هراز نیوز :خلق حماسه‌ی سوم خرداد یادآور رشادت‌ها و از جان گذشتگی‌های جوانان میهن اسلامی است که شهدای عزیز و گرانقدرمان با اهداء خون‌‌های پاک و بذل جان‌های مطهر خود، این حماسه عظیم را در تاریخ افتخارات ملی و دفتر قطور خاطرات ملت به ثبت رساندند و سردار ولی الله نانوا کناری یادگار ارزشمند 8 سال دفاع مقدس ؛ بی شک شهید زنده ی است که خدواند اورا از روز های سخت دفاع برای این روزهای سرزمین اهورایی ایران زمین به یادگار گذاشته است .

سالروز آزادسازی و فتح خرمشهر و همچینین در آستانه سالروز ولادت امام حسین روز پاسدار  بهانه ای شد تا جمعی از فعالان رسانه ای شهرستان  آمل با  حاج ولی الله نانواکناری دیدار کنیم .

حاج ولی الله نانوا کناری از معلمی شروع کرد و امروز که ما به خدمتش رسیدیم چند سالی است که در  کسوت مدرس دانشگاه توفیق خدمت به سرزمین خویش را یافته است  ، اما حاج ولی الله را همه  به عنوان مجاهدی بی بدیل از لشکر خط شکن ویژه 25 کربلا می شناسند .
او هم از جمله مجاهدانی بود که وقتی از سوی ولی فقیه اذن دفاع از دین و کشور دریافت کرد درنگ نکرد و به همراه همرزم بصیرش شهید حاج حسین بصیر عازم جبهه های حق علیه باطل شد .

حاج نانوکناری از ذخایر ارزشمند انقلاب اسلامی است و لقب “سردار خوبی ها “و سرباز ولایت” برازنده ی این بزرگ مرد ارزشی و مجاهد فی سبیل الله  می باشد .

نانوا کناری

از پذیرایی گرم حاج ولی الله نانوکناری و همسر مهربانشان که بگذریم ، باید از روح بلند و تواضع بی اندازه اش بگوییم که حاضر نشد از رشادت هایش بگوید .

بنابر این گوشه ای از رشادت هایش را از زبان همرزمانش برایتان باز خوانی می کنیم .

 به گفته همرزمانش یکی از صحنه های فراموش نشدنی ، عجیب و بیادماندنی عملیات کربلای 5، عبور سردار نانواکناری از کنار جنازه برادر شهیدش؛ خیرالله نانواکناری بود.

همرزش می گوید سردار نانواکناری در آن روزها از فرماندهای شجاع یکی از گردان های لشکر ویژه 25 کربلا بود وقتی که برای کمک و پشتیبانی از نیروها به طرف ما می آمد، لحظاتی قبل از رسیدن به کانال ماهی، برادر معلمش  که در کنار ما می جنگید، بشهادت رسید ولی حاج ولی انگار نه انگار چون کوه بود ولی می دانستیم از درون چون شمع می سوزد .

سردار کمیل در وصف رشادت های سردار نانوکناری چنین گفت: برای اینکه در آن لحظات حساس، سردار نانواکناری پیکر برادرش را که غرق خون بود نبیند به نیروها دستور دادیم روی شهید را با پارچه ای بپوشانند. اما قبل از اقدام نیروها، سردار نانواکناری با نیروهایش که بسیاری از آنها در راه بشهادت رسیده بودند، به کانال رسیدند و وی در همان حالت حرکت، نگاهش به پیکر خونین برادرش افتاد که در کانال افتاده، اما این سردار دلاور بدون اینکه کوچکترین مکثی کند به راه خود ادامه داد و به جلو رفت. صحنه ای که نشان دهنده ایثار و از خودگذشتگی فرماندهان و رزمندگان خط شکن لشکر ویژه 25 کربلا است که برگرفته از نهضت عاشورایی امام حسین (ع) بود.

از سردار نانوا از انتخابات مجلس گذشته پرسیدیم ، فقط از حماسه حضور مردم گفت و حاضر نشد کلامی دیگر بیان کند .

با طرح این سوال که  خیلی از افراد در فریدونکنار گفتند ما منتظر اشاره  حاج ولی الله بودیم  حتی اگر او سکوت می کرد همه ما وارد صحنه می شدیم ولی شما مانع مردم برای احقاق حقوقتان شدید ،این یادگار دفاع مقدس پاسخ داد : ماتابع قانون هستیم  و سرباز ولایتیم  ، اثبات ولایتی بودن در عمل هست ، قرار نیست ما به هر قیمتی به هدف برسیم .

نانواکناری با تاکید بر اینکه باید بد اخلاقی های سیاسی را کنار بگذاریم بیان داشت : ما انقلاب کردیم که رفتار پهلوی تبدیل به رفتار علوی شود و اگر غیر این باشد اشتباه است .

تقریبا نزدیک اذان بود که متوجه شدیم سردار نانوا و همسر بزرگوارشان هردو روزه هستند و ما شرمنده از اینکه خسته شان کرده بودیم .

سردار نانوا کناری در طول زندگی بابرکتش ثابت کرد که در جز خواصی نیست که به تعبیر معصوم ،همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل می کنند زیرا در روزگار سختی یاریشان کمتر، در اجرای عدالت از همه ناراضی تر ، در خواسته هایشان پافشار تر، در عطا و بخششها کم سپاس تر، به هنگام منع خواسته ها دیر عذرپذیر تر، و در برابر مشکلات کم استقامت تر هستند.

او مصداق این سخن از حضرت علی (ع) است :

واز نشانه های ( پرهیزگاران ) این است که در کار دین نیرومندش بینی و پایدار٬ نرمخوی هشیار٬ ودر ایمان استوار٬ ودر طلب  دانش حریص وبا داشتن علم بردبار٬ ودر توانگری  میانه روش بینی٬ ودر عبادت فروتن ٬ وبه درویشی نکو حالی  نمودن ٬ ودر سختی  شکیبایی کردن ٬وجستجو کردن آنچه رواست٬ وشادمان بودن به رفتن راه راست .ودوری گزیدن از طمع -که خوارکننده انسانهاست .از کردار اندک خود خرسندی ندارند٬ وطاعتهای بسیار را فراوان نشمارند .پس آنان خود را متهم شمارند واز کرده های خویش بیم دارند .اگر یکی از ایشان را بستایند ٬از آنچه – درباره او- گویند بترسد ٬وگوید(( من خود را بهتر از دیگران می شناسم  وخدای من مرا بهتر از خودم می شناسد .بار خدایا !مرا مگیر بدانچه بر زبان می آرند٬ وبهتر از آنم کن که می پندارند٬ وبر من ببخشای آن را که نمی دانند.))

به امید اینکه الگوهایی چون سردار نانوا کناری در جامعه ما فراموش نشوند .

نانواکناری

5 thoughts on “ولی الله نانواکناری :ما انقلاب کردیم که رفتار پهلوی تبدیل به رفتار علوی شود”
  1. باسلام مثل این که عکس آقای عزیزی فتوشاپی است اصلاح کنید هیکل ایشان با آقای نصیری هم خوانی ندارد وپشت زمینه آقای عزیزی با دیگران فرق دارد ؟ بنازم به این کلاک رشتی که زود لو می رود

  2. بله عکس فتوشاپه
    طراح ناشی بود عکس زوم کنید متوجه می شید بد روتوش کرده

  3. این مرد واقعا دوست داشتنی هست

    انشالله برای انتخابات میاد و اینبار نماینده مجلس میشه و خیلی ها مرام و مردونگی را از او یاد میگیرند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *