صادق زیباکلام استاد دانشگاه با اعلام اینکه از صدر تا ذیل اقتصاد ایران را دولت تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: هاشمی به دنبال اقتصاد آزاد ‌بود تا از اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی خارج شویم.

 صادق زیباکلام ‌در ‌مناظره با عبدالرضا داوری در سالن هلال‌احمر شهرستان قائمشهر درباره مدل‌های توسعه دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: از زمانی که مدرنیته در کشور ما شروع شد، از زمان ناصرالدین شاه، مشروطه، زمان تاسیس سلسله پهلوی تا به امروز، اقتصاد ما دولتی بوده و فقط همین یک مدل اقتصادی را داشتیم.

وی با بیان اینکه نفس کشیدن در حوزه اقتصادی در کشور ما، در دست دولت و حکومت است، ادامه ‌داد: گفتن اینکه در ایران، بخش خصوصی به آن معنا که در کشور آلمان، ژاپن و ترکیه وجود دارد، یک حرف پوچ است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه از صدر تا ذیل اقتصاد ما، در دست حکومت است، متذکر شد: هاشمی آمد که اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی را ویران کند و به جای آن از اقتصاد آدام اسمیت استفاده کند که در بسیاری کشورها مانند هند، برزیل، آرژانتین و … موفق بود.

زیباکلام با بیان اینکه هیچ چاره‌ای نداریم مگر اینکه از اقتصاد دولتی خارج شویم، افزود: این اقتصاد که با یارانه دولتی پابرجا است باید دگرگون شده و اقتصادی جایگزین شود که در 200 سال گذشته در دنیا، مورد استفاده قرار گرفته و موفق بوده است.

وی با اشاره به اینکه اگر فردی از کشور دیگری از ما بخواهد که الگوی اقتصادی ایرانی و اسلامی را برای آنها تشریح کنیم که در کشور خودشان اجرا کنند، چه چیزی را باید در اختیار این فرد قرار دهیم، گفت: مختصات این الگوی ویژه ما چیست.

زیباکلام با بیان اینکه اگر از ما بپرسند چرا با وجود داشتن مردم مذهبی، صدا و سیمایی که برنامه‌های پاک و سالم دارد و مردم را به راه راست هدایت می‌کند و … پس چرا پرونده‌های ناسالم اقتصادی دارید، چه باید جواب بدهیم، تصریح ‌کرد: معتقدم اقتصاد ما از اساس و بنیان، ویران است.

وی با بیان اینکه ‌اینکه بگوییم احمدی‌نژاد بهتر بود یا خاتمی و دیگران، دردی را دوا نمی‌کند، گفت: اینها مهم نیست بلکه اصل، منافع ملی است که باید حفظ شود.

زیباکلام با اشاره به اینکه در دیگر کشورها، همه چیز در دست حکومت و دولت نیست، متذکر شد: در سیاست‌های کلان کشور از بهمن 57 تاکنون، هیچ تفاوتی نمی‎‌بینم.

وی با بیان اینکه ما از دوران مشروطه در نظر داشتیم که مستقل باشیم، ادامه ‌داد: در دنیا فقط سه یا چهار کشور مستقل وجود دارند که جمهوری اسلامی ایران در صدر آنها قرار دارد و کره شمالی و کوبا در ردیف‌های بعدی قرار دارند و بقیه کشورها همه سرسپرده آمریکا هستند.

زیباکلام با اشاره به اینکه به واسطه تحریم‌ها، هزینه‌های زیادی به ما تحمیل شد، اظهار داشت: آقای داوری پاسخ دهد که چه منفعتی برای منافع ملی و اقتصادی کشور داشته است.

وی با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم اقتصاد، الگوهای متفاوت دارد، گفت: تصور می‌کنیم الگوی اسلامی ایرانی، یکی از این مدل‌های اقتصادی است.

زیباکلام با اشاره به اینکه اقتصاد هیچ کشوری با سخنان زیبا و شعار ساخته نمی‌شود، افزود: اینکه بگوییم الگوی اسلامی ایرانی، به دنبال تحقق عدالت، برابری و … است، فقط یک شعار است و با این شعارها نمی‌توان، اقتصاد را ساخت.

وی با بیان اینکه از دهه 40 که درآمدهای نفتی ایران، مقداری قابل توجه شد، به دنبال این بودیم که به نفت و فروش نفت خام، وابسته نباشیم، تصریح‌کرد: 50 سال است که به دنبال قطع وابستگی از نفت هستیم و اگر شعاع منحنی از این 50 سال را رسم کنیم مشخص می‌شود که اقتصاد ما در این مدت، 50 برابر بیشتر به نفت وابسته شده است و اکنون که در سال 93 قرار داریم، وابستگی ایران به نفت خیلی بیشتر از سال 43 است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه هیچ تردیدی ندارم مسئولان جمهوری اسلامی ایران به دنبال این هستند که به نفت وابسته نباشیم، گفت: اما به صرف گفتن واژه‌های آرمانی، اقتصاد درست نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران، یک اقتصاد ناموفق و ورشکسته و فاسد است، ادامه‌ داد: غیر از کشور خودمان، یک الگوی اقتصادی دولتی به من نشان دهید که موفق باشد.

زیباکلام با بیان اینکه دیپلماسی احمدی‌نژاد از تیرماه 84 در برابر مسائل هسته‌ای مشخص بود، افزود: در حالی که اصلاح‌طلبان سیاست کژدار و مریز را در پیش داشتند اما احمدی‌نژاد هر کاری که خواست با مسائل هسته‌ای انجام داد و نتیجه‌اش این شد که پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت رفت و نخستین قطعنامه علیه ایران هم در همان ایام صادر شد و فراموش نمی‌کنیم احمدی‌نژاد در واکنش به صدور قطعنامه گفته بود آنقدر قطعنامه صادر کنند که قطعنامه‌دان آنها پاره شود.

زیباکلام با اشاره به اینکه با هر کشوری که سرش به تنش می‌ارزید قطع رابطه کردیم و با کشورهای بدون ارزش، دوست شدیم که الان معلوم نیست در کجا هستند، اظهار داشت: آن سیاست‌ها چه اندازه به دفاع از منافع ملی کمک کرد؟

وی با بیان اینکه به جای اینکه به همدیگر انگ بزنیم می‌توانیم این سئوال بنیادی را داشته باشیم که این سیاست‌ها چه نقشی در حفظ منافع ملی داشت، افزود: آقای داوری به این مردم پاسخ دهد اصرار بر آمریکاستیزی، چه نفعی برای مردم داشته است، اگر یک منفعت را نشان دهد آن وقت من حداقل دوجین ذکر می‌کنم که آمریکاستیزی در 35 سال اخیر چگونه تیشه به ریشه منافع ملی زده است.

زیباکلام با اشاره به اینکه آمریکاستیزی از اهداف انقلاب اسلامی نبوده و در ذات و جوهره انقلاب اسلامی قرار نداشته است، ادامه ‌داد: آمریکاستیزی هیچ ربطی به استقلال‌خواهی ما ندارد.

وی با بیان اینکه معتقدم آمریکاستیزی از سال 58 به دلایل مشخص سیاسی به وجود آمد،گفت: از این سیاست بهره‌برداری شد و تا امروز هم ادامه پیدا کرد.

زیباکلام خاطرنشان‌کرد: آمریکاستیزی به بخشی از هویت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است و نمی‌تواند از آن جدا شود.

*سیاست قجری در مذاکرات هسته‌ای اعمال نشود

‌عبدالرضا داوری نیز در ادامه این مذا‌کره گفت: برگزاری مناظره اقدام بسیار خوبی بود و برگزاری این جلسه نقطه شروع خوبی است و این مدل در شهرهای دیگر نیز برگزار شود و بحث‌های سیاسی اجتماعی در شهرها برگزار شود.

وی با تقدیر از زیبا کلام درباره وفاداری به احمدی نژاد اظهار داشت: امروز دفاع از احمدی‌نژاد اگر هزینه نداشته باشد منفعت ندارد.

داوری بیان داشت: از زمان روی کار آمدن هاشمی در کشور رویکرد کشور در توسعه تغییر کرد.

داوری بیان داشت: این مدل به دنبال تعریف ساز و کار توسعه همراه با معیارهای جهانی بود و این تفکر در دوران در دولت خاتمی و نیز در دولت فعلی ادامه پیدا می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: دولت روحانی دولت دوم هاشمی است و تلاش دارد اقتصاد کشور را بر مبنای توسعه روابط خارجی پیگیری و اجرایی کند.

داوری درباره توسعه اقتصادی کشور  بیان داشت: مسئله اقتصاد ما با سایر کشورها متفاوت است به این دلیل که شکل اقتصاد ما بوی نفت می‌دهد.

استاد دانشگاه درباره مطرح شدن کاهش رکود در کشور  که اخیرا دولت بر روی آن مانور می‌دهد اظهار داشت: رکود در کشور حاکم است، فقط تغییری در نحوه فروش نفت ایجاد شد.

وی اضافه کرد: دولت قبلی برای فروش نفت دچار مشکل شده بود، پس از تغییر دولت در فروش نفت تغییراتی به وجود آمد و شاهد رشد 4 درصدی در اقتصاد نسبت به زمان تحریم شدیم.

داوری در پاسخ زیبا کلام درباره نقش بسیار زیاد دولت‌های ایران در اقتصاد گفت: همه دولت‌ها برای رسیدن به منافع خویش تلاش دارند که نقش اساسی و کلیدی در اقتصاد ایفا کنند.

وی ریختن گندم آمریکا به دریا را از مدل دخالت دولت در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: همه کشورها  تلاش دارند که نقش اساسی و اصلی در اقتصاد را به دوش بگیرند.

داوری خاطر نشان کرد: به طور کلی اشکالی که در همه دولت‌ها در کشور وجود داشت اجازه نداند مدل مردمی اقتصادی در کشور اجرا شود.

وی درباره قانون هدفمند کردن یارانه‌‌ها در کشور گفت: قانون هدفمندی در کشور با هدف بهینه سازی مصرف انرژی طرح‌ریزی و اجرا شد ولی بسیاری از فعالان بخش خصوصی در این بخش نتوانستند با این مدل کنار بیایند.

استاد دانشگاه درباره روند اجرایی کردن قانون هدفمند کردن یارانه در کشور در دولت جدید بیان داشت: در دولت قبل بسیاری از منتقدان دولت به دلیل عدم پرداخت یارانه تولید به رهبر انقلاب بر ضد احمدی‌نژاد نامه نوشتند و امروز زمانی که دولت را تحویل گرفتند همان روش احمدی‌نژاد را اجرایی می‌کنند.

وی در ادامه به رویکرد دولت در سال 64 در نحوه مدیریت کشور اشاره کرد و گفت: در دوره دولت به این نتیجه رسید که باید در اداره حکومت زمینه توسعه مناسبات خارجی را افزایش دهد و دولت وقت بحث مذاکره با آمریکا را مطرح کرد.

داوری بیان داشت: امام(ره) در این دوره به دولت وقت اجازه داد که تنها برای خرید سلاح  با آمریکا مذاکره شود و دولت تنها از آمریکا برای پیشبرد جنگ سلاح خریداری کند.

وی گفت: دولت روحانی و هاشمی موضوع مذاکره هسته‌ای را تبدیل به مذاکره راهبردی در منطقه کردند.

استاد دانشگاه درباره مذاکره با آمریکا گفت: ما به عنوان دولت مستقل نمی‌توانیم سلطه آمریکا را بپذیریم.

وی اضافه کرد:  انقلاب اسلامی ایران پدیده جهانی است، بالاترین سطح تعاملات با جهان را دارد، پیام انقلاب اسلامی عدالت است، انتقاد ایران به آمریکا درباره نوع رفتار دولت‌های این کشور به مردم است.

داوری در پاسخ به زیباکلام درباره مذاکره با برخی از دولت‌های غربی در عمان در دوره احمدی‌نژاد، افزود: دو سال آخر دولت احمدی‌نژاد در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی خلع ید بود.

وی اضافه کرد: مذاکره با آمریکا اشکالی ندارد ملسه جای است که در زمان مذاکره ما اعلام نکنیم که اگر این روند به نتیجه نرسد در انتخابات بعدی روحانی نمی‌تواند دوباره رئیس جمهور شود.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مذاکره کنندگان اعلام نکنند که اگر می‌خواهید روحانی رئیس جمهور بماند توافقات امضا شود.

وی خاطرنشان کرد: این نحوه مذاکره پیگیری سیاست قجری است.

داوری درباره تعامل ایران با کشورهای جهان گفت: ایران به جز اسرائیل با هیچ کشور دیگری مشکل ندارد ولی ما حق نداریم در داخل به منتقدان نسبت‌های ناروا بدهیم.

این مسئول درباره برنامه دولت در مذاکرات گفت: مذاکره کنندگان حاضر به شفاف‌سازی در مذاکرات شدند ولی نباید درباره اعتماد سازی آنها برای ما تصمیم بگیرند، اختیار اعتماد‌سازی اگر در اختیار غربی‌ها باشد مذاکره شکست می‌خورد.

استاد دانشگاه با انتقاد از عکسی که برخی سیاسیون با دیود کامرون گرفتند و به این عکس گرفتن افتخار کردند، بیان داشت: یک روز بعد دیوید کامرون در سازمان ملل آنچه را که لیاقت انگلیس و مردمش بود به مردم ایران گفت.

وی اضافه کرد: برای موفقیت در مذاکره باید بر قدرت ملی و اقتدار کشور پافشاری کرد تا منافع ملی کشور تامین شود، در حال حاضر برخی مدیران در کشور به کار گیری شدند که به اندازه محمدرضا پهلوی بر منافع ملی ایستادگی نکردند.

داوری در پاسخ زیبا کلام درباره ستیز انقلاب اسلامی ایران با آمریکا گفت: انقلاب اسلامی ایران آمریکا ستیز نیست، صدای مرگ بر آمریکا به دلیل رفتار ددمنشانه آمریکا در حق مردم ایران است.

وی درباره سابقه کینه‌توزی آمریکا به کشور موضوع دشمنی آمریکا با مصدق، جنایات آمریکا در جنگ تحمیلی، به‌کارگیری 60 هزار مشاور نظامی بر ضد کشور و کودتا نوژه را از مهمترین برنامه‌های ضد انقلابی این دشمن بر علیه ایران عنوان کرد.

این مسئول اضافه کرد: با هوش اعلام کردن اوباما ظلم به جوانان کشور است، آمریکا اگر پای میز مذاکره نشست تنها به دنبال حفظ منافع شخصی بود.

این استاد دانشگاه درباره رویکرد دولت در کشور از سال 64 با محوریت هاشمی رفسنجانی که اعتقاد داشت، کلید حل مشکل کشور با مناسبات خارجی حل می‌شود، بیان داشت: سریع القلم، تقی‌زاده و زیباکلام نیز همین مواضع را مطرح می‌کنند.

وی گفت: این گروه الگو توسعه کشور را غربی شدن افراد جامعه از نوک پا تا انگشت سر می‌دانند.

این مسئول با اعلام اینکه اگر همه مناسبات آمریکا پذیرفته شود، ممکن است ایران اسلامی رشد کند، افزود: کره جنوبی پیشرفت خوبی داشت ولی میزان پیشرفت این کشور را آمریکا تعیین می‌کند.

داوری در پایان بیان داشت: آمریکا احساس کرد که اگر تکنولوژی هسته‌ای در ایران بومی شود اسرائیل در منطقه جایگاهی نخواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *