“جاده مرگ”

تلفات جاده‌ای از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشورها است که آمارهای عجیبی از تلفات و البته معلولیت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای عنوان می‌شود، نشانگر ضرورت قطعی بهبود در شرایط زیرساختی است که به این آمارهای وحشتناک می‌انجامد و یکی از این زیرساخت‌ها “جاده” است. در ایران هفتم تا چهاردهم اردیبهشت تحت عنوان هفته ایمنی راه ها فرصتی برای یادآوری ضرورت اقدام جهت بهبود ایمنی راه هاست، اقدامی که باید به بهبود ایمنی در محورهای مختلف کشور از جمله محور شازند – ازنا به عنوان یکی از مهمترین محورهای حادثه خیز استان مرکزی که حتی از آن به عنوان “جاده مرگ” یاد می شود، بینجامد.
این جاده به دلیل عرض کم و باریک بودن سالانه شمار بسیاری از تصادفات را به خود می بیند و همین امر باعث شد که حتی معاون اول رئیس جمهور شخصا دستور رسیدگی به وضعیت این جاده را بدهد.
این جاده یکی از جاده هایی است که تردد وسایل نقلیه سنگین و سبک در آن بسیار است. ۳۰ درصد ترددها در این محور مربوط به کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین است و همین میزان تردد وسایل سنگین در کنار سبقت وسایل نقلیه سبک و عدم رعایت قوانین باعث بروز تصادفات و حوادث منجر به مرگ می شود.روزانه حدود شش هزار تردد در این محور انجام می شود و سرعت متوسط حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. طبق گزارش های راهداری استان مرکزی ۲۰ درصد وسایل نقلیه با سرعت غیرمجاز در این محور تردد می کنند. در سال گذشته ۱۲ نفر و در سال قبل از آن ۲۲ نفر در این محور جان خود را از دست دادند.
این محور دارای دو پیچ خطرناک در کیلومتر ۴ (در نزدیکی نیروگاه شازند) و کیلومتر ۲۷(تقاطع روستای چاه پهنه و حسین آباد) است که این نقاط منجر به بروز تصادفات می شوند.
در حال حاضر ۴ بانده شدن این محور در دستور کار است که ۱۷ کیلومتر آن در استان مرکزی و ۲۰ کیلومتر در استان لرستان است که بخشی از کار پیش رفته است.
علائم، تابلوها و گاردریل‌ها در جاده شازند – ازنا نصب شده اند اما این محور فاقد روشنایی است، البته از نظر مدیران راهداری استان وجود روشنایی در محورها ضرورت قانونی ندارد، اما به هر روی این شرایط نیز می تواند در بروز برخی حوادث تاثیرگذار باشد.

  • به طول انجامیدن عملیات تعریض جاده و عدم مناسب سازی آن برای به عنوان مثال در بخش نصب گاردریل ها در نقاطی که اختلاف ارتفاع وجود دارد، منجر به بروز سوانحی چون چپ کردن ماشین ها یا خارج شدن ماشین ها از محور به دلیل سبقت های غیرمجاز می‌شود.
  • طرح 4 بانده شدن محور شازند به ازنا همچنان در دست انجام است و این جاده خطرناک با سوءاستفاده و به کندی در حال انجام است.
  • روستاها و مسیرهای فرعی موجود در این منطقه تردد وسایل نقلیه در مسیر 80 کیلومتری محور شازند ازنا را افزایش می دهد.
  • وجود پیچ‌های تند با دید کم در کنار بی احتیاطی رانندگان در این نقاط از اصلی ترین دلایل بروز سوانح رانندگی در این مسیر است.
  • به گفته مسئولین وجود ماشین های کندرو و ایجاد ترافیک در مسیر، حوصله را از رانندگان ماشین های سبک می گیرد و رانندگان در فواصل سبقت ممنوع اقدام به پیشی گرفتن از خودروهای جلویی می کنند که متاسفانه با ماشین هایی که از روبرو می آیند مواجه می شوند و در نهایت برخوردهای مرگ آفرین شکل می گیرد.
  • حجم زیادی از تابلوهایی که در مسیر نصب شده پرخطر بودن جاده را به رانندگان هشدار می دهند. براساس اعلام راهداری استان مرکزی بیشترین سهم در تصادفات محور شازند - ازنا مربوط به رعایت نکردن قوانین توسط رانندگان است.
  • وجود شرکت هایی نظیر نیروگاه و باغات در مسیر جاده باعث شده مسیر تعریض جاده در برخی فواصل با تغییر مواجه شود که خود باعث می شود جاده در مسیرهایی که قبلا مستقیم بوده دچار انحراف شود.
  • به گفته مسئولین یکی از دلایل تصادفات در محور شازند - ازنا حضور ماشین های کندرو و ترافیک ناشی از حرکت آنها در این جاده است که حوصله دیگر رانندگان را سر می برد. سبقت در فواصل سبقت ممنوع راهکار رانندگان برای فرار از این وضعیت است، راهکاری که به برخورد با ماشین هایی که از روبرو می آیند منجر می شود.
  • این جاده به دلیل کم عرض و باریک بودن سالانه شمار بسیاری از تصادفات، جراحات و تلفات را به خود می‌بیند و همین امر باعث شد تا معاون اول رئیس جمهور شخصا دستور رسیدگی به وضعیت این جاده را بدهد.
  • طول مسیر محور شازند - ازنا پر از علایم و نوشته های هشدار به رانندگان؛ ولی با توجه به حجم بالای تردد کافی است درصد پایینی از رانندگان به این علایم رانندگی توجه نکنند تا باعث بروز حادثه شوند.
  • یکی از پیچ های خطرناک محور شازند - ازنا که یکی از سانحه خیز ترین فواصل آن پیچی در کیلومتر 4 است که به پیچ نیروگاه معروف است و از دید کافی برخوردار نیست.
  • عملیات در حال انجام تعریض مسیر که اگر به سرانجام برسد می تواند نقش بسزایی در کاهش سوانح رانندگی در محور شازند - ازنا داشته باشد.
  • روزانه حدود شش هزار تردد در محور شازند - ازنا انجام می شود و سرعت متوسط حدود 80 کیلومتر بر ساعت است و طبق گزارش های راهداری استان مرکزی 20 درصد وسایل نقلیه در این مسیر با سرعت غیرمجاز تردد می کنند.
  • وجود روستاها و مسیرهای فرعی در جاده ای کم عرض که دارای شانه مناسبی هم نیست علاوه بر افزایش ترددها بر خطرات مسیر افزوده است.
  • محور شازند - ازنا یکی از جاده هایی که تردد وسایل نقلیه سنگین و سبک در آن بسیار است به نحوی که 30 درصد ترددها مربوط به کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین است.
  • وجود روستاها و مسیرهای فرعی بر تردد وسایل نقلیه در مسیر 80 کیلومتری محور شازند ازنا افزوده است.
  • خودروهای کندرو در مسیر شازند ازنا ترافیک را در این مسیر بالا برده و بر تعداد سبقت های غیرمجاز می افزاید . سرنوشت برخی از این سبقت ها سوانح رانندگی و مرگ و معلولیت رانندگالن و سرنشینان است.
  • وجود روستاها و مسیرهای فرعی در جاده ای کم عرض محور شازند - ازنا که دارای شانه مناسبی هم نیست علاوه بر افزایش ترددها بر خطرات مسیر افزوده است
  • در ساعات شب بدلیل عدم وجود روشنایی مناسب در طول محور شازند - ازنا باعث افزایش حوادث شده است.
  • محور شازند ازنا به عنوان پل ارتباطی ازنا به اراک،  خمین و شازند با طول حدود 80 کیلومتر، سالیانه تصادفات منجر به مرگ زیادی را شاهد است و این عامل باعث شده است که این محور عنوان "جاده مرگ" را از آن خود کند
  • 30 درصد تردد ها در محور شازند- ازنا مربوط به وسایل نقلیه سنگین است و زمانی که رانندگان این خودروها قوانین را رعایت نکرده و ملاحظه جاده را نمی کنند خطر رخ می نماید و رانندگی نا ایمن بلای جان آنها و دیگر رانندگان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *