اهتزار برزگترین پرچم دنیا در سومین برج پرچم جهان از نظر ارتفاع. این روایت اتفاقی است که امروز در تپه‌های عباس‌آباد تهران صورت گرفت تا نماد غیرت، مقاومت، ایثار و شهامت ایرانیان، در آسمان پایتخت خودنمایی کند. نمادی که برای ما مقدس است و زیرسایه‌‌اش با عزت و غرور زندگی می‌کنیم.
شفاف: کار ساخت برج پرچم تهران بیستمین روز بهمن ماه سال 90 کلید خورد و در ششمین روز تیرماه امسال به پایان رسید . برجی که روی تپه‌های عباس‌آباد و درست در کنار باغ موزه دفاع مقدس و همچنین مزار شهیدان گمنام این مجموعه ساخته شد و 150 متر ارتفاع دارد.

البته با احتساب شرایط قرارگیری تپه‌های عباس‌آباد، ارتفاع این برج از سطح زمین 210 متر برآورد می‌شود. نگاهی به زمان ساخت برج پرچم تهران نشان می‌دهد که این برج در کمتر از شش ماه ساخته شد و همین موضوع باعث شد تا سرعت ساخت آن رکورد دار در تمام دنیا باشد. ابعاد پرچمی هم که روی این برج به اهتزاز درآمده 42 متر در 24 متر است. یعنی این پرچم هزار متر مربع وسعت دارد که به نوع خود در دنیا بی‌رقیب است.

دشواری‌های کار ساخت برج پرچم

ساخت برج پرچم با این ارتفاع آن هم در شرایطی که تاکنون مشابهی از آن در ایران ساخته نشده بود، کار بزرگی به حساب می‌آمد و ساخت آن نیازمند بهره‌مندی از تجارب دیگر کشورها بود. به همین منظور هم از طرح تونل باد که توسط بسیاری از کشورهای توسعه یافته و صاحب فن مورد تایید است استفاده شد تا تاثیرات بارهای وارده بر سازه به دست آید. با این وجود این کاملاً روشن بود که برای ساخت برج پرچم باید دو موضوع اساسی در نظر گرفته می‌شد. موضوعاتی که سازندگانش به آن “بار ” می‌گویند. یکی بار زلزله و دیگری بار باد. مطالعات صورت گرفت و نتیجه آن شد که برای این پروژه در نظر گرفتن وضعیت باد بیش از زلزله حیاتی است. به همین دلیل هم طراحی سازه بر اساس باد 120 کیلومتر بر ساعت با دوره بازگشت 50 ساله انجام شد. اتفاقی که سبب شد این برج به گونه‌ای ساخته شود که با وزش چنین بادی نوک برج تا 7/2 متر حرکت کند.

عملیات طاقت‌فرسا برای نصب قطعات برج

ساخت برج پرچم نیاز به فولادی با مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا داشت. فولادی که تا پیش از این در ایران ساخته نشده بود. اما موضوعی که در زمان تولید و نصب این قطعات باید مورد توجه قرار می‌‌گرفت و خود از سختی‌های آن به حساب می‌آمد، “تنش‌گیری” این فولادها بود. اتفاقی که باعث شد قطعات به کوره‌ برده شود و تحت800 درجه سانتیگراد حرارت قرار گیرد تا تنش‌هایی که بر اثر جوشکاری ایجاد می‌شد، از بین برود. اما شاید یکی از حساس‌ترین مرحله کار ساخت برج پرچم مربوط به جابه‌جایی قطعات این سازه می‌شد. حمل قطعات بسیار بزرگ که در خارج از شهر ساخته می‌شد و پس از آن نصب این قطعات خود یکی از کارهای بزرگ در این پروژه به حساب می‌آمد. اتفاقی که در ابتدا ذهن‌ها را به سمت استفاده از هلیکوپتر سوق داد اما چون هلیکوپتری که  ظرفیت انجام این کار را داشته باشد، در ایران موجود نبود و از طرفی کار با هلیکوپتر ریسک بالایی داشت، تصمیم بر آن شد از یک جرثقیل با ظرفیت هزار و 200 تن استفاده شود. جرثقیلی که باید به عسلویه می‌آمد و از آنجا به تهران منتقل می‌شد. اما همین جرثقیل و استفاده از آن هم پیچیدگی‌های خاص خود را داشت. جرثقیل هزار و 200 تنی نمی‌توانست نزدیک پایه بیاید و باید در خیابان قرار می‌گرفت. با این وضعیت هر چه فاصله بیشتر می‌شد ظرفیت افت می‌کرد. بنابراین استفاده از این جرثقیل هم از دستور کار حذف شد و نهایتا سازندگان تصمیم گرفتند از یک تاور استفاده کنند که در دنیا تعداد اندکی از آن ساخته شده  است. این تاور به صورت خودایستا تا ارتفاع 150 متر ارتفاع بالا می‌رفت و سپس با کابل‌های کششی مهار می‌شد.

زیرپای برج پرچم به سفت سفت است

سازه برج پرچم با ابعاد خاصی که دارد بیش از هر چیز نیازمند استحکام در زمین قرار گیری است. اتفاقی که سازندگان آن می‌گویند این سازه در منطقه‌ای قرار گرفته که با توجه به آزمایش‌های صورت گرفته یکی از محکم‌ترین خاک‌های تهران را دارد. آنها می‌گویند محل استقرار برج پرچم به گونه‌ای در نظر گرفته شده که با توجه به جایگاه رفیع شهدا مشرف به مقبره‌الشهدا و باغ‌موزه دفاع‌مقدس و همچنین تلفیقی از فضاهای رسمی با فضاهای طبیعی به وسیله عناصر معماری باشد. با این وجود گویا کار به گونه‌ای صورت گرفته که کمترین دخل و تصرف در طبیعت پارک طالقانی و راه‌های ورود و خروج آن صورت گیرد. از سوی دیگر مثل اینکه این برج به گونه‌ای ساخته شده که بتواند کاربری‌های متعددی داشته باشد و همین موضوع اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

هزار و 500 متر ارتفاع از سطح دریا

سازه برج پرچم در زمینی به مساحت شش هزار مترمربع با زیر‌بنایی معادل 530 مترمربع قرار دارد. سازه‌ای که از سطح دریا هزار و 500 متر ارتفاع دارد و فضای مکث سیاحتی جهت تقرب به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران مساحتی برابر 650 مترمربع را به خود اختصاص داده که شامل مبلمان شهری و نمایشگاهی با بام سبز است. اما این برج محلی هم برای استقرار مدعوین دارد. جایی که ظرفیتی معادل 500 نفر  را داراست. برای آنکه به پایه این برج هم برسیم باید باید 158 پله را طی کنیم. 453 پله نیز از پایه تا بالای برج راه است که در جمع 611 پله فاصله سطح زمین تا بلندای برج پرچم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *