هرازنیوز: محققان جهاد دانشگاهي واحد دانشگاه تهران موفق به تهيه و توليد امولسيفاير قير در مقياس آزمايشگاهي شدند.
دكتر پرويز احمدي اول، مديرعامل مركز تخصصي تجاري سازي تحقيقات شيميايي جهاد دانشگاهي واحد تهران اظهار كرد: «امولسيفاير قير» يا «قيرآب» به گونه‌اي تهيه مي‌شود كه 50 درصد قير با 50 درصد آب را به صورت مخلوط توليد مي‌كنيم.

وي افزود: در گذشته در تهيه امولسيفاير قير از حلال‌هاي شيميايي استفاده مي‌كردند كه بخشي از اين حلال شيميايي به داخل زمين و سفره‌هاي آب زيرزميني نفوذ پيدا كرده و ضمن آلوده كردن محيط باعث آلودگي هوا نيز مي‌شده است، اما محققان اين واحد امولسيفاير مناسبي را با قابليت استفاده در زير سازي جاده‌ها تهيه كرده‌اند.

احمدي اول با بيان اين كه امولسيفاير قير به صورت محلول و در سطح جاده براي زير سازي استفاده شده و سپس پوشش نهايي كه همان آسفالت است بر روي آن اعمال مي‌شود، تصريح كرد: در اين طرح پيش‌بيني‌ها به گونه‌اي بوده است كه براي زيرسازي جاده اي به طول يكصد كيلومتر و عرض 20 متر مي‌توان حدود 180 ميليون تومان صرفه‌جويي اقتصادي براي كشور به همراه آورد.

مديرعامل مركز تخصصي تجاري سازي تحقيقات شيميايي جهاد دانشگاهي واحد تهران در خصوص مزاياي اين طرح اذعان كرد: ممزوج شدن راحت آب با قير در اين طرح، استفاده از حلال‌هايي كه مصارف ديگري در صنايع مختلف دارند به جاي استفاده در قير و عدم آلودگي محيط زيست و … از مزاياي استفاده از آب به جاي قير است.

احمدي اول در پايان با بيان اين كه توليد آزمايشگاهي امولسيفايرهاي قير به پايان رسيده و تاييديه‌هاي مورد نياز را كسب كرده است، گفت: نياز كل كشور به اين مواد 200 تن در سال بوده كه اميدواريم با فراهم شدن شرايط لازم بتوانيم 50 درصد از بازار را در اختيار بگيريم كه در حال حاضر در مرحله توليد نيمه صنعتي و آماده تحويل دو محموله دو تني به دو شركت راه سازي اصفهان و يزد هستيم.
منبع: ایسنا

3 thoughts on “محققان ايراني موفق به توليد آزمايشگاهي امولسيفاير قير شدند”
  1. اقای احمدی ممنونیم انشااله موفق باشید

  2. سلام جناب احمدی
    من تولید کننده قیر امولسیون هستم این امولسیفایر را از کجا می توان تهیه کرد و امولسفایر دیر شکن هم تولید کرده اید یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *