امیر، ابتدا یک معرفی کوتاه از خودتان بفرمائید:

بسم الله الرحمن الرحیم؛ سرتیپ دوم آزاده حسین یاسینی(معاون دفتر ارتباط مردمی فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران) هستم که هر ساله بعنوان راوی ثابت به مناطق عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعزام میشوم و امروز توفیق این را داشتم که در جوار شما عزیزان در یادمان دهلاویه  به سوالات شما پاسخ دهم.

هراز نیوز :با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری چگونه باید جلو تحریف و فراموشی دفاع مقدس را بگیریم؟

 فرهنگی که در حال حاضر در جامعه ما حاکم شده است تحت عنوان راهیان نور، تقریبا یک ماه قبل از ایام عید آغاز میشود و تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه دارد، بیشتر به منظور انتقال و اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت است که در سال های دوران دفاع مقدس از سوی رزمندگان به مناطق ظهور رسیده بود و امروز هم به منظور تداعی آن خاطره ها و ادامه روند آن حرکت های بسیار مخلصانه عناصری بازمانده از همان عزیزان و تنی چند از جوانانی که راغب به این کار هستند به این راه ادامه خواهند داد.

وی افزود :اگر بخواهیم به همان عزیزانی که در زمان جنگ حضور داشتند تکیه کنیم روزی به علت کهولت سنی که پیدا می کنند و یا مثل دیگر برادران سفر کرده که جانباز هستند، دار این دنیا را به نوعی به حیات خودشان می رسانند به همین علت باید نسل های جوان باشند که ادامه این راه را دنبال کنند و از جوان ها هم در حال حاضر استفاده میشود در کنار با تجربه های زمان جنگ که این انتقال فرهنگ ایثار و مقاومت برادران رزمنده سال های دوران دفاع مقدس را به نحوی شایسته به مردم انتقال دهند.

یادگار هشت سال دفاع مقدس   ادامه  داد :کاروان راهیان نور نیروهایی هستند از صنوف مختلف با سنین مختلف، اعم از دانش آموز، دانشجو، بازاری، پزشک، مهندس، تاجر، کشاورز و از همه ی قشر های ملت می آیند تا صحنه هایی از هشت سال دوران جنگ را از نزدیک لمس کنند که مردم ما در آن زمان چه کردند! آن هایی که با پشتیبانی مردم در مناطق عملیاتی حاضر شدند و از تمامی حیثیت آفتابی این مرز و بوم دفاع کردند و وجود خودشان را در طبق اخلاص گذاشتند برای دفع از حدود سقوط میهن اسلامی، از سر حدهای ما از حریم ولایت و امروز هم به واقع جایشان در میان ما بسیار خالی است و این راویان هستند که می توانند با بیان خاطرات زنده نگهدارند آن حماسه های عظیم را تا این فرهنگ بخوبی به نسل های جوان ما  اشاعه پیدا کند که گاها مقام معظم رهبری بعنوان شبیخون فرهنگی و درحال حاضر بعنوان جنگ نرم بیان داشتند که جنگ نرم یعنی جنگی که تصرف زمین دیگر در آن وجود ندارد بلکه ضمیر ها را تصرف میکنند که  در اینجا باید راویان بسیار مسلط باشند و از بیان مسائلی که گاها مبالغه آمیز است به جد خودداری کنند و مسائل و زیبایی های دفاع مقدس را تحریف نکنند؛ ما مظلومیت و رشادت های جبهه را می توانیم با واقعیت بیان کنیم.

سرتیپ دوم حسین یاسینی

به نظر شما چه قصوری در خصوص حفظ آثار دفاع مقدس شده است؟

سرتیب دوم حسین یاسینی بیان داشت : برای ما و رزمندگان آن دوران بسیار خاطره انگیز بود که آن فضای جبهه و جنگ همان طور باقی می ماند و یا حداقل قسمت هایی از آن صحنه را به حالت خود رها میکردند، یعنی آنجا که تانک دشمن در سرزمین ما مورد هدف قرار گرفت و یا موانع و سیم خاردارها را تا یک حدودی باقی میگذاشتند.

وی خاطرنشان کرد : به هر حال عراق درآن زمان به میهن ما نفوذ کرده بود اما مردم جان برکف مستقر در جوار مرز ها هم حق و حقوقی دارند، زندگی اکثر این مردم از کشاورزی و دامپروری میگذرد اگر ما بخواهیم آن فضا را تماما باقی بگذاریم این مردم از خیلی از امکانات معیشت خود محروم خواهند بود در نتیجه آن فضای جبهه و جنگ را تغییر دادند که در این راه شهدا و مجروحین بسیاری دادیم. برادران مناطق مین گذاری شده را پاک سازی کردند و موانع را برداشتند که گاها با تلفات و ضایعات زیادی مواجه بود. در نتیجه ما می گوییم کاش قسمتی از آن آثار باقی می ماند ولی باز برای ادامه کار راه دوری نرفته و در حال حاضر حداقل میتوانیم به همین آثاری که موجود است دست نزنیم بلکه بعنوان بقایایی از زمان جنگ بگذاریم که نسل های بعدی ببینند که عراق با آن تجهیزات و تصدیقات فراوان تا کجای میهن اسلامی ما جلو آمده بود و رزمندگان ما با دست خالی و امکانات محدودی که در اختیار داشتند ایستادگی کردند.

یاسینی خاطرنشان کرد: ایمان بهترین قدرت بود در آن زمان و امروزه ما شاید در برابر بعضی از کشور ها از لحاظ تسهیلات و تجهیزات نظامی غنی نباشیم ولی همه اینها باعث شد که برادران ما  در برابر اراده فولادین و ایمان قوی در مقابل آنان بایستند ولی از سوی دیگر باید قبول کنیم که جنگ به ما ایستادگی آموخت، به ما فهماند که می توانیم روی پای خود بایستیم و امروزه هم نمونه های بارزش را می بینیم هرچند ما نسبت به بعضی از کشور ها از لحاظ تجهیزات و تسهیلات نظامی آنگونه نیستیم ولی اینگونه هم نیست که بخواهیم دست تمنا بسوی آنان دراز کنیم و اگر خدایی نکرده بخواهد دوباره جنگی رخ دهد با همین نیروهای جوان و کارآمد خود با آن امکاناتی که خود ساخته ایم و در اختیار داریم از حیثیت تمامیت ارضی خودمان از سرحدهای مملکت دفع کنیم.

بهترین خاطره ایی که از اثر بخشی راهیان نور دارید بفرمائید:

امیر یاسینی بیان داشت : دیدار با جوانان و زائرین کوه نور که تحت عنوان راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب سفر میکنند خود به خود، همچنان که برای آنان خاطره انگیز است برای ما هم نیز سرشار از امید و خاطره است. در طول این مدت دوستان و برادران زیادی از قشر های مختلف مردم پیدا می کنیم و خاطراتی از دوران جنگ را برایشان بیان می کنیم و گاها بدلیل وقت کمی که در اینجا داریم از ما میخواهند که به شهرستان ها برویم و در برنامه ها به بیان خاطرات آن روزها بپردازیم. در مجموع اینها برای ما خاطره انگیز است و انشاالله بتوانیم این روند را بخوبی ادامه دهیم.

این فرمانده ارتش جمهوری اسلامی  در ادامه افزود: چند روز قبل پیرمردی 93 ساله را دیدم که با روحیه ایی جذاب آمده بود که برای من جالب بود. ازش پرسیدم حاج آقا میشه یه عکسی باهمدیگه بگیریم؟ در پاسخ گفت: بله ولی در حالی که دارید ازم عکس میگیرید فیلمی هم ازم بگیرید. ما هم گفتیم باشه و شروع به فیلمبرداری کردیم که یک دفعه پیرمرد93 ساله بی مقدمه شروع کرد به خواندن اشعاری بصورت نوحه و مداحی در وصف امام حسین(ع) که بسیار زیبا بود و جمعیت اطراف را بسوی خود کشاند و همه را به گریه و ناله درآورد. در واقع می توان بیان کرد که بعد معنوی این پیرمرد 93 ساله بسیار عالی بود.

 سرتیپ دوم حسین یاسینی

اگر بخواهید نام یک منطقه عملیاتی، نام یک شهید و نام یک فرمانده از دفاع مقدس را بیان کنید چه کسانی به ذهنتان می آید؟

 معاون دفتر ارتباط مردمی فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ بیان داشت :تمامی این مناطق که به یاد همه شهداست مطهر است ولی خرمشهر، شهر خون، شهری که حضرت امام(ره) فرمودند خدا آن را آزاد کرد یکی از زیباترین و بهترین خاطره های ما بود از یک منطقه عملیاتی.

وی  در رابطه با نام یک شهید خاطرنشان کرد : به واقع نمیتوان نام کسی را برد! دوستان شهید ما هرکدامشان را نام ببریم در کنار یکدیگر هستند و نمیتوانیم کسی را برتر از دیگری بیان کنیم. انتخاب بسیار دشوار است. به دلیل آنکه ما در مجموعه خاطرات خودمان کسانی پیش ما شهید شدند که همه ی آنها برای ما با ارزش و محترم هستند ولی نمیخواهیم بیان کنیم که حق آنان ضایع بشود، آنان جایگاهشان بسیار رفیع و بالاست به دلیل اینکه  در هر حال ما در کنار همدیگر سپاه، ارتش، بسیج، حتی نیروهای آن زمان ژاندارمری، مردم از این مملکت دفاع میکردیم و بین شهداء هیچ تفاوت و فرقی وجود ندارد.

سرتیپ یاسینی افزود: من میتوانم نام یک شهیدی را ببرم که به من درس آموخت، یک سرباز، سرباز شهید سید مهدی صابرهمیشگی که در ارتفاعات 402 سومار در مقابل چشمان من شهید شد.

قبل از شهادت این شهید بزرگوار وقتی به او گفتم: از داخل کانال داری میری حواست باشه سر پیچ کانال دشمن ایستاده، تو رو مورد هدف قرار نده.

گفت: نگران نباش، من از بالای کانال میرم.

گفتم: اگر از بالای کانال بری که مستقیم تو دید دشمنی، میزنن تو رو، شهید میشی!

گفت: بخاطر اینکه در داخل کانال تعدادی از پیکر پاک شهدا روی زمین است، من هیچ موقع پاهامو نمی زارم و از روی پیکر شهدا برم.

و بعد از بالای کانال رفت و جانش را به خطر انداخت و شهید شد…

این برای من بزرگترین درسی بود که یک سرباز به من آموخت که در آن شرایط هم برای گرفتن هدف نباید به هر وسیله ایی متوسل شویم.

وی همچنین در رابطه با نام یک فرمانده خاطرنشان کرد: همه فرماندهان در جایگاه خود عالی بودند ولی فرمانده تاثیرگذاری که به ذهنم میرسد (امیر سرلشکر شهید مسعود منفرد نیاکی) است.

یاسینی افزود: در کل عاطفه فرزند به پدر زیاد است مخصوصا اگر فرزند دختر باشد! که سرلشکر منفرد نیاکی  در آن شرایط سخت ترجیح داد و فرمود من از یک سرباز خود میگذرم ولی نمیتوانم از تمام سربازان خود بگذرم. فرزند خود را سرباز خطالب کرد و بخاطر عملیات بزرگ فتح المبین که پیش رو داشتند گفت اگر پدری برای دیدن یک سرباز خود برود اینجا ده ها سرباز خود را از دست خواهد داد. در نتیجه ترجیح داد که حتی در مراسم ختم و چهلم دخترش هم نرود. بعد از مدتی که صبح زود برگشت به منزل در را بازکرد و مستقیما به اتاق دخترش رفت و شروع به گریه کرد که از صدای بلند گریه سرلشکر منفرد همسرشان متوجه حضور او در منزل شد.

سخن پایانی:

جهت عظمت اسلام و مسلمین و همچنین سلامتی رهبر معظم انقلاب و اینکه بگوئیم:

ما را خاک دشمن بهای جهاد نیست

شکست دشمن نقطه ی انتقام نیست

ما به دور از هرگونه معارضه ایی لیکن هرگونه تعرضی که بخواهد به عنوان کوچکترین چشم داشت به این مملکت بشود با تمامی وجود سر در طبق اخلاص مهیای یک رزمی بی امان با اشاره رهبریم.

والسلام.

محمد لطفی هرازنیوز

 

5 thoughts on “گفتگو هرازنیوز با امیر “حسین یاسینی” راوی ثابت مناطق عملیاتی جنوب کشور”
  1. خسته نباشید!
    (برای دست اندر کاران سریال پایتخت3!)

    شاهرخ جباری ارفعی
    روزهای پنجم تا هشتم فروردین93 در مازندران بودم و در دیداربستگان، یکی از بحث ها هم، متن و حاشیه سریال پایتخت3 بود.
    بعضی ها می گفتند ما این سریال را تحریم کرده وتماشایش نمی کنیم!
    بعضی ها هم بر این باور بودند که این سریال توهین آمیز نیست و باید ظرفیت داشت و تحمل کرد.
    درست در همان روزها تجمع کوچک اعتراض آمیزی در مقابل استانداری مازندران تشکیل شد که شرکت کنندگان آن عمدتا” از افراد فهیم و فرهنگ دوست استان بوده اند.
    کنجکاو شده و موضوع را در سایت های خبری استان پیگیری کردم. معترضین، هم کم نبودند و هم کم آدمی نبودند!(نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس، مسئولان استان و….)
    کامنت های ذیل مطالب مربوط به سریال را خواندم و با دقت بیشتری سریال را دنبال کردم. متأسفانه حق با معترضان است. دست اندرکاران سریال فوق، حریم های لازم الرعایت را در نوردیدند! برخود لازم دیدم من هم چند پرسش را مطرح کنم. اما قبل از آن یادآوری یک نکته را لازم می دانم.
    کارگردان ها عادت دارند از دیگران بازی بگیرند. نگاه کنید کارگردان این سریال، چگونه از گزارشگرخوش صدای کشتی، مجری قدیمی برنامه های ورزشی، بازیگران سیمای استان و… بازی گرفته است؟ (متأسفانه بعضی ها به اندازه قیمت یک نوشابه خانواده هم برای اعتبار حرفه ای خود ارزش قائل نیستند)! حال از منتقدان درخواست می شود که تکه های ظریف سریال را باز نکرده و ناخواسته برای دست اندرکاران سریال فوق بازی نکنند و چنان چه خدای ناکرده هدف عمدی و آگاهانه ای در پشت این بازی باشد، به آن اهداف یاری نرسانند!
    البته انتقادات بارها بیان شده است:
    – اگر هدف معرفی فرهنگ مازندران است، چرا نام سریال، پایتخت است! چرا مردم محلی سریال، فانتزی و کمیک هستند اما دیگران معقول و منطقی!
    – چرا دامغانی ها و سبزواری ها به فکر معرفی فرهنگ مازندران افتاده اند؟ چرا فرهنگ پدران و مادران خودشان را معرفی نمی کنند؟
    -چرا مسائل منابع طبیعی و محیط زیست را به مسخره می گیرند؟ چرا جنگلبان منطقه را حقه باز معرفی می کنند؟
    و از این دست پرسش ها بسیار است.
    اما عده ای معتقدند که مقوله فیلم و سریال، مقوله ای فرهنگی است و افکار عمومی نباید نقش گروه های فشار را بازی کنند!
    واقعا” آیا گاو و خر خواندن مردم محلی و شیر نامیدن قومی دیگر ارائه کالایی فرهنگی است؟ آیا خوردن غذای سگ، آن هم به دفعات، معرفی فرهنگ مردم یک منطقه است؟ آیا شخصیت بابا پنجعلی با آن تک جمله های گزنده و گاه ناجوانمردانه واقعا نشانه یک پیر مرد آلزایمری است؟
    اگر این طور است من هم چند پرسش از کارگردان این سریال دارم:
    آیا دست اندرکاران این سریال می پذیرند سریالی(در هر ژانری) در باره قشر خودشان تهیه شده و در آن محصول فرهنگی! پدر و مادر آن ها خر و اسب و این فرزندان هنرمند، قاطرچموش نامیده شوند؟ یا خدای ناکرده مسئولان صدا و سیما اجازه می دهند در یک سریال از قول یکی از آنان گفته شود: من گوساله ام!
    در این که این سریال از نظر شکلی یک کارحرفه ای است و بخشی از مسائل مطرح شده در آن، به حق و درست است، شکی نیست و بحث انگیز شدن آن هم به قوی بودن بازی بازیگران و مؤثر بودن کار بر می گردد، اما تکرار های بی مورد، سطح ماهوی کار را به لودگی کشانده که بی تردید از نظر فنی قابل انتقاد است. از دیدگاهی دیگر تخریب و تضعیف خرده فرهنگ ها، زمینه ساز از بین بردن یکپارچگی سرزمینی است که انشاءالله گربه است و از این گروه به دور!
    – در پایان، سازندگان این سریال، با این محصولی که تولید کرده اند، نیازمند خسته نباشید(با گویش خراسانی) هستند!

  2. فرازي از وصيت نامه شهيد
    اين سربازاني كه هم اكنون در مصاف با دشمن بعثي هستند، همه فرزاندن ما هستند و من وظيفه دارم كه در كنار آنها باشم، همراه با آنها بجنگم دشمن را ناكام كنم و پيروزي را براي اسلام و مردم فداكار خود به ارمغان بياورم.

    “روحش شاد و نامش جاودان باد”

  3. درود برامیریاسینی ادرس محل کارتون کجاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *