1_هنر یکی از بهترین ابزارهای فرهنگ سازی است ؛ حال این فرهنگ میتونه در جهت تعالی انسانها و یا انحطاط باشه یکی از دلایل محبوبیت مرحوم پاشایی جریان هنریش بود که انسان را به انحطاط سوق نمی داد.

2_ دردناک تر از خبر فوت مرتضی پاشایی پیامی است که این خواننده ی محبوب چندی قبل از فوت خود در گلایه از شایعه سازان منتشر کرده بود .مرحوم پاشایی در اون پیام با لحنی مظلومانه خطاب به شایعه سازان گفته بود :”از این نوع زنده به گور شدنم دلم سخت گرفته است مگر من در این دنیا جای چه کسی را تنگ کرده‌ام که برخی‌ها می‌خواهند مرا از دنیا بیرون برانند ” این روی حقیقت تلخ ما ایرانیها از جنس همان توهین ها به مسی ، آیت الله جنتی و در کل تمسخر هر که مثل ما فکر نمی کند است .متاسفانه این حقیقت تلخ اجتماعی ما پشت دیوار تعصبات ملی و ناسیونالیسمی و فراتر از آن توهم با فرهنگ بودن ترین مردم دنیا از چشم ها پنهان مانده است. شاید مرتضی پاشایی همان زمانی که خبر مرگش را در شبکه های اجتماعی دید قید این دنیا و مردمانش را زد و تنها چند روزی جسمش مهمان ما بود.

3_در میان اعتقادات مسلمانان قرائت فاتحه ، خیرات ، خواندن قرآن و … سبب شادی روح کسی می شود که دستش از دنیا کوتاه است .از هیچ کجای اسلام نمی توان اینگونه برداشت کرد که اجرای قطعاتی هنری یک هنرمند سبب شادی روح آن مرحوم در شب اول قبر می شود و تا آنجایی که ما اطلاع داریم مرحوم پاشایی انسانی معتقد و پای بند به دین بود .لطفا (انسانی) باشید و اگر واقعا به آن مرحوم علاقه مند بودید با قرائت فاتحه روحش را شاد کنید ؛ اجرای دسته جمعی قطعات هنری آن مرحوم فقط روح خوانندگان را شاد میکند(!)

4_حال که دست مرتضی پاشایی از دنیا کوتاه مانده است هر کسی دوست دارد وی را مصادره به مطلوب کند! بی بی سی یک چیز میگوید و صدای آمریکا چیز دیگری .عوامل اپوزیسیون داخلی به بهانه ی تجمع آرام در برخی نقاط کشور دست به قانون شکنی می زنند و مزاحم رفاه عممی میشوند تا سازمانهای حکومتی را وادار به واکنش کنند و بلافاصله بروند در سانه هایشان تیتر بزنند (شاهدان عینی نقل کردند … ) و هرگونه بهره برداری که دلشان خواست انجام دهند.هیچ کدامشان به مصاحبه پدر مرتضی پاشایی مبنی بر عاشق نظام و حکومت بودن وی اشاره نمی کنند .

5_فکر میکنم قبح مراسم عزاداری با جماعتی که موبایل به دست آماده ثبت هرگونه وقایعی هستند شکسته شود.اینجا مراسم ترحیم است یا عکس برداری برای افزایش لایک و کامنت در شبکه های اجتماعی؟!

6_خیلی ها فوت مرتضی پاشایی را با فوت آیت الله مهدوی کنی مقایسه می کنند که این مقایسه از پایه ناقص و مع الفارق است.آیت الله مهدی کنی برای دورانی است که عزاداری ها مردم آن بیشتر سنتی است و نه تجمعی .همین هایی که امروز میزان محبوبیت مرحوم پاشایی و آیت الله مهدوی کنی را با هم مقایسه میکنند از مجالس ختمی که برای مهدوی کنی در دور افتاده ترین روستاهای ایران گرفته شده است بی خبرند کما اینکه انتظار نمی رود برای مرحوم پاشایی مجلس ختمی در روستایی برگزار شود ، لذا مقایسه محبوبیت یک خواننده و یک شخصیت سیاسی از طریق واکنش ها نسبت به خبر فوتشان غیر منطقی و غیر عقلانی است.

وبلاگ کناری ها

6 thoughts on “جماعتی که هر چه دوست دارد می پندارد !”
  1. قطعا این تجمعات که هیج منطقی پشتش نیست گونه ای از فتنه می باشد که نمونه اش را در سال 88 شاهد بودیم.
    متاسفانه آنان که مدعی فرهنگ ایرانی اصیل می باشند به گونه ای نا خواسته از سردم داران این فتنه هستند…
    و به نظر من قانون باید با اینکونه افراد برخورد قاطع کند.
    در تمام کشور های اروپایی که خیلی ها پز اروپایی بودنشان را می دهند:
    با هر گونه تجمعی که نظم عمومی را بر هم زند شدیدا برخورد می شود ولی در ایران بر عکس می باشد.
    برای مثال در غرب اگر فردی الکل مصرف کرده باشد به هیج عنوان (از ترس برخورد های شدید که باعث شده تا این امر تبدیل به فرهنگ تبدیل گردد) رانندگی نمیکنند…ولی در ایران به خاطر آزادی ها و جریمه های کم هر کسی هر عمل نا به هنجارانه ای انجام میدهد و ککشم نمی گزد….
    به نظر من باید در این زمینه ها فرهنگ سازی گردد.
    با سپاس

  2. اتفاقا برای مرتضی پاشایی حتی در دورترین مناطق ایران بخصوص مرزهای غربی وشرقیکشور مردم بطور خودجوش مراسم میگیرند.البته نباید یک شخصیت فرهنگی را با یک شخصیت دینی مقایسه کرد.

  3. این مراسمات به خاطر علاقه مردم به هنرمند محبوبشون به صورت خود جوش بوده.کسی هم نظم عمومی رو بهم نزده.من نمیدونم جمع شدن بدون ایجاد مزاحمت در پارک واسه نیم ساعت و شمع روشن کردن به یاد کسی این همه محبوبیت داشته و مردم به مدت یک ماه در کنار سفره های افطار با صداش که رازونیاز با خدای بزرگ بوده همراه بودن کجاش اشکال داره؟؟چرا وقتی تمام مطبوعات و رسانه های کشور از این جوان هنرمند بزرگ یاد میکنن بعضی ها حسادت می کنند؟ چرا همه چیز رو سیاه باید دید؟؟چشمها را باید شست جور ذیگر باید دید…….

  4. با سلام
    من نمیدونم این مطلب رو کی تهیه کرده ولی باید بگویم این مطلب با بی دقتی و دیدی بسیار سطحی نگاشته شده که من را یاد انشای یک دبستای می اندازه. ابتدا بگم که من از طرفداران دوآتیشه زنده یاد پاشایی نبودم ولی ایشون را به عنوان یک هنرمند خوش فکر و خوش صدا دوست داشتم. حالا مییخوام چند ایراد به این نگاشته وارد و شاید به نوعی به برخی ابهامات ذ ذهنی نویسنده پاسخ بدم:
    در مورد بند سوم باید گفت، خوندن آهنگهای ایشون نه برای شادی روح اون مرحوم که برای تکسین هواردارهاش بوده و همه جای دنیا هم چنینه. وقتی شخصی با چنین آثاری از دنیا میره تجمع این تعداد هوادار یقیناً فقط با خوندن فاتحه به پایان نمیرسه چون شخص یک انسان عادی نبوده.و خوندن آثار اون شخص یک امر کاملاً طبیعی است ودر ضمن در این مراسم تا دلتون بخواد فاتحه قرائت شد.
    در مورد بند چهارم تصاویر گویای همه چیز هست. وقتی مامور نیروی انتظامی با ژست قهرمانانه تمام شمعای روشن رو زیر پا له و خاموش میکنه میتونیم به راحتی و با عنایت به مسبوق به سابقه بودن این افعال از این ارگان پی به حقیقت این ماجرا ببریم که روشن کردن شمع در مواقعی که بعضی ها دلشون نخواد و ترس را احساس کنن میتونه هر واقعه ای رو به همراه داشته باشه.
    بند پنجم، در عصر ارتباطات و در زمانی که گجت های الکترونیکی در دسترس همگان قرار داره و بیشتر این ابزار دارای دوربین هستند ثبت وقایع یک امر عادیه. هرکس دوست داره از این مراسم از این تجمع و از این عشق و احساس همدلی که بین مردم حتی برای چند ساعت و برای یک واقعه تلخ بوجود عکس یا یک فیلم هرچند کوتاه برای ارشیو شخصی اش داشته باشه. اگر این دستها و دوربینها برای تشییع شهدای گمنام بود بازهم این حرف را میزدید؟
    و اما بند ششم ، اتفاقاً قیاس نه تنها مع الفارق نیست بلکه بسیار بجاست، دلیل متقن آن نیز عدم تبلیغ و اطلاع رسانی رسمی از رسانه ملی و رسانه های جمعی بود چیزی که در مورد سایر افراد که با مرحوم پاشایی مقایسه میشوند صادق نبود و چند روز تبلیغ و نصب پلاکارد در سطح شهر را شاهد بودیم.
    چشمهارا بایدشست …..

  5. به نظر من محبوبیت مرتضی پاشایی مردم را به خیابان ها کشید ولی چیزی که نمیدونم اینکه چرا آقایان از این جور تجمعات ترس دارند.

  6. بیشتر مردم جامعه ما قشری جوان هستند و خواننده نابی مثل مرتضی پاشایی محبوب دل این قشر بوده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *