اکبر منتشلو
معافیت جعلی برخی بازیکنان فوتبال از سربازی، هنوز زوایای تاریکی دارد که روشن شدن آن شاید نیاز به زمان بیشتری داشته باشد. هر چند در این بین قطعا برخی سازمان‌ها نیز در این کار به طرق مختلف سهیم بودند اما به نظر می‌رسد، دلایل خاصی وجود دارد که برخی‌ها در برابر قضایی شدن این بازیکنان مجرم مقاومت می‌کنند و تمایل چندانی به برخورد جدی با این بازیکنان وجود ندارد. سازمان نظام وظیفه و نیروهای مسلح طبق قانون، کارت جعلی این بازیکنان را باطل کرد و با اصرار فدراسیون فوتبال رضایت به حضور این بازیکنان در تیم‌های نظامی داد اما با توجه به خواست مردم، حتی از این کار هم منصرف شد و اعلام کرد که این بازیکنان حتی حق بازی در تیم‌های نظامی را هم ندارند. این مساله با استقبال افکار عمومی روبه‌رو شد و این نشان می‌داد که مردم موافق برخورد جدی با این بازیکنان هستند اما خواست واقعی مردم فراتر از این است. افکار عمومی انتظار دارند، با این بازیکنان دقیقا مثل سایر مردم برخورد شود. همانطور که اگر یک فرد عادی اقدام به دریافت کارت معافیت غیرقانونی می‌کرد، چه سرنوشتی در انتظار او بود، همان در مورد بازیکنان میلیاردی فوتبال نیز اعمال شود. در این بین کاملا واضح است که حرف مردم و قانون در این موضوع یکسان است و به نظر می‌رسد این ضمانت اجرای قانون را چندین برابر می‌کند اما اجرا شدن دقیق قانون درمورد این افراد، معنایی جز محاکمه این بازیکنان ندارد که در طول ماه‌های گذشته همواره تلاش شده، با مطرح کردن موضوعات دیگر، در حاشیه باقی بماند. این مساله قطعاً دلایلی دارد.
1- طبق آنچه که در طول ماه‌های گذشته از موضوع معافیت جعلی رصد می‌شود، اسامی برخی بازیکنان مطرح نیز در بین متخلفان به چشم می‌خورد که خیلی سریع این اسامی از لیست حذف شدند و هیچ گاه دلیل محکمی برای حذف این اسامی مطرح نشد. در صحبت با برخی از این بازیکنان که کارت معافیت آنها باطل شده به این موضوع اشاره می‌شود که چرا کارت فلان بازیکن باطل نشد. به نظر می‌رسد برخی اطلاعات بین بازیکنان متخلف وجود دارد که نمی‌توان از آن به راحتی گذشت و به همین دلیل اراده جدی برای برخورد با بازیکنانی که کارت معافیت آنها باطل شده است، وجود ندارد.
2ـ از روزی که موضوع جعل کارت معافیت سربازی مطرح شد، تنها دغدغه فدراسیونی‌ها این بود که این موضوع را کاملا از فوتبال جدا کنند و البته در این بین مخالفت‌های فدراسیون فوتبال از محروم کردن این بازیکنان کاملاً آشکار بود. این انتظار وجود داشت که در وهله اول فدراسیونی‌ها با این تخلفات برخورد قاطعی داشته باشند اما با وجود گذشت چندین ماه از روشن شدن این تخلفات، هنوز فدراسیون فوتبال حتی یک حکم در این باره صادر نکرده است. به طور حتم فدراسیون فوتبال هم به‌عنوان کارگزار فوتبال و هم به‌عنوان نماینده باشگاه‌های فوتبال می‌توانست به‌عنوان مدعی وارد صحنه شود و نقش اثرگذار و پررنگی در محاکمه این متخلفان داشته باشد اما نه تنها در این کار کوتاهی کرد، بلکه حتی به‌عنوان مدافع این بازیکنان متخلف ظاهر شد و هنوز هم از آنها حمایت می‌کند.
3ـ مطرح شدن شکایت مدعی‌العموم هم یکی از دلایل بی تفاوتی به محاکمه این بازیکنان است. در روزهایی که افکار عمومی منتظر محاکمه قضایی این بازیکنان بود، موضوعی از طرف برخی‌ها مطرح شد که تاثیر زیادی در به حاشیه رفتن مساله داشت. برخی‌ها عنوان کردند که برای ورود به محاکمه این بازیکنان باید مدعی‌العموم تقاضای رسیدگی به موضوع را از دادستانی داشته باشد، در حالی که نیازی به این مساله نبود و مطرح کردن ورود مدعی العموم به پرونده راهکاری برای انحراف افکار عمومی از جرم‌های این بازیکنان بود که البته به نتیجه هم رسید.
4ـ سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا خنثی عمل می‌کند، هر چند این سازمان در چارچوب قوانین و مقررات اقدام به باطل کردن کارت معافیت جعلی این بازیکنان کرد اما واقعیت این است که این موضوع لطمه بزرگی به حیثیت کاری این سازمان زد و گستردگی تخلفات باعث شد نوعی بی اعتمادی در بین افکار عمومی ایجاد شود. بر همین اساس این انتظار وجود داشت که سازمان وظیفه عمومی ناجا با شکایت از این افراد و کشیدن آنها به دادگاه، اعاده حیثیت کند. این کار می‌توانست در روند دادگاهی این بازیکن نقش بسزایی داشته باشد اما هنوز این اتفاق رخ نداده و این سازمان واکنشی در این باره از خود نشان نداده است.
5ـ شاید بتوان یکی از دلایل اصلی این مساله را به موضوع برخورد با متخلفان سازمانی این معافیت جعلی ربط داد. به طور حتم در جریان این تخلف افرادی از سازمان‌های مختلف دست داشتند، از افراد شاغل در سازمان نظام وظیفه عمومی گرفته تا برخی پزشکان اما هیچ گاه در باره نحوه برخورد با این متخلفان اطلاع رسانی نشد و این شائبه پیش آمده که آیا اصلا برخوردی با متخلفان پنهان پرونده شده، در حالی که طبق شنیده‌ها با این افراد دقیقا طبق قانون برخورد جدی صورت گرفته و برخی از این افراد در زندان به سر می‌برند که این موضوع هم تبعیض و یا حمایت همه جانبه از این بازیکنان را آشکار می‌کند و این سوال را مطرح می‌کند که اگر جاعلان و پرونده‌سازان، متخلف محسوب می‌شوند چرا استفاده‌کنندگان متخلف به حساب نمی‌آیند و با آنها برخورد قانونی نمی‌شود؟ایران ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *