هراز نیوز – وبلاگ اندیشه مازندران – در ایامی که  پیروزی مقتدرانه جبهه اسلام در خط مقدم نبرد حق علیه باطل موجبات آرامش دلهای آزادگان جهان را فراهم نمود، با کمال تاسف مشاهده شده که روزنامه ی رسمی شمال کشور با سوء استفاده از بیان طنز و استعمال واژه های ناشایست و غیر اخلاقی، ضمن تمسخر دستاورد های این فتح الفتوح با آسمان و ریسمان بافتن و بیان برخی مشکلات داخلی، در پی تلخ نمودن کام مردم و کاستن اثر نوید بخش آن پیروزی بوده است.

این روزنامه با نگارش این مطلب در شماره 4121 تاریخ پنجشنبه 2 آذر و در ستون موسوم به گل ببو که اغلب از زبان او مشکلات و انتقادات در قالب طنز بیان می شود و انتخاب عنوان مستهجن برای آن، سعی در تمسخر و کم اهمیت جلوه دادن پیروزی افتخار آفرین جریان مقاومت که به حق نشات گرفته از حرکت عظیم انقلاب اسلامی است، داشته که در ذیل به برخی از نکات مندرج در این نوشتار اشاره می گردد:

1-      نویسنده در متن ذکر شده از عنوان “حماس پاس بَزِن!” استفاده نموده است که این عبارت در ادبیات مازنی، خلاف شأن اسلامی واخلاقی بوده که ادب رسانه ای را نیز خدشه دار می نماید.

گل ببو

2-      ایشان در بند سوم از این متن نگاشته اند:“من الان در اینجا هستم بوی دود و باروت را می بینم و البته این دود و بو سیاسی است و قبلا از دودکش اصولگرایان بیرون می زد ولی من نمی دانم در این برنامه گفتگوی زنده از کجا شروع کنم بگویم این افزایش سرسام آور دلار و ارز تقصیر همین هائی بود که امروز آنرا پائین کشیدند و یا تقصیر این یارانه هاست که پولش کم آمد و خواستند پولش را جور کنند!”
در شرایطی که کام همه ی مردم آزاده دنیا از بیان ویژگی های این پیروزی شیرین گشته، چرا حلاوت این پیروزی با طرح مشکلات بی ارتباط با این جنگ نابرابر که هم دوست و هم دشمن در تحلیل آن متحیر مانده اند، به تلخی تبدیل شده است. کسی منکر وجود مشکلات در جامعه نیست اما باید پذیرفت که این مقال جای طرح این موضوع نبوده و نباید به مخاطب این احساس دست بدهد که پرداختن به جنگ هشت روزه ی غزه تنها و تنها  بهانه ای بود برای طرح این مشکلات!

3-      نگارنده محترم در بند چهارم نوشته اند: “آه ببخشید صحبت از فلسطین و رزمندگان حماس بود با دشمن یزیدی و من کجا را هدف گرفتم از بس وضع اقتصادی ما توپه، لوله و گلوله و فشنگ را با ارز و تورم و گرانی اشتباه می گیرم انگار گرانی می خواهد جان گل ببو را به جای گلوله دشمن بگیرد.”

جای بسی تعجب است از اینکه باز گفتار ایشان به حاشیه رفت! مردم مظلوم غزه با تحمل سالها محاصره توام با تحریم و تهدید و ترور توانسته اند با اتحاد در این جنگ نابرابر به پیروزی دست یابند. بر همگان واضح است تنها راه عبور از وضعیت فعلی تحریم و فشار، حفظ وحدت و ایجاد آرامش و تقویت حس اعتماد به نفس ملی می باشد. در حالی که می توان با ریشه یابی این پیروزی و دمیدن روحیه امید و اعتماد به نفس، آرامش را به مردم هدیه کرد که متاسفانه در این متن خلاف این جریان اتفاق افتاده است.

4-      در بند آخر نوشته شده “لذا عرض می کنم این چند تا پاسی که به دشمن زدید خیلی حسابی و هدفمند بود و نیاز به چند تا پاس دیگر دارند که اگر ندارید ما این پاسهائی انجیلی و ممرزی را آماده کردیم که حال آنها را به خوبی جا می آورد. منتظر جوابتان می مانم تا تصمیم لازم اتخاذ و با طیاره گل ببو تقدیمتان کنم!” که رویت این قسمت از متن بر تعجب و تاسف ما افزود. شاید می شد انتخاب تیتر اصلی را به نادانی نویسنده از مفهوم آن نسبت داد ولی با دیدن بند آخر از نوشته، هیچ دلیلی برای تبرئه شدن نویسنده از بی اخلاقی و عدم رعایت ادب اجتماعی و رسانه ای قابل ذکر نبوده و دور از شأن روزنامه ای با این گستره ی چاپ می باشد.

در پایان از روزنامه مذکور که بر خلاف بعضی از همراهان در سال های پیش که از شعار “نه غزه، نه لبنان” استفاده نموده و وابستگان به آنها نیز از ترس تنها شدن و از دست دادن طرفداران، اعلام موضع نکرده و تلویحا با آنان همراه شدند، تقدیر و تشکر کرده که بالاخره جریان موسوم به اصلاح طلب استان مازندران اعلام موضع کرده و مسیر خود را از همراهان قدیمی جدا نموده است. لکن انتظار می رفت که پرداختن به این امر مهم سرنوشت ساز که معادلات جهانی را با اعتلاف همه ی ابرقدرتها بر هم زد، نزد کسانی که از شعار نه غزه، نه لبنان تبری می جویند، جایگاه بهتری می یافت و به صورت جدی و با عنوانی آبرومند و درخور شأن روزنامه ی متبوع نگاشته می شد که دست آویزی برای معاندان و منکران نشود.

و آنجاست این بیت سعدی را باید یادآور شد که :
از دشمنان برند شکایت به دوستان     چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *