کمیته نوبل، ˈاتحادیه اروپاˈ را به دلیل اقداماتش در طول شش دهه برای ارتقای صلح در اروپا برنده جایزه صلح نوبل 2012 اعلام کرد.
به گزارش هراز به نقل از ایرنا، رسانه های تصویری یورونیوز و فرانس 24 امروز جمعه برنامه اعلام برنده جایزه صلح نوبل را به طور مستقیم پخش کردند. 

یورونیوز گزارش داد در این دور 231 مورد پیشنهادی برای بررسی برنده شدن جایزه صلح نوبل ارائه شده بود که از این میان 43 مورد حقوقی بود.

گفتنی است آکادمی سلطنتی نروژ از روز دوشنبه گذشته اقدام به اعلام برندگان جوایز نوبل کرد.

ˈشینیا یاماناکاˈ از ژاپن و ˈبرتون جان گوردنˈ از انگلیس بطور مشترک برنده جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی اعلام شدند.

روز سه شنبه گذشته نیز ˈسرژ آروشˈ از فرانسه و ˈدیوید ویلندˈ از آمریکا برنده جایزه نوبل فیزیک معرفی شدند.

آکادمی سلطنتی نروژ چهارشنبه دو آمریکایی به نام های ˈ رابرت جی. لفکویتزˈ و ˈبرایان کی. کوبیلکاˈ را بطور مشترک برنده جایزه نوبل شیمی سال 2012 اعلام کرد.

آکادمی نوبل روز گذشته (پنجشنبه) ˈمو یانˈ نویسنده چینی را برنده جایزه نوبل در رشته ادبیات اعلام کرد.

جوایز شش گانه نوبل از سال 1901 بنا به وصیت ˈآلفرد نوبلˈ کاشف دینامیت در رشته های فیزیک، شیمی، پزشکی و فیزیولوژی، ادبیات، و صلح اهدا می شد که اقتصاد نیز از سال 1968 به این شاخه ها افزوده شد.

رسانه‌هاي غربي در شوك مطبوعات

در همین حال باشگاه خبرنگاران نوشت: جايزه صلح نوبل در حالي امروز به اتحاديه اروپايي اعطا شد که تعجب بسياري از کارشناسان و مطبوعات غربي را نيز برانگيخت و بسياري از آن‌ها اتحاديه اروپا را فاقد اعتبار کافي براي کسب اين عنوان دانستند.

اتحاديه اروپا، درحالي برنده جايزه صلح نوبل در نروژ شد که تعجب بسياري از کارشناسان و حتي مطبوعات غربي را نيز برانگيخت. اتحاديه اروپايي در بدترين شرايط اقتصادي خود به‌سر مي‌برد و روزي نيست که مردم يکي از کشورهاي عضو اين اتحاديه به خيابان‌ها نريخته و عليه سياست‌هاي يورو و دولت‌هاي خود اعتراض نکنند. به علاوه، اتحاديه اروپا حداقل در دهه گذشته، نه تنها به ايجاد و گسترش صلح و در جهان و منطقه کمکي نکرده، بلکه به بالا گرفتن تنش ميان کشورها و با حضور گسترده در اشغال کشورهاي عراق و افغانستان يکي از دلايل اصلي بي‌ثباتي و جنگ در جهان بوده است.
بسياري از سايت‌هاي خبري نيز غرب با تيتر خبري ” اروپاي غرق در بحران، برنده جايزه صلح نوبل” شگفتي خود را از اين انتخاب را ابراز کردند.

 

آژانس خبري آمريکايي آسوشيتد‌پرس با تعجب، عنوان مي‌کند اروپا که در بحران مالي شديد قرار دارد و با فقر دست‌وپنجه نرم مي‌کند، چطور توانست جايزه صلح نوبل را بدست بياورد؟

اتحاديه اروپا يکي از عوامل اصلي بي‌ثباتي و جنگ در جهان

کارشناس آسوشيتد پرس در ادامه دليل انتخاب اتحاديه اروپا را زيرسوال برده و مي‌نويسد:  اتحاديه اروپا به خاطر تلاش 6 دهه اين قاره براي پيشرفت صلح، دموکراسي و حقوق بشر در اروپا و جهان جايزه صلح نوبل را از آن خود کرده، اما بايد ديد که اين اتحاديه  در سال‌هاي اخير چه اقداماتي براي بهبود صلح و آرامش در جهان انجام داده است.

 

اگر نگاهي اجمالي به دهه گذشته بياندازيم، کشورهاي عضو اتحاديه اروپا نه تنها در برقراري صلح در جهان کاري انجام نداده‌اند بلکه به ايجاد بحران و جنگ در دنيا دامن زده‌اند. براي مثال ميتوان به حضور پررنگ نظاميان اروپايي بويژه، فرانسه و انگليس در اشغال کشورهاي عراق و افغانستان اشاره کرد.

وب‌سايت روزنامه گاردين انگليس در لحظات کوتاهي پس از اعلام برنده جايزه صلح نوبل، اقدام به برگزاري نظرسنجي با عنوان ” آيا تصميم گروه داوري جايزه نوبل مبني بر اعطاي جايزه صلح به اتحاديه اروپايي درست بوده است يا خير؟”  کرد، که درپي آن بسياري از کاربران اينترنتي در نظرات خود از اين اقدام متعجب شده و گاها آن را خنده‌دار عنوان کردند.

براي مثال در تصوير زير کاربر اول اين‌گونه بيان مي‌کند که: اروپا خود در حال ايجاد آشوب است. اين نظر که در جنگ نيستيم غلط است. اين کار هيئت داوران جايزه نوبل مثل اين مي‌ماند که جايزه صلح نوبل را به اوباما به اين دليل بدهيم که او يک سياه‌ پوست است.

کاربر ديگر نيز از اين انتخاب متعجب شده و اذعان مي‌کند که اتحاديه اروپا در 10 سال گذشته هم‌دست جنايات آمريکا در کشورهاي عراق و افغانستان بوده و به هيچ عنوان لياقت اين جايزه را ندارد.

 

روزنامه نيويورک تايمز اين تصميم را درحالي تعجب برانگيز خوانده است که جهان در حال تنش شديدي قرار داشته، از يک طرف جنگ داخلي سوريه که ممکن است به کل منطقه خاور ميانه سرايت کند، و جنگ افغانستان که به دهه دوم خود وارد شده است.

نيويورک‌تاميز اين سوال را مطرح ميسازد که چگونه مي‌توان اين فجايع بشري را ناديده گرفت و به تلاش تاريخي اروپا در اين بحران چشم دوخت؟

اقدام مشکوک تلويزيون نروژ

نيويورک‌‌تايمز در ادامه مي‌نويسد که در اقدامي مشکوک، تلويزيون نروژ، يک ساعت قبل از اعلام برنده صلح نبول، در وب‌سايت خود اتحاديه اروپايي را برنده جايزه صلح نوبل معرفي کرده است. اين درحالي‌است که هيئت داوري نوبل اسامي منتخبين و برنده جايزه را در سطوح امنيتي بالا بايد مخفي نگه‌ دارند. حتي کارشناسان و پيش‌بيني کننده‌هاي خبره امر نوبل نيز نتوانسته بودند برنده اين جايزه را پيش‌بيني کنند.

تنفر مردم نروژ از يورو

نکته مشکوک شگفت‌آور ديگر اين است که نروژ اصلا خود، عضو اتحاديه اروپا نيست و تا بحال دو بار پياپي به درخواست‌ها مبني بر ملحق شدن به اتحاديه اروپا پاسخ منفي داده است.

به علاوه،  بسياري از مردم اين کشور، مخالف سياست‌هاي اتحاديه اروپا بوده و آن را تهديدي بزرگ براي استقلال کشورهاي اين ناحيه مي‌دانند.

کمک مالي نوبل به اتحاديه اروپا!

پايگاه خبري راشا‌تودي اعطاي جايزه صلح به اتحايه اروپا را به سخره گرفته و بيان‌ مي‌کند که جايزه 1.2 ميليون دلاري صلح نوبل، کمک مالي اين نهاد به ناحيه اروپايي براي برون رفت از بحران است.

 

اعطاي جايزه صلح نوبل به اروپا اشتباهي بزرگ است

پايگاه تحليلي آتلانتيک واير، استدلال مي‌کند که درست است اروپا در حال حاضر و بعد از جنگ جهاني دوم در صلح ظاهري به‌سر مي‌برد، اما اعطاي جايزه به اتحاديه اروپا در سال 2012 عجيب به نظر مي‌رسد و درحالي که خود کشورهاي اين اتحاديه با مشکلات اقتصادي شديدي دست‌وپنجه نرم کرده و واحد پول يورو نيز در خطر فروپاشي قرار دارد. اين تصميم يک اشتباه بزرگ بود.

 

مسئولين جايزه صلح نوبل با انتخاب اتحاديه اروپا بار ديگر تصميم خود را زير سوال بردند

اين پايگاه تحليلي، جايزه صلح نوبل را زير سوال برده و اذعان مي‌کند که انتخاب اتحاديه اروپا نيز مانند جايزه صلح هنري کسينجر، سازمان بين‌المللي انرژي هسته‌اي (‌بعد از حمله آمريکا به عراق)، باراک اوباما نشان مي‌دهد که اين نهاد يک‌ جانبه‌گر بوده و سياست‌هاي انتخاب برنده جايزه صلح نوبل کاملا مورد ترديد است.

هرچيزي را مي‌توان به اتحاديه اروپايي نسبت داد، به غير از صلح

وب‌لاگ تلکراف انگليس نيز با انتقاد بسيار شديد از انتخاب اتحاديه اروپا آن را به استهزا گرفتن مردم اين ناحيه عنوان کرده و اذعان داشته است که افراد مسئول جايزه نوبل آخرين تلاش‌هاي خود را کرده‌اند تا حواس‌ جهان از بحران‌هاي ناحيه اروپا به سمت بک ماجراي غير واقعي سوق پيدا کند.

اين پايگاه انگليسي اذعان مي‌کند که کشورهاي ناحيه اروپايي در سال‌هاي اخير شاهد خشن‌ترين اعتراضات و شور‌ش‌ها در سطح اين قاره بوده‌اند، مانند اعتراضات در کشورهايي مثل يونان، انگليس و اسپانيا که با سرکوب شديد پليس و نيروهاي امنيتي همراه بوده است.

پس چطور مي‌توان اروپا را منطقه‌اي امن و دولت‌مردان اتحاديه اروپايي را نماد صلح معرفي کرد؟

One thought on “اهدای جایزه صلح نوبل به اتحادیه اروپا/ شگفتی محافل غربی+عکس”
  1. با سلام و خداقوت
    برادر مازندران رو سیل برد و 7نفر هم جان دادند لااقل یه خبر از سیل منتشر می کردید.

    blogh.ir

    یا علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *