هراز نیوز :پس از 5ماه تاخیر بعد از جلسات ساماندهی وبازسازی آب‌انبار 300 ساله آمل در دومین نشست با دستگاه‌های ذی‌ربط هفت روز دیگر بررسی های فنی این اثر تاریخی آغاز می‌شود.

دومین جلسه احیای و ساماندهی آب‌ابنار 300ساله آمل با حضور معاونت فرمانداری ویِژه، رئیس اداره اوقاف و امورخیریه، رئیس اداره فرهنگ‌وارشاد اسلامی، عضو کمیسیون شورای اسلامی شهر آمل، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری آمل و کارشناس میراث فرهنگی آمل برگزار شد گمانه‌زنی این میراث کهن طی هفت روز آینده از سوی این دستگاه‌ها آغاز می‌شود.

آب‌انبار جوار امام‌زاده ابراهیم(ع) که بدلیل ناملایمی‌ برخی از دستگاه‌های اجرایی مورد تخریب قرار گرفته بدنبال پیگیری‌های خبرنگار ما اقدامات جدی در امر مرمت و بازسازی این آثار تاریخی از سوی مسئولان امر مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که پس از تنویر دومین گزارش در مورد این بنای تاریخی دومین جلسه احیا و ساماندهی آب‌انبار در دفتر معاونت فرماندار برگزار شد.
بازسازی و مرمت تنها آب‌انبار آمل نیاز به 9میلیارد ریال دارد
کارشناس میراث فرهنگی شهرستان آمل در این جلسه با تاکید براینکه طرح اولیه این آب‌انبار از سوی میراث فرهنگی این شهرستان انجام شده است، یادآور شد: قبل از نهایی‌شدن این طرح باید یک گمانه‌زنی و کاووش اولیه برای این آب‌انبار با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شود.
سعید سلیمانی با بیان اینکه براساس بررسی اولیه این آثار تاریخی دارای عمق هفت متری است که هم‌اکنون با یک لایه نازکی از بتن سیمانی پوشانده شده است، افزود: هم‌اکنون عکسی از این آب‌انبار از 35 سال پیش در دست میراث فرهنگی است که مخزن اصلی آن را نشان می‌دهد.
وی با اعلام اینکه در این عکس دو راه ورودی آب‌انبار 300ساله آملی به سمت نیاکی‌محله و امام‌زاده ابراهیم(ع) نشان داده می‌شود، اذعان داشت: این آب‌انبار دارای 25 پله است که ورودی اصلی آن کوچه جنب مجتمع فرهنگی و قرآنی امام‌زاده ابراهیم(ع) است.
سلیمانی بیان داشت: این آب‌انبار با بررسی‌های صورت گرفته و با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط می‌شود با همان فرم و مصالح قدیمی مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.
این کارشناس با تاکید براینکه برای مرمت و بازسازی این آ‌ب‌انبار نیاز به 9میلیارد ریال دارد، ابراز داشت: برای احیا و ساماندهی این آثار و میراث کهن نیاز به یک همت و مشارکت دسته‌جمعی مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه میراث فرهنگی شهرستان آمل بودجه‌ای برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی ندارد، یادآور شد: امسال تمام اعتبار برای احیای بقعه آل‌شمس رسول در نظر گرفته شده و سازمان شهرداری باید نسبت به تنها آب‌انبار توجه داشته باشد.
طی دو هفته آینده موقوفه آب‌انبار مشخص می‌شود  
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان آمل در ادامه این جلسه با تاکید براینکه برخی از امام‌زاده‌ها و آثار تاریخی در جوار این امام‌زاده میراثی هستند، اظهار داشت: آب‌انبار 300ساله آمل نیز یکی از این آثار تاریخی است که در کنار امام‌زاده قرار گرفته و امروز پس از گذشت سال‌ها مورد توجه قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین رسول علیخانی با اعلام اینکه برخی از مصوبات در جلسات از سوی دستگاه‌ها اجرایی نمی‌شود، اذعان داشت: مسئولان امر باید به اجرایی شدن این مصوبات در جلسات اهمیت دهند و به اجرای آن‌ها بپردازند.
وی دراشاره به آب‌انبار آمل از عدم وضع موجود آن نسبت به موقوفه‌اش بیان کرد و گفت: با توجه به اهمیت این آب‌انبار اداره اوقاف نسبت به بازسازی آن آمادگی خود را اعلام می‌کند و در کنار دیگر دستگاه‌ها همکاری خواهد کرد.
علیخانی با تاکید براینکه برای احیای این آب‌انبار حاضر به تخریب دیوار مجتمع بزرگ فرهنگی و قرآنی امام‌زاده هستیم، ابراز داشت: در این زمینه با توجه به طرح اولیه از سوی میراث فرهنگی آنچه که ارائه شده با آنچه مشاهده می‌شود سازگار نیست و باید بررسی دقیق‌تری انجام شود.
این مسئول با بیان اینکه با این وضع موجود نمی‌توان به بازسازی این میراث فرهنگی پرداخت، افزود: نسبت به احیا و ساماندهی این آب‌انبار تخصصی کار شود و دستگاه‌های ذی‌ربط باید به این امر توجه کنند.
وی از بدهکاری چند میلیون تومانی موقوفاتی در این شهرستان از سوی اقشار مختلف آمل به اداره اوقاف خبر داد و گفت: برخی از موقوفاتی در این شهرستان وجود دارد که با بررسی و پیگیری اوقاف با چالش‌های سیاسی و اجتماعی مواجه می‌شود.
علیخانی با اشاره به اینکه خوشبختانه هم‌اکنون با رایزنی این اداره با مسئولان ارشد شهرستانی و اعضای شورای شهر آمل بزودی این مشکلات در آمل رفع خواهد شد، یادآور شد: در امر موقوفه تنها آب‌انبار این شهرستان نیز طی دو هفته آینده از سوی این نهاد بررسی و مشخص خواهد شد.
رفع دغدغه‌های فرهنگی برعهده مسئولان امر است
مدیرعامل نوسازی و بهسازی شهرداری آمل با بیان اینکه در سال 54 مکان تاریخی آب‌انبار مشخص بوده است، تصریح کرد: اما امروزه در جوار آن ساختمان‌های بلندمرتبه و ساخت و‌سازهای بسیاری مشاهده می‌شود به طوری که تنها آب‌انبار آمل پوشیده شده است.
حمیدرضا طاهرنژاد با تاکید بر فرمایشات مقام معظم حضرت آ‌یت‌الله جوادی آملی در امر فرهنگی دغدغه‌های مسئولان امر باید در این زمینه باشد، اظهار داشت: شهرداری آمل و سازمان وابسته به آن نیز نسبت به احیای آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان آمادگی خود را اعلام و هم‌اکنون برای ساماندهی این آثارها مصوباتی در شورای شهر در دستور کار دارد.
وی با اعلام اینکه امسال شورای شهر بودجه‌ای را برای مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی و بافت‌های قدیمی تصویب کرده است، اذعان داشت: برای احیای آب‌انبار نیز این سازمان هرگونه کمک خود را نسبت به حفظ این میراث فرهنگی کهن اعلام می‌کند.
طاهرنژاد با تاکید براینکه مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط امانت‌دار آثار و بناهای تاریخی هستند، بیان داشت: در این امر باید همه همت و تلاش داشته باشند و به مانند حمام اشرف به تخریب این آثارها نپردازند.
ساخت‌وسازهای قارچ‌گونه در بافت‌قدیمی آمل نگران‌کننده است
رئیس اداره فرهنگ‌وارشاد اسلامی آمل نیز با اعلام اینکه آمل یک شهر فرهنگی است و هریک از آثار تاریخی در این شهر رو به نابودی است، مطرح کرد: با نابودی آثارهای تاریخی و فرهنگی هیچ توریستی جذب این شهرستان نمی‌شود.
محمد محمدی در اشاره به آب‌انبار، این آثار را به دوران حکومت امیرمکرم دوره قاجار مطرح کرد و گفت: این آب‌انبار به لحاظ اعتقادی و دینی یکی از آثار باارزش مردم آمل بوده به طوری که در روزهای محرم از آب این آب‌انبار مورد استفاده قرار می‌دادند.
وی بیان داشت: با توجه به تاکیدات عالم بزرگوار آیت‌الله جوادی آملی نسبت به مسائل فرهنگی اظهار تاسف می‌خوردند نسبت به خروج موقوفات آمل که ظاهرا به حساب کشوری واریز می‌شود.
محمدی با بیان اینکه مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط باید نسبت به بافت قدیمی و خیابان‌های این شهرستان توجه داشته باشند، افزود: متاسفانه امروزه شاهد ساخت‌وسازهای بسیاری در بافت تاریخی این شهر هستیم که موجب تخریب این میراث‌های کهن شده‌اندو این نرگان‌کننده است.
به گزارش هراز نیوز: در پایان این نشست مصوب شده طی یک هفته آینده گمانه‌زنی اولیه نسبت به احیا و ساماندهی تنها آب‌انبار 300ساله آمل آغاز شود و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط نسبت به مرمت و بازسازی آن نتیجه‌گیری نهایی را اعلام کنند.
گزارش از آمل : کبریا مقدس
5 thoughts on “آغاز بررسی و کاوش کارشناسان برای احیا آب‌انبار300ساله”
  1. ضمن عرض تشکر از همه عزیزانی که پیگیر احیاء این اثر تاریخی شهرمان هستند ، امیدوارم گمانه زنی ها هم در مسیر تصویب مرمت وبازسازی این آب انبار تاریخی ، نهایی گردد. شهرستانهای دیگر از هیچ برای خود تاریخ می سازند وما داشته هایمان را نمی تواتنیم حفظ کنیم . واقعا چرا ؟؟؟؟!!!!!

  2. با سلام درود به هراز نیوز و علی الخصوص جواد حیدری و خانم مقدس که در امر اطلاع رسانی این اثر تاریخی خیلی تلاش کردند و سپاس درود فراوان از ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد و ریاست محترم اداره اوقاف شهرستان آمل که الحق و النصاف مدیران لایقی برای شهرستان آمل هستند .
    یکی از راههای موفقیت این د و عزیز رفتار و منش خوب با اصحاب رسانه می باشد که مورد تقدیر است
    باید دانست و فهمید که خبرنگاران و اصحاب رسانه دغدغه های شخصی ندارند بلکه برای شهرشان قلب هایشان می تپد .

  3. دوست عزیزمان آقای محمد محمدی ریاست محترم ارشاد آمل حقیقتن برای تحقق این مهم تلاشهای خالصانه ای کردند و بدون شک بیشترین نقش رو در به ثمر نشستن این تلاشها داشتند. بنده خود شاهد بودم ایشون در هر فرصت و تریبونی که در اختیارش قرار می گرفت برای اعتلای فرهنگ و تاریخ آمل تلاشهای لازم رو کرد.
    جا داره از آقای محمدی بخاطر این تعهد و تلاش بی وقفشون تبریک بگیم و اعلام کنیم اکثریت آملی ها قدردان نیروهای جوان و خوش فکر و متعهدی که خالصانه برای این شهر کار میکنند خواهند بود..
    خدا به ایشون خیر و سلامتی بده.

  4. آمل باید بیشتر معرفی شود

  5. ضمن عرض سلام وخسته نباشید خدمت همه کسانی که در این امر شریک بوده اند
    جاهایی مثل آمل احتیاج به بررسی بیشتری دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *