مه‎آفرید امیرخسروی سال 1384 و 1385 با برادرانش یک گاوداری داشته و این گاوداری را از امکانات طرح‎‎های زودبازده تأسیس و پس از آن شرکت خانوادگی امیر منصور آریا را همراه مهرگان، مردآویج و مسعود راه‎اندازی كرد. علاوه‎بر سرمایه کلانی که توسط شرکت فوق به خارج از کشور منتقل شده، بخشی از این سرمایه‎‎ها نیز از سوی برادرانش به خارج از ایران انتقال یافته است…
مه‎آفرید امیرخسروی متهم شماره یک تخلف بزرگ 3 هزار میلیارد تومانی حتی پس از گذشت 10 ماه از کشف این کلاهبرداری خبرساز است و انتشار هر خبری از وی بازدیدکنندگان فراوانی را در دنیای رسانه‎‎های مجازی جذب می‎کند. از طرفی فرار محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی که به کانادا گریخته، دومین فردی است که در این زمینه خبرساز بود و توانست نگاه‎‎های بسیاری را به خود جلب کند. در این بین افرادی وجود دارند که نقش پررنگی در رخ دادن این تخلف ایفا کردند اما در میان حجم بسیار اخبار دیگر گم شدند. برادران مه‎آفرید امیرخسروی از جمله این افراد هستند که یکی از آن‎ها به نام مهرگان، مانند خاوری به کانادا گریخت و ایران از طریق پلیس بین‎الملل در جست‎وجوی وی است. 

خانواده مهرگان امیرخسروی از سال 1389 ساکن مونترال شدند و خود مهرگان بعد از دستگیر ‎شدن مه‎آفرید در مرداد ماه 1390، به کانادا گریخت. مهرگان امیرخسروی در تاریخ 12 آبان 1389 به‎عنوان رییس هیأت مدیره «شرکت توسعه سرمایه‎گذاری امیرمنصور آریا» سهامی خاص انتخاب شد.

جالب این‎که مه‎آفرید که به‎عنوان متهم ردیف اول در جلسات دادگاه فساد بانکی محاکمه می‎شود، نایب رییس هیأت مدیره بوده و برادر وی مهرگان به‎عنوان رییس هیأت مدیره معرفی شده بود. همچنین مرداویج امیرخسروی، برادر دیگر مه‎آفرید عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‎گذاری امیرمنصور آریا بوده است. اسناد موجود نشان می‎دهد که طبق اساسنامه این شرکت، کلیه اوراق و اسناد بهادار و تعهدآور شرکت از قبیل چک، سفته، بروات و قرارداد‎ها و به‎طور کلی هر گونه قراردادی که برای شرکت ایجاد تعهد كند، با امضای دو نفر از سه نفر اعضای هیأت مدیره و اوراق عادی و اداری با امضای هر یک از اعضای هیأت مدیره به تنهايي همراه با مهر شرکت معتبر بوده است.

اسنادی که دو سال بعد از تأسیس اولیه این شرکت به «روزنامه رسمی» کشور تحویل داده شده‎اند، جهشی ناگهانی را در سرمایه آن نشان می‎دهند بدون آن‎که در محتوای این اسناد، به محل کسب این منابع اشاره‎ای شده باشد. هم‎زمان با جهش 400 درصدی سهام این شرکت، همسر و دو فرزند مهرگان امیرخسروی به کانادا رفته و در مونترال مستقر شدند.

در تاریخ اول مرداد 1390 یعنی کمتر از دو سال بعد از حضور در مونترال هیوا امیرخسروی، دختر 20 ساله مهرگان امیرخسروی، ساختمان شماره 217 در خیابان دالی در وست آیلند مونترال را به مبلغ یک میلیون دلار به نام خود ثبت کرد. هیوا امیرخسروی، هم‎اکنون دانشجوی کالج John abbott است.

از طرفی مهرگان امیرخسروی، در مرداد 1390 یعنی زمانی که تخلف بزرگ بانکی کشف و برادرش مه‎آفرید دستگیر شد، در ترکیه به سر می‎برد و پس از آن به کانادا فرار کرد و به همسرش طوبی عبدلله‎زاده سیاهکلی و دختر و پسرش هیوا و هیراد پیوست. طوبی عبدالله‎زاده سیاهکلی، یکی از 46 شخصیت حقوقی و حقیقی است که بانک مرکزی ایران نام آن‎ها را طی یک بخشنامه به بانک‎‎های کشور مخابره کرده و از آن‎ها خواسته است تا «اطلاعات مربوط به انواع حساب‎‎ها و دارایی‎‎های این 46 نفر را در اختیار اداره کل نظارت بر بانک‎‎ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی گذارند.»  مه‎آفرید امیرخسروی متولد سال 1352 است و تا سال 1372 دوران خدمت سربازی خود را گذراند. وی سال 1384 و 1385 با برادرانش یک گاوداری داشته و این گاوداری را از امکانات طرح‎‎های زودبازده تأسیس و پس از آن شرکت خانوادگی امیر منصور آریا را همراه مهرگان، مردآویج و مسعود راه‎اندازی كرد.  علاوه‎بر سرمایه کلانی که توسط شرکت فوق به خارج از کشور منتقل شده، بخشی از این سرمایه‎‎ها نیز از سوی برادرانش به خارج از ایران انتقال یافته است. از این‎رو با توجه به این‎که همسر و فرزندان «مهرگان امیرخسروی» و «مسعود امیرخسروی» در کانادا و آمریکا ساکن هستند، مقدار قابل توجهی از سرمایه اختلاس شده در طی این سال‎ها، به این دو کشور انتقال یافته است. بخش دیگری از این سرمایه نیز به‎طور پیوسته به مالکیت همسر، فرزندان و خویشان نزدیک برادران «امیرخسروی» درآمده تا در صورت افشای اختلاس، امکان بازگشت آن به خزانه ملی وجود نداشته باشد.

هرم وارونه!

تخلف بزرگ بانکی اخیر، یک هزارتوی پیچیده است که هر روز دالان‎‎های جدیدی بر آن افزوده می‎شود و محسنی‎اژه‎ای دادستان کل کشور هر هفته متهمان جدیدی را معرفی می‎کند. اما جالب‎ترین نکته درباره برداران امیرخسروی این است که از کوچک‎ترین تا بزرگ‎ترین برادر، به ترتیب بیشترین تا کمترین تأثیر را در تخلف بزرگ بانکی داشته‎اند. یعنی مه‎آفرید 39 ساله متهم ردیف اول، مهرگان 49 ساله متهم فراری، مردآویج 53 ساله بدون اتهام و مسعود امیرخسروی 57 ساله بدون اتهام هستند.  مهرگان امیرخسروی، برادر سوم و نفر دوم به لحاظ تصمیم‎گیری‎های اقتصادی در این خانواده است. وی متولد 1342 و ساکن شهر رشت است. در پی دستگیری «مه‎آفرید» در مردادماه 1390، مهرگان که در ترکیه به سر می‎برد به کانادا گریخت. همچنین از دو سال پیش همسر و فرزندانش در کانادا زندگی می‎کنند. همسر وی «طوبی» و فرزندانش «هیوا» و «هیراد» نام دارند.  مردآویج امیرخسروی، برادر دوم خانواده است که در تهران زندگی می‎کند. وی مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه‎گذاری امیر منصور آریا و مدیر عامل شرکت آهن لوشان است. مردآویج صاحب دو فرزند است.  مسعود امیرخسروی، برادر بزرگ خانواده و تنها عضو تحصیل‎کرده در این خانواده است. وی 57 ساله، ساکن زعفرانیه تهران و کارشناس ارشد عمران است. مسعود امیرخسروی که سال‎ها در منطقه شرق تهران زندگی می‎کرد، از سه سال پیش و پس از به‎وجود آمدن سرمایه اختلاس‎شده به شمال شهر تهران نقل مکان کرد. وی مأمور خرید این شرکت‎ها بوده و از اوایل دهه 70 شمسی نیز استاد رشته عمران، در دانشکده فنی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب بوده است. او که در مهرماه 1388 از مدیر عاملی شرکت آهن و فولاد لوشان استعفا داده، مالک 12 درصد از سهام این شرکت صنعتی است. همسر و فرزندان وی ساکن آمریکا شده‎اند که «خورشید» و «امیر» نام دارند 

پنجره ـ    آزاده شهریاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *