هراز نیوز :کتاب ” لاریجان گنجینه اکوتوریسم”  به قلم فاطمه قاسمی با حضور مسئولین شهری، اهالی و اساتید شعر و قلم و علاقه مندان به جاذبه های گردشگری در سالن ارشاد آمل رونمایی شد.

کتاب لاریجان گنجینه اکوتوریسم با موضوع گردشگری شامل جفرافیای انسانی، تاریخی، فرهنگی، جاذبه های گردشگری لاریجان، آداب و رسوم و  راهنمای گردشگری در حدود تقریبی 500 صفحه مصور چاپ شد.

این مجموعه با همکاری بخشداری، شوراها، دهیارها، عکاسان  به صورت تحقیقات میدانی در 70 روستای بخش لاریجان تهیه و تنظیم شد.

 در مراسم رونمایی از این اثر علی شعبانی معاون فرماندار، محمد محمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رضا شید فر رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری، علی طالبی دادستان، بخشداران لاریجان،مرکزی، دشت سر و امام جمعه دابو و دشت سر آمل، اساتید و اهالی قلم و مسئولین شهری حضور بهم رساندند.

قاسمی در حاشیه این مراسم به خبرنگارهراز نیوز  گفت : در ابتدا در نظر داشتیم اطلاعات جمع آوری شده را درقالب یک کتاب به چاپ برسانیم اما در ادامه کار به این نتیجه رسیدیم که قدم فراتر از این حرفهاست  و در نتیجه مجموعه را به 5 جلد شامل گردشگری، 350 شهید لاریجان، چهره های ماندگار و موفق لاریجان، اماکن و بقاع متبرکه و فولکلر لاریجان تقسیم کردیم.

نویسنده کتاب افزود : جلد 1000 صفحه ای از  این مجموعه تحت عنوان 350 شهدای بخش لاریجان 70 درصد و  جلد چهره های موفق و ماندگار نیز 50 درصد پیشرفت داشتیم.

وی افزود : بخش 350 شهید این مجموعه در دست طراحی نهایی است و تا چند ماه آینده چاپ می شود و بخش فولکلور به دلیل پیچیدگی بسیار  به چند سال زمان نیاز دارد.

 در پایان با بیان اینکه این پروژه از سال 89 به پیشنهاد محمدرضا نصیری بخشدار وقت لاریجان و تشکیل کارگروه لاریجان شناسی آغاز شد و با حمایت دکتر جواد جمشید نژاد ، مهندس حسین علی مهجوری مدیر اجرایی و  باز بینی ، حسین اسحاقی و حسین علی مهجوری عکاسان و علی محمد فضلی بخشدار رینه و لاریجان ادامه یافت.

ولی محمد فضلی بخشدارلاریجان نیز ضمن خیر مقدم به مدعوین و تبریک ماه مبارک رمضان گفت : امروز گردهم جمع شدیم تا از یک کارفرهنگی اصیل و ریشه دار رونمایی کنیم.

نگارش این کتاب از سال 89  با قلم فاطمه قاسمی، تلاش بخشداری لاریجان و همکاری دکتر جواد جمشید نژاد آغاز  و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری ادامه یافت.

فضلی با اشاره به اینکه این پروژه در قالب یک مجموعه 5 جلدی شامل زندگینامه سرداران و 350 شهید بخش لاریجان و چهره های ماندار آن و … تهیه شد، گفت : این مجموعه فاخر با حمایت مسئولین، خیرین و علاقه مندان به جاذبه  های گردشگری استان تکمیل خواهد شد.

دکتر جواد جمشید نژاد نیز  در پیامی مکتوب پیرامون مراحل تدوین این کتاب گفت: در این کتاب نه تنها از مردم لاریجان بلکه از تمامی این آب و خاک سندی تهیه شد که تاکنون در دسترس نبود.

جمشید نژاد با بیان تلاشها و اقدامات نویسنده اثر خاطر نشان کرد : هرکسی می تواند قلم در دست بگیرد و مطلب بنویسد اما نوشتن مقاله و کتابی در این سطح کار بزرگی است.

مهندس حسین علی مهجوری در ادامه خاطر نشان کرد: تهیه کتابی تحت عنوان آمل و لاریجان در یک یا چند جلد غیر ممکن است و ما سعی کردیم علی رقم کمبودها و کاستی ها، در این مجموعه بزرگ سهیم باشیم.

مهجوری بااشاره به اینکه جای داشت رونمایی از این کتاب در روز قلم انجام می شد اظهارداشت :  قلمی که در اهمیت آن سوره ای در قرآن به این نام اختصاص داده شد و طلایه دار آزادی ، پاسدار صداقت و راستی باشد و همچنین موجب بیماری های فکری و روحی و وسیله ای برای کژی و دروغ هم باشد.

عکس و گزارش : فائزه سلیمی

IMAG7696

IMAG7697

IMAG7699

IMAG7703

IMAG7708

IMAG7713

IMAG7719

IMAG7732

IMAG7736

IMAG7737

IMAG7740

IMAG7743

IMAG7750

IMAG7754

IMAG7756

IMAG7759

IMAG7761

IMAG7783

IMAG7788

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *