هراز نیوز :”خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج”، این ضرب المثل معروف مصداق کاملی است از سرنوشت بازار بلوار جانبازان آمل که قرار بود به یک مرکز خرید پررونق در شهر تبدیل شود اما در ابتدای امر به دلیل گام های اشتباه مسئولان، رفته رفته از پویایی و رونق افتاد و به باری بر دوش مسئولان شهرداری، اعضای شورای شهر و مالکان تبدیل شد.

 امروزه به دلیل گرایش به مصرف گرایی و تجملات، بازارها و فروشگاههای زیادی در هر شهر بنا بر نیاز مردم احداث می شود. از این رو، بازار های محلی به جهت رفع نیاز های روزمره، بازار های مرکزی برای نیاز های کلی و ماهانه شهروندان و بازارهای حاشیه شهرها و جاده ها خصوصا در استان مازندران و حاشیه دریای خزر به عنوان مکانی برای تفریح و سیاحت مردم به رونق رسیده اند. همچنین با توجه به رشد جمعیت ایران در سال های دهه شصت و هفتاد و رسیدن این انبوه جمعیت به سن مصرف، فرهنگ مصرف گرایی و تجملات نیز افزایش یافت. شهر آمل یکی از شهرهای رو به رشد استان مازندران است که به ویژه در سالهای اخیر، هم از نظر طولی و هم هسته ای گسترش یافت و در پی آن نیاز مردم به بازارهای محلی، مرکزی و هفتگی بیشتر شد.

سالهاست که مردم آمل به منظور تهیه مایحتاج روزانه خود از خیابان ها و محلات مختلف شهر و روستاهای اطراف به بازار شهید عراقی مراجعه می کنند. با وجود اینکه  این بازار به دلیل موقعیت مکانی مرکزی در شهر دارد  می تواند از کارکرد اجتماعی و اقتصادی خوبی برخوردار باشد اما به دلیل ازدحام جمعیت، سلب آسایش ساکنین مجاور بازار، ترافیک منطقه ای و شهری و عدم امنیت، مشکلات عدیده ای را به همراه داشته است.  به گونه ای که مسئولین شهری را بر آن داشت تا با احداث بازاری سرپوشیده و مدرن در حاشیه شهر و انتقال دستفروشان و مالکین بازار شهید عراقی به محل جدید تا حدی از مشکلات آن بکاهند.

گام های اشتباه

طرح پروژه احداث بازار بلوار جانبازان در سال 82 به تصویب رسید. شهرداری اجرای پروژه را به عهده گرفت و در سال 84  به کار خود پایان داد.  اما به دلیل عدم برنامه ریزی دقیق و مطالعات کارشناسی در ساخت فضای بازار و نحوه واگذاری، فروش غرفه های بازار با استقبال مواجه نشد، در نتیجه پس  مدتی از طریق مزایده به افرادی فروخته شد که اکثر آنها فقط هدف سرمایه گذاری داشتند و درپی آن به دلیل بی توجهی مالکین و در راس آنها هیئت امنای منتخب،  بازار از رونق روزانه افتاد و به فعالیت دو روز در هفته، آن هم به واسطه حضور دستفروشان منتهی شد.اما اکنون دود این نا به سامانی ها به چشمان مالکینی رفته که با هزار امید و آرزو حاصل سالها رنج و زحمت خود را در کیسه ی پاره ی بازار جانبازان ریختند و اکنون چاره ای جز خانه نشینی و صبر ندارند.

البته ماجرا به این ختم نشد و مشکل همچنان ادامه دارد.بازار مرکزی خیابان جانبازان

در پی ابزار نگرانی و درخواست برخی از مالکین بازار بلوار جانبازان و همچنین وجود مشکلات بی شماری که هم اکنون نیز در بازار شهید عراقی شاهد آن هستیم، از جمله بوی بد محل، آلودگی محیط، ازدحام جمعیت، نبود پارکینگ اختصاصی و قابل  دسترس، عدم امنیت اخلاقی و روانی، وجود مدرسه پسرانه و دخترانه در نزدیکی بازار و ناهنجاری های ناشی از آن، بر آن شدم که با درمیان گذاشتن دغدغه مالکین و مردمی که هرروز با مشکلات بازار شهید عراقی دست و پنجه نرم می کنند، چاره کار را از اعضای جدید شورای شهر جویا شوم.

 IMAG0753 IMAG0750

 از وعده تا عمل

متاسفانه طی 10 سال اخیر بازار بلوار جانبازان که با هدف توسعه اقتصادی، کاهش ترافیک شهری و حل مشکلات موجود در بازار شهید عراقی احداث و به فروش رسید، با بی مهری مسئولین مواجه و همچون کودکی بی خانمان، به حال خود رها شد . گفتنی است تاکنون راهکاری موثری جهت حل این مشکل از سوی مسئولین شهری و هیئت امنای بازار ارائه نشد. بدیهی است اقداماتی چون اجاره محوطه بازار به دستفروشان هفتگی نه تنها مشکلات را حل نمی کند، بلکه معضلات محیطی جدیدی در پی خواهد داشت که حل آن ها نیز به زمان و تخصص ویژه نیاز دارد.

نکته قابل تامل اینجاست که برخی کارشناسان معتقدند باید با رویکردی مجزا به حل معضلات این دو بازار  پرداخت. از این منظر ، بازار جانبازان به دلیل گسترش روز افزون وسعت شهر  به منظور رفع نیاز های مردم آن منطقه و  بازار شهید عراقی به دلیل کارکرد اجتماعی و اقتصادی بالایی که دارد با رویکردی علمی و تخصصی ساماندهی و پاسخ گوی نیاز های ماهانه و سالانه مردم شهر خواهد بود.  البته لازم به ذکر است که برای تحقق این اهداف، مردم و مسئولین باید دست در دست هم دهند و با بهره گیری از تازه ترین راهکارهای علمی موجبات رونق و پویایی آن را فراهم آورند.

باید دید که چه بر سر بازار جانبازان و شهید عراقی خواهد آمد؟ و اعضای شورای شهر و شهرداری تا چه میزان از تخصص خود و کارشناسان برنامه ریزی شهری بهره خواهند برد؟ چه زمانی وعده های مسئولین عملی خواهد شد؟ و مردم در این تحولات چه نقشی خواهند داشت؟

15 thoughts on “از بازارعراقی تا درب های بسته بازار مرکزی+عکس”
  1. آقا همین بازار بلوار جانبازان نگاه کنید وقتی روزایی که دایر هست چه مشکلات ترافیکی رو تو اون قسمت از بلوار جانبازان بوجود می آره.خانم نویسنده محترم باید بدونه به مسائل باید به طور همه جانبه نگریسته بشه.اصلا این بازار در مجاورت خودش یک پارکینگ عمومی داره که مردمی که برا خرید میان اونجا بتونند ازش استفاده کنند؟وقتی ترافیک این نقطه همین الانش می تونه اینقدر مزاحمت ایجاد کنه با افتتاح بلوار ولایت در روبروی بلوار جانبازان وضعیت چگونه خواهد بود؟این سوال از شهرداری هم باید پرسیده بشه که وقتی می خواد مهم ترین بازار شهر رو به این منطقه منتقل کنه نباید تمامی مسائل پیرامون اونو در نظر بگیره.

  2. آقای ناشناس مشکلات باید حل بشه..دلیل نمیشه چون یه مشکلی هس نسبت به بقیه بی خیال بود..
    به جای پاک کردن صورت مسئله (بازار جانبازان) باید مسئله بازار و مشکلات پیرامون اون حل بشه

  3. جناب منصف اصل حرف بنده اینه که برای حل یک مشکل نمیشه مشکلات دیگه ای رو برای مردم بوجود اورد بله من هم قبول دارم مسئله بازار حل بشه ولی بادر نظر گرفتن همه جوانب.

  4. حد اقل اگر ی مامور راهنمایی رانندگی ام باشه شاید مشکلات ی زره واسه ترافیک خطرناکش حل بشه

  5. اسناد موجوده از رانت های زیادی که اینجا خورده شده این بازار از اولم برای خوردن عده ای ایجاد شده

  6. اقای خسروی قبل از فرستادن کامنت از درستی املاء ان مطمئن بشید.

  7. جناب شهردارمحترم شهرتاریخی آمل
    یک پیشنهاد
    اگر گذری به تاریخ داشته باشید آمل و خدمت به آملی ها را با افتخارقبول دارید وخواهید داشت
    ویک ضرب المثل مازندرانی ی که “ق برآقا ر متولی داینه” مسافرینی از آمل گذر میکنند ابتدا با ورودی شهر مواجه می شوند می توانیم با 100تصویر به شما عرض نمایم که چه تصویر ذهنی به مسافرین گذری ازاین شهر دست میدهد این یک شهر بی در وپیکر وبا قدمت چند هراز ساله نیست .
    نه شما ونه هیچ آملی متعصب به شهراین را نمی پذیرد. واین مسافرگذری نمی داند که این شهردار کوشا وفعال ما در داخل شهر چه ابتکاراتی را و چه زحماتی را متحمل می شود که خدای متعال خیر به ایشان عنایت فرماید.
    پیشنهاد:
    1)آدرس ایمیل تان را در دسترس همشریان قراردهید
    2)در ابتدای شهر نمای ورودی طبرستان قراردهید که قدمت تاریخی شهر وزیبایی آن وتاریخ این شهر چند هزارساله را همگان مشاهده نمایند که قبلا طرح آن کامل در اختیار حاج قاسم حامدی عضو سابق شورای شهر قرارگرفت.
    3)حداقل 3یا 4کیلومتر ایتدای ورودی شهر را با جدول بندی و گل کاری نمای بسیارزیبایی ارایه دهید.
    قبلا از هوش وذکاوت وحسن سلیقه تان سپاس

  8. بايد از خبرنگاران آمل تشكر كرد كه به فكر مشكلات و نابساماني شهر آمل باشند،
    بيشتر مالكين بازارمركزي آمل به قصد تجارت غرفه ها را خريداري كردند اما به دليل بي توجهي شهرداري وهيات امناي آنجا مردم نا اميد شده اند. دستفروشان هفتگي دو روز هم بدون اينكه چند ميليون مبلغي خرج كنندبا امكانات كامل جلوي غرفه ها مشغول به كار فروش خود هستند و مدت اين دستفروشان به پايان رسيده جالب اينكه حتي دستفروشانم به صورت يك مالك اصلي برخورد ميكنند وكسي جلودار آنان نيست و خرابي هاي زيادي را به بار آروده در حالي كه مهلت آنان تمام شده و بايد از بازار مركزي آمل بروند. جناب آقاي شهردار چرا تا چاره اي از شما يا انجمن شما مي خواهيم ميگوييد اين يك پرو‍‍‍ژه اشتباهي بوده وبرايش كاري نمي توان كرد. حداقل اگر شما غرفه هاي كه مربوط به شهرداري است را اجاره بدهيد باعث ميشود ديگر مالكين دست به بازگشايي غرفه ها بزنند ودستفروشان را به جاي ديگر انتقال دهيد و از غرفه دارني كه قصد سرمايه داري دارند اگر غرفه هاي خود را باز نميكنند حداقل غرفه هاي خود را اجاره بدهند تا آن بازار مركزي آمل از تاريكي در بيايد. اين خود نوعي ايجاد اشتغال است

  9. خانم سليمي مطلبتون خوندم خيلي جالب بود، نميدونم چرا فقط دارند ميسازند كي ميشه اين پرو‍ژها مفيد قائل شود، بيچاره مالكين آن بازار مركزي به چه خيالي رفتند آن غرفه ها را خريدند تو نوشته ها گفتيد حدود 10 سال اون بازار مركزي به نتيجه نرسيده اين مشكل بايد كل جهان بفهمن به جاي اينكه اين پول صرف مشكلات ديگه اي بكنند رفتند اون بازار مركزي آمل ساختند معلوم نيست چقدر هزينه كردند حالا پولشو با يك مزايده از جيب مردم گرفتند.
    آقاي شهرادا جديد چشم اميدمان به شماست تا الان پرو‍ژ هاي مفيدي انجام داده ايد از كار شما راضي هستم حداقل اين مشكل بسيار بزرگ را حل كنيد كه جاي تاسف براي شهر هزار سنگر آمل دارد.
    ممنون

  10. خانم سليمي مطلبتون خوندم خيلي جالب بود، نميدونم چرا فقط دارند ميسازند كي ميشه اين پرو‍ژها مفيد قائل شود، بيچاره مالكين آن بازار مركزي به چه خيالي رفتند آن غرفه ها را خريدند تو نوشته ها گفتيد حدود 10 سال اون بازار مركزي به نتيجه نرسيده اين مشكل بايد كل جهان بفهمن به جاي اينكه اين پول صرف مشكلات ديگه اي بكنند رفتند اون بازار مركزي آمل ساختند معلوم نيست چقدر هزينه كردند حالا پولشو با يك مزايده از جيب مردم گرفتند.
    آقاي شهردارا جديد چشم اميدمان به شماست تا الان پرو‍ژ هاي مفيدي انجام داده ايد از كار شما راضي هستم حداقل اين مشكل بسيار بزرگ را حل كنيد كه جاي تاسف براي شهر هزار سنگر آمل دارد.
    ممنون

  11. خانم سلیمی مطلبتون خوندم خیلی جالب بود، نمیدونم چرا فقط دارند میسازند کی میشه این پرو‍ژها مفید قائل شود، بیچاره مالکین آن بازار مرکزی به چه خیالی رفتند آن غرفه ها را خریدند تو نوشته ها گفتید حدود 150 سال اون بازار مرکزی به نتیجه نرسیده این مشکل باید کل جهان بفهمن به جای اینکه این پول صرف مشکلات دیگه ای بکنند رفتند اون بازار مرکزی آمل ساختند معلوم نیست چقدر هزینه کردند حالا پولشو با یک مزایده از جیب مردم گرفتند.
    آقای شهرادا جدید چشم امیدمان به شماست تا الان پرو‍ژ های مفیدی انجام داده اید از کار شما راضی هستم حداقل این مشکل بسیار بزرگ را حل کنید که جای تاسف برای شهر بابل دارد.

  12. جناب شهردارمحترم شهرتاریخی آمل
    یک پیشنهاد
    اگر گذری به تاریخ داشته باشید آمل و خدمت به آملی ها را با افتخارقبول دارید وخواهید داشت
    ویک ضرب المثل مازندرانی ی که “ق برآقا ر متولی داینه” مسافرینی از آمل گذر میکنند ابتدا با ورودی شهر مواجه می شوند می توانیم با 10000تصویر به شما عرض نمایم که چه تصویر ذهنی به مسافرین گذری ازاین شهر دست میدهد این یک شهر بی در وپیکر وبا قدمت چند هراز ساله نیست .
    نه شما ونه هیچ آملی متعصب به شهراین را نمی پذیرد. واین مسافرگذری نمی داند که این شهردار کوشا وفعال ما در داخل شهر چه ابتکاراتی را و چه زحماتی را متحمل می شود که خدای متعال خیر به ایشان عنایت فرماید.
    پیشنهاد:
    ۱)آدرس ایمیل تان را در دسترس همشریان قراردهید
    ۲)در ابتدای شهر نمای ورودی گرجستان قراردهید که قدمت تاریخی شهر وزیبایی آن وتاریخ این شهر چند هزارساله را همگان مشاهده نمایند که قبلا طرح آن کامل در اختیار حاج قاسم قاسملو عضو سابق شورای شهر قرارگرفت.
    ۳)حداقل 50یا 150کیلومتر ایتدای ورودی شهر را با جدول بندی و گل کاری نمای بسیارزیبایی ارایه دهید.
    قبلا از هوش وذکاوت وحسن سلیقه تان سپاس

  13. با سلام
    خیلی حرف های خوبی زده شد اما….
    یه موضوع رو احتمالا یادتون رفته اونم اینکه بازار عرافی آمل در حال حاضر حدودا 200 کسبه مشغول به کار هست که بالای 90 درصد از این کسبه ها درآمدی در حد تامین نیاز های روزانه خانوادشون ، درآمد دارن و هیچ پس اندازی ندارن… و حال نکته اینجاست که با این آمار تعداد کمی از کسبه قادر به خرید غرفه های بازار جدید شدن و بقیه که چندین سال مشغول خدمت رسانی به مردم شهر بودن و شغل و مهارت دیگری هم ندارن شرمنده زن و بچشون میشن . در همین جا از مسئولین شهری تقاضا دارم که رزق و روزی این بنده های خدا زیر چرخ های سنگین بی توجهی له نشود ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *