سرپرست مرکز تحقیقات ناباروری منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از هر 100 زوج ده زوج با مشکلات ناباروری روبرو هستند.

 

پخش چند رسانه ای واحد مرکزی خبر به نقل از وب دا، دکتر نزهت موسوی ‌فر گفت : ناباروری به ناتوانی در بارداری پس از یک‌ سال اطلاق می‌شود و حدود 85 درصد زوجین در سال اول و 93درصد در طی سال دوم زندگی مشترک، شانس بارداری دارند و بعد از سال دوم، شانس حاملگی کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ناباروری علل مختلفی دارد و افزایش سن ازدواج یکی از فاکتورهای اصلی در بروز ناباروری است ، گفت : سن باروری در زنان از 30 سالگی کاهش یافته و از 35 سالگی به سرعت پائین می‌آید، بنابر‌این بارداری قبل از 35 سالگی ساده‌تر و سالم‌ تر است.

سرپرست مرکز تحقیقات ناباروری منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش سن، عوامل ژنتیکی، ابتلا به بیماری، عدم تخمک گذاری، بروز عفونت ها، اضطراب، چاقی مفرط عوامل محیطی و شغلی، استفاده از مواد شیمیایی در بلند مدت، استعمال سیگار را از دیگر عوامل تاثیر گذار در باروری زنان و مردان برشمرد.

دکتر نزهت موسوی فر با بیان اینکه روش های درمان ناباروی به صورت پله ای و از روش های ساده تا پیشرفته روی افراد صورت می گیرد، اظهار داشت: مرکز تحقیقات ناباروری منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از قطب های اصلی درمان ناباروری در کشور است که به افراد داخل و خارج از کشور خدمات درمانی ارائه می دهد.

وی افزود: این مرکز علاوه بر ارائه خدمات به زوج های ناباروری شهرستان های استان خراسان رضوی، استان های خراسان شمالی و جنوبی، گلستان، سیستان و بلوچستان، زاهدان به بیماران خارج از کشور نیز از جمله افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آلمان، عربستان، عراق، بحرین، روسیه، هلند و کانادا خدمات ارائه می دهد.

نگاهی به آمارها و صحبت‌های مسئولان پزشکی و درمانی کشور حکایت از آن دارد که هم اکنون 3 ‌میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد و سالانه 15درصد به این میزان افزوده می‌شود.

از این تعداد حدود 70 درصد از زوج‌های نابارور قابل درمان هستند.

در گذشته شهر یزد تنها قطب درمانی در زمینه ناباروری بود و تمام زوج‌ها از سایرمناطق کشور به این استان مراجعه می‌کردند، اما در سال‌های اخیر سایر شهرهای کشورمان نیز در این زمینه پیشرفت کرده و در زمینه درمان ناباروری به پیشرفت‌های خوبی دست یافته ‌است.

همچنین، کشورمان در این حوزه، جزو 10کشور برتر جهان است و اکنون در کشور60مرکز درمان ناباروری فعال است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *