وزیر ارشاد: به هیچ نهاد یا شخصی اجازه دخالت در کار شوراها را نمی‌دهیم

هرازنو: روز ملی سینما در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان جشن گرفته شد.

 21 شهریور ماه طبق آنچه در تقویم یاد شده روز سینماست و سینمای ایران در 21 شهریور سال 1395 یکصد و شانزده سالگی خود را جشن گرفت.

در مراسمی که به همت رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد در موزه سینما برگزار شد، سینماگران همگی به دور هم جمع شدند تا این روز را جشن بگیرند. مراسم در حالی آغاز شد که احسان کرمی مجری برنامه در ابتدای سخنان خود یادی از هنرمندان درگذشته کرد و کلیپی از هنرمندان درگذشته سال 95 پخش شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر طی سخنانی گفت: ما ادعایی نداریم که به همه اهدافی که پیش از این ترسیم‌کرده بودیم رسیده‌ایم، ولی قدم‌های بلندی برداشته‌ایم. در زمان تحریم‌ها، جایگاه ایران در منطقه خدشه دار شده بود و همه دشمنان ما آرزو می‌کردند ما مانند عراق به وضعیت نفت برابر غذا برسیم، اما خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاده است و این اتفاقات در زمینه فرهنگ نیز دیده می‌شود.

وزیر ارشاد افزود: خوشحالیم که امروز موج مهاجرت به خارج و موج دلسردی تا اندازه زیادی متوقف شده و نسیم امید در کشور وزیدن گرفته است. در عرصه فرهنگ با همه کارشکنی‌ها، گام‌های بلندی برداشته شده و دیوار بلند بی اعتمادی بین هنرمندان و دولت برداشته شده است.

وی ادامه داد: وقت زیادی صرف شد تا سیاست‌های تفرقه انگیز بین دولت و سینماگران و هنر از میان برداشته شود. امروز دیگر شکافی بین دولت و هنرمندان نیست و مدیران کنار هنرمندان هستند و در شادی‌ها و غم‌های شما شریک‌ هستند. ما امروز شاهد رونق سینما هستیم که راه اندازی گروه هنر و تجربه، موج ساخت و ساز سالن‌های سینما، موج حیرت انگیز فروش خوب در گیشه، ورود بخش خصوصی به سینما از نمادهای این رونق است. سینمای ایران در شش ماهه نخست سال موفق شد بیش از 100 میلیارد تومان فروش داشته باشد و بخش خصوصی نیز در حال ساخت ۱۰۰ سالن سینما است. من به عنوان یک فرد که همه عمرش را برای انقلاب گذاشته به علما، ائمه جمعه، روحانیون، قضات و نمایندگان مجلس می‌گویم سینمای ایران باافتخار پرچم اعتلای فرهنگ ایران اسلامی را در دست گرفته است و اگر سینماگران نبودند جوانان ما هم مانند دیگر کشورها مصرف کننده محصولات هالیوود بودند.

وزیر ارشاد گفت: این روزها جوانان ماهواره‌ها را خاموش کرده و در صف طولانی فیلم‌های سینمای ایران می‌ایستند تا فیلم‌هایی مانند “ایستاده در غبار”، “لانتوری” و “فروشنده” را ببینند. این در حالی است که هالیوود همه جهان را فتح کرده ولی در ایران این موفقیت برایش وجود ندارد. بازار فیلم‌های آمریکایی در شبکه نمایش خانگی هم کم رونق تر شده و تیراژ فیلم‌های خارجی ۴۱ درصد افول کرده است و این به دلیل آن است که جوانان ما میلی به دیدن فیلم‌های خارجی ندارند و ترجیح می‌دهند فیلم‌های سینمای ایران را ببینند.

جنتی در پایان اظهار کرد: به هیچ نهاد یا فردی اجازه دخالت در کار شورای پروانه ساخت و نمایش را نمی‌دهیم و ترکیب جدید این شوراها صد درصد مورد قبول وزارتخانه است و ما از کار آن‌ها حمایت می‌کنیم. البته اگر فیلمی از خط قرمز واقعی و نه خط قرمزهای توهمی عبور کرده باشد، حسابش جدا است. در پایان نیز دست شما سینماگران را که در صحنه‌های جهانی باعث افتخار ملت شدید، می‌بوسم و روز ملی سینما را هم به شما تبریک می‌گویم.

حجت اله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز طی سخنانی کوتاه گفت: سال گذشته ما حادثه تلخ منا را پشت سرگذاشتیم وهنرمندان دور هم جمع شدند تا با مردم همدلی کرده واین فاجعه را تسلیت گفتیم. خوشحالیم که سینما نام ایران را در جهان بلندآوازه کرد و سعودی‌ها در رسانه‌ها گفتند شهاب حسینی و شهاب حسینی‌ها خطرهای بزرگی برای ما هستند و راست هم می‌گفتند؛ شما خطرهای بزرگی برای آنان هستید. پرچم هویت ملی و اسلامی در دست کسانی است که دور این میزها نشسته‌اند. مفتخریم که سینمای ایران توانسته با افتخار پرچم و هویت ملی و اسلامی ما را برافراشته کند؛ امروز روز هویت ماست. ملت بافرهنگ ایرانی امروز صدوشانزدهمین سال سینمای خود را که به شیوایی و زیبایی با آن سخن می‌گویند، جشن می‌گیرد.

رئیس سازمان سینمایی سپس ادامه داد: روی سخنم با شما هنرمندان است و به شما خسته نباشید و دست‌مریزاد می‌گویم، به شما که حماسه‌ها و صحنه‌های زیبا را خلق می‌کنید. روزهای خوبی را می‌گذرانیم اما نوید می‌دهم که روزهای بهتری هم در راه است. سینمای ایران حرکت پرشتاب خود را آغاز کرده است و دهه‌۹۰ دوران درخشانی و شکوفایی سینمای ایران خواهد بود.

ایوبی در ادامه از سینماداران هم تشکر کرد و گفت: سینماداران معمولاً کمتر دیده می‌شوند اما امسال با رونق سینما تا دیروقت چراغ سینماها را روشن نگاه داشتند. سینمای ایران امسال مصیبت‌های زیادی را هم متحمل شد که جای آن عزیزان هم خالی است اما راهشان برقرار است.

وی به حضور هنرمندان دیگر عرصه‌ها در این مراسم نیز اشاره‌ای کرد و گفت: ما می‌دانیم و می‌فهمیم اگر سینمایی به اسم “سینمای ایران” وجود دارد، برای این است که این هنرمندان بزرگ درسینما وهنرهای تجسمی بوده‌اند و هستند و سینمای ایران زبان گویای تمام آنان است. جوانان ایرانی در این فضا تنفس می‌کنند که می‌توانند با کمترین بودجه‌ها آثار درخشانی خلق کنند.

رئیس سازمان سینمایی بر لزوم حمایت نهادها و مسئولان از سینما تأکید کرد و افزود: امیدواریم همه مسئولانی که همواره به ما کمک کرده‌اند همچنان کمک کنند تا زمینه‌ها را برای فعالیت بهتر سینماگران بیش از پیش فراهم کنیم؛ چرا که این سینما باعث افتخار نظام و مملکت است.

ایوبی درادامه افزود: سالن‌های باشکوه سینمایی در تهران و سایر شهرها در حال ساخت است و در کنار آن “نهضت تولید محتوا” نیز آغاز شده و روزهای باشکوهی در انتظار سینمای ایران است.

در ادامه‌ این مراسم جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون طی سخنانی کوتاه گفت: هنرمندان زیادی از عرصه‌های مختلف در این جمع حاضرند و من تعداد زیادی هم “گردآفرید” اینجا می‌بینم. گردآفرید دختر مرزبان ایرانی بود که در حمله‌ سهراب به ایران با او نبرد کرد و وقتی کلاه‌خود از سرش افتاد، سهراب فهمید او یک دختر است؛ شماها دختران قهرمان ایرانی هستید.

در بخش دیگر این مراسم، شهرام و حافظ ناظری قطعاتی از آلبوم “ناگفته” را برای حاضران اجرا کردند.

 منبع:هنرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *