هرازنیوز : در پی تصویب قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی نیروی انتظامی شهرستان آمل در نشستی دوستانه از اهالی رسانه و قلم خواست تا به عنوان بازوی دیگر این ارگان به مالکان اماکن پذیرایی هشدار دهند.

در این جلسه که با حضور سرهنگ صادق پهلوان فرمانده نیروی انتظامی، سرهنگ هاشمی رئیس اداره امنیت و اطلاعات پلیس آگاهی، دکتر حمزه قاسمی مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل و اهالی رسانه برگزار شد، مسئولین انتظامی شهر با اعلام همکاری  اداره بهداشت و درمان و میراث فرهنگی و گردشگری آمل در اجرای اصولی این قانون، از اهالی رسانه نیز خواستند تا بعنوان یکی از تاثیرگذارترین راههای اطلاع رسانی به شهروندان زنگ هشدار نیروی انتظامی را به سمع و نظر شهروندان برسانند.

سرهنگ پهلوان با اشاره به اینکه اینروزها اماکن پذیرایی چون قلیان سراها و قهوه خانه ها با رشد قارچ گونه خود به یکی از مراکز بروز جرم تبدیل شده اند گفت: این هشدار باید به قلم اهالی رسانه به شهروندان آمل داده شود و خانواده ها و جوانها باید نسبت به خطرات این اماکن و مضرات استعمال دخانیات به ویژه قلیان آگاه شوند.

لازم به ذکر است نیروی انتظامی 10 روز به صاحبان اماکن پذیرایی و مراکز عمومی فرصت داده تا به جمع آوری قلیان ها از این مکان بپردازند.

در روزهای آتی جزئیات این گفتگو دوجانبه منتشر خواهد شد اما پیش از آن توجه شما را به یادداشتی که ماهها پیش پیرامون افزایش قلیان سراها و معضلات آن  در سایت هراز منتشر شد، جلب می کنم/ 4 تیر 93

هوای مکانهای تفریحی ما دودی است

  ghahb    هرروز برنامه هایی با موضوعات تکراری در دست اقدام است. صفحه روزنامه ها و جراید، پر شده از تازه ترین اخبار، درباره ء اقدامات دولت در زمینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و… . رئیس جمهور محترم، وزرا و مجلس قانون گذار دولت، تمام هم و غم خود را به کارمی گیرند تا کشور را در زمینه های گوناگون به کمال مطلوب برسانند، اما دراین بین، گاهی مسائلی که به نظر سطحی و کوچک می رسند، خرامان خرامان خود را به صف اول مشکلات و کمبودها می رسانند وپس ازمدتی عمق فاجعه به حدی می رسد که دیگر جای جبران ندارد. در هرکشوری قشرجوان جامعه به منزله پایه های بنای عظیم آن تلقی می شوند و در برهه های زمانی مختلف پایه های این بنا جای خود را به جوانان تازه نفس می دهند. وجود یلان تازه نفس و آزاد اندیش برای حفظ بقا و پیشرفت هر جامعه ای لازم است. حال آنکه اگر درست در زمان بهره برداری از این نیروی انسانی غنی با قشری مواجه شویم که روحیه ای شکننده و ضعیف داشته باشند، پایه های بنای دولت و کشور سست خواهد شد و دیری نمی پاید که رشد و ترقی آن رو به سوی افول می رود. در ابتدای امر، نیازهای سطحی و ابتدایی جوانان در مقابل مشکلات عظیم اقتصادی و سیاسی نمود زیادی ندارند اما اگر عمیق تر به مسئله نگاه کنیم، این نیازهای سطحی و اولیه به سان موریانه پایه های بنای کشور را سست می کنند.

ساده اما قابل تامل

جوانان هر جامعه ای در کنار امکانات آموزشی و پژوهی پیشرفته، نیازهای دیگری نیز دارند. مکانی مفرح و سالم که اوقات فراغتشان را در آن سپری کنند از جمله این نیازهاست. مگر چند درصد از جوانان هرکشوری نخبه و دانشمند هستند که تمام وقتشان را با درس و پژوهش پر کنند. حتی این جوانان نخبه نیز برای اوقات فراغتشان به مکانی سالم و شاد نیاز دارند، جایی که در آن به آرامش فکری و روحی برسند. محلی که در آن فارغ از نظم و مقررات خاص کتابخانه ای به مطالعه آزاد بپردازند. با دوستان خود دیدار تازه کنند و با گوش دادن به موسیقی زنده در یک محیطی سالم و امن و با صرف هزینه کم با هم سالان خود به معاشرت و تعامل بپردازند.

قلیان

چرا قلیان سراها و قهوه خانه ها؟

      متاسفانه در جامعه امروز، جوانان ما به دلیل کمبود امکانات تفریحی سالم و ارزان رو به قلیان سراها و قهوه خانه ها می آورند. آنان به دلیل بیکاری و ناامیدی از شرایط اقتصادی و اجتماعی شان تنها مکانی که برای رسیدن به آرامش مهیا می بینند، همان قلیان سراهاست. مکانی تفریحی که نسبت به سایر تفریح ها ارزانتر است و این امکان را به جوانان و نوجوانان می دهد که زمان بیشتری را در آن سپری کنند. جوانان ایرانی که شناخت درستی از تفریح و خوش گذرانی ندارند، از سنین خیلی کم با تجمع در قلیان سراها و قهوه خانه ها به آرامش کاذبی می رسند  که در هیچ محیط دیگری، چه در خانواده، چه در جامعه آن را حس نکرده اند.

از سوی دیگر کشیدن قلیان برای جوانان نوعی برقراری ارتباط با گذشته است. برای جوانانی که تشنه ی لمس تاریخ و تمدن کهن ایرانی هستند و با شنیدن نام آن باد در غبغب خود می اندازند و با هیجان از شکوه و جلالش سخن می گویند، حضور در محیطی سنتی که تداعی کننده ی همان گذشته هاست، بیشترین جذابیت و درخشش را دارد اما مسئله زمانی بحرانی می شود که حضور در چنین مکانهایی تنها یک بهانه می خواهد و آن نیز کشیدن قلیان های مضری است که ظاهری زیبا و آرامش بخش دارند.

بسیاری از جوانان از روی بیکاری و عدم آگاهی از مضرات کشیدن قلیان، ساعتهای طولانی را درکنار دوستان و و هم سال های خود در مکانی پر از دود می گذرانند. برخی از آنها، تنها بخاطر اینکه به دوستان خود ثابت کنند، به اندازه کافی بزرگ شده اند و یا به دلیل اینکه توانایی نه گفتن به پیشنهاد دیگران را ندارند، با اولین تعارف پکی به قلیان می زنند و بعد از مدتی دیگر نمی توانند این میهمان سمج را از جمع و گروه دوستی خود دور کنند و چه بسا اعتیاد به تنباکوی موجود در قلیان ها جای خود را به سیگار و کم کم سایر مواد مخدر می دهد. بسیاری از کسانی که اعتیاد شدید به سیگار یا سایر مواد مخدر دارند، اولین قدم اسارتشان را با کشیدن قلیان برداشته اند.

خطاب به والدین و مسئولین

روی سخن من، به عنوان جوانی که در همین اجتماع بزرگ شده ام و درکنار همین جوانان کمبود ها و نیازها را لمس کرده ام، با والدینی ست که نسبت به این معضل به ظاهر کوچک بی تفاوت هستند. پدر و مادری که تنها، وظیفهء خود را تامین نیاز های مالی و آموزشی فرزندانشان می دانند و نسبت به تفریح  سالم بی توجه هستند.

روی سخن من به مسئولین کشور است که به دلیل مشکلات و مسائل بزرگ پیش روی دولت، نسبت به این غده سرطانی کوچک که در آینده نزدیک تیشه به ریشه ی سلامت جامعه می زند، توجه کمتری دارند.

والدین و مسئولین محترم، من و همهء جوانان هم سن و سال من نیازهایی داریم که شاید امروز کوچک به نظر برسند اما بی توجهی به آنها، دامن گیر آینده جامعه خواهد شد. مادران و پدرانی که با ریه هایی مسموم و آلوده به دود، از عهده رشد و تربیت فرزندانشان برنخواهند آمد. نیروی انسانی که بیشتر وقت خود را با خوش گذرانی های کاذب تلف می کنند و از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار نیستند.

بیایید، امروز به فکر فردایمان باشیم. بیایید، با ایجاد فضاهای تفریحی سالم و شاد، نیرو و امید تازه به جوانان این مرز و بوم ببخشیم و بجای اینکه به فکر ورشکستگی قهوه خانه ها باشیم، این مکانهای مخرب را به تفرجگاهایی سالم برای جوانان تبدیل کنیم و به مرور زمان و فرهنگسازی درست قلیان ها را از کنار سفره ی تفریح و استراحت جوانان حذف کنیم.

بیایید، با به کارگیری افراد متخصص به فرهنگ و پیشینه ایرانی، اسلامی مکانهایی را ایجاد کنیم که در آن جوانان در کنار امنیت و آرامش به خود باوری و رشد برسند. ما در سرزمینی زندگی می کنیم که هم از نظر موقعیت جغرافیایی و هم از نظر آثار و بناهای تاریخی و محیط زیست غنی هستیم. پس بهتر است با استفاده و بهره برداری از این سرمایه ها برای حال و آینده ی کشور برنامه ریزی کنید. سرای مهر

کشورهای دیگر را الگوی خود و امکانات تفریحی آنان را مورد بررسی قرار دهیم و با دادن رنگ و بوی ایرانی، اسلامی به آنها طرح های جدیدی برای جذب جوانان به تفریح سالم ارائه دهیم. برای مثال، شهرداری آمل در سال ۹۲ مکانی به نام سرای مهر( سرای بازنشستگان) احداث کرد. سالهاست که ایدهء این مکان در بسیاری از کشورهای غربی مورد استفاده قرار می گیرد و بااستقبال بسیاری از بازنشستگان رو به روست. اما در آمل به دلیل اینکه تبلیغات و فرهنگسازی در این زمینه صورت نگرفته است، بسیاری از مردم از آن بی اطلاع اند. و از طرفی به دلیل کمبود برخی از امکانات استقبال زیادی از آن نشد. حال آنکه اگر مسئولین شهرداری یا شورای شهر با استفاده از نبوغ خود و تازه ترین اطلاعات موجود در زمینه احداث چنین فضاهایی،امکانات تفریحی آن را گسترش بیشتری دهند و در کنار سرای بازنشستگان محلی نیز برای جوانان مهیا کنند و به آنها این امکان را بدهند در کنار موسیقی زنده، جایی برای نشستن، گپ و گفت و مطالعه داشته باشند و ساعاتی را در آرامش و امنیت کامل سپری کنند، می توان امیدوار بود که در آینده نزدیک جوانان نیز به تعبیر درستی از تفریح سالم برسند و در پی آن سلامت جامعه تضمین شود.

فائزه سلیمی هراز نیوز __ 5 دی 1392

3 thoughts on “هشدار پلیس به قهوه خانه ها، سفره خانه ها و رستوران ها/ پلمپ در صورت پذیرایی با قلیان”
  1. متاسفانه این قلیان سراها دارند نسل جوون مارو نابود میکنن جرا نیروی انتظامی به فکر نیست خیلی راحت هم اسمشونو گذاشتن سنت سرا!!! قبلا فقط در مناطق خارج شهر بودند ولی الان در خبابان های اصلی شهر جولان می دهند در کوچه های اصلی شهر مانند افتاب 10و18یا دریا 12

  2. مشکل ما با برخورد فیزیکی حل نمیشه اگه جوونا از سفره خانه منع بشن میرن چیزای دیگه میکشن برید خدا رو شکر کنید که قهوه خونه ها کمی سازماندهی شدن وگرنه معلوم نبود چی میشد.
    جوون اگه جایگزین مناسبی برای قلیون پیدا کنه مطعنا دیگ سراغ قلیون نمیره ولی مشکل ما اینه فقط میخوایم صورت مسعله رو پاک کنیم.
    یکم عمیق تر فک کنیم مشکل جوونای ما با این چیزا حل نمیشه

  3. واقعا معظل بدی شده ارائه قلیان تو سفره خانه ها. از همه جالب تر وقتی مامورین زحمتکش نیروی انتظامی می خواهند برای جمع کردن قلیون ها و پلمپ سفره خانه ها اقدام کنن هزار تا فحش و بدو بیرا باید از مسئولین سفره خانه ها بشوند . واقعا تاسف باره ……….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *