در جلسه ای در فرمانداری قرار شد بقعه شمس آل رسول با همکاری سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و اداره اوقاف ترمیم و بازسازی شود.

 

این جلسه با حضوررسولی فرماندار آمل ، طالبی دادستان ، علیخانی رييس اداره اوقاف و امورخيريه،مهندس طاهر نزاد نماينده شهرداري آمل ، سلیمانی نماینده میراث فرهنگی دردفتر فرمانداری ویژه آمل برگزار شد

علیخانی، مدیر اداره امور اوقاف آمل، تجدید بنای بقعه های میر حیدر آملی و سید سه تن را یکی از کارهای بزرگ اداره اوقاف خواند. او در ادامه گفت یکی از دغدغه های آیت الله جوادی آملی بقعه شمس آل رسول است و طبق فرمایش رهبری ما باید تلاش کنیم تا به دغدغه علما پاسخ دهیم. در مورد بقعه ناصر الحق نیز اگر اوقاف وارد نمی شد، بقعه ای داشتیم که من در کنار آن پاکت های ویسکی عرق پیدا می کردم. اوقاف باعث شد ناصرالحق درست شود. و ما در آن شروع به کار فرهنگی کردیم. مثلا خیمه های معرفت درست کردیم. از بچه های غیر اهل عبادت آن محل دعوت کردیم و اکنون آن افراد هر سه شنبه هیات دارند و غذا می دهند. سیستم صوتی خریده شد. امام جماعت آورده شد و در آن مکان همایش و غیره نیز برقرار می شود. سازمان اوقاف در مورد شمس آل رسول نیز آمادگی کامل دارد تا بنا به قوانین میراث فرهنگی و حمایت فرماندار، با میراث فرهنگی هماهنگی لازم انجام شود و در صورتی که نقشه آماده شود ما حتی یک روز کار را عقب نخواهیم انداخت.

 

سعید سلیمانی از میراث فرهنگی آمل، گفت : انتقادات زیادی نسبت به بقعه ناصرالحق هست اما زمانی که اداره اوقاف قصد ساخت آن بقعه را داشت، ما بنایی در حال انحطاط داشتیم که در مورد مالکیت آن جای بحث بود. شرایط ایجاب می کرد تا برای ارتقای کیفی و فرهنگی منطقه از قسمت باستانی آن صرفنظر شود. علاوه بر این حدود صد مورد شبیه این بنا در استان موجود بود و به همین دلیل حساسیت بر روی این بنا کم شد. اما در مورد شمس آل رسول ما با شرایط متفاوتی رو به رو هستیم. ما با اثر تاریخی ای رو به رو هستیم که تنها سه مورد از آن در استان موجود است که حفظ این اثر را برای میراث فرهنگی و مردم آمل و مازندران حساس می کند. طبق ضوابط موجود هر گونه ساخت و ساز در اطراف این بنا ممنوع است اما چون این ساخت و ساز می تواند باعث رونق بنا شود و علاوه بر این می توان محدوده ای مشخص کرد که بدون رساندن آسیب منظری به بنا، باعث رونق بخشی آن شد، بنابراین می توان با شرایط خاص به طراحی دست زد. اداره اوقاف معمولا طرح ها و نقشه های یکسانی دارد و معمولا بنا را با یک پوشش بیرونی پوشش می دهند. در اینجا شرایط متفاوت است و آن طرح جواب نمی دهد. زمین آن منطقه ذوزنقه ای است که به خیابانی 14 متری متصل است که نباید در این خیابان ساخت و سازی صورت گیرد اما در ضلع شمالی و در خیابان 10 متری آن راحت می توان به ساخت و ساز پرداخت.

 

1

علاوه بر این طراحی این بنا باید به صورت خاصی انجام شود. ما زمین را نشانه گذاری کردیم که در محدوده های نشانه گذاری شده می شود به ساخت و ساز پرداخت. هر چند این موضوع به معنای تایید این کار نیست اما می توان طرح را به تهران فرستاد و از آن دفاع کرد. در شرایط موجود سازمان میراث فرهنگی، برای حفظ آثار، قوانین سختی وضع کرده و پذیرای هر طرحی نیست. ما نمی گوییم ساخت و ساز ممنوع است اما باید این ساخت و ساز هم راستا با اهداف حفظ میراث فرهنگی و مرمت بنای اصلی باشد. ما طراحی خاصی برای این بنا تدارک دیدیم که در آن طرح تلاش کردیم ارزش های فرهنگی و مذهبی را در کنار هم حفظ کنیم که همراه با ضوابط موجود آن را برای اداره اوقاف به صورت حضوری و نامه اداری ارسال کردیم. در زمانی که ناصرالحق پیگیری می شد حساسیت های کنونی در سازمانی میراث فرهنگی وجود نداشت. اما با بازگشت افراد با سابقه به سازمان میراث فرهنگی، ما باید بتوانیم با دست پر از طرح های مربوط به بقعه آل رسول دفاع کنیم تا بتوانیم جوابگوی حساسیت ها باشیم.

 

طاهرنژاد مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل گفت: در شهرداری ما میراث فرهنگی را در کنار خود می بینیم و گاهی حتی خودمان به کار میراث فرهنگی می پردازیم و معتقدیم باید بناهای قدیمی را خرید و از آن ها مراقبت کرد. طرح ها و نقشه های ما در مورد محوطه آماده و مصوب شده است. در مورد بحث مالکیت شهرداری تلاش می کند با مساعدت های اداره اوقاف از هویت اصلی بنا حفاظت کند. مثلا در امامزاده ابراهیم اگر چه کار زیبایی انجام شده اما بنای تاریخی آن در حال از بین رفتن است. تلاش ما در شهرداری انجام کار خوب و ماندگار است. میراث فرهنگی مال همه ماست و همه باید در حفظ آن کوشا باشیم. در مورد آب انبار سرداب رود نیز، شهرداری در تلاش برای احیای این اثر تاریخی است. باید تلاش کرد سازمان ها در کنار هم باشند. شهرداری دغدغه میراث فرهنگی نیز دارد همانگونه که دغدغه اوقاف را نیز دارد.

سيد جعفر رسولي در اين جلسه با بيان اينکه از کارهاي خوب و ماندني ما در شهرستان بازسازي و بهسازي بقاع متبرکه در شهرستان است، افزود: آمل شهري مذهبي و تاريخي داراي شخصيت‌هاي ملي و مذهبي برجسته‌اي است و در کشور پيشتاز بوده است.

وي با تاکيد براينکه بازسازي و احياء بقاع متبرکه با توجه به آثار معنوي آن از وظايف اصلي مسئولان امر است، ابراز داشت: در اين زمينه تاکنون از بناهايي که مورد تجديد بنا و مرمت قرار گرفت بقعه مير حيدر آملي بوده که با تلاش دستگاه‌هاي ذي‌ربط با احداث لاله‌هاي زهرايي در اين بقعه امروزه شاهد حضور زائريني از شهرهاي مجاور در اين مکان هستيم.

رسولي اذعان داشت: با توجه به اهميت اين مکان‌ها وجود اين بقاع متبرکه در اين شهرستان از ارزش‌هاي معنوي گذشته و جزء ميراث گرانبهاي ما محسوب مي‌شود.

سرپرست فرمانداري ويژه آمل در اشاره به بقعه شمس آل رسول واقع در پائين‌بازار اين شهر يادآور شد: متاسفانه هم‌اکنون اين بقعه در حال ويراني است و مسئولان دستگاه‌هاي مرتبط بايد نسبت به ترميم آن با توجه به طراحي و حفظ فرهنگ آن در دستور کار فوري قرار دهند.

گزارش :مریم مرادی هراز نیوز

28img502

 

11 thoughts on “ساز اوقاف ، میراث و شهرداری برای بازسازی و ترمیم بقعه شمس آل رسول آمل کوک می شود”
  1. با ورود اوقاف باید منتظر تخریب و رو به نابودی رفتن اماکن تاریخی بود. این آقایان فکری جز موقوفه در سر ندارند.
    فرهنگ!!!!!!!! واژه بیگانه برای اوقاف نشینان است
    با این سابقه تاریخی و اماکن تاریخی آمل می بایست یکی از قطب های گردشگری تاریخی ایران می شد.
    ولی میبینیم با این نامدیر بودن مدیران غیر آملی در اوقاف و دیگر ارگان های مربوط مردم آمل برای دیدن جاذبه تاریخی به شهر کاشان و امثالهم سفر می کنند در صورتی که حتی نمی دانند بقعه شمس آل رسول ناصرالحق میرحیدر مسجد امام حسن عسکری و ….. در آمل سبقه ای فرای ذهن دارد

  2. شما را به ارواح طیبه ی ائمه ی معصوم(ع) و خاک تاریخی و مقدس آمل که خاستگاه اولین دولت شعی در جهان است قسم نگذارید اوقاف باز هم یکی دیگر از میراث فرهنگی مارا به بهانه بازسازی تخریب کند.

    ارشاد آمل به هوش باشد. میراث فرهنگی و شهردای و فرمانداری و سایر نهادهای آمل به گوش باشند..
    بازسازی با نوسازی فرق دارد. حتی نو سازی هم باید با رعایت شاخصه هایی انجام گیرد که متاسفانه تاکنون بر عکس عمل شده .

    آقایان.. تخریب و تغییر شکل غیر اصولی میراث فرهنگی-مذهبی خیانتی است بزرگ به تاریخ، دین و میراث دینی و فرهنگی ما..

    خدایا.. خودت شهر آمل و میراث آن را از تیشه های بی رحم خودی و ناخودی محفوظ نگه دار.

  3. ترمیم؟؟؟
    شاید ترمیم از نوع تخریبمسجد حاج علی کوچک باشد که بعد از ترمیم به مسجد هدایت تغییر نام داد.
    مسجدی که اگر در خاطره ها مانده باشد کاملا تاریخی بود
    یا ترمیم شاید از نوع تخریب حمام اشرف باشد که یک سرو گردن از فین بالاتر بود
    یا شاید ترمیم از نوع ساخت بناهای 4 طبقه در کنار قدیمی ترین مناره ایران باشد
    هر چه باشد با ضعف میراث و نوع برخورد اوقاف ( خداحافظ بقعه شمس آل رسول)

  4. البته احتمال دارد ترمیم مانند بقعه میر حیدر به شکل ساخت بنای حسینیه ای در کنار بقشه شمس صورت گیرد آن هم در پائین بازاری که مجمع تکایا و مساجد فراوان است. تا هم از بنای رو به تخریب بقعه حفاظت شود و هم بهانه ای شود برای اینکه پرچم دوستان آملی تهران مسکن در آمل برافراشته بماند در مکانی لوکس برای برای دوستان و به نام شهدای گمنام.
    (خداحافظ بقعه شمس)

  5. اگه نهادها کاری نکنند و جلوی تک روی های اوقاف آمل رو در تخریب میراث فرهنگی-مذهبی ما به بهانه ترمیم و مرمت و با هدف واقعی تغییر هویت فرهنگی-مذهبی به ( تجاری-توریستی) نگیرند ما مردم آمل با شکل دهی زنجیره انسانی جلوی این حرکات سلیقه ای و مخرب خواهیم ایستاد..
    کار به هرجا میخواهد کشیده شود.
    این حق شهری که اولین دولت شیعی در آن در قرن ها پیش بنا شده نیست که اداره ای بیاید و مسوولانی که معلوم نیست وابسته به چه جریانی هستند اینگونه تیشه به ریشه هویت دینی و فرهنگی ما بزنند.

    ..

  6. همان طور که آقای سلیمانی نماینده میراث گفت اوقاف فقط یک طرح دارد و تمام امام زاده ها و اماکن دینی فرهنگی را تخریب میکند و به یک شکل میسازد
    درصورتی که این اماکن برای مردم حکم یک جا برای رسیدن به آرامش روحی ومعنوی را دارند و همان فضای سنتی گذشته را بیشتر دوست دارند و میخواهند دراین مکانها از تجملات مادی دنیوی بدور باشند تو رو خدا اینقدر این اماکن را به بهانه نوکردن تخریب نکنید .

  7. از اداره اوقاف امل سپاسگزاریم از اینکه در تمام صحنه ها حضور موثر دارد .آنهایی که اینگونه مینویسند و می پرسند از اونهایی که باید در صحنه باشند و اعتبار بگذارند بپرسند نه از اوقاف توانمند

  8. اینکه دم بزنیم از فرهنگ کهن خوبه .اما مواظب باشیم لاف نزنیم .
    برای همین میراثهای که میگوید چه کردید ؟ و کردند؟
    بد نیست گذری به ناصرالحق داشته باشید تا ببینید با ورود اوقاف چه نحول بزرگ فرهنگی صورت گرفته .
    آیا میدانید یا خودتان را به نادانی زدید . فراموش کردید وضعیت بد ولنگاری فرهنگی در همان مکانی که فقط نام میراث و امثال آن را به یدک میکشید.مکانی که تبدیل به قرارهای ….نوشیدن ….کشیدن …..ارتباطات غیر مشروع و….تبدیل شده بود

  9. جناب عدالت با همین بهانه در کنار میرحیدر ساختمان بنا کردید. به همین بهانه هم در ناصرالحق وارد شدید.
    دلیل ولنگاری فرهنگی را نمی دانید؟
    دلیلش این است که میراث ضعیف و سست با حضور غول اوقاف نمی تواند تصمیمی در حفظ آثار بگیرد. و این ابنیه تاریخی متولی قرهنگی ندارد. در حال حاضر در کشور اسلامی که حجم بسیاری از آثار تاریخی اسلامی هستنند. میراث فقط متولی خانه های قدیمی مثل منوچهری است. و اوقاف با قلدری تیشه به به ریشه بقاع، مساجد و امام زادگان می زند. البته اوقاف خانه هایی که مراسم عزای امام حسین در آنها رگزار می گردید را هم جزو اموال خود می داند.
    بهانه ولنگاری بهانه ای واهی برای تغییر در ساختار تاریخی ناصرکبیر است. به هر حال با مدیریتی در حد یک مدیر مدرسه می شد وضع نابسامان را کنترل کرد. به هر حال ناصرالحق پیشوای زیدیه یمن است و آنان حاضرند پول زیادی خرج کنند اوقاف هم که قربونش برم برای پول ….

  10. متولیان فرهنگی آمل مرده بودند که اوقاف دایه دار فرهنگ آمل باشد. متاسفانه برای کسانی که با اوقاف مخالفند بلافاصله حکم ارتداد صادر می شود.
    مسجد امام حسن عسکری چطور آنجا هم ولنگاری فرهنگی داشت که برای احداث استراحتگاه طلاب مدرسه علمیه ای که در حیاط مسجد قرار داشت را تخریب نمودید. این مسجد یکی از منابع مهم انتشار فرهنگ در آمل است. شما می گویید که ما کاری به ثبت تاریخی ۱۱۰۰ ساله این مدرسه نداریم این بنا از سنگ و کلوخ است و ارزشی ندارد و باید تخریب شود. مشخص است دلیلی جز ثروتی که ازتخریب این مدرسه نصیب شما می شود ندارید. زیرا که بناهای چهار طبقه شما را در کنار قدیمی تریم مناره ایران در مسجد امام حسن عسکری همه دیدند و می دانند نیازی به این زمین ۲۰۰ متری ندارید. به علاوه زمین وسیعی که همان حوالی خریداری کردید.
    لازم به ذکر است که ساخت بناب بیشتر از ۶٫۵ متر در کنار بنای از نظر قانون ممنوع است . اما کدام قانون، قانون برای اوقاف نیست برای مردم کوچه و بازار است.
    خوب اینجا هم ولنگاری فرهنگی بود؟ مسجد حاج علی کوچک ولنگاری فرهنگی داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *