فَاحْكُم بَينَهُم بِالِقسطِ إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُقسِطينَ .مائده ، آيه ۴۲

هراز نو:هر سال اول تا هفتم تير ماه را به عنوان نمادي از توجه به اصول قضاوت اسلامي و عدالت خواه و پاسداري از ياد و خاطره و انديشه‌هاي شهيد مظلوم دکتر بهشتی را با نام هفته بزرگداشت قوه قضائيه گرامي مي‌داریم اجرای عدالت یکی از آرمان‏ها و آرزوهای دیرین جامعه ‏بشری است. منظور از اجرای عدالت، یعنی  نظارت بر اجرای صحیح قانون و رفتار عادلانه درحل اختلافات و منازعات افراد با یکدیگر یا افراد با دولت بر طبق قوانین مصوب.

 این وظیفه‏ خطیر بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده است که قوه‏ ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و عهده‏ دار وظایف سنگینی است

نظم اجتماعي در هر جامعه از اهميت بالايي برخوردار است، زيرا دوام و قوام هر جامعه اي به حفظ نظم اجتماعي آن جامعه بستگي دارد و نظم اجتماعي ميسر نخواهد شد مگر اينکه هنجارهاي تعريف شده جامعه مورد احترام افراد واقع شود. هرگاه عده اي هنجارهاي رسمي يک جامعه را ناديده بگيرند ما با وضعيت قانون گريزي روبه رو هستيم. وقتي عده زيادي از افراد يک جامعه قوانين را ناديده بگيرند، در آن صورت قانون گريزي به مساله اي اجتماعي تبديل خواهد شد.

قانون به عنوان مجموعه ای از قراردادهای اجتماعی، حوز ه های مختلفی را در زندگی از قبیل اقتصاد، سیاست، حقوق، خانواده، کسب و کار و… در برمی گیرد. رشد، پیشرفت، توسعه، رفاه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در یک کشور اتفاقی و تصادفی نیست و ناگهانی ایجاد نمی‌شود. توسعه و رشد هر کشور و جامعه‌ای در گرو برقراری نظم و امنیت در جامعه است و نظم و امنیت ناشی از رفتارهای منضبط و قاعده مند مردم بر اساس قواعد، هنجارها، ارزش‌ها، عرف و الگوهای مورد قبول و رایج در جامعه می‌باشد.

جامعه شناسان قانون را مجموعه‌ای از قواعد الزام آور و کلی می‌نامند که به منظور ایجاد نظم و استقرار امنیت و عدالت و تنظیم مناسبات اجتماعی وضع شده است و ضمانت اجرای آن را نهاد و دستگاه سیاسی یک کشور تحت عنوان دولت به عهده گرفته است. یکی از ویژگی‌ها و خصوصیت قوانین، محدود کننده و تنظیم کننده‌گی آنها است که منجربه نظم اجتماعی می شود.

 تمکین به قانون برای تمامی افراد چه مسوولان و چه افراد عادی می‌تواند  پیشرفت و توسعه را به ارمغان آورد در حالی که بی‌قانونی نتیجه‌ای جز هرج و مرج و اختلال در خدمت‌رسانی نخواهد داشت و به همين علت است كه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي(مد ظله العالی) بيان كردند: نقش حفظ قانون، رعايت قانون در کشور بسیار اساسی است. حفظ و رعايت قانون چگونه تضمين مى شود؟ يك راه تضمين وجود دارد و آن، قدرت قوه قضاييه است. كسانى كه اقتدار قوه قضاييه را آماج حملات خود قرار مى دهند، بدانند كه به بى قانونى و هرج و مرج و ابطال و تضييع حقوق ضعفا كمك مى كنند؛ چون قوه قضاييه بازو و پنجه قدرتمند نظام است.

مقام معظم رهبری بارها بر لزوم حفظ اقتدار قوه قضائیه از سوی مسئولین تأکید کرده اند و در این راستا فرمودند: قوه قضاییه نیازمند دو رکن مهم اقتدار و اعتماد عمومی است؛ هرگونه اقدام و یا القای تشکیک برای زیر سؤال بردن فعالیت‌ها، گزارش‌ها و آمارهای مسئولان عالی سه قوه بویژه قوه قضاییه، اقدامی نادرست، ضداعتماد عمومی و برخلاف مصالح کشور است و همه مسئولان، صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها باید به این موضوع مهم کاملاً توجه کنند.

حضرت امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران درباره تمکین مسئولان، احزاب و گروه‌ها به قانون و فصل‌الخطاب بودن قانون اساسی و شورای نگهبان در سخنانی گرانبها فرموده اند: من باز به همه این آقایانی که می‌خواهند نطق کنند و اعلامیه بدهند و نمی‌دانم نامه سرگشاده بفرستند و ازاین مزخرفات، به همه اینها اعلام می‌کنم که برگردید به اسلام، برگردید به قانون ، برگردید به قرآن کریم… نمی‌شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط می‌کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد، نباید از مردم پذیرفت، از کسی پذیرفت… اگر قانون در یک کشوری عمل نشود ، کسانی که می‌خواهند قانون را بشکنند اینها دیکتاتور هستند.

در پایان ضمن خداقوت ودستمریزاد به مسوولان وکارکنان قوه قضاییه  بر همه شهدای ارزشمند انقلاب اسلامی خصوصا شهدای دستگاه قضا درود می فرستیم و کلام شیوای امیر بیان  امام علي‏ عليه السلام که به مالك اشتر فرمودند را به عنوان بهترین توصیه تقدیم می کنیم.

ثُمَّ اخْتَر لِلحُكمِ بَينَ النّاسِ أفضَلَ رَعِيَّتِكَ في نَفسِكَ یعنی

براي داوري ميان مردم ، برترين فرد را از نظر خودت برگزين.

مدیر مسوول

5 thoughts on “غلط می‌کنی قانون را قبول نداری!”
  1. هفته قوه قضاییه برهمه ایرانیان تهنیت باد

  2. شهید بهشتی:
    وای بر زن و مرد این جامعه که هوس کنند سفره آماده بگسترانند و آن ها در آن بنشینند، آن روز آغاز انحطاط جامعه انقلابی ماست

  3. واقعا غلط میکنند که قبول نمیکنند . بعضی از ادمها با تجربه خود برخاک میبینند انچه که ما در ایینه میبینیم. و امام با طرح قانون خواستند سره را از ناسره متمایز گردانند وانانی که سنگ دیگران را بر سینه می کوبند چهره خویش را علنی سازند. اما این چاقو دو دم داشت استمرار حکومت بر پایه های قانون وقانونمداری و همدلی مسولان واحزاب وگروه ها در زیر چتر قانون می بوده است سالها گذشت دست منافقین وکارشکنها وستون پنجم ها رو شد اما هنوز خودسری ها ومنم زدنها باقیست نگذاریم در سال همدلی وهمزبانی قانون ما بر قوانین جامعه تاسی گیرد بگذاریم همه بصورت برابر ویکسان در این صف جلوه داشته باشیم هیچ چیز وهیچ کس از قانون مقدس تر نباشد. الهی امین

  4. دوست عزیز جناب آقای نصیری مطالب خوبی ارائه داشته اید حرف درستی بی قانونی هرج و مرج وآنار شیست ودر فضای بی قانونی سنگ روی سنگ بند نمی شود و هیچی برای هیچکی نمی ماند حفظ حاکمیت و حفظ نظام و استمرار وحدت ملی مایه قوام و دوام ماست آنانیکه به قانون بها نمی دهند مو جو دیت خود و جامعه را به خطر می اندازند وابستگان به حاکمیت نسبت به اجرای قانون دلشوره بیشتری باید داشته باشند زیرا در فضای بی قانوی عزتی برای هیچکس نمی ماند خاصه برای اولیای انقلاب آنان که انقلاب را رهبری کر ده اند باید تشویش بیشتری به اجرای قانون داشته باشند خدارحمت کند آیت الله گیلانی را ایشان حتی در برابر امام و انقلاب از بچه های خود نگذشته اند تا چه برسد که زبان به تو هین بگشایند کانالهای اصلاح قانون هست اگر اعواجاجی هست باید آن کانالها عمل کنند مردم میهن مان فرزندان خویش را به پای انقلاب و دین به شهادت بر ده اند شما فقط بی قانونی نکنید که آبروی انقلاب و امام و شما بنیانگذاران انقلاب در جهان زایل نشود وظیفه همه ما دفاع از آرمانها و مبارزه اصولی با گژاندیشان و منفعت طلبان فردی است وانعکاس درست انحرافات ومبارزه با آن در کانالهای درست و این هو شیاری جمعی می طلبد تا مباد با دست خویش و بات نادانی برای دشمنان سفاک آماده تجاوز به حریم مان سنگر بسازیم و با دست نادانی خویش تفنگ آنها را مسلّح سازیم امروز تمام اطراف مان را فتنه گران قبظه کر ده اند و بر ماست که از حرف و حدیث های بی مورد به پر هیزیم ودر جهت تقویت بیشتر نظام و حاکمیت کشور بکو شیم تا دشمنان اجازه تر کتاری نداشته باشند و بار بر دوستان نا اهل تاکید می کنیم که حفظ و تحکیم حاکمیت برای خنثی سازی دسایس بیگانگان متر صد تعرض ّ به خاک و انقلاب به قول فقها از او جب واجبات است چه :
    چه ایران نباشد تن من مباد ++بدین بوم و مرز زنده یک تن مباد

  5. اصلاحیه :حضرت آیت الله گیلانی رحمت الله علیه در مقابل امام و انقلاب از دو فرزند عزیز شان “گذشتند “صحیح است *4سطر به آخر مبادبا دست خویش وبانادانی برای دشمنان سفاّک …درست است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *