جلسات کارگاه آزاد شعر دوشنبه هر هفته راس ساعت 6 و نیم در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در اندیشه 49 برگزار می شود.

 تاریخچه این جلسات به انجمن ادب آمل برمی گردد. در سال 1363 انجمن ادب با حضور اساتیدی نظیر رمضانعلی اولیایی و حسین حیدرزاده و فرامرز لاریجانی و همچنین حبیب نجفی ، فرهاد صابر و محمدرضا محمدی تشکیل گردید . جلسات این انجمن روزهای پنجشنبه هر هفته بوده که با حضور علاقمندان و فعالان ادبی شهرمان تا سال 1372 ادامه یافت. درسال 1372 با تلاش و پیگیری مهدی رجایی ، تشکلی تحت عنوان کارگاه آزاد شعر از دل انجمن ادب خارج شده و اعلام موجودیت نمود. جلسات کارگاه آزاد شعر با حضور فقط4 نفر در روزهای دوشنبه تشکیل میشد و در مدت حدود 3 ماه تعداد افراد حاضر در جلسه به 80 نفر رسید. جلسات انجمن ادب در این زمان تعطیل شد و کارگاه آزاد شعر به فعالیت خود بطور منظم ادامه داد. افراد مختلف از گروههای سنی و سطوح تحصیلی مختلف در این جلسات حضور یافتند و این کارگاه تا امروز ادامه دارد. از حدود 5 سال پیش نام این جلسه به جلسات کارگاهی عصر دوشنبه تغییر یافت که نه تنها در زمینه شعر بلکه در زمینه داستان و نقد شعر و داستان و حتی در دوره ای نقد هنرهای تجسمی فعال بوده است .

 لازم به ذکر است که افراد و نامهای بسیار بزرگی از ادبیات و هنر امروز ایران در دوره های مختلف انجمن و کارگاه حضور یافته اند . شاعران بزرگی نظیر مرحوم فریدون مشیری ، مرحوم منوچهر آتشی ، شمس لنگرودی و همچنین آقایان محمد محمد علی ، علی عبدالرضایی ، ناصر پیرزاد ، افشین شاهرودی ، شهریار وقفی پور و هنرمندان برجسته دیگری نظیر فرهاد فخرالدینی ، بهزاد فراهانی ، سیاوش طهمورث ، رحیم مولاییان ، محمدعلی سجادی و بسیاری دیگر از هنرمندان کشور در این جلسات حضور یافته اند.

 پذیرش اعضا به صورت کاملا آزاد می باشد. هیچ شرایطی شامل تجربه خلق آثار ، کتاب چاپ شده و یا مدرک تحصیلی ، تاثیری در جذب اعضا ندارد. افراد از هر سنی و از هر سطح فکری و تحصیلی که علاقمند به حضور در جلسات ادبی هستند می توانند در این جلسات حضور یابند.

 در حال حاضر هسته فعال و گردانندگان جلسات که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بصورت رسمی  معرفی شده اند شامل سعید یعقوبی ، یوسف علیزاده  ، محمدرضا حبیبی ، مهدی رجایی ، مهدی کامیار و سیامک بهرام پرور می باشند. از این تیم یوسف علیزاده و سعید یعقوبی مسوول اطلاع رسانی و جمع آوری مطالب بولتن می باشند. محمدرضا حبیبی طراح گرافیک و صفحه بندی بولتن می باشند. برقراری هماهنگی کلیه این عزیزان و همچنین مسوولیت اصلی تهیه بولتن با سعید یعقوبی می باشد.

 جلسات کارگاه آزاد شعر دوشنبه هر هفته راس ساعت 6 و نیم در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در اندیشه 49 برگزار می شود. جلسات کارگاه آزاد داستان با حضور داستان نویس بزرگ شهرمان استاد حسین حیدرزاده در همین محل در پنجشنبه اول هر ماه برگزار می شود.

 منبع مورد مطالعه جلسه ، بولتن هفتگی عصر دوشنبه می باشد که شامل آثار خود اعضا و همچنین مقالات و مطالبی پیرامون ادبیات است که هر هفته چاپ و در جلسه توزیع می شود. کلیه افرادی که قصد حضور در جلسه را دارند و یا در زمینه شعر و داستان فعال می باشند نیز می توانند مطالب خود را به آدرس ایمیل عصر دوشنبه asrdoshanbe@gmail.comارسال نمایند تا در بولتن چاپ شده و در جلسه کارگاه با حضور صاحب اثر مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

سعید یعقوبی دبیر هماهنگی جلسات کارگاه شعر عصر دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار هرازنیوز مبنی بر هدف از تشکیل این جلسات بااشاره به اهمیت ادبیات و فرهنگ در هرجامعه گفت: یکی از راههای سالم برای فرهنگی نمودن جامعه برگزاری چنین جلساتی می باشد که اولین فایده آن نشر فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه و همچنین ایجاد پایگاهی برای شناسایی و پرورش استعدادهای ادبی و نویسندگی در سطح جامعه می باشد. در ضمن به عنوان مرکزی برای تجمع دوستداران ادبیات و هنرمندان و علاقمندان به اتفاقات هنری و فرهنگی ، و تبادل نظر پیرامون جریانهای ادبی و فرهنگی و هنری می تواند نقش مهمی در گسترش این  فضاها ایفا نماید.

 وی همچنین خاطرنشان کرد : آمل در زمینه شعر و داستان بزرگترین استعدادها را در سطح استان مازندران پرورش داده است. آینده ادبیات آمل بسیار درخشان است. از دل همین جلسات منظم در همین یکی دوسال آینده کتابهایی چاپ و منتشر خواهد شد که در بدبینانه ترین حالت در سطح اول ادبیات کشور خواهد درخشید. چهره های جوانی سالهاست  بدون هیچگونه حمایتی در این زمینه فعالیت دارند که به زودی نام آنها را در فضاهای ادبی و فرهنگی در سطح کشوری خواهید شنید که البته افتخاری برای شهرمان آمل خواهد بود.

از برنامه های آتی این کارگاه دعوت از بزرگان این حیطه و حفظ فضایی آزاد برای همه سلیقه های شعری و ادبی است تا در نتیجه آن، مجال فعالیت و بروز استعدادهایشان را داشته باشند و موجب توجه هرچه بیشتر جامعه و بخصوص جوانان به این مقوله های فرهنگی شده، سبب ساز رشد خلاقیتهای فردی و مهمتر از همه گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه شود.

فائزه سلیمی، هرازنیوز

IMG_8927

IMG_8928

IMG_8929

IMG_8930

IMG_8931

IMG_8932

IMG_8935

IMG_8937

5 thoughts on “یک روز شاعرانه در آمل+عکس”
  1. مجموعه گرداننده ی این کارگاه شعر و ادب تعهد، اخلاق، ادب و علم رو در کنار هم قرار داده و خالصانه و بدون هیچ چشمداشتی(و حتی صرف هزینه از جیب خود) جهت خدمت به شعر و ادب این شهر تلاش می کنند…
    خداوند به آنها خیر و پاداش نیک دهد.

  2. با آرزوی موفقیت برای تمام دوستان در این کارگاه بنده به عنوان یکی ا ز اعضا ی این کارگاه باید بگم واقعا این کارگاه هم از نظم و هم از سطح علمی خوبی برخوداره و آرزوی موفقیت های بیشتری برای این افراد دارم

  3. با درود و سپاس از بخش فرهنگی هراز نیوز که این گزارش زیبا را آماده نموده اند. در طول این همه سال که انجمن شعر و ادب شهرستان آمل و بخش کارگاه آزاد شعر آن با همه مشکلات پیش رویش به فعالیت هایش ادامه می داد . نه تنها کمک شایانی از سوی مسئولین ذیربط نمیشد، حتی با سنگ اندازی ها و بی مهری ها مانع از فعالیت این انجمن شده بودند. باز جای شکرش باقیست که انجمن شعر آمل با تلاش دوستدارانش چنان استوار ظاهر شد که در برابر این همه مشکلات کوه پیکر و سیل آسا تاب و تحمل آورد و این گونه زیبا شاخ و برگ داد. با سپاس وِیژه از مهربان یار مهندس ایزدخواه گرامی و همه خبرنگاران خوب هراز نیوز. با امید و آرزوی بهترینها برای همه دوستان خوبم در انجمن شعر و ادب شهرستان آمل .

  4. با سلام
    انجمن ادبیات داستانی شهرستان محمود آباد،در روز چهارشنبه 29/8/93 همایش نقد و بررسی کتاب داستان (خورشید بر شانه راستشان می تابید ) اثر :جواد افهمی -با حضور منتقد از استان ، در کتابخانه استاد محمد دشتی ،جاده نور ، کوچه فرمانداری، ساعت 15 عصر
    برگزار می شود. لذا از شما دوستان هنر دوست انجمن ادبی شهرستان آمل دعوت به عمل می آید.منتطر اعضاء گروه تان می باشیم. برای حضور در جلسه با انجمن هماهنگی لازم را داسته باشید با تشکر .
    خانم حسین پور سر پرست انجمن ادبیات بوستان قلم
    برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت ادبیات بوستان قلم مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *