جلسه اولین دفاع از پایان نامه  کارشناسی ارشد رشته مهندسی منابع طبیعی – آبخیزداری مؤسسه آموزش عالی هراز  در تاریخ پنجم تیرماه  1393 با حضور آقایان دکتر کریم سلیمانی (استاد راهنما) ، مهندس رشیدپور (استاد مشاور)، دکتر میرخالق ضیا تبار احمدی و دکتر محمود حبیب نژاد ( داوران علمی ) ، دکتر ولی اله کریمی ( نماینده تحصیلات تکمیلی) و مهندس علی اصغر علیزاده ( معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی) مؤسسه برگزار گردید.
در این جلسه سرکار خانم ملیحه راهواره به دفاع از پایان نامه خود با موضوع  اثر تغییر کاربری اراضی بر هیدروگراف سیلاب در حوضه آبخیز کسیلیان با استفاده از “مدل مدیریت رواناب های رگباری” (SWMM) پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد که در اثر عدم تغییرات فاحش کاربری اراضی، تغییرات خصوصیات هیدرولوژیکی سیلاب نیز بوجود نیامده است. هرچند افزایش دبی اوج و حجم سیلاب افزایش جزئی داشته است؛ اما مقادیر افزایشی غالباً کمتر از یک درصد بوده است. با توجه به نتایج ملاحظه می شود که از سال 1986 تا سال 2010 تغییرات کاربری اراضی خیلی کم بوده است. به نظر می رسد مهمترین دلیل این امر کوهستانی و صعب العبور بودن حوزه آبخیز کسیلیان می باشد که منجر به آن شده تا فعالیت های انسانی در جهت تخریب محیط زیست با محدودیت روبرو باشد.

در پایان جناب آقای دکتر سلیمانی به این موضوع اشاره  نمودند که این پژوهش در تکمیل سایر پزوهش های انجام گرفته در زمینه تغییرات کاربری اراضی بیان کننده نقش و جایگاه پوشش های جنگلی در کنترل سیلاب در حوضه های آبخیز شمال کشور می باشد، چرا که در حوزه آبخیز کسیلیان صعب العبور بودن حوزه آبخیز کسیلیان منجر به آن شده تا این حوزه از گزند ساخت و سازهای بی ریه  و بدون توجیه  در امان بماند ولی در سایر مناطق شمالی کشور که با هجوم فعالیتهای انسانی ( ساخت مناطق مسکونی و ویلاسازی در مناطق بالادست و پایین دست، قطع جنگل­ها و تبدیل اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی و…) بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی مواجه بودیم سیلاب های شدیدی هر ساله منطقه را تهدید می­کنند که نشان دهنده کاهش دوره بازگشت سیلاب های مخرب در استان های شمالی کشور است که می تواند زنگ خطری برای مسئولین و برنامه ریزان  مرتبط با این حوزه باشد.

10 thoughts on “جلسه دفاع از اولين پايان نامه كارشناسي ارشد آبخيزداري دانشگاه هراز آمل+عکس”
  1. آخه اینم شد خبر!!؟
    چی باعث شد که هراز نیوز بره جلسه دفاعیه یه خانم رو به این صورت در پایگاه تحلیلی خبری!!! هراز نیوز کار کنه!!؟
    نسبت فامیلی؟ گرفتن پول و به نوعی رپرتاژ آگهی برای طرف؟ یا….
    جلسه اولین دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد هم دلیل منطقی برای پوشش خبری چنین جلسه ای نیست!

  2. به نظر من اتفاقا خبر جالبی است چرا که خبر های دانشگاهی خبرهای بی غرضی هستند. اینکه نتیجه یک کار پزوهشی در یک خبر رسانی درج می شو نشان دهنده پررنگ شدن اهمیت و جایگاه پژوهش در کشور استو
    و دوم اینکه نتیجه این خبر برای من جالب توجه بود که نشان دهنده اهمیت و جایگاه منابع طبیعی در بروز بحران های طبیعی است.

  3. به نظر من اتفاقا خبر جالبی است چرا که خبر های دانشگاهی خبرهای بی غرضی هستند. اینکه نتیجه یک کار پزوهشی در یک خبر رسانی درج می شو نشان دهنده پررنگ شدن اهمیت و جایگاه پژوهش در کشور استو
    و دوم اینکه نتیجه این خبر برای من جالب توجه بود که نشان دهنده اهمیت و جایگاه منابع طبیعی در بروز بحران های طبیعی است.

  4. عالی بود…خیلی خوب در مورد پایان نامه شون دفاع کردن….بهترین دفاع و ارائه بود.

  5. سعادتی داشته هراز نیوز که موضوع دفاع فوق العاده عالی خانم راهوره موضوع خبریش شده…

  6. سعادتی داشته هراز نیوز که دفاع فوق العاده عالی خانم راهوره موضوع خبریش شده…

  7. هراز نیوز هر روز زرد و زرد تر میشه … با چه ضریب خبری این تو سایت آپ شده ؟ الف بای رسانه رو هم یعنی نباید شما ها بدونید ؟ فقط دنبال خود نمایی های الکی هستید . واقعا متاسفم .

  8. سعادتی داشته هرازنیوز که موضوع دفاع فوق العاده خانم راهواره

    از دیار جیرفت موضوع حبریش شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *