امروزه جایگاه علم و دانش در کشور از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و نهادهای دولتی و دستگاه‌های اجرایی شعار حمایت از دانشمندان و اندیشمندان داخلی را بر لب دارند تا رشد و ترقی جامعه ایجاد شود.
امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت از نخبگان و اختراعات می‌خواهند راه را برای تجاری‌سازی ایده‌ها و تبدیل علم به ثروت هموار کنند و در سفر سورنا ستاری معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان به این موضوع تاکید شد.
مهدی نظری مخترع جوان آملی یکی از نخبگان مازندرانی است که جهت ثبت اختراع تلاش‌های زیادی را متحمل شد و هم‌اکنون در راه تجاری‌سازی ایده‌ خود با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کند.
وی حرف و گلایه‌‌های زیادی را مطرح کرد که در ادامه با هم می‌خوانیم:

* در چه زمینه‌ای دست به ثبت اختراع زدید؟
طرح فرآیند ساخت مواد شست‌وشو‌دهنده انژکتور و کاربرات خودروهای دوگانه‌سوز (جرم‌گیر باک) در تاریخ پنجم اردیبهشت سال 1389 با شماره 64372 به ثبت رسید البته این طرح در قالب مایعی است که یک لیتر از آن زمانی که چراغ بنزین خودرو روشن شد داخل باک ریخته می‌شود و پس از آن دیگر سوخت‌گیری نمی‌شود تا این مایع با بنزین باقی‌مانده مخلوط شده و ناخالصی‌های بنزین را تصفیه کند.
این اختراع در زمینه مکمل سوخت خودروهای بنزینی بوده، در سال 1390 در کارگروه شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر علمی و عملکرد به تائید سازمان ملی نخبگان رسید و با تائید کاهش آلایندگی زیست محیطی، زیر نظر شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به رقابت با بنزین یورو 4 در پژوهشکده شرکت خودروسازی سایپا پرداخت و پس از ارزیابی‌های لازم نظر مثبت کارشناسان را جلب کرد.

* چه عاملی باعث شد تا دست به اختراع و ثبت آن بزنید؟
علم مکانیک را به‌صورت تجربی و بدون حضور استاد فرا گرفتم و با توجه به استعداد و پشتکار لازم بر اساس مشاهده و آنالیز طرحی به‌نام قرص اکتان بنزین که در بازار موجود بود است به فکر اختراع افتادم زیرا قرص اکتان هزینه بالایی برای رانندگان دارد و مواد اولیه آن هم گران‌قیمت و کم‌یاب است.
پس از مشورت با یکی از مهندسان شیمی و آنالیزهای لازم مواد اولیه اکتان بنزین، دست به اختراع مایعی زدم که با فرآیند شیمیایی کاهش آلایندگی را به‌همراه دارد و علاوه بر آن توان و قدرت موتور خودرو را ارتقا می‌بخشد.

* مزایای مواد جرم‌گیر باک خودروی دوگانه‌سوز چیست؟
گاز CO یکی از گازهای خطرناک و مخرب لایه ازون است جرم‌گیر باک خودرو دست به کاهش شدید این گاز می‌زند و علاوه بر آن میزان دیگر گازهای آلاینده خطرناک را هنگام فعالیت خودرو کاهش می‌دهد.
این مایع کاهش تخریب لایه ازون را شامل شده و توان و قدرت موتور را افزایش می‌دهد به همین دلیل نظر بسیاری از مراجع تائیدکننده را به خود جلب کرد.

* چه‌سختی‌هایی را در راه تائید طرح جرم‌گیر باک خودرو متحمل شدید؟
در سال 1389 با تلاش زیادی از اختراع خود دفاع کرده و آن را به ثبت رساندم و در سال 1390 هم با پیگیری‌های لازم طرح را به عضویت شرکت‌های دانش‌بنیان درآوردم ولی متاسفانه هم‌اکنون بعد از مدت‌ها پیگیری مسئولان برای رد طرح از شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش زیادی دارند و رئیس بنیاد نخبگان مازندران هم همکاری لازم را با من نداشت.
با مراجعه حضوری به وزارت نفت، اختراعم به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ارجاع شد و این سازمان با تائید طرح اعلام کرده که می‌تواند در دو جهت تولید و حمایت همکاری کند.
با تلاش‌های زیاد این طرح در دست تولید قرار گرفت و شرکت بهینه‌سازی این مایع را با بنزین یورو4 تست کرده و پس از تست‌های مختلف جواب مثبت خود را اعلام کرد.
همچنین این شرکت با همکاری یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور مایع جرم‌گیر باک را بر روی خودروها آزمایش کرد که این روند نشان داد با مصرف محصول در هر دنده کیلومتر توان خودرو افزایش می‌یابد و در مقابل گازهای زیست‌محیطی و آلایندگی کاهش دارد.
هم‌اکنون شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم پای قول‌هایی که داده نایستاد و با این وجود جهت حمایت در شرکت‌های دانش بنیان نامه‌نگاری زیادی با دفتر رهبر انقلاب و رئیس جمهور داشتم.

* سازمان استاندارد چه نظری در مورد طرح جرم‌گیر باک خودرو دارد؟
سازمان استاندارد صنعتی کشور هم اعلام کرد که همه افزودنی و مکمل سوخت خودرو که در جایگاه‌های بنزین ارائه می‌شود غیر استاندارد بوده و استانداردهای لازم را از این نهاد کسب نکردند ولی محصول جرم‌گیر باک خودرو نخستین اختراعی است که مورد برای ورود به بازار ندارد و استانداردهای لازم را در اختیار دارد.
همچنین ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در نامه‌ای به رئیس بنیاد نخبگان استان با معرفی این اختراع، اعلام کرد که این طرح در تاریخ 16 آذر 1390 در کارگروه طرح‌های دانش‌بنیان مازندران مطرح شده و از نظر علمی مورد تائید و جهت تست و ارزیابی به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ارجاع شد، این طرح توسط آزمایشگاه مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا مورد ارزیابی و تست قرار گرفته که با توجه به نتایج مثبت و تحت پوشش بودن آن در بنیاد ملی نخبگان حمایت‌های لازم انجام شود.

* چه نهادهای نظارتی بر روی مواد جرم‌گیر باک خودرو نظر دادند؟
علی‌اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم نیز در نامه‌ای به مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد که اختراع مواد شست‌وشو‌دهنده انژکتور و کاربرات ماشین‌های دوگانه‌سوز و اثربخشی آن بر روی خودروهای در حال تردد مورد آزمایش بر روی یک دستگاه خودرو در آزمایشگاه مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا قرار گرفت که در پایان به‌میزان 13 درصد در کاهش آلایندگی NOX، هفت درصد در میزان CO و افزایش 10 درصدی گاز THC دارد.
این مرکز همچنین اعلام کرد با توجه به اینکه ارگان متولی و ناظر بر تولید سوخت و مکمل‌های آن وزارت نفت است ضرورت دارد مکمل‌ تولیدی در پژوهشگاه صنعت نفت و سایر نهادهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفته و در مورد امکان بهره‌گیری از آن اعلام نظر شود.

* در زمینه تجاری‌سازی اختراع خود چه گام‌هایی برداشتید؟
برای تجاری‌سازی محصول اقدامات زیادی انجام دادم ولی دولت علی‌رغم شعارهای متعدد در زمینه شرکت دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌ها اقدامی انجام نداد.
معتقدم هیچ نهاد و سازمان دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت نمی‌دهند و براساس دستورالعمل و ضوابط خود عمل می‌کنند.
با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری به حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌ها تاکید دارند ولی مسئولان در عمل برخلاف آن عمل می‌کنند.
از سال 1389 تاکنون برای محصول و پیشرفت آن هزینه‌های زیادی انجام دادم و عدم توجه دستگاه‌های دولتی باعث شد تا حتی انگیزه و امیدی برای اختراعات و طرح‌های دیگر خود نداشته باشم البته مسئولان باید بدانند مکمل جرم‌گیر و شوینده باک خودرو کمترین هزینه را برای دولت در امر تجاری‌سازی دارد و می‌توان از آن بالاترین سود را به دست آورد.
در نامه‌ای به سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گزارش کاملی در مورد اختراع خود، عدم توجه به آن و سرگردانی در مسیر اداری تجاری‌سازی ارائه دادم ولی تاکنون پاسخی نگرفتم.

* در پایان چه حرفی دارید؟
امیدواریم مسئولان کشوری و استانی به حرف‌هایی که می‌زنند عمل کنند، به جوانان و ایده‌های خالص‌شان بیشتر بها دهند و تمام تلاش‌شان رفع معضل بیکاری، ایجاد فضای کسب و کار و فعالیت در جهت رضایت خداوند و خلق خدا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *