آيت الله العظمي عبدالله جوادي آملي اظهار داشت: بسیاری از مسائل قضایی نانوشته است لذا بر ما واجب است مراکزی داشته باشیم که مشکلات فقهی نهادهای نظام را برطرف کند.

به گزارش هراز ، مهر، آيت الله العظمي عبدالله جوادي آملي صبح پنج شنبه در کنگره بین المللی صاحب عروه كه در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد گفت: فقها باید خود را وارث انبیاء بدانند و تا نمیرند چیزی به آنها نمی‌رسد.

وی گفت: مهم ترین عملکرد انبیاء انذار مردم بوده است و مرحوم آیت الله العظمی طباطبایی به عنوان صاحب عروه در این میدان حضور چشم گیری داشته است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: يك فقيه بايد سهم الارث خود را بشناسد و آن را طلب كند و صاحب عروه اين مهم را دریافت و موفق شد از وارثان رسمي انبيا شود.

وی گفت: راه ميراث‌ بري انبیاء مشخص شده و نحوه انذار معين است و طلاب حوزه باید براي رسيدن به اين درجه تلاش داشته باشند.

آیت الله جوادی آملی بيان کرد: فقه جایگاه عظیمی دارد و باید علمای ما به آن توجه داشته باشند چرا که ریاست همه علوم عملیه را حلال و حرام خداوند مشخص می‌کند و رئیس علوم عملیه فقه است.

وی گفت: صاحب عروه حوزه علمیه نجف و علما را با تعلیم و تدریس انذار کرد و مقلدان را با اعلام فتوا انذار کرد و جلوی به گودال افتادن عالمان حوزوی را با فقه مدلل گرفت و با فتاوای زاهدانه خود جلوی افتادن مردم به گودال را گرفت.

این مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: آن چه محل ابتلای عملی نظام اسلامی برای دولت و ملت است باید محل ابتلای علمی حوزه‌های علمیه باشد و آن چه نظام اسلامی لازم دارد باید آن را ایجاد کنیم.

وی افزود: بسیاری از مسائل قضایی نانوشته است و در قانون اساسی آمده است که دستگاه قضایی به بهانه سکوت، اجمال و ابهام نمی‌تواند پرونده را مسکوت گذاشته و باید به منابع فقهی مراجعه کند لذا بر ما واجب است مراکزی داشته باشیم که مشکلات فقهی نهادهای نظام را برطرف کند تا در مسایل علمی که محل ابتلای علمی است یاری بخش نظام باشیم تا دچار مشکل نشود.

آیت الله جوادی آملی بیان داشت: اگر کسی بخوهد بماند و عالم بشود راه این است که از بزرگان حوزه استفاده کند که نمونه آن امام خمینی(ره) می شود که رهبر نظام اسلامی می شود.

کنگره بین المللی صاحب عروه گرامیداشت مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی روز پنج شنبه در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم آغاز شد و تا عصر امروز ادامه می یابد.

در این کنگره بین المللی پیام رهبر معظم انقلاب توسط حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر معظم له قرائت خواهد شد و آیت الله العظمی جوادی آملی نیز سخنرانی خواهد کرد.

مرحوم آيت‌الله العظمی سيدمحمد كاظم طباطبايی‌يزدی دارای افق فكری بلندی از جهات علمی، اخلاقی، مبارزاتی و تاليفی است و اين مرجع تقليد در سال 1248 شمسی در شهر يزد ديده به جهان گشود و تحصيلات مقدماتی را در اين شهر انجام داد.

وی سپس به مشهد رفت و هيئت، رياضيات و فقه و اصول را در آن شهر فرا گرفته و پس از ادامه تحصيلات در اصفهان در سال 1281 به نجف اشرف مهاجرت كرد و از محضر ميرزای شيرازی صاحب فتوای تحريم تنباكو بهره برد.

آيت‌الله العظمی عبدالكريم حائری‌يزدی، موسس حوزه علميه قم، آيت‌الله سيدحسن مدرس، آيت‌الله العظمی بروجردی، آيت‌الله العظمی سيداحمد خوانساری، آيت‌الله سيد عبدالحسين شرف‌الدين و آيت‌الله شيخ محمد حسين كاشف‌الغطاء از برجسته‌ترين شاگردان صاحب عروه به شمار می‌روند.

صاحب عروه در سال 1312 هجری قمری مرجعيت پيدا كرد و كتاب شريف عروة‌الوثقی را نوشت كه سه هزار و 260 مساله فقهی را در سه جلد مورد بررسی قرار داده است.

آيت‌الله العظمی سيدمحمد كاظم طباطبايی‌يزدی در سال 1337 هجری قمری در نجف رحلت كرده و در همان جا به خاك سپرده شد گرچه برخی مورخان با توجه به حمايت اين مرجع تقليد از مشروطه مشروعه مرگ او را مشكوك اعلام كردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *