آیت الله جوادی آملی در پیام خود به یادواره شهدای گمنام آمل و شهدای پایگاه آیت الله جوادی آملی  آورده‌ است: ایام پربرکت دهه فجر که برای همه ما فخر آور و شرف آور بود را به پیشگاه ولی عصر (عج) و عموم علاقمندان به قران وعترت تهنیت عرض می کنم ، امیدواریم خداوند سبحان همه کسانیکه در تاسیس نظام اسلامی و بارور شدن ان سعی بلیغ نمودند را مشمول عنایت ویزه ولی عصر(عج) قرار بدهند امام و شهدای انقلاب و جنگ و شهدای آمل و شهدای گمنام را مشمول عنایت ویژه خودش قرار دهد .

وی در این پیام تصریح کرد : گرامی داشت شهادت شهیدان عموما و ششهیدان گنام خصوصا این خصیصه را دارد که آنا به یاد انسان هستند شهید از آن جهت که عندالله است که فرمود احیاءٌ عند ربّهم یرزقون از فیض و فوض ویژه ای برخوردار است و آن مانگاری و دوام فیض است اگر در سوره نحل فرمود “مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ” آن چیزی در نزد طبیعت است تغییر پذیر است و آنچه بارگاه الهی بار یافته از بقا و دوام طرفی می بندد .

وی ادامه داد : شهید هم جز این نیست که عندالله است پس ماندگار و باقی خواهد بود به اذن الهی انسانها ی کامل انسانهای متکامل ، شهدا و صالحین و صدیقین و مانند آن نظیر فرشته ها هر کدام در حد هستی خود چون عندالله و مظهر اسما الحسنی حق اند .

این عالم جهان تشیع بیان کرد : خدای سبحان به عنوان یک سنت پایدار به اصل زوال ناپذیر فرمود”ا ذکرونی اذکرکم” شما به یاد من باشید من به یاد شما یم اگر کسی به یاد خدا بود یقینا خدا به یاد اوست ممکن نیست کسی به یاد الهی باشد در انجام واجبات و پرهیز از محرمات خدا را در نظر داشته باشد و ممکن نیست خدا به یاد او نباشد .

وی ادامه داد : شهید از آن جهت که مظهر نام مبارک خداست بنده ویژه الهی است ئ عندالله به سر می برد طرفی از این مزایای الهی خواهد برد اگر کسی به یاد شهید باشد ،شهید هم به یاد اوست صدای همه فرشته ها ندای همه انبیا و اولیا ،صلحا و صدیقین و شهدا این است “ا ذکرونی اذکروکم” به یاد ما باشید ما به یاد شما هستیم .

مفسر کبیر قرآن تاکید کرد : شما بزرگواران که در این همایش وزین حضور پیدا کردید و به یاد شهدا مخصوصا شهدا گمنام به سر می برید آنها نام آشنا یند هرگز گمنام نیستند مفقود الجسد هستند نه مفقود الاثر ، حتما می دانند و شناسایی می کنند ومی دانند چه گروهی به یاد آنها بودند و به نام آنها به سر بردند آنها هم به یاد شما و به نام شما خواهند بود ممکن است تذکره و یادآوری ما نسبت به آنها کم اثر باشد ولی تذکره و نام آوری و یادآوری ان بزرگواران نسبت به ما اثر فوق العاده و تعیین کننده دارد.

جوادی آملی با اشاره به اثر توجه شهدا به ما تصریح کرد : اگر خواستیم ببینیم شهدا چقدر به یاد ما بودند اگر در سیره و سنت خود طهارت و طیب و پاک بودن و حسن نیت و امثال اینها را بیش از گذشته احساس کردیم بدانیم آنها به یاد ما بودند .

این عالم بزرگ جهان اسلام با بیان اینکه مطلب دیگری که شهدا به ما آموختند همین آیات قرآن می باشد که باید به برابر آن عمل کنیم اظهار کرد : خدای سبحان فرمود در مسایل ارتباط با بیگانه و جنگ و جهاد و مانند آن  در سوره بقره ” فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم” اگر کسی به آب و خاک و ارزشها و اعتقادات شما تجاوز کرد شما هم به همان مقدار تجاوز را تجویز کنید لکن در بین دوستان و مومنان و امت واحده به ما فرمودند اگر کسی نسبت به شما بدی کرد شما بدی را دفع کنید با روش خوب جلو بدی را بگیرید .

وی افزود : مردان الهی  کسانی اند که با نیکی جلو بدی را می گیرند با عفو و گذشت جلو سیئه را می گیرند اگر ما با عفو و گذشت جلو سیئه را بگیریم دیگران از سیئات ما به بهترین وجه عبور می کنند و انتقام نمی گیرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *