حجت الاسلام  مهدی تقی زاده امام جمعه دابودشت در خطبه های نماز عید قربان این شهر گفت :
تقوای الهی موجب عزت نفس و سربلندی بشریت می شود و مراعات تقوای الهی و در محضر خداوند متعال بودن موجب متخلق شدن به اخلاق حسنه می شود و اگر انسانی بداخلاقی می کند قطعا بداند در مسیر تقوای الهی نیست و خود را در مسیر و محضر خدا نمی بیند و نمی داند چون بداخلاقی در محضر خدا یعنی سرپیچی از دستورالعمل الهی لذا نمازگزاران عزیز و بزرگوار بیائیم با مراعات تقوای الهی متخلق به اخلاق الهی شویم .

خطبه اول
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

تقوای الهی موجب عزت نفس و سربلندی بشریت می شود و مراعات تقوای الهی و در محضر خداوند متعال بودن موجب متخلق شدن به اخلاق حسنه می شود و اگر انسانی بداخلاقی می کند قطعا بداند در مسیر تقوای الهی نیست و خود را در مسیر و محضر خدا نمی بیند و نمی داند چون بداخلاقی در محضر خدا یعنی سرپیچی از دستورالعمل الهی لذا نمازگزاران عزیز و بزرگوار بیائیم با مراعات تقوای الهی متخلق به اخلاق الهی شویم .

اسلام آمریکائی نه از خدا می داند و نه از شرع و اخلاق/اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و اله و سلم یعنی تسلیم بودن به دستورات الهی و متخلق به اخلاق الهی ، یعنی محبت و عشق و مهرورزی، یعنی ذوب در خدا شدن و جان در راه خدا فدا کردن
در جوامع بشری هر گونه بداخلاقی ای که در جهان رخ می دهد نشان از این دارد که از مسیر خداوند متعال منحرف گشته و در مسیر شیطان و وسوسه های شیطانی قرار گرفته اند و خود را عبد شیطان قرار داده اند و کسی که عبد شیطان بشود دیگر آن اسلام می شود اسلام آمریکائی و اسلام آمریکائی نه از خدا می گوید و  نه از شرع و اخلاق اسلامی فقط دنبال خدعه و نیرنگ هست و بس.  دنبال جاه طلبی و کسب مال غیر مشروع هست و برای کسب این مال از جان ها می گذرد و خون ها می ریزد حتی حمام خون راه می اندازد درست همین کاری که استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی و سرکرده گانشان که داعش و طالبان و یا هر گروه دیگر باشند انجام می دهند که این مسیر نه مرضی خداوند متعال هست نه انبیاء الهی و نه اهل بیت.  چون همه آنهایی که از حضرت نوح گرفته تا به ابراهیم خلیل الرحمن و حضرت موسی و …. در تحت فشار ظلم خود قرار داده اند  ایا آنها را می توان مطیع و مسلم نامید! مسلمان یعنی چه؟ اسلام یعنی چه؟ و قطعا اسلام توام با ظلم و چپاول و قتل و غارت اسلام آمریکائی است که حتی منجر به کشتن پیغمبران هم می شود چون فقط دنبال خواسته های نفسانی و شهوانی خودشان هستند ولی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله که ولی امر مسلمین در پیام خودشان برای حجاج عزیز در کنگره عظیم حج بیان کردند یعنی تسلیم بودن به دستورات الهی و سرفرود آوردن به شرع و انجام اعمالی که مورد مرضی خداوند متعال باشد نه مورد مرضی گروه مستکبر و ظالم و طغیانگر جهانی که جز سفاکی و خون اشامیدن چیزی دیگر نمی دانند سن و گروه و اقلیم و ملیت و حیثیت و شأنیت برای شان مهم نیست طفل داخل رحم باشد یا فرزند تازه متولد شده یا طفل صغیر و کودک، نوجوان یا جوان و میانسال و پیر، زن باشد یا مرد حمام خون به راه می اندازند این اسلام امریکائی است که هیچ دینی و مذهب الهی این اسلام را قبول نمی کند ولی در مقابل عمل به دستور خدا و پیغمبران و نبی مکرم اسلام و اهل بیت و نشان از وحدت و وفاق و همدلی دارد این اسلام ناب محمدی است اسلام ناب محمدی یعنی محبت و مهروزی یعنی عشق و ذوب در خدا شدن و جان در راه خدا فدا کردن و در برابر آزمایشات الهی سرفرود آوردن و نشان از تقوای الهی است و اسلام ناب محمدی یعنی صدای مظلومی در جهان شنیدن و به کمک آن مظلوم رفتن و ستادن حقوق آنها از دست ظالم به مظلوم ولی انگار اسلام آمریکائی نشانه دیگری را در مسیر خود قرار داده و به سوی ظالم و به کمک ظالم می رود تا مظلومین عالم را به خاک و خون بکشانند و خون آنها را در کسیه بریزند و خیابانها را به خون آنها رنگین بکنند به فضل خداوند متعال وعده حق نزدیک هست و هر عسری به یسر تبدیل می شود « إن الله مع العسر یسرا» .
و دیگر از نشانه و آثار و برکات و توصیه های تقوای الهی ترک از معاصی است و به فرموده حضرت امیر بیان علی علیه السلام «کل یوم لا یعصی الله فیه فهو عید» هر روزی که انسان در آن گناه نکند ان روز عید هست و همه ایام می تواند عید باشد اگر متوجه اعمال و رفتار مان باشیم و خود را در محضر شیطان و وسوسه های ان قرار ندهیم و مرتکب ظلم و تعدی گردیم این ظلم به شخص خودمان باشد یا یه دیگران ارتکاب گناه لطمه به خودمان بزند یا به جامعه و یا به مردم جهان .
و نیز توصیه به صله رحم و در محضر پدر و مادر خانواده و خویشان بودن از دیگر برکات مراعات تقوای الهی است و اگر کسی قطع رحم می کند در تقوای خود مروری داشته باشد چون دستور شارع مقدس به انجام صله رحم و ادب و تواضع در برابر آنهاست

روز عید قربان فرصت مناسب و تجلی عبودیت و بندگی است/ روز ثج است و عج
و این روز بزرگ که به روز قربان نام گذاری گردیده بهترین فرصت برای عبودیت و بندگی است و از این فرصت طلائی الهی استفاده بکنیم بنده روایتی را به محضر شما عرض می کنم تا عرائض خطبه اولم را به اتمام برسانم:
 الإمام عليّ عليه السلام : سَمِعتُ رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يَخطُبُ يَومَ النَّحرِ ، وهُوَ يَقولُ : هذا يَومُ الثَّجِّ والعَجِّ ، والثَجُّ : ما تُهريقونَ فيهِ مِنَ الدِّماءِ ، فَمَن صَدَقَت نِيَّتُهُ كانَت أوَّلُ قَطرَةٍ لَهُ كَفّارَةً لِكُلِّ ذَنبٍ ، والعَجُّ : الدُّعاءُ ، فَعِجّوا إلَى اللّه ِ ، فَوَالَّذي نَفسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لا يَنصَرِفُ مِن هذَا المَوضِعِ أحَدٌ إلاّ مَغفورًا لَهُ ، إلاّ صاحِبَ كَبيرَةٍ مُصِرًّا عَلَيها لا يُحَدِّثُ نَفسَهُ بِالإِقلاعِ عَنها . 
امام علي عليه السلام : شنيدم رسول خدا صلي الله عليه وآله روز عيد قربان ، خطبه مي خواند ومي فرمود :امروز ، روز «ثجّ» و«عجّ» است . ثجّ ، خون قرباني هاست كه مي ريزيد . پس نيّت هركس صادق باشد ، اولين قطره خونِ قرباني او كفّاره همه گناهان اوست ، و«عجّ» ، دعاست . پس به درگاه خداوند دعا كنيد ، قسم به آن كه جان محمّد صلي الله عليه وآله در دست اوست ، از اينجا هيچ كس بر نمي گردد ، مگر آمرزيده شود ، جز كسي كه گناه كبيره انجام داده وبر آن اصرار ورزد ودر دل خود ، تصميم بر ترك آن ندارد .
پس بیائیم در این روز ثج و عج از هر دو فرصت استفاده بکنیم برای رسیدن به عبودیت و بندگی چه آنهائی که توانسته اند و قربانی نموده اند و چه آنهائی که در نیت خود به انجام این عمل الهی داشته اند که این عمل کفاره گناهانمان می شود و باید قدردان الهی از این فرصت پیش آمده باشیم و روز عج است و روز دعا و تمنا به سوی خداوند متعال داشته باشیم تا به فلاح و رستگاری دست پیدا بکنیم تا در مسیر انسانیت قدم برداریم تا عبد عبید خداوند متعال باشیم نه عبد شیطان تا انشاءالله خداوند متعال ما را بیامرزد .

خطبه دوم:
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله

تقوای الهی مسیر ظلمانی بشریت را نورانی می کند/ راه نجات در مسیر تقواست/
مراعات تقوای الهی و ترک معاصی مسیر ظلمانی انسانیت را به نورانیت تبدیل نموده و موجب فلاح و رستگاری بشریت می گردد نفس انسان که هر روزه در مسیر گناه قرار دارد و با ارتکاب گناهان صغیره یا کبیره اگر به خود بیاید و توبه نماید و از ارتکاب گناه دوری بجوید و به مسیر ثواب و حسنات برسد موجب عزتش می گردد و راه نجات در مسیر تقوا بودن هست پس بیائیم نفس خود را دعوت به مرعات تقوای الهی بکنیم .
کنگره عظیم حج فرصت مناسبی برای  فلاح و رستگاری است/ فرصت مغتنم برای وحدت و انسجام دنیای اسلام است/
نمازگزاران عزیز و بزرگوار همانگونه که مستحضرید پیام بلیغ جامع و نورانی ولی امر مسلمین به کنگره عظیم حج پیام های بزرگی را در دل خود داشته و مسیر نورانی سبک زندگی دینی را برای حجاج عزیز روشن و میسور و ممکن نموده است که بنده توصیه می کنم به همه مسلمانان جهان ضمن بهره مندی از این پیام نورانی و عمل به آن موجب عزت و سربلندی اسلام عزیز گردیم گرچن فرصت اندک این خطبه نمی توان حق مطلب را اداء کرد ولی سه پیام ولی امر مسلمین به ترتیب در بیان ایجاد وحدت مسلمین در جهان اسلام در مرحله اول می باشد و و فلسطین عزیز و جریان اسلام امریکائی که به دلیل بحث توقای الهی در خطبه اول به سمع شمارسانده ایم و اما در مورد وحدت وفاق و همدلی مسلمانان بیاناتی را به عرض برسانم  و  کنگره حج اجتماع عظیم جهانی و عظیم ترین گردهمایی مسلمانان سراسر جهان است. این گردهمایی و اجتماع یکی از شعائر بزرگ اسلامی است که درخشش ویژه ای در تاریخ اسلام داشته و زمان مناسب برای رسیدن به فلاح و رستگاری است و نقش محوری در وحدت و انسجام دنیای اسلام دارد .


توحید و انسجام دو بال کمال/ مراسم حج ناظر بر ایجاد و تقویت روحیه برادری دینی/

مراسم حج بیش از هرچیز ناظر بر ایجاد و تقویت روحیه برادری دینی و ایمان به عقیده توحید است. ارتباط تنگاتنگ این دو مقوله با هم سبب شده تا مسلمین در پرتو این دو مشخصه تربیت یافته، ضمن تنظیم روابط برادری با یکدیگر به مقابله با مظاهر شرک وکفر به پاخیزند و از تمام عناصر تفرقه رهایی یابند و این خود عامل نیرومندی در همبستگی و انسجام مسلمانان جهان می باشد.
احکام حج مبین خط و مشی زندگی فردی و اجتماعی است/فرصت حج حلقه پیوستگی و قدر مشترک همه مسلمانان
احکام حج خط مشی زندگی فردی و اجتماعی هر مسلمان را تعیین نموده، وی را به کمال معنویت رهنمود می کند به گونه ای که در پیروان مکتب، روحیه خداپرستی و شرک ستیزی ایجاد می نماید و ایمان معنوی را با روح تازه ای به کالبد جامعه اسلامی می دمد و فکر و اندیشه مسلمانان را تعالی می بخشد. بر این اساس فریضه حج قادر است تغییر حالتی در مسلمانان پدید آورد که شیوه زندگی آنان دگرگون شود و به همبستگی و همدلی نائل آیند.
این همبستگی و همدلی از آن جهت که به هیچ یک از نهادها و سیستم های سیاسی وابسته نیست و مطلقاً از ایمان فرد مسلمان نشأت می گیرد، حلقه پیوستگی و قدر مشترک همه مسلمانان محسوب شده، کمتر عاملی توان مقابله با آن را دارد. امتیاز چشمگیر اسلام اصل توحید است و برگزاری همه ساله مناسک حج بیانگر هویت توحیدی مسلمانان ،از این رو حج، هجرت از هر گونه طبقه بندی ها و مرزبندی هایی است که حیات بشر را از هم جدا می کند و فقیر و غنی، و سیاه و سفید را به هم نزدیک می کند و در کنار هم قرار داده، وجه مشترک همه انسان ها را که همان عبودیت است، در همه زنده می کند.

پرستش خدای یگانه مایه اتحاد و همبستگی در پیروان ادیان الهی 

قرآن کریم پرستش خدای یگانه را مایه اتحاد و همبستگی در پیروان ادیان الهی می خواند: «قـُل یا اهلَ الکِتبِ تَعالَوا الی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا و بَینَکُم الّا نَعبُدَ الّا اللَّهَ و لانُشرِکَ بِهِ شیئاً و لایَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا اربابًا مِن دونِ اللَّهِ
بزرگترین روز حج روز عید قربان هست/عید قربان تجلی توحید و نماد انسجام اسلامی
عید قربان بزرگ ترین روز حج محسوب می شود؛ چنان که از امام صادق(علیه السلام) نقل است که در جواب معاویه بن عمار که از ایشان درباره «یَوْمَ الْحَجِّ اْلأَکبَرِ» پرسیدند، فرموند: «آن، روز عیدِ قربان است» .  از آن جهت می توان گفت عید قربان تجلی توحید بوده و نمادی از تجلی انسجام اسلامی در ایام حج است.

واژه «عید» به معنای رجوع و برگشتن است و «قربان» به معنای قربانی یا هر آنچه با آن بر پروردگار، تقرب جویند/

از این رو، می توان عید قربان را به معنای بازگشت انسان به مقام تقرّب الهی دانست. این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره گیری از فرصتهای ناب به دست می آید. زائران خانه خدا که پس از تحمّل سختی های بسیار و پرهیز از نمادهای دنیوی، اینک به منزلگاه آخر رسیده اند، عید قربان را جشن می گیرند. در این روز حاجیان در یک وحدت عملی کم نظیر سر بر آستان حضرت دوست می سایند و پس از آن با چهره ای گشاده از توفیق یافتن به انجام تکلیف یکدیگر را به آغوش کشیده، به هم تبریک می گویند. سید الساجدین امام سجاد(علیه السلام) نیز در دعای مخصوص عید آن را روزی مبارک و با میمنت می خوانند و می فرمایند: «أللَّهُمَّ هَذَا یَوْم مُبَارَک مَیْمُون.»
امام خمینی(ره) احیا گر اسلام ناب، درباره عید قربان چنین گفته اند: «عید قربان، عیدی است که انسانهای آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی می اندازد؛ قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد در راه خدای بزرگ رابه فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا می دهد… این پدرِ توحید و بت شکنِ جهان، به ما و همه انسانها آموخت که… عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عیدی بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید و دین خدا را و عدل الهی را برپا نمایید. به همه ما ذریه آدم فهماند که «مکه» و منی قربانگاه عاشقان است و محل نَشر توحید و نفی شرک که دلبستگی به جان و عزیزان نیز شرک است.»

زائران بیت اللّه الحرام در روز عید قربان، چند عمل را به انجام می رسانند که هر کدام نمادی از انسجام است که در ادامه به آنها اشاره می شود.
رمی جمرات، تبری از عامل تفرقه/کار اصلی شیطان ایجاد عداوت و بغض بین مسلمانان
حاجیان در روز عید ابتدا با پرتاب هفت سنگ ریزه برای هفت بار به ستونهای برهم چیده شده ـ که نماد ابلیس رجیم است ـ تنفّر خود را از همه شیطانهای درون و برون ابراز می کنند. این عمل را «رَمْیِ جَمَره» گویند. وقتی حکمت این عمل را از امام کاظم(علیه السلام) پرسیدند، امام فرمودند: «چون ابلیس در محل جمرات بر ابراهیم(ع) ظاهر گشت و آن حضرت، آن پلید را سنگسار نمود. از این رو همین سنت جاریه ای شد و باقی ماند.» این عمل، طرد شیطان و تثبیت عبودیّت و اطاعت خداوند متعال است. یکی از کارهای اصلی شیطان این است که بین افراد انسان تفرقه بیندازد و عداوت و بغض بین آنها ایجاد نماید: «إِنَّما یُرِیدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَ ة َ وَ الْبَغْضاءَ» «شیطان می خواهد در میان شما به وسیله شراب و قمار دشمنی ایجاد کند.» و انسان با تفرقه و اختلاف خود را در اختیار شیطان می گذارد؛ همانگونه که امام علی(علیه السلام) فرمودند: «ایّاکم و الفرقة فانّ الشاذ من الناس للشیطان کما انّ الشاذ ّ من الغنم للذئب» از جدایی و پراکندگی بپرهیزید؛ زیرا انسانی که از مردم جدا شود در اختیار فرمان شیطان است همچنانکه گوسفند دور از گله نصیب گرگ می شود.آری، حاجی با این عمل نمادین بر شیطان رجیم سنگ زده، آن را از خود رمی می کند و خود را در صف منسجم مسلمانانی می یابد که همگی تنفر خود را از شیطان اعلام می دارند  و این عمل می تواند بستر مبارزه با شیاطین روزگار و دشمن انسانیت را پیش رو بگیرند و با دشمنان جنایتکار مقابله و آنها را متوجه افکار پلید و غیر انسانی شان بنمایند.
قربانی، نماد وارستگی و مساوات/ لحظه قربانی فرصت مناسب برای تمسک به حقیقت تقوی و ورع حلقوم طمع را قطع نمودن
حجاج در ادامه اعمال روز عید با کوله باری از عقیده و جهاد، رو به سنّت قربانی می آورند و آن را به پیشگاه پروردگار هدیه می کنند و به دستور الهی جامه عمل می پوشانند که فرمود: «فـَمَنْ تَمَتَّعَ بِالعُمْرة اِلَی الحَجِّ فـََمَا اسْتَیْسَرَ مِنَ الْهَدْیِ.» آن کسی که به قربانگاه می رود و گوسفندی را ذبح می کند، در حقیقت با حرکتی نمادین عزم از میان بردن هوس ها و وابستگی هایش را می کند و آماده ایثار و فداکاری می شود. این عمل را از آن جهت که عبادت و وسیله تقرّب به خداست، قربان گویند. چنان که امام سجاد(علیه السلام) ضمن پرسشی از شبلی پرسیدند: «آیا به هنگام سربریدن قربانی، نیت کردی که با تمسک به حقیقت تقوی و ورع حلقوم طمع را قطع کنی» 
بخشش و قربانی و تقسیم آن در میان مردم بویژه تنگ دستان به معنای دستگیری و تعاون است. وقتی حاجی در روز عید به شکرانه انجام مناسک حج، موظف می شود تا حیوانی سالم و کامل را بکشد و گوشت آن را به نیازمندان بدهد، این عمل خود عامل نزدیک شدن به خدا می گردد و انسان را مشمول عنایت الهی می سازد و هم بر حسب مصرف، عامل ایجاد محبّت بین انسان و افراد جامعه می شود. این گونه است که بین مسلمانان رابطه ای صمیمی به وجود می آید که خود یکی از عوامل و زمینه های انسجام است و بدین صورت تعاون و همبستگی اجتماعی در اعمال خیر و نیکوکاری در میان مردمان افزایش می یابد. از طرف دیگر، اگر تقسیم قربانی صحیح انجام گیرد، میلیون ها گرسنه سیر می شوند و بدینوسیله بین غنی و فقیر، ارتباط برقرار می گردد. این همان انسجام و همدلی مورد توجه شارع است.

از دیگر نمادهای قربانی «مساوات » است

به طوری که تقسیم گوشت قربانی مصداق بارز این عمل حسنه و الهی است  حاجی از انجام این عمل شاهد گویایی بر این مساوات است. و در این صورت یکی از مصادیق تفرقه (امتیازاتی که انسان برای خود قائل شده است) از بین می رود و همه به این قول پیامبر اعظم(صلی الله علیه واله) رجوع می کنند که درخطبه حجةالوداع فرمود: «مردم! پروردگار همه شما یکی است و پدر همه شما یکی است؛ همه از آدم هستید و آدم از خاک است؛ عرب را بر عجم فضیلتی نیست، مگر به تقوا.» این عمل در حجّ، عدالت اجتماعی اسلام را منعکس می کند و خود عاملی است بر انسجام و اتحاد بین همه مسلمین جهان و دفاع از مسلمین جهان و به دنبال حقوق حقه مسلمین جهان بودن می باشد از سوریه و لبنان گرفته تا عراق و فلسطین عزیز همه این کشورها پره تن اسلام هستند و همه مسلمانان باید از کیان مسلمان ارزشمند دفاع کنند و مشت محکمی به دهان استکبار جهانی بزنند و به آنها بفهمانند که دست از شیطنت خود بردارند و حق زندگی و انتخاب را به مردم این کشور بدهند و مدافع ظالمین جهان از جمله صهیونیسم و داعش و …. نباشند.
 و اما  پیام سوم ولی امر مسلمین جهان به کنگره عظیم و عزیز حج در مورد مساله فلسطین،
این کشور عزیز و مظلوم قبله اول مسلمین جهان هست یک سوال از مسلمین جهان دارم ایا نه این هست که بیت المقدس قبله اول مسلمین هست و آیا نه این هست که همه مسلمین در توحید و کتاب و معاد هم عقیده و باور هستند و آیا قبله مان واحد نیست و آیا مردم مظلوم فلسطین برادر دینی مان نیستند و مگر پیامبر مکرم اسلام نفرموده اند « المسلم اخو المسلم»  و مگر در روایت نیامده اگر مسلمانی صدای برادر مظلومش را بشنود و به فریادش نرسد مسلمان نیست پس با این بیانات نورانی بر همه مسلمانان فرض و لازم هست که در کنار مردم مظلوم و ستمدیده و مدافعان اواین قبله مسلمانان جهان باشیم و در مقابل ظلم و ستیز به آنها قد علم کنیم و ساکت ننشینیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *