هراز نیوز : محمد قنبر نیا – چند وقتی بود که در فکر تجزیه و تحلیل عملکرد رسانه های دنیای مجاز چه در داخل و چه در خارج ایران بودم.اما قبل از شرح این عملکرد بد نیست اطلاعاتی پایه در مورد حال و روز این روزهای رسانه های خبری بدانید،به طور کل چیزی که برای همه ی اهل خبر،رسانه،سیاست و اهل فن مشخص است،امروز رسانه ها به جای انعکاس واقعیت ها به دنبال ساختن واقعیت هستند.شما خیلی کم میتوانید رسانه ی را پیدا کنید که در جهت منافع فکری افرادی خاص اداره نشود و تیتر نزند!!به نگاهی دیگر امروزه راه درآمد از رسانه ها فرق کرده است!

حال بهتر است از اصل موضوع دور نشویم و اعلام مصادیق رسانه های دنبال ساختن واقعیت که خود شرحی دراز دارد را خط بکشیم.

اما برای شروع ابتدا بیاید به پانزدهم آذر ماه جایی که به دلیل آتش گرفتن بخاری در مدرسه شین آباد پیرانشهر که منجر به سوختگی 29 دانش آموز و متاسفانه فوت یک نفر از آنان شد برویم.در اینجا رسانه های داخلی با درج این خبر و قرار دادن عکس هایی از این مصدومان و البته کلاس سوخته درس سعی میکنند احساسات مردم را در جهت پیش برد فشار بر روی مسئولیین و بهانه ی برای نقد کشیدن قرار دهند و مانند قلیانی احساسات مردم را میخروشانند

در زیر نمونه ی از این عکس ها را مشاهده میکنید

 

و حالا نمونه ی از جهت گیری رسانه های غربی را مشاهده کنید:

تصاویر زیر با سرچ کلمه ی :Iran fires in schools Piranshahr در گوگل به دست امده

همان طور که مشاهده میکنید در هنگام وقوع یک اتفاق ناگوار در ایران تقریبا عملکرد رسانه های داخلی با بیگانه تفاوتی ندارد و هر دو در یک جهت حرکت میکنند !!!!

اکنون نوبت آن است که این جریان را از طرف مقابل تحلیل کنیم:

9 روز بعد از حادثه ی آتش سوزی در مدرسه شین آباد جوانی بیست ساله با به گلوله بستن دانش آموزان در مدرسه ابتدایی سندی هوک جان 26 نفر شامل بیست دانش آموز را میگیرد حادثه ی به طبع دلخراش تر و مصیبت وار تر از حادثه آتش سوزی در مدرسه شین آباد.

اما بهتر است به ترتیب واکنش سایت های بیگانه را نسبت به این دو حادثه بسنجیم

بخشی از واکنش سایت وکی پدیا  به حادثه آتش سوزی در مدرسه شین آباد:

 

مرتضی رئیسی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس امکانات موجود در کلاس درس را استاندارد توصیف کرد. وی همچنین ذکر کرد: “کپسول آتش‌نشانی در پشت کلاس درس بوده و حتی از آن برای خاموش‌کردن آتش استفاده شده‌است و تمام مسئولان مدرسه به خصوص سرایدار در خصوص رعایت ایمنی مدارس آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

رسول خضری، نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود در پایان وقت علنی جلسه مجلس، خواستار پاسخگویی مقام‌های دولتی و استعفای وزیر آموزش و پرورش شده‌است

وزیر آموزش و پرورش حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفتگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر تقاضای برخی نمایندگان مجلس به استعفای وزیر و برکناری مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: “شما چی؟ شما را برکنار کنیم یا نه اگر به موقع خبر می‌دادید مواظب مدرسه شین آباد پیرانشهر باشید این اتفاق روی نمی‌داد.

واکنش همین سایت به حادثه تیر اندازی در سندی هوک :

باراک اوباما زمانی که بیانیه تلویزیونی خود را در برابر دوربین‌ها می‌خواند، بارها سکوت کرد تا اشک را از گوشه چشم‌هایش پاک کند همچنین وی گفت باید کنار هم قرار بگیریم و فارغ از سیاست، اقدامی معنی‌دار انجام دهیم تا از فجایعی بیشتر شبیه این حمله جلوگیری کنیم.

این واقعه بار دیگر زمینه‌ساز آغاز بحث‌ها درباره مقررات مربوط به خرید و فروش سلاح‌های گرم در آمریکا شده است.

مقامات بین‌المللی و رهبران کشورهای مختلف از جمله بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد. جولیا گیلارد، نخست‌وزیر استرالیا.فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه،دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا،کاترین اشتون،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به بازماندگان این حادثه تسلیت گفتند و ابراز همدردی کردند.

واکنش بی بی سی به حادثه آتش سوزی در شین اباد:

حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت آقای احمدی نژاد یکشنبه ١٩ آذر (٩ دسامبر)، در مجلس گفت: “از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم.”

گفته های وزیر آموزش و پرورش ایران واکنش به ابراز نگرانی شماری از نمایندگان مجلس درباره سانحه آتش سوزی در دبستانی در آذربایجان غربی بود که طی آن ۳۷ دانش آموز دچار سوختگی شدند و تاکنون یک نفر از آنها به دلیل شدت سوختگی، درگذشته است.

عباس عبدی تحلیلگر سیاسی(بی بی سی) در واکنش به عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش ایران به بی بی سی فارسی گفت: “این که عذرخواهی نبود، بیشتر شبیه استهزا و مسخره کردن طرف مقابل بود تا اینکه عذرخواهی باشد.


واکنش بی بی سی یک روز بعد از حادثه تیر اندازی در سندی هوک که در پارگراف اول خبر آمده:

هر بار که فردی مسلح در آمریکا وارد یک مکان عمومی می شود و با به رگبار بستن حاضران، گروهی را از پا در می آورد، بحث تشدید قوانین مالکیت اسلحه در این کشور برای مدتی داغ می شود و سپس به تدریج به فراموشی سپرده می شود.

به زیرکی این سایت و سوق دادن افکار مخاطبان به سمت مقصر این حادثه دقت کنید،در واقع مخاطب باید بپذیرد که قانون حمل سلاح دلیل اصلی این حادثه است.

 

و اما تصاویری که با سرچ کلمه ی :sandy hook elementary school در گوگل به آن میرسید

همان طور که میبینید هیچ عکسی از خون،جنازه،کلاس درس و …. نیست در واقع رسانه های خارجی سعی میکنند در همچین شرایطی از احساسات مردم در جهت آرامش و ثبات جامعه استفاده کنند اما همین رسانه ها در صورت وقوع چنین اتفاق هایی در کشوری دیگر سعی میکنند همان احساسات را به سود خودشان جهت دهند،به طور ساده این یادداشت تحلیلی بر چگونگی ساخت واقعیت ها توسط رسانه ها است.هر رسانه به تواضع ابعاد خود در حال ساختن واقعیت در جهت منافع دولت هاست

اما چرا در ایران این اتفاق نمی افتد؟

به نظر نگارنده ضعف تجربی و حرفه ای سایت های خبری نسبت به رسانه های بی گانه و همچنین آزادی مطبوعات در جمهوری اسلامی از دلایل عمده و اصلی عملکرد این چنینی رسانه هاست.هر چند در موراد کلی باید وابسته بودن شدید رسانه های ایران به اشخاص و ارگانها و ضعیف بودن رسانه های دولتی در فضای مجازی نسبت به دیگر تارنماها را هم در نظر گرفت.

چکیده :

مقایسه واکنش تصویری رسانه ی بیگانه در زمان وقوع اتفاقی دلخراش در غرب و ایران

 

5 thoughts on “فرق ما و غربی ها +عکس”
  1. باید رفت اون دنیا و دید که خداوند احکم الحاکمین به کدام قوم پاداش میده.شعار بشر تفسیر به رای است.

  2. در مورد اول(ایران) دولت/دستگاه/وزارت. مقصر مستقیمه.اما در امریکا چی؟بله سیستم حکومتی بی تقصیر نیست.اما خب قطعا تقصیر مستقیم نداره.یعنی به شدت تقصیری که در مورد اول وجود داره نیست.درسته؟

  3. ببینید. این نوع قیاس قیاسی کودکانه و بسیار سطحی است و فقط افکار عوام را شاید تحت شعاع قرار دهد. اما هستند کسانی که موضوعات را از جوانب متعدد آن می سنجند.

    به فرض هم رسانه های جهان چنین قصدی داشته باشند که در مورد برخی از رسانه ها ما هم شک نداریم که بسیار غرض ورزانه عمل میکنند. اما این قضیه نمیتواند فاجعه هایی که از عدم مسوولیت پذیری به اصطلاح مسوولان ما به وجود می اید را توجیه کند.
    اگر حاجی بابایی واقعن آنطور که در بالا آمدهخ جمله ی معذرت خواهی خود را بیان کرده باشد کمتر کسی هست که با اندکی از اصول محاوره ی سیاسی آگاهی داشته باشد و نداند که قصد ایشان تمسخر و استهزاء بوده است.. من برای چنین مسوولی متاسفم.

  4. چندی پیش در همین امریکا رسوایی از سوی یکی از وزیران به بار اومد و همین رسانه ها به قدری ایشونو تحت فشار قرار دادن که از سمتش استفا کرد حالا محور کلی رسانه های ما 1امریکا بد امریکا ورشکسته 3امریکا جنایت کار بابا امریکا عراقو تو چند روز با کمترین میزان خسارت گرفت عراقی که 8سال مارو چلوند اگه جنایت کار بود همین کارو با ما میکرد یا اگه ما ذره ای از قدرتشو داشتیم دنیارو نابود کرده بودیم بعد میگی اونا رسانشون جهت داره همه به بدترین شکل دارن همو اینجا میخورن شهر مثه شره مرده هاس مملکت داره به درک میره خفقان زنستیزی فحشا فساد اعتیاد طلاق ایدز ربا ریاکاری تبعیض دزدی جهل ووو داره به اوج میرسه بعد میگی جهت دارن شما جهت داری دوست عزیز یه کم واقع بین باش ما اینجا تو توهممون خوشیم تو دلمون گریه میکنیم مرگ بر امریکا میگیم انا مارو پسماند هسته ایشونم حساب نمیکنن و از نعمت های خدا نهایت بهررو میبرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *