کارشناس میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري مازندران گفت: مراسم آييني مذهبي كرب زني ازگذشته تاکنون هرساله در استان‌هاي مازندران و گيلان در روز عاشورا برگزار می شود .

 

طوبا اوصانلو در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران ،با اشاره به يكي دیگر از شيوه‌هاي عزاداري شيعيان ايراني، گفت: یکی از مراسم خاصه اقوام ساكن در استان‌هاي شمالي ايران، مازندران و گيلان شرقي «کَربْ زَني»، ( karp zani ) می گویند.

 

وی افزود: نام اين آيين، در مازندران به گونه‌ي پيش گفته و در شرق گيلان با اندكي تفاوت: «كآرْبْ زني»(karp zani) تلفظ مي‌شود.

 

اوصلانلو تصریح کرد: «كرب زني» معمولاٌ در ماه محرم و در دهه‌ي نخستين اين ماه برگزار مي‌شده كه موسوم به عاشورا و مصادف با سالگرد شهيد شدن امام سوم شيعيان «حسين ابن علي(ع)» است

 

وی افزود: در اين آيين حركاتي نمادين از عملكرد نادمانه‌ی اقوام و طوايفي است كه به هنگام وقوع نبرد، ميان امام سوم شيعيان حسين ابن علي(ع) و يزيد بن معاويه در دشت نينوا و صحراي كربلا ساكن بودند و این رسم در واقع ابراز ندامت و پشيماني اين اقوم است.

 

کارشناس میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري مازندران ادامه داد: «كرب» قطعه چوبي است تراشيده شده، به اندازه‌هايی كه در كف دست جا مي‌شود و سطح بيروني آن صاف است. در پشت آن بندي قرار دارد كه به پشت دست مي افتد، كرپ در كف دست قرار مي گيرد و انگشتان بر گرد آن حفاظ مي شوند.يك جفت كرپ را در دست مي گيرند و به آهنگ نوحه اي كه خوانده مي‌شود،آنها را بر هم مي کوبند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *