هراز نیوز -نخستين روز از هفته پژوهش با شعار « پژوهش و فناورري، همكاري دانشگاه ، صنعت و دولت » روز دوشنبه 22 آذر با موضوع بررسي اشتغال خانگي ، خوشه هاي صنعت در سالن همايشهاي دانشگاه شمال آغاز به كار كرد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه شمال ، اين سمينار با حضور سه تن از اعضاي برجسته حوزه پژوهش و كارآفريني : مهندس خسرو سلجوقي مدرس كارآفريني ، پروفسور سيد مصطفي ايران منش پژوهشگر پژوهشكده كاربردي دانشگاه سوئد و دكتر امير شريفي مشاور عالي شركت دانشگاهي دانشگاه تهران ،مديريت شركت تعاوني سايه گستران زندگي ايرانيان و مجري و برگزار كننده دوره هاي كاربردي دانشگاهي ،مجازي و مشاغل خانگي برگزار شد.

مهندس سلجوقي با بيان اينكه در دهه اخير ملاك توسعه از توليد به دانائي و نوآوري تغيير يافته ،كارآفريني را فرآيندي عنوان كرد كه در آن شناخت مشكل ، يافتن ايده مناسب و تبديل آن به كالا وخدمات در سريع ترين زمان ممكن در قالب يك برنامه ريزي حساب شده از مهمترين ويژگيهاي آن است ، اظهار داشت حتي در مباحث اقتصادي نيز رويكردهاي تحقيق و توسعه بازگشت سرمايه اي به مراتب بيشتر از ساير رويكردهاي رايج از جمله صنعتي ، كشاورزي و نظامي را دارد. وي در ادامه از پيگيري رويكرد تحقيق و توسعه در امر كشاورزي سخن به ميان آورد و از ايده كارآفريني خود كه پرورش نوع خاصي از كرم است اشاره كرد، كه داراي خواص گوناگوني از صنايع غذايي گرفته تا استفاده در توليد محصولات بهداشتي و آرايشي وحتي خاصيت پاك كنندگي زمينهاي آغشته به نفت سخن به ميان آورد و اذعان داشت كه توجه و تمركز به اين پروژه وي را به سلطان كرم ايران معروف كرده است .

سپس پروفسور مصطفي ايران منش استاد دانشگاه و متخصص حوزه نانو دقايقي چند به توضيح وتشريح فناوريها و تكنولوژيهاي نانو و كاربرد آن در بحث كارآفريني پرداخت كه از اين ميان مي توان به موضوع آينده بسته بندي مواد غذايي اشاره كرد. دكتر ايران منش تصريح كرد با وجود پيشرفتهاي پيش رو در اين حوزه ، بحث نانو تكنولوژي تا سال 2040تمام شده و وارد مرحله جديدي به نام پيكو مي شود.

در راستاي محور اشتغال خانگي ، دكتر امير شريفي دقايقي را به ايراد سخنراني پيرامون بازار كار كنوني و لزوم روي آوردن به چنين كسب و كاري پرداخت و پيشنهاد خود مبني بر گنجاندن واحدها و مباحث كاربردي در دروس دانشگاهي عنوان كرد .

لازم به ذكر است كه هفته پژوهش امسال در قالب موضوعات و مباحث متنوع تا 1 دي ماه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *