هراز نیوز : شکی نیست که شرب خمر و هر مایع مست کننده ای در شرایع آسمانی ممنوع و حرام اعلان شده است. البته اسلام با شدت بیشتر مقابل این خلاف ایستاده و شاید علت اصلی آن هم زوال عقل باشد چرا که تنها فضیلت انسان بر حیوان عقل اوست و هر چیزی که نعمت عقل را از انسان بگیرد ممنوع است.
و گناه این عمل تا آنجا سنگین است که در روایات آمده که نماز شارب خمر تا چهل روز قبول نمیشود. این روایات را در وسایل الشیعه و کتب روایی دیگر میتوان دید. این مطلب سبب گردیده تا برای برخی این شبهه پیش آید که اگر کسی شراب خورد تا چهل روز نباید نماز بخواند ! در حالی که این مطلب صحیح نیست و وظیفه ی او خواندن نماز است گرچه مقبول واقع نخواهد شد.
فرق است بین تکلیف و قبول. توضیح اینکه شارب الخمر نمازش تا چهل روز قبول نمی گردد ولی وظیفه اش خواندن نماز است. چرا که نماز در هیچ حالی ترک نمیگردد مگر در مواردی که ادله ی شرعی رخصت ترک داده باشند مثل نماز زنان در دوران عادت ماهیانه ی آنان .
بنابر این شارب خمر باید نماز های روزانه را بخواند. و نماز های یومیه بر او واجب است.
آنچه در روایات آمده آن است که اگر توبه نکند خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند.
در روایتی امام صادق فرمود:
“هر کس شراب بنوشد خداوند تا چهل روز نمازش را قبول نمی کند”
وسایل الشیعه،ج۲۵ ص۲۹۸
در روایتی امام باقر فرمود:
“هرکس شراب بنوشد و مست شود خداوند چهل روز نمازش را قبول نمی کند. اگر در این ایام اساسا نمازش را ترک کند عذابش به سبب ترک نماز چند برابر میشود”

همان مدرک،ص۳۰۳
این روایت آخر بیان میکند که اگر کسی به بهانه ی اینکه چون شرب خمر کرده نمازش را هم ترک کند این ترک نماز گناهش بالاتر از شرب خمر اوست.
سید مصطفی سیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *