نشست نقد و بررسی برنامه «رادیو هفت» با حضور سازندگان این برنامه برگزار شد. در این نشست صوفی، تهیه‌کننده گفت: شبکه آموزش شریف و با آبرو است. ظابطیان، کارگردان «رادیو هفت» هم خاطرنشان کرد: مشابه «رادیو هفت» را در هیچ شبکه‌ای نخواهیم ساخت.

 

 

به گزارش گروه سرویس تلویزیون ایسنا، نشست نقد و بررسی برنامه شبانگاهی «رادیو هفت» عصر روز سه شنبه با حضور منصور ضابطیان، محمد صوفی کارگردان و تهیه‌کننده، احسان کرمی مجری، و مارال دوستی نویسنده و امیر آزاد مسولی فنی برنامه این برنامه در شبکه آموزش سیما برگزار شد.

 

 

*** از ترس بینندگان «رادیو هفت» را تا پایان سال ادامه می‌دهیم

 

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست منصور ضابطیان درباره‌ی تداوم «رادیو هفت» گفت: این برنامه قطعا تا پایان سال ادامه خواهد داشت اما برای ادامه آن در سال آینده هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم. البته ما خودمان دوست داریم برنامه را تمام کنیم اما از ترس بینندگانمان برنامه را تا پایان سال ادامه خواهیم داد.

 

وی در ادامه افزود: موضوع برنامه «رادیو هفت» از دل زندگی افراد بوده و قشر دانشجو و یا سربازی که به نوعی درگیر ماجرای روزمره زندگی خود هستند باعث شده تا ما این مقوله را در«رادیو هفت» به تصویر بکشیم و شاید یکی از دلایل اینکه این برنامه موفق شد، جاری بودن حس زندگی در «رادیو هفت» است.

 

 

 

***‌ شبکه آموزش شبکه‌ای شریف و با آبرو است

 

 

به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش، در ادامه این نشست محمد صوفی در پاسخ به این سوال که چرا شبکه آموزش را برای پخش این برنامه انتخاب کردید و آیا فکر می‌کردید به عنوان برند شبکه آموزش سیما شناخته شوید؟ گفت: از اینکه شبکه آموزش را برای پخش «رادیو هفت» انتخاب کرده‌ایم، بسیار خوشحالیم. در ابتدا قرار بود این برنامه برای شبکه جام جم باشد اما آقای پورحسین مدیر وقت شبکه آموزش پیشنهاد داد که برای ماه مبارک رمضان یک برنامه آخر شبی تولید کنیم که آرامش را به مخاطب منتقل کند و ایده‌ی «رادیو هفت» از آنجا شکل گرفت.

 

وی ادامه داد: در کل شبکه اموزش شبکه‌ای بسیار شریف و با آبرو است. در عین اینکه تبلیغات آنچنانی نداشته است و در تا قبل از دوسال گذشته مخاطب چندانی نداشته است اما در این یکی دو سال گذشته جای خود را بین مخاطبان باز کرده است و خوشالحم که «رادیو هفت» در دیده شدن بیشتر شبکه اموزش نقش داشته است.

 

صوفی ادامه داد: البته امکان پخش این برنامه از شبکه های پر مخاطب و سراسری هم وجود داشت اما در این صورت اقبال مخاطبان به این برنامه کوتاه مدت بود و به نظر می‌رسد شبکه آموزش، بستر کیفی مناسبی را برای دیده شدن خود و برنامه «رادیو هفت» ‌فراهم کرد.

 

 

 

*** مردم خودشان همدیگر را برای دیدن «رادیو هفت» خبر کردند

 

 

منصور ضابطیان نیز در این خصوص گفت: ما وقتی در شبکه پخش برنامه را شروع کردیم، تبلیغات آنچنانی نداشت و بین مردم شناخته شده نبود؛ اما بعد از مدتی مردم خودشان همدیگر را برای دیدن «رادیو هفت» خبر کردند و امروز جایی نیست که ما برئیم و کسی «رادیو هفت» را ندیده باشد.

 

وی ادامه داد: بنابراین «رادیو هفت» توانست نظر بخشی از مخاطبان تلویزیونی را به سمت شبکه آموزش جلب کند و با اینکه این شبکه در دو سال گذشته چندان شناخته نشده بود، امروز به نام «رادیو7» شناخته می‌شود.

 

 

 

*** برای پخش متفاوت موسیقی در «رادیو هفت» اعتمادسازی کردیم

 

در ادامه این نشست محمد صوفی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد «رادیو هفت»‌ توانست خط قرمز ناخواسته‌ای در زمینه موسیقی را در برنامه‌های تلویزیونی بکشد، گفت: برای هر تغییری لازم است تا اعتمادسازی کنیم و ما همین کار را در خصوص استفاده از موسیقی در برنامه انجام دادیم. اینکه بدانید باید از موسیقی چگونه اتسافده کنید تا اعتماد جلب شود نکته مهمی است و ما هم اعتماد سازی کردیم.

 

 

 

*** ساخت برنامه در رادیو و تلویزیون یک فرآیند هنری است

 

 

احسان کرمی نیز در خصوص استفاده خلاقانه از موسیقی در «رادیو هفت» گفت: فرآیند برنامه‌ سازی در رادیو و تلویزیون یک فرآیند هنری است و ما داریم یک کار هنرمندانه انجام می‌دهیم. بنابراین باید در این فرآیند هنری خلاقیت و نوآوری نشان داد و دیدگاه هنرمندانه به موضوعات مختلف باعث می‌شود تا برنامه‌ای بیبشتر با مخاطب ارتباط برقرار کند و آن چیزی که کمک کرد تا موسیقی‌های متفاوت در این برنامه پخش شود، همین دیدگاه متفاوت هنری نسبت به برنامه سازی بود.

 

وی افزود: اگر فرآیند ساخت برنامه هنرمندانه باشد، پخش موسیقی‌های غیر متعارف نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند که این موضوع درباره رادیو هفت اتفاق افتاده است.

 

 

*** اجرا زیر مجموعه‌ای از بازیگری است

 

احسان کرمی همچنین در خصوص اینکه اجرای وی «رادیو هفت» نسبت به سایر برنامه‌هایش کاملا متفاوت است، اظهار کرد: من کار اجرا را زیر مجموعه‌ای از بازیگری می‌دانم. هر رسانه‌ای اجرای مخصوص به خود را می‌طلبید و این اجرا در هر ساعتی نیز باید متفاوت باشد و حتی هر فصل از سال نیز اجرای متفاوت‌تری را نیاز دارد و اگر من همه برنامه‌ها را یک شکل اجرا کنم برنامه برای مخاطب خسته کنده خواهد شد.

 

وی افزود: بنابراین من هم به عنوان یک مجری باید در جهت برنامه و رسیدن به آن هدف قدم بردارم. هدف «رادیو هفت» القای آرامش به مخاطب است و اگر قرار باشد «رادیو هفت» تولید آرامش کند من هم باید به عنوان مجری این برنامه در این کار سهیم باشم.

 

 

*** انتخاب سوژه ها برای یک کار جمعی است

 

در ادامه این نشست با حضور اهالی رسانه در شبکه آموزش برگزار شد، مارال دوستی نویسنده این برنامه در خصوص نحوه نگارش متن‌ها و انتخاب سوژه‌ها گفت: متن های موجود در برنامه «رادیو هفت» که به همراه گروه نویسنده که خود مولف آن بودیم، بر اساس نوع چهره، لحن، صدا و علاقه مهمانان و دوستانی که به برنامه دعوت شده اند، نوشته می شود.

 

وی در ادامه گفت: اما آنچه که مهم بوده فرم، محتوای متن و هماهنگی به نوع علاقه صدا و سن بازیگر در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به سوژه هایی که در آیتم قصه‌های امیرعلی توسط امیر علی نبویان انتخاب می شود، تصریح کرد: علاقه و اشتیاق من برای نوشتن متن در

برنامه «رادیو هفت» و یا حضور دوستان علاقمند در این برنامه غیرقابل توصیف است و از این جهت برنامه ای که به مردم ارائه می‌دهیم با فاصله گرفتن از تکرار بوده و از زاویه ای جدید در پرداختن متن به آن نگاه می کنیم که در نهایت مخاطبان بتوانند با آن ارتباط خوبی برقرار کنند.

 

دوستی همچنین در خصوص احترام «رادیو هفت» به مناسبت‌های ملی و مذهبی گفت: با مناسبت ها پیش می‌رویم و تیم سازنده «رادیو هفت» برای مناسب های مذهبی و میهنی متن‌های متفاوتی را در برنامه کاری خود قرار داده و برای مهمانان و هنرمندان در تاریخ و زمان مشخصی متن های مذهبی و مناسبتی فراهم کرده تا به مخاطبان بیشتر معرفی کند.

 

 

*** مناسبت‌ها به مخاطب شوک می‌دهد

 

به گزارش ایسنا، منصور ضابطیان نیز در خصوص احترام «رادیو هفت» به مناسبت‌های ملی و مذهبی گفت: کار رسانه و مطبوعات به سرعت تکراری می‌شود اما با مناسبت‌ها می‌توان به مخاطب شوک داد. با دو ساعت ویژه برنامه برای نیمه شعبان مخاطبی که شاید به تکرار رسیده باشد، نفس تازه می‌کند.

 

در ادامه کرمی درباره پرداخت به مناسبت‌های مذهبی در برنامه، گفت: با توجه به جامعه مذهبی ما و جمهوری اسلامی بودن حکومتمان، توجه ویژه‌ای به مناسبت‌ها می‌شود و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم. اما برای این موضوع نیز تعریف داریم. اینطور نیست که نزدیک به شهادت حضرت امیر (ع) یک مجری با ظاهر غم آلود روی دوربین بنشیند و چند حدیث بخواند. مثلا در چنین مناسبتی امیرحسین مدرس به “رادیو هفت” آمد و ترانه‌های مرتبطی خواند. یا علیرضا شجاع نوری در برنامه حاضر شد.

 

وی با انتقاد از برنامه‌سازانی که برای دوری از گزندها بر مدار یک دایره ثابت حرکت می‌کنند و خطوط قرمز فرضی برای خودشان ساخته‌اند، یادآور شد: مناسبت‌های مغفول مانده‌ای وجود دارند که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد. مناسبت‌های ملی چون جشن مهرگان یا فرا رسیدن ماه مهر که در ایران باستان برایش جشن می‌گرفتند، نمونه این موضوع هستند.

 

در ادامه سوالی درباره راز موفقیت این برنامه مطرح شد و عوامل یکی، یکی به آن پاسخ دادند.

 

 

آزاد در این زمینه به کار گروهی و مدیریت قوی اشاره کرد. ضابطیان نیز گفت: ما خودمانیم. در “رادیو هفت” یک کلمه حرف هم زده نشده که به آن معتقد نباشیم. در حالی که ریاکاری همیشه خودش را بیرون می‌اندازد.

 

صوفی نیز توضیح داد: بچه‌های این گروه بین مردم زندگی می‌کنند. وقتی ما در تاکسی کنار مردم می‌نشینیم و موسیقی که راننده تاکسی یا یک جوان مسافر گوش می‌دهد را می‌شنویم می‌دانیم باید در برنامه چه پخش کنیم.

 

وی با بیان اینکه تصمیم گرفته با گروه دیگری در شبکه‌های سراسری کار نکند، تصریح کرد: دغدغه‌های مشترک عوامل و نگاه هنری ما باعث شده این موفقیت از “نقره” و “تصویر زندگی” تا امروز ادامه داشته باشد.

 

دوستی در این باره گفت: اعضای گروه ما همانطور که به خانواده و فامیل خود علاقه دارند، به یکدیگر نیز عاطفه دارند. در واقع ما یک خانواده‌ایم و همین عامل موفقیتمان شده است.

 

ضابطیان در پایان درباره آیتم جدیدی که به برنامه افزوده می‌شود، توضیح داد: قرار است یکشنبه شب‌ها آیتم سخنرانی داشته باشیم. این بخش طنز است و گرچه شاید ابتدا مخاطب متوجه این موضوع نشود اما اگر بگذارد در ذهنش دم بکشد، متوجه خواهد شد.

 

پس از این کرمی به خلاءهای رسانه اشاره کرد و افزود: همه ما به آرامش نیاز داریم و هر ساعتی که از عمرمان می‌گذرد این نیاز بیشتر می‌شود. «رادیو هفت» نیز روی همین نکته دست گذاشته و می‌خواهد کاری کند که مخاطب به آرامش برسد. علاوه بر آن ما معتقد به کار تیمی هستیم و همدلی و درک مقابل میانمان وجود دارد.

 

 

***‌اضافه شدن یک آیتم جدید به «رادیو هفت»

 

در بخش پایانی این نشست منصور ضابطیان در خصوص تغییرات این برنامه گفت: قرار است یک بخش جدید تحت عنوان «سخنرانی طنز» به «رادیو هفت» اضافه شود که این بخش با حضور یک چهره جدید هنری انجام می‌شود و این چهره یکشنبه‌ شب‌ها متن‌های طنزی را آماده و برای بینندگان اجرا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *