نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای ملت ایران موافقت کردند.
به گزارش هـراز ، نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه (31 خردادماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح صیانت از حقوق هسته‌ای با 199 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 283 نماینده حاضر موافقت کردند.

دکتر علی لاریجانی پس از تشکر از کمیسیون شوراها در زمینه طرح استانی شدن انتخابات گفت:‌ ماده واحده‌ای مربوط به مذاکرات هسته‌ای تهیه شده است که با دوستان برای اینکه همه مضامین آن با دقت کافی و رعایت همه جوانب انجام شود، از صبح تا الان تلاش کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اصلاحات لازم برای اینکه دست مذاکره کنندگان در یک چارچوبی باز باشد که مورد تایید رهبری و شورای عالی امنیت ملی است.

وی تاکید کرد:‌ به نظر من مجموعه تلاش‌های این دوستان موفق بوده است.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای را به شرح زیر قرائت کرد:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر شفاف رعایت شود.

1- لغو تحریم ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

2- آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک: براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2: وزیر امور خارجه کشور موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس هر 6 ماه گزارش حسن روند توافق را به نمایندگان مجلس ارائه نمایند.

دکتر لاریجانی در توضیح ماده واحده گفت: شورای عالی امنیت ملی زیر نظر رهبری است و هر تصمیمی که رهبری و این شورا بگیرد مجلس می‌پذیرد. ما نمی‌توانیم با محدود کردن شورای عالی امنیت رهبری را محدود کنیم.

رئیس مجلس عنوان کرد:‌ در این نشست کلیات ماده واحده به رای گذاشته می‌شود و در جلسه آینده جزئیات آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

پس از آنکه نمایندگان با کلیات این طرح موافقت کردند شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *