بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این لحظات ملکوتی ، عرفانی و سراسر نور ، در این اجتماع بزرگ در ابتدای امر خودم و بعد همه ی شما اعزه ی مکرم ، مهمانان عزیز و بندگان خوب خدا را به تقوای الهی دعوت می کنم .
از آثار و برکات خوب این اجتماع همین بس دقایقی با خود و با نفس خود به خلوت می نشینیم و خود را به تقوای الهی دعوت میکنیم . مروری داریم بر داشته های خودمان و سعی می کنیم که کاستی ها را جبران کنیم و یا برنامه ریزی برای جبران کاستی های مان داشته باشیم .
در این روایت نورانی از امیر بیان علی علیه السلام آمده  است:«التقی رئیس الاخلاق» تقوا در رأس امور اخلاق است انبيا (عليهم السلام) كوشيدند، هم با سنّت و سيرت خود، مسئله تهذيب روح را ارائه دهند و هم با نقل سنّت و سيرت آموزنده مردان صالح و سالك آن راه، دستيابي به مدينه فاضله را گوشزد كنند؛ و قرآن كريم، گذشته از اين كه سنّت و سيرت انبيا و اوليا و مردان صالح را طرح مي كند، قصص امتهاي مترقي و منحط و سبب ترقي و روش امّت مترقي و نيز علّت انحطاط ملتهاي فرومايه را هم گوشزد مي كند.
كمتر آيه اي در قرآن تلاوت مي شود كه در صدر يا وسط يا ذيل آن، مسئله تقوا و اخلاق، بازگو نشود. در بيانات نوراني فوق اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) آمده است: “التّقي رئيس الأخلاق” ريشه، ساقه و ثمره هر فضيلتِ خُلقي، تقواست؛ يعني بعضي از مراحل تقوا ريشه، بعضي از مراحلش ساقه و تنه، بعضي از مراحلش شاخه و بخشي از مراحلش هم ميوه است. قرآن كريم، اهميّت مدينه فاضله را تنها در سايه نزاهت روح افراد آن مدينه مي داند؛ زيرا مدينه فاضله را انسانهاي آزاده مي سازند؛ و انسانِ در بند، توان ساختن جامعه مَدَني را نخواهد داشت. به همين جهت قرآن، رقّيت و حريّت را وسيله بسياري از مسائل اخلاقي مي شمارد و رقّيت را نتيجه فرومايگي افراد مي داند که هم به جنبه ی روانی و هم جنبه ی معنوی مان تقوا آثارش را بار می کند و موجب تکامل ، پیشرفت روح ، آزادی روح انسان می شود . به طوریکه این احساس ایجاد  می شود که انسان میل به پاکی و مسائلی که در محور نیکوکاری است ایجاد می شود . به انسان عدالت ایجاد می شود . در مقابل هم احساس تنفر از گناه و پلیدی در فرد بوجود می آید .
وجود نازنین حضرت امیر بیان (ع) فرموده اند : «اعظم الناس اشدّهم خوفا لله سبحانه» آن که علم و معرفتش بیشتر است خوفش از خداوند سبحان شدید تر است.
 در جلسه ی قبلی عرض کردیم از این که توصیه به خوف از درگاه ذات ربوبیت می شود به معنای آن ترسیدن نیست بلکه بیان از جلال و شوکتی است که انسان در این درگاه الهی مشاهده میکند و در باب کرامت خداوند متعال . اگر خدایی ناکرده با ترازوی عدل الهی مواجه شویم که واویلا است . خداوند متعال ما را در مقابل افکار و کردار ما در آن ترازوی عدل اله خواهد داد . هم بنده می دانم که چه کاره ام و هم شما می دانید که چه کاره هستید .
یحیی نبی علیه السلام آنچنان از خوف خداوند می گریست که گوشت گونه هایش از بین رفت و بر استخوان گونه پارچه می نهاد و باز می گریست ذکریا به می گفت: «پسرم من تو را از خدا خواستم که مایه نشاط من باشی» جواب داد: پدر! بر دوزخ خداوند لغزشگاهها و پرتگاههایی است که از آن سالم نمی گذارند مگر گریه کنندگان از خوف خداوند و من می ترسم که پایم بر آنها بلغزد زکریا نیز از این کلام آن قدر گریست تا بیهوش شد .  رسول خدا است . دستور الهی را گرفته . باید انسان این چنین باشد . ما در عالم مادی آن چه را که به نفع ما نیست و به جسم ما ضرر می رساند مثلاً در پرهیز غذایی ، در امور دیگر . پرتگاه ها و لغزش هایی که در مقابل ما قرار دارد و آن لحظات تلخ و سخت سکرات مرگ . و آن لحظات بسیار تألم انگیز شب اول قبر . امیرالمؤمنین (ع) گریه می کند . حضرت زهرا (س) گریه می کند .
اگر آدمی با حاکمی مقتدر مواجه شد چه قدر تفاوت است میان آن زمان که او را می شناسد و آن زمان که او را می شناسد و آن زمان که نمی شناسدش ؟ آیا در این دو زمان برخورد آدمی با چنین حاکمی یکسان است ؟ و این تازه حاکمی است که فانی است و متکی به غیر است و هیچ از خود ندارد . اگر آدمی ذره ایی معرفت به خداوند سبحان بیابد آیا می تواند به همین راحتی که اکنون می زیست زندگی کند ؟ خوف بند تنش را از هم می گسلد.
 وجود نازنین امام سجاد (ع) هنگام وضو که می شد رنگ رخسارش تغییر می کرد و می لرزید . همگان از این جریان مبهوت می ماندند . سؤال کردند می فرماید که باید بدانیم که در مقابل چه کسی می خواهیم حاضر شویم . همه ی این ها محقق خواهد شد.
 انسان به درجه ی کمال خواهد رسید در صورتی که «من عرف نفسه فقد عرف ربه» انسان خود شناس خدا شناس می شود . شخصیت خود شناس و خدا شناس خواهد شد که تقوا را مراعات کند . پرهیز از گناه کند . هر چه بدبختی است از لقمه های حرام است . هر چه گرفتاری است از گناه است . و هر چه سعادت است در محضر خدا بودن هست .
 چند لحظه ی گذشته از انفاس نورانی قرآن توسط قاری محترم بهره مند شدیم . چقدر زیباست وقتی که انسان دعوت می شود به استماع قرائت قرآن و محفل قرآنی ایجاد می شود و باید این فرهنگ در فرهنگ امام زمانی مان جا بیفتد که هر جا انسان با قرآن فاصله ایجاد کرد زندگی و قافله را باخت . آمدیم از قرآن درس گرفتیم . آمدیم از تقوا بهره گرفتیم تا آمدیم خانه را ایجاد کردیم . آمدیم خانه ای را ترسیم کردیم که دراین خانه هم مرد خانه و هم زن خانه و خانواده با تقواست ، متقی است ، پرهیزگار است . عبد خداوند متعال است .و خودش را در محضر ذات ربوبیت قرار داد . مبانی تربیتی اش بر اساس آموزه های قرآن است . تا رسیدیم به بحث عفاف و حجاب که متأسفانه آنچه را که مکتب قرآن باید بهره برداری کند به طور اتم و اکمل نتوانسته است . مکتب ما مکتب قرآنی است . مکتب ما مکتب امام زمانی است . در مکتب قرآن و در مکتب اما زمان (عج) فحشا معنایی ندارد . روابط نامشروع و بد حجابی معنا و تفسیری ندارد و مسائل دیگر . عرض کردیم در صورتی می توانیم موجبات شادی امام زمان (عج) را فراهم کنیم که خود را در محضر قرآن قرار دهیم که سبک زندگی مان را از قرآن بگیریم . از این دانشگاه نورانی قرآن بهره ببریم .
اما قرآن کریم چه عواملی را برای دستیابی به عفت مؤثر میداند . چه عواملی در قرآن ذکر شده که انسان پس از انجام و طی طریقی مسافت می تواند به سعادت و فلاح و رستگاری و به آن فوض عظیم عبودیت و بندگی برسد .
 اولی بحث تربیت خانواده است . عرض کردیم تربیت از ماده ی ربو است .  شکوفا کردن آن استعدادهای ذاتی ای که تبلور از ذات ربوبیت است . و نفخت فیه من روحی . و قطعاً سهل انگاری پدر و مادر خانواده و بستگانی که در امر تربیت حول محور این خانواده هستند و یا اهمال والدین در ارشاد فرزندانشان باید متوجه باشیم که مطابق با آموزه های قرآن نیست . اصولی در دین مبین اسلام ذکر شده که انسان پس از حضور در دین می تواند از این عوامل استفاده کند . استنتاج کند . اشتهاد کند و پس از استنباط از این عوامل و مبانی موجب نجات خودش شود و اگر خدایی ناکرده سهل انگاری ایجاد شود ، خدایی ناکرده پدر و مادری چشمان خودشان را ببندند مواجه می شوند با سکوت . مواجه شد با انحراف فرزندان مان و انحراف جامعه مان . اگر مسئولین محترم متوجه نباشند مواجه خواهند شد با یک فضایی که در آن فضا گناه هست در آن فضا فحشا است . در آن فضا به راحتی روابط نامشروع ایجاد می شسود . ارتباطات کذایی ای که بر خلاف آموزه های قرآنی است ایجاد می شود .
 عرض کردیم زیربنا و زیر سازه ی شخصیتی همه ی انسان ها خانواده است و تأثیر بسزایی خواهد داشت تا آن شاکله ی اصلی فرزندان را ایجاد کنند و این خانواده هست و این مادر خانواده هست که از همان لحظه ی انعقاد نطفه در رحم پاک خودش می تواند مکتب قرانی را در وجود فرزند خودش ایجاد کند . این که الآن عزیزان مان ، گروه های قرآنی مان آموزش های متعددی را دارند ایجاد می کنند که فرزند را در رحم مادر به قرآن دعوت کنند . به این دست یافته اند که این فرزند در داخل رحم هم می تواند به این دست پیدا کند . لذا مادر را به خواندن قرآن توصیه می کنند . لذا پدر را به آوردن لقمه های حلال توصیه می کنند . چون از انعقاد نطفه آن شخصیت انسان شکل خواهد گرفت که پس از آن هم مدرسه است که تبلور ابعاد شخصیتی انسانیت است . انسانی به در جه ی کمال خواهد رسید که در ابتدا ، در خانه و خانواده در مکتب قرآن و ولایت قرار بگیرد و پس از آن با حضور در مدرسه و فراگیری آیات نورانی قرآن و احادیث این دو ودیعه ی نبی مکرم اسلام (ص) بهره ی خودش را ببرد و عامل سوم محیط است . از محیط است که انسان می تواند بهره مند سود . این سه عامل در مسیر حقیقی خود قرار بگیرند استعدادهای ذاتی فرزندان را به کار می اندازد به وسیله ی تدابیر عاقلانه ی پدر و مادر فرزند می تواند به آسانی فراز و نشیب های راه زندگی را طی می کند و همین تعلیمات او را به رشد و تکامل می رساند که در مقابل همه ی انسان ها قرار دارد و انسان می تواند با بهره مندی از این استعداد هایی که ذات ربوبیت خداوند متعال برای ما قرار داده از آن بهره مند شویم. عرض کردم حتی در سنین دوران ابتدای تولدش بوعلی سینا به آن مادرش می گوید که آن لحظه ای که آسمان راه راه داشت آن پرنده آمد و طلای شما را برد . بوعلی سینا تازه به دنیا آمده . آن ذهن این فرزند تازه به دنیا آمده خبر از آن جریان می دهد .
کودک در خانه و خانواده مواجه می شود با راستی ها و نادرستی هایی که در مقابلش هست . با صدق و کذبی که می بیند . با دروغ ها و صداقت هایی که در مقابل ایجاد می کند . آن جا است که مخیله اش در حال شکل گیری است و از این مکتب می خواهد درس بگیرد و پرورش پیدا کند و بزرگ شود تا شود شیخ مفید تا بشود علامه ی حلی ، تا بشود امام (ره) ، تا بشود رهبری . در مقابل هم متأسفانه بعضی از مفسدها در زندگی بشریت موجب به انحراف کشیدن می شود . اگر ما قرار هست یک مدینه ای را ایجاد کنیم که در آن مدینه علم و فناوری ، استعدادهای بسیار بلند ایجاد شود از همان لحظه در خانه و خانواده این کودک در حال یادگیری است . پس این کودک که در خانواده با راستی و درستی و سایر فضایل و کمالات معنوی در نخستین سالها خود گیرد در بزرگسالی نیز با همان نقشه ی  اول سیر خواهد کرد پدران و مادران باید کاملا بیدار بوده و توجه داشته باشند که کوچکترین اعمال و رفتار آنها در خانه روی فرزندان آنها تاثیر مستقیم دارد در حقیقت شخصیت فرزندان در محیط خانه شکل می گیرد که اگر در این مسأله مهم سستی نشان دهیم دقیقا مصداق آیه شریفه خواهیم بود که می فرماید« قل إن الخاسرین الذین خسروا انفسهم و اهلیهم یوم القیامة الا ذلک هو الخسران المبین» در این آیه شریفه خداوند متعال در خطاب به رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : ای پیامبر بگو ک زیانکاران آنهایی هستند که خود و خویشان از زن و فرزندان را در قیامت به ضرر و زیان جاودان می افکند – البته این همان زیانی است که برای همه آشکار است-  این خسارتی است هم به خود او و هم به خانواده و محیط خود . اگر هوشیاری ، اگر بیداری ، اگر بصیرت افزایی و روشن گری ایجاد شود به جامعه مان و به نفس خودمان و به اهل خودمان کمک کردیم .
 
خطبه دوم :
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله .
در این لحظات سراسر نور و شعف و شادی ، لحظات عبودیت و بندگی در ابتدای امر خودم و بعد همه ی شما سروران عزیز را به مراعات تقوای الهی توصیه می کنیم .
 آن خشیتی که در محضر خداوند متعال بودن ایجاد می کند عبودیت و بندگی است که سراسر نور است . تقوا است که موجب نورانیت زندگی بشریت می شود و موجب عزت و تعالی و سعادت . نردبانی است برای رسیدن به همه ی عزت ها . نبی مکرم اسلام حضرت محمد ابن عبدالله (ص) می فرمایند مؤمن هر آینه در مقابلش در میان دو تا خوف قرار میگیرد . خوف از اعمال گذشته اش و خوف از اعمال آینده اش . خوف از اعمال گذشته اش . چه کرده است . چه شده است . رودربایستی نداریم . بانگ الرحیل آویزه ی گوش های مان هست . بنر ها هم دارند این بستر را برای ما آماده می کنند . این یکی جوان بود . آن یکی پیر بود . این یکی رفت . باید آماده شویم . باید خودمان را برای این سفر آماده کنیم . خوف داشته باشیم و بترسیم . و این خوفی است برای آینده چه باید کرد . چه کار باید کنیم .
 از جناب اباذر سؤال کردند که آقا حکمت ترسیدن ما از مرگ چیست ؟ فرمود چون خانه های دنیای مان را آباد کردیم . عذر خواهی می کنم حرف زیاد می زنیم . سخن زیاد گفته می شود . سخنرانی را همه بلدند . ولی این که در مرحله ی عمل چقدر است . این که فردای قیامت این حقیر سر تا پا تقصیر کوله باری از گناه . فلانی فلان سمت رو داره . شما هم با این طریق . با این لباس . به این سبک . آن جا دیگر خداست و خودمان . پس این دو خوف را فراموش نکنیم . خدا را فراموش نکنیم . به خودمان بیاییم . یک تلنگری به خودمان بزنیم . چشم ها بسته شده . بداخلاقی در اوج است . زیر پا خالی کردن دراوج است . خراب کردن یکدیگر در اوج است . چرا خودم را نمی بینم . چرا دیگران را می بینم . خودم خانه ام آباد است که در حال ویران کردن خانه های دیگران هستم . بنده که مدعی هستم آیا واقعاً ادعایم به وقوع پیوسته و محقق شده . پیش قاضی و معلق بازی . وجود نازنین حضرت امیر بیان (ع) فرموده بترس از خدا چنان ترسیدنی که این خوف موجب نورانیت اندیشه ی انسان شود . خدا می داند که کدام شخص و شخصیتی در اوج عزت قرار دارد و قطعاً بدانیم بنده توصیه می کنم انهایی که در مسیر بداخلاقی هستید و خیال می کنید که با بر هم زدن ابعاد شخصیتی انسان ها می توانید موجبات تعالی و پیشرفت خود را محقق کنید بدانید که چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی . اول خودم موجبات هلاکت خودم را دارم رقم می زنم . چون این عبد عبید خداست . خدا می داند که چه کاره است . و اگر خدا بخواهد کسی را بلند کند می شود معمار کبیر انقلاب که ملت ها و دولت ها نخواستند . چقدر بد اخلاقی ؟ چقدر هیاهو . عذر خواهی می کنم چقدر بی حیایی ؟ چقدر در محضر خدا نبودن . پس به نفس خودم توصیه کنم . الا ای نفس در محضر خدا باش که این نفس و این جایگاه در نظر ذات ربوبیت موجب عزت می شود .
هفته ی گذشته دو جریان سخنرانی محضر امام مان ، مقتدای مان ، مولای مان ، رهبر عزیز و عظیم مان ایجاد شده که یکی دست اندر کاران حج . چون ایام حج است . آقایی که آماده می شوی برای مشرف شدن به لباس زیبای حج . بدان که به کجا می روی . بدان که با چه مقدماتی باید بروی . بدان که چه مسیری است . چه کسی را زیارت می کنی . چگونه باید شود ؟ قبل و بعد باید تغییر باشد . تحول ایجاد شود . باید در وجود انسان انقلابی ایجاد شود و فرمودند که حج متعلق فقط به ایرانی ها نیست . به جهان اسلام است . یک فرصتی است که جهان اسلام در کنار هم قرار می گیرند . امت اسلامی در تحت لوای یک عمل به دستور شارع مقدس در انجام این فریضه در کنار هم قرار می گیرند که این امر ضامن تداوم اسلامی میشود . این اجتماع که در آن تبلور وحدت و هم دلی و هم زبانی است موجب عزت خواهد شد . حرمت و احترامی که خداوند متعال در این ماه که اشهرالشهور است بهترین ماه . بهترین زمان و بهترین مکان این حاجی عزیز مشرف می شود به خانه ی کعبه . که این حاجی پیرو فرموده ی این عزیز الهی دو رویه را پیش خودش ترسیم می کند که متفاوت و مکمل یکدیگر هستند . یک رویه ی فردی است و دیگری اجتماعی . رویه فردی حج متعلق به فرد فرد حجاج است که هر کدام از حجاج در این برحه از زمان برحه حج و عمره خود را باید به خدای متعال مرتبط بکند استغفار کند ذات و توشه برای خود فراهم کند در آیات کریمه مربوط به حج آمده است: «و تزوّدوا فإنّ خیر الزاد» توصیه شده به تقوای الهی که هر کدام از حجاج این فرصت برایشان محقق شد و نصیب شان گردید تا به فکر این باشد که ظرف خود را پر کند کوله بار خودشان را پر کند «و ان استغفر ربکم» استغفار کند انابه کند توبه کنند از خدای متعال بخواهند و در مقابل خداوند متعال تعهد کنند برای اینده خود و زندگی خود این کار فردی است که در این رویه فردی حج هر کدام از حاجی در واقع با این حرکت و این سفر خودش را به خدا نزدیک کند باید باطن خود را تطهیر کند و باید برای بقیه عمر خود توشه بگیرد سرچشمه برکات و معنویات برای فرد در این سفر است در این اعمال و در این ایام است. توبه ، انابه ، تذکر ، آلارم ، استغفار ، دعا ، ذکر ، تلاوت قرآن است . جز این، ورشکستگی است . مشاهده خانه کعبه عبادت است طواف دور کعبه عبادت است نماز خواندن در مسجد الحرام و مسجد النبی عبادت است زیارت قبر نبی مکرم عبادت است عرفات که عرصه مناجات الهی است عبادت هست و مشعر عرصه توجه الهی .
این که این آقای حاجی فرصت خود را در بازار ها تلف کند این نمی تواند استفاده باشد و این که زیارت قبر نبی مکرم اسلام (ص) ، قبرستان بقیع . این چهار امام و امام زادگان . وجود نازنین صدیقه ی طاهرة زهرای شهیدة (س) در هر حال در مدینه مدفون است . می گویند ما رفتیم حالا این که حضور پیدا کردی چه کردی ؟ خانم آیا بعد از حضور میثاق با مکتب و مشرب فکری حضرت زهرا (س) ایجاد شده ؟ متأسفانه می بینیم که در همان جاهم همین بی حجابی ها است . همین تفکر است و بعدش هم همان مسیر است . باید تحول ایجاد شود .
 یک رویه ی دیگر رویه اجتماعی حج  هست حج مظهر وحدت اسلامی و انسجام است که همه در کنار هم . رنگ های مختلف ، پوست  مختلف، ملیت های مختلف ، شناسانامه های مختلف، مذاهب مختلف سلیقه های مختلف همه و همه در کنار هم با هملباس احرام می پوشند  این که آن شخص یا شخصیتی مقام والای مرجعیت هست وحضرت آیت الله و و یا هر شخصی در هر مقامی باشد همه باید لباس دنیا را بیرون آورند و در یک لباس زیبا که آن هم لباس تقوا است . لباس احرام لباس تقوا است . ان شاءالله که با توجه به این مقدمات و این فریضه ی الهی بتوانند وظایف خودشان را انجام دهند .
فرصت حج تبلور همدلی و همزبانی است و مظهر واقعی همدلی و همزبانی در این حج هست نه فقط برای ملت شریف ایران بلکه برای همه ملل اسلامی که در این کنگره عظیم حج حضور دارند و بهترین فرصت هست تا وحدت کلمه ایجاد شود و با این وحدت و همدلی جهان اسلام را از هرگونه ظلم و ستم رها بکنند و به دشمنان فرصت بهره وری به دین مبین اسلام ندهند.
 حج مظهر تشکیل امت اسلامی است که همه حجاج باید از این فرصت استفاده بکنند این که چند میلیون در حج جمع بشوند در یک مراسم معین و هر ساله از سوی ایران نیز هفتاد هشتاد هزار نفر باید این تفکر ها در کنار هم قرار بگیرد تا با هم اندیشی و همفکری موجب ترقی و پیشرفت خود و دین مبین اسلام گردند و از فرصت تبادل تجربیات کمال استفاده را بکنند.
هفته ی دولت است . فلسفه ی نامگذاری هفته ی دولت آن شاخصه ای است که در وجود دو عبد عبید و دو تا از فرهیختگان نظام مقدس جمهوری اسلامی با آن تفکر ناب محمدی شهدای عزیزمان شهید رجایی و شهید باهنر . آن شاخصه های فکری و اعتقادی و رفتاری و عقیدتی شان . بنده تبریک عرض می کنم ابتداعاً محضر همه ی دولت مردان همه ی خادمان از دهیاران و شوراها گرفته تا مسئولین محترم بخش و شهر و شهرستان و استان تا به محضر دولت مردان تدبیر و امید و ریاست محترم جمهور.
اینکه چرا آنها زنده ماندند و چه بکنیم تا زنده بمانیم ؟ چه تفکری داشتند و چه تفکری داشته باشیم . چه مسیری را رفتند و ما در چه مسیری هستیم ؟ کاری کنیم که موجب ماندگاری شود . موجب زنده ماندن مان شود .
راز ماندگاری این شهدای عزیز ساده زیستی بوده . مردم باورشان داشتند . مدت کمی این دو شهید عزیز آمدند و  در این مسند زیبای خدمت  قرار گرفتند  و به شهادت رسیدند و ماندند و به عنوان یک ریاست جمهور شاخص در همه ی اذهان خرد و کلان ، به زیبایی به اخلاق ، به کردار و به منش منقش شده . به این که یک خادم خدوم است که مردم او را قبول دارد . اگر توانستیم به این حالت دراین لباس باشیم هنیئا لکم اینکه تشنه خدمت اند و نه شیفته قدرت . اگر نتوانستیم فرصتی با خود خلوتی داشته باشیم که باید در این مسیر قرار بگیریم که وگرنه آه این مردم زمین گیرمان خواهد کرد . چون از این بیت المال جهت پیشبرد اهداف خودم در آن راستا موجب هلاکت بشریت می شود . هر مسئولی مسئول است نسبت به رسالت خودش . ما می خواهیم وحدت باشد . هم دلی باشد . اخلاق باشد . بداخلاقی هیچ جایی در قاموس نظام مقدس جمهوری دارد . هم به فرماندار عزیز و زحمت کش مان که واقعاً افتخار ما بود و در دابو دشت بود و توصیه کردم که ایجاد شد ولی انتظار ما فراتر از این حرف ها است . انتظار ما این هست که خودمان را به مردم عرضه کنیم . خدمات شایسته ای برای این مردم انجام دهیم . ما هر چه بکنیم برای این مردم کم است . باید عزیزان مان خودشان را وقف امور مردم کنند و در خدمت مردم باشند . و هم به این عزیزی که می آید توصیه می کنم .
در دیداری که « بخشدار ساعی ، مدیر جهادی ، عزیز دلم ، نور چشمم به آن عنوان داشته اند»  بنده هم مختصراً اشاره کنم دیدار ولی امر مسلمین با دولت مردان عزیز و بزرگوار بحث کاهش تورم و آن آرامش و ثبات نسبی ای که فرموده دو رقمی اش هم زیاد است و باید به تک رقمی برسد . باید سعی کنند و این قطعاً در کنار اقتصاد مقاومتی ایجاد می شود . ما تمام ذهنیت خودمان را به روابط امور بین الملل معطوف کردیم که این هم زیباست که فرموده اند ولی فقیه و امام و مقتدای مان و یکی از تقدیراتی که انجام داده در جریان انرژی هسته ای بوده که مذاکراتش به اتمام رسیده . ولی با تمام این حرفها در کنار این که ما داریم برون از مملکت را مدیریت می کنیم درون مملکت را هم دریابیم . سرمایه های درون نظام مان را . این نعمت های مواهب الهی را دریابیم و مدیریت شود و قطعاً با مدیریت این جریان حقوق مردم را خواهیم پرداخت . جریان پیشرفت علمی ای که فرمودید پیشرفت علمی باید حفظ شود . تحول سلامت که حقیقتاً در ذهن بنده با وجود این که تمام وزرا کار کرده اند ولی بنده به عنوان خادم مردم یکی از  وزرای خدوم و ساعی و دلسوز و زحمت کش که به عنوان یک خادم در ذهنم نقش بسته و آن هم وزیر محترم بهداشت و درمان است . وزیر خدومی که خود را وقف معلوم کرده و جریان طرح سلامت را به کمک همه ی عزیزان دارند انجام می دهند . باید مدیریت این چنین شود . اولویت مسائل فرهنگی . متأسفانه مسائل فرهنگی به باد فراموشی سپرده شده . ما مسائل سیاسی را در رأس قرار دادیم مسائل فرهنگی فراموش شده . اگر در جایی فرهنگ مان زیر سؤال رود دیگر هیچ چیزی نمی تواند جایگزین باشد . اگر جلسات شورای فرهنگی نباشد . مسئولین فرهنگ ، مدیران عزیز بیایند بشنوند اونهایی که نماز جمعه نمی آیند لااقل بیایند خطبه های مان را از طریق سایت ها ببینید یک مقداری نیاز به تغییر اخلاق است . البته این که عرض می کنم فقط مسئولین فرهنگی به یک مدیریت نیست . ارتباط ما با رئیس محترم فرهنگ و ارشاد بسیار زیبا است . همه ی عزیزان در کنار هم باید قرار بگیرند و بعد فرهنگمان را مطابق با مبانی دینی رقم بزنیم
از دیگر مسائلی که مطرح فرموده اند حفظ پیشرفت های علمی و تکیه بر شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علمی و فناوری است .
و مبحث قابل توجه با توجه به شغل شریف مردم شریف این دیار لزوم توجه به امر کشاورزی است که این خواست همه ی شما است . فرماندار عزیز سعیکم مشکور . تقدیر و تشکر می کنم از درایت شما . از فرماندار آینده مان انتظارمان این است . بنده دیروز ناراحت بودم . وزرا به شهرستان آمل می آیند ولی بنده ی امام جمعه خبر ندارم . وزیر ورزش و سلامت آمد . آیا دابو دشت یا دشت سر نیاز به حمایت ندارد . آیا ما محل ورزشی در این شهر و این دو بخش داریم ؟ درست است کاله و رفتن در آن و افتتاح کردن آن جزئی از خواسته ی مردم آمل هست . در خواست می کنم . هفته ی گذشته یک وزیر دیگر آمد در حالی که هیچ خبری نداشتم . عزیزان متوجه باشید . چرا وزیر کشاورزی را نمی آورید ؟ چرا نمی آورید تا ما حرف های مان را بزنیم ؟ چرا به داد کشاورزان نمی رسید ؟ چرا هر ساله هنوز برداشت محصول تمام نشده دغدغه ی فروش شان را دارند . خرج می کنند . هزینه دارند . گرفتارند . این همه فرمایش مقام معظم رهبری در لزوم توجه بیش تر به بخش کشاورزی . چرا آن عزیز کشاورز در مورد هندوانه فروش هفته ی گذشته در آن تلویزیون با عجز و ناله قطعاً این ها تأثیر دارد . متوجه باشیم . البته مدیران محترم جهاد کشاورزی شهرستان بنده تقدیر و تشکر میکنم . سعیکم مشکور . زحمت می کشید در خدمت مردم هستید . این که عرض می کنم مسئولین در رأس و استاندار محترم است . ما هر هفته داریم عرض می کنیم عزیزانم برنج طارم هم جزئی از برداشت محصولات کشاورزان است . نه این قیمتی که امروز کشاورزان عزیز زیر هفت هزار تومن دارند می فروشند که دخل به خرجش نمی ارزد . بیشتر به فکر عزیزان باشیم . اگر می خواهیم کشاورزی باشد . اگر می خواهیم برداشت محصول باشد . اگر می خواهیم تبدیل اراضی نباشد . اگر می خواهیم مباحث دیگر نباشد . بیاییم بیش تر به فکرشان باشیم . که به فضل خدا جشنواره ی برنجی که محقق خواهد شد توصیه می کنم به عزیزتن بیشتر در این مورد مدیریت کنند . ان شاءالله کاری برای این عزیزان انجام خواهیم داد .
 بنده از اول هفته تا به امروز در فکر این هستم که چه بگویم تا رضایت خداوند را به همراه داشته باشد تا آن عزیز که در آن روستا فرموده اند و عنایت کرده اند که از این تریبون در امر کشاورزی گفتم که بنده افتخار می کنم که خادم شما هستم . افتخار می کنم که نوکر شما هستم و به این نوکری و خادمی افتخار می کنم .
یکی از جریانات مهم نظام جریان سیاسی است که یک مسئله در ته دلم مانده . حضور دولت مردان انگلیس در سفارت است . سبقه شان بد است . تعبیر آنها به روباه پیر و این که چه عهدنامه ها و پیمان نامه هایی و چه بلایی بر سر ایران آوردند . درایت شود . عنایت شود . برای چه آمدند . آیا آمدند آنچه را که در برجام ما در مقابلش ایستادگی کرده ایم مراکز نظامی مان را آمدند تا ببینند . یا خدایی ناکرده آمدند دانشمندان هسته ای مان را . متوجه باشیم به این سفارت انگلیس . به تعبیر بنده خدای ناکرده سفارت انگلیس تبدیل به مرکز چپاولگری ارزش های نظام مقدس مان نشود . تفکر دانش و علم و فناوری متوجه این باشیم که اگر شناسایی شوند شهادت رقم می خورد پیشرفت مان محقق نمی شود و به یک مرکز تفحص غیر رسمی میتواند این سفارت باشد . لذا بنده از ریاست محترم جمهور تدبیر و امید ضمن تبریک مجدد خواهش می کنم که متوجه باشند . ما خون داده ایم و به این عزت بین المللی دست پیدا کرده ایم متوجه خون شهدایمان باشیم. انگلس و آمریکا بدترین لطمه ها را به ما زده اند و بدترین ظلم ها را در حق ملت شریف ایران کرده اند و البته همه ملت شریف ایران چهره منحوس آنها را می شناسند.
و دیروز هم همایش بزرگ شهدای مدافع حرم را دشته ایم . افتخاری است برای ما که در آمل سراسر نور، چنین همایش کشوری برگزار شده و اجتماع بزرگ عزیزان که واقعا باید از این عزیزان تقدیر و تشکر بکنم و هر چه دایرم از این یادواره هاست چون تریوج تفکر و اندیشه های شهدایمان هست ولی یک خواهش مکرر سروران عزیز برگزار کننده ی یادواره ی شهدا چرا جمعه ها؟ محبت کنید جمعه را انتخاب نکنید زیرا که جمعه روز نماز جمعه است .
با توجه به این که روز بسیج اصناف است . یاد و خاطره ی ده هزار شهید اصناف و بازاریان عزیز را در روز چهارم شهریور سالروز شهادت شهید حاج مهدی عراقی و فرزند برومندش که به این نام به روز بسیج اصناف نامگذاری شده صحه می گذاریم . ما هر چه داریم از شهدای مان است و نظام مقدس جمهوری اسلمی از قطره قطره خون شهدا رنگین گردیده و موجب ماندگاری گردیده است و خصوصا شهدای بسیج که با هدف خاص حمایت از تفکر اسلام ناب محمدی و حراست و حفاظت از دین مبین اسلام و تبعیت از ولی فقیه زمان و اقتدا به خط سرخ امام حسین علیه السلام و در مسیر تفکر انتظار بوده و رفتند تا ما بمانیم و موجب تعالی نظام امام زمانی مان گردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *