هراز : در مراسم منبرکشی گروه زنان به پای منبرها رفته و با ذکر صلوات از زير منبر رد مي‌شوند و پارچه‌ي سبزي بعنوان دخيل براي اداي نذرشان به منبر گره مي‌زنند این مراسم تا پاسي از نيمه شب ادامه دارد و اهالي معتقدند زيارت منبر و عبور از زير آن يك سال سلامتي خانواده را تأمين مي‌كند.

 

طوبي اوصانلو در گفت‌وگو باخبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه مازندران گفت:ميراث فرهنگي ناملموس به معني رفتارها، شيوه‌هاي ارائه دانش ها، مهارت‌ها و نيز وسائل، اشياء مصنوعات دستي و فضاهاي فرهنگي منطبق با آنها است.

 

وی افزود: مراسم منبرکشي از جمله مراسم ایام محرم است که در محله‌های قدیمی شهرستان ساري اجرا می‌شود وکسانی که خادمین منبر هستند و نسل به نسل منبر را نگهداری می‌کنند چند روز قبل از اجرای مراسم منبر را بیرون آورده و یک پارچه سبز بر روی آن می‌اندازند و از اذان صبح خادمين منبر در روز تاسوعا مشغول پخت برنج نذري مي شوند،كه اين برنج بعنوان تبرك به عزاداران داده مي‌شود.

 

کارشناس میراث معنوی اداره كل صنايع دستي ،ميراث فرهنگي و گردشگردي مازندران تصریح کرد: در مراسم منبرکشی گروه زنان به پای منبرها رفته و با ذکر صلوات از زير منبر رد مي‌شوند و پارچه‌ي سبزي بعنوان دخيل براي اداي نذرشان به منبر گره مي‌زنند و شمع را داخل تشت پر از گل كه بر روي منبر قرار دارد روشن مي‌كنند آنگاه اگر نذري داشته باشند كه شامل خرما، شربت و يا مبلغي پول به خادم منبر مي‌دهند تا حاجت آنها برآورده ‌شود.

 

وی افزود: این مراسم تا پاسي از نيمه شب ادامه دارد و اهالي معتقدند زيارت منبر و عبور از زير آن يك سال سلامتي خانواده را تأمين مي‌كند.

 

کارشناس میراث معنوی اداره كل صنايع دستي ،ميراث فرهنگي و گردشگردي مازندران ادامه داد: در گذشته برخی از افراد برای گرفتن حاجت پابرهنه برای روشن کردن شمع به پاي منبر مي‌رفتند و عده‌ای نیز سر یا شانه خود را گل مالی می‌کردند.

 

اوصانلو اظهار کرد: در ساري رسم بر اين بود كه شمع بلندی را به پای منبر آورده و روشن مي‌كردند اما امروزه اين رسم از بين رفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *