زفکر تفر قه باز آی تا شویم مجموع****به حکم آنکه ؛چه شد اهرمن؛سروش آمد
“تله های اجتماعی” را برچینیم که دود آن به چشم همه می رود !؟
امروز سر مایه های اجتماعی و همدلی و همزبانی و هماهنگی و پایبندی واعتماد نیروهای خدوم و تاثیر گذار برای اداره کشور از اهم مهمات است و غفلت از آن موجب ترک خوردگی و شکاف از سر مایه اجتماعی وموجب کاهش انسجام و اعتماد ملی ووحدت و همبستگی بین آحاد انسانی و سبب تنّزل سر مایه اجتماعی و به قو لی افزایش تله های اجتماعی که مایه خسران است و خواسته و نا خواسته ودانسته و نادانسته گاها”ما را در جبهه ضد دوست قرار میدهد وموجب تقویت مخاصمات بالقوه و بالفعل ما می شود که کاهنده رشد و تو سعه محسوب شده که عقل آنرا شایسته نمی داند و تایید نمی کند .
چه خوب می دانیم تقویت اتحادواعتماد ملی و تو سعه سر مایه های اجتماعی که در قالب شبکه های اجتماعی مو تمن خود را می نمایدو در بحرانها اصلی ترین منبع حل مشکلات و اصلاح وضع مو جود است که جامعه را از تنش ها و آشوبهای سهمگین همچون جنگ نجات میدهد و به یاری ملت می آید بطوریکه در اوج جنگ دلباختگان امام سر از پا نمی شناختند و جان و مال را نثار راه شان می کر دندوبدین حماسه آفرینی مباهات می نمودند.
در اهمیت “سر مایه اجتماعی” به تعریف patnamیکی از علمای این رشته در سال ۱۹۹۳آنرا چسب اجتماعی معر فی می کند که موجب سهولت در ارتباطات و جماعات می شود ودر نتیجه انواع فعالیت های مدنی شهر وندی را تشکیل می دهد بطوریکه آنرا پایه ومایه واساس همه سر مایه های فیزیکی وانسانی و اساس بهره وری و کارایی واثر بخشی و تحصیل اهداف سازمانی می دانند ؛که مو جب توسعه پایدارملی و رفاه جمعی می شود ؛حال آنکه ملت متفّرّق ومتضاد خود قادر به حفظ خود نیستند تا چه رسد به حفاظت از داراییها ی فیزیکی وپر داختن به تو لید وتحصیل ثروت و ایجادارزش افزوده و غلبه بر فقر برای آنان میسر نیست آنچنان که امروز مشهودا”در سو ریه و عراق و یمن و للیبی و…دیده می شود که اساسش زایل شدن سر مایه اجتماعی و پیوند شبکه های اجتماعی ومیزان اعتماد و اطمینان به یکدیگر است .
یک ملت بهم ریخته و متمّزق؛و پراکنده که تفاهمات ملی در آن بسیار پایین است آنان هرگز قادر به اداره خود نیستند تا چه رسد به اینکه جامعه را سرو سامان دهند ؛لذا بدون همدلی و همزبانی و پیمان جمعی و اعتقاد و اعتماد ؛پرداختن به سر مایه اجتماعی و غنا بخشی آنها و پر داختن به هر امر دیگری ابتر است چه سر مایه فیزیکی باشد و یا روابط فی مابین انسانی که پیوند شان بر خاسته از اعتماد و اطمینان است ؛صرف نظر از رتبه ما در بین ۱۴۶کشور جهان به لحاظ سر مایه اجتماعی و رفاه عمومی که در چه رتبه ای هستیم (رتبه ۱۰۷در بین ۱۴۶کشور جهان در سال ۲۰۱۳به نقل از موسسسه پژو هش لکا توم مستقر در لندن )دیگر در کشور خود آنرا به زوال نبریم وبر کاهش رتبه اش کمک نکنیم ؛صرف نظر از عوامل تاثیر گذار همچون بالابودن نر خ فلاکت (مجموعه نرخ بیکاری وتورم )وضریب جینی (توزیع در آمد)بین آحاد ملی ؛امروز بر ماست که در جهت ایجاد اتحاد و اتفاق ملی و افزایش موّدت و یگانگی به افزایش سر مایه اجتماعی در کشور کمک کنیم و اعتماد ملی را در بین آحاد ملی تر ویج کنیم .
چندی پیش ریس شورای اصلاح طلبان آمل صرفا” با نگاه حزبی و گروهی نه از روی عدل وانصاف چنان جناب دکتر یو سفیان را به هجمه برده که مایه حیرت شده و بیگانه را تاب این سخن نبود تا چه رسد به دوست که:”چه جای صحبت نامحرم است مجلس انس “گرچه بسیار پر هیز دارم خود وارد این مقولات نشوم اما برخورد برخی از دو ستان همشهری در بخش به اصطلاح “اصلاح طلب “سبب شده که تا برخی حقایق از احوال سازمانی آقایان گفته شود تا آقایان به خو د آیند و در جهت کاهش انسجام ملی و منتج از آن کاهش سر مایه اجتماعی و افزایش هزینه ملی برنیایند و انرا دامن نزنند :
الف-در طلیعه انتخابات پیرامون یکی از بزرگان به عنوان کاندیدای ریاست جمهور ی بود که به خاطر وظیفه ای که به لحاظ همراهی در آن احساس می کر دم و اجماع و اتحاد را مثمر می شماردم بنا به دعوت یکی از بزرگان در یکی از جلسات به اصطلاح ی”اصلاح طلب “مشارکت کر دم و از دید گاه خویش به طور قاطع در آن مجلس دفاع کر دم ؛متاسفانه در این جمع مجمو عه ای که اکثریت رهبران محلی و اصلاح طلب نشسته بودند نه تنها اجماعی ندیدم بلکه بر سر مو ضو عات پیش پا افتاده ؛جدال بر خاست وافتراق سر برآورد و سخن به هتاکی به آقای و…وناسزا کشید از ایشان الحاح و از آن دیگری اکراه وما در تعّجب که اینان که در بند خویشند چگونه مدافع جمع خواهند بود ودر دنیای افتراق قادر به اداره حکومت محلی هستند اینان که همزیستی چند ساعته را تحمل نمی کنند و چگونه می توانند برای منافع عموم تصمیم گیری کنند .
ب-نمونه دیگری از بهم ریختگی سازمانی این آقایان که چند سال قبل که شورای مشورتی این آقایان برای تسهیم سهام اجرت پشتیبانی از آقای رو حانی و تقسیم پست های اداری !! با تر کیبی از اصلاح طلبان تشکیل شد ه بود یکی از افراد همین دسته ولی استان نشین چنان به استاد حجت الاسلام رجایی تاخته که کمتر شخصیت حقیقی یا حقوقی به خود اجازت چنین امری را می دادند که مدارک در آرشیو سایت “هراز نیوز “موجود است حال گروهی با چنین سوابق سیاسی که برای نمونه یک تئوری و یا نظریه ای که برای خروج شهر و استان از بن بست هاارائه نکر ده وشاید تعدادشان در شهر از انگشتان دو دست هم ؛ هجمه را بر نماینده ای متمر کز کر ده که با اکثریت آرا در آمل انتخاب می شود ودر قوی ترین کمیسیونهای مجلس “کمسیون برنامه و بو دجه “حضور داشته ودر تخصیص اعتبارات و تسهیم عادلانه اش بین نهاد ها و ادارات و استانها نقش داشته ؛نماینده قوه مقننهّ در کمیته مبارزه با فساد و پالایش نظام از آلودگیها ومهمتر از همه منتخب نمایندگان سه استان خطه شمالی “مازندران؛گرگان و گیلان “با بیش از (۷)هفت میلیون جمعیت و…ودارای ایده های ناب برای تو سعه شهرو اشتغال جوانان و نگاه متوازن به همه مناطق ؛آنگاه اگر در انتخابات مسئو لین شهر به گزینی بکنند ؛عمل به خطا کرده ؛چون سلایق آقایان (همین چند نفر متمزقّ)تامین نشده است واین انحصار طلبی ضد دمکراسی و آزادی ملتها و ضد تو سعه ملی است که طبیعتا” پذیرفتنی نیست که آثارش را در انتخابات متعدد دیده و می بینید چه مردم بدنبال عالم عامل می گر دند نه به قول سعدی که فرموده عالم بیعمل به که ماند ،گفت به زنبور بیعسل :
عالمی را که گفت باشد و بس ***هر چه گوید نگیرد اند کس
امید واریم اجر انسانها را به تایئد قر آن زایل نسازیم :
“ان الله لایضیع اجر المحسنین”
یکی بر سر شاخ بن می برید **** *** خداوند بستان نگه کرد و دید
به گفت اکر این مرد بد می کند ****** نه با من ؛که با نفس خود می کند
یهرطریق در جهان آشفته و آسیب پذیر امروز که دور وبر ما پر آشوب است و در خون بیگناهان می جوشد ورحم برخرد و کلان و شیخ و شاب و زن و مرد و میانسال و کهنسال نمی کنند و همه جا در سوریه و عراق و یمن و لیبی و مصر آتش افروزی می کنند؛ یکپارچه آتش و خون می باردو به تحریک امریکا واسرائیل و عر بستان جنگ نیابتی در منطقه راه انداخته اند تا از یکسو منابع ما را به تاراج برند و ازسوی دیگر مانع رشد و تو سعه اقتصادی ما شوند و ازطرف دیگر ما را محتاج و نیازمند همیشگی خویش در ابعاد تکنولوژِی و کالاهای سر مایه ای خود داشته باشند واستقلال وآزادگی مان را به زیر سئوال ببرند بر ماست که بنیان مر صوص داشته باشییم و اجازه مخدوش شدن شبکه منسجم اجتماعی و اعتماد و اطمینان متسحکمی که اصل و اساس سر مایه اجتماعی است وبا ایثار و شهادت فر زندان این آب و خاک بدست آمده وآن اساس رشد و تعالی وخروج از فقر و مکنت کشور است؛ با طرح مسائل پیش پا افتاده که می شود از طریق نهادهای نظارتی وبازرسی و اطلاعات مسیرش را رفت و در پی اصلاح اعو جا حات احتمالی بر آمد کار رابه گونه پیش ببریم که کاهنده اعتمادات اجتماعی و یا به عبارتی افزایش ” تله اجتماعی ” گردیم که خدا بدین نا شکری راضی نیست .
“الهم غیر سوئ حالنا به حسن حالک”
وانشائالله به قول حافظ :
زفکر تفر قه باز آی تا شویم مجموع +به حکم آنکه ؛چه شداهرمن؛سروش آمد
زمرغ صبح ندانم که سو سن آزاد ***چه گوش کرد که با ده ؛زبان خموش آمد
*****با آرزوی وفاق ملی بیشتر آمل-صلواتی (دبیر )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *