورش مازندران با اجرای طرح پروژه مهر اقدام به ساماندهی و سازماندهی نیروهای آموزشی، ثبت‌نام دانش‌آموزان، تجهیز فضای آموزشی و توزیع کتاب درسی کرده است.

سازماندهی مربیان و معلمان از مهم‌ترین موضوعاتی است که امسال با توجه به استقرار کامل نظام آموزشی 3 ـ 3 ـ 6 و کمبود معلمان در بعضی از مناطق و مقاطع تحصیلی در اجرای طرح پروژه مهر مورد توجه آموزش و پرورش مازندران قرار گرفت.

کمبود نیروی آموزشی به صورت تخصصی در برخی از پایه‌های تحصیلی سبب شد تا دولت اقدام به به‌کارگیری نیروهای متخصص کند، با توجه به اینکه سال‌هاست مربیان پیش‌دبستانی، خرید خدمت و نهضت سوادآموزی در تب‌و‌تاب حق‌التدریسی شدن قرار دارند.

مجلس شورای اسلامی در تاریخ 24 مرداد ماه جاری وزارت آموزش و پرورش را مکلف به حق‌التدریسی شدن نیروهای پیش‌دبستانی و خرید خدمت کرده است.

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مصوبه به‌کارگیری مربیان پیش‌ دبستانی از مهر ماه جاری قابل اجرا دانسته بود.

مربیان پیش‌دبستانی و خرید خدمت مازندران که سال‌های متمادی با دغدغه حق‌التدریسی شدن و رسیدن به حق و حقوق فرهنگی خود به فعالیت آموزشی در آینده‌ای نزدیک امیدوار بودند با اجرایی شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره به‌کارگیری نیروهای پیش‌دبستانی با مراجعه به اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در محل نمازخانه‌ تجمع کردند و خواستار تبدیل وضعیت شدند.

تجمع‌کنندگان که حدود 100 خانم نیروی پیش‌دبستانی و خرید خدمت نواحی یک و دو شهرستان ساری و تعدادی هم از نیروهای شهرستان‌های مازندران بودند با مراجعه به دفتر مدیرکل آموزش و پرورش خود را مستحق تبدیل وضعیت در نظام تعلیم و تربیت می‌دانستند.

اغلب مربیان پیش‌دبستانی که دارای سابقه کاری بیش از 6 سال بودند با چشمانی اشک‌بار در مقابل مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خواستار تبدیل وضعیت از پیش‌دبستانی به حق‌التدریسی بودند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه به‌طور طبیعی 20 درصد مراجعه‌کنندگان درخواست اشتغال در آموزش و پرورش را دارند، اظهار کرد: بخشی از درخواست مراجعه‌کنندگان درخواست غیرمرتبط با آموزش و پرورش است.

سیدعلی قاسمی با اشاره به اینکه با شروع سال تحصیلی بیشتر مراجعه را قشر فرهنگی و معلمان تشکیل می‌دهند، افزود: درخواست همکاران پیرامون نقل و انتقالات است.

وی با بیان اینکه بخشی از مراجعه‌کنندگان آموزش و پرورش را بازنشسته‌های نظام تعلیم و تربیت تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: بازنشسته‌ها درخواست مطالبات بازنشسته‌ای خود را از آموزش و پرورش دارند.

13940625000273_PhotoL

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه مربیان پیش‌دبستانی و خرید خدماتی که مشمول قانون شوند با احراز هویت بر مبنای نیاز آموزش و پرورش در رشته‌های تحصیلی که اعلام شد، تبدیل به نیروهای حق‌التدریسی می‌شوند، گفت: سازماندهی نیروهای آموزشی در آموزش و پرورش را در اولویت برنامه‌های پروژه مهر عنوان قرار دارد و آموزش و پرورش پیگیر استفاده از نیروهای متخصص در افزایش کیفیت آموزشی است.

قاسمی با بیان اینکه آموزش و پرورش مازندران 37 هزار و 115 نفر نیروی آموزشی، 2 هزار و 51 نفر نیروی اداری و 2 هزار و 144 نفر نیروی خدماتی دارد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش مازندران 5 هزار و 693 ساعت نیاز خود را برای معلمان حق‌التدریسی اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 169 ساعت معلم در رشته شاخه فنی‌حرفه‌ای و کار و دانش نیاز دارد، افزود: 970 ساعت معلم در متوسطه اول، 983 ساعت متوسطه دوم، 900 ساعت ابتدایی و 521 ساعت استثنایی معلم نیاز دارد که به طور کلی نیاز معلمان مازندران به ساعت 5 هزار و 693 ساعت است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: نیروهای حق‌التدریسی براساس نیاز منطقه‌ای و رشته‌های تخصصی در شاخه‌های مختلف تحصیلی و بر اساس امتیاز کسب شده از سوی متقاضیان به‌کارگیری می‌شوند.

به گزارش  فارس امسال بیش از 500 هزار دانش‌آموزان مازندران وارد سیستم نظام تعلیم و تربیت می‌شوند که از این تعداد بدون احتساب پیش‌دبستانی  454 هزار و 623 نفر دانش‌آموز هستند که از تعداد 250 هزار و 698 نفر مقطع ابتدایی، 117 هزار و 124 نفر دوره متوسطه اول، 56 هزار و 747 نفر متوسطه دوم، 227 هزار و 521 نفر دوره فنی‌حرفه‌ای و کاردانش، 2 هزار و 523 نفر دانش‌آموز استثنایی و نیز امسال 13 هزار و 345 نفر دوره پیش دبستانی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *